Přestavba významné křižovatky Mileta v Hradci Králové se blíží. Jedná se křižovatku na městském okruhu, jejíž součástí jsou původní oddělené cyklostezky postavené společně s okruhem. Ten byl navržen již Josefem Gočárem. První intenzivní projekční práce započaly v 50. letech 20. století. Celá stavba pak byla dokončena v roce 1980.
„Přestavbu křižovatky Mileta na silničním okruhu v Hradci Králové udělá za 524 milionů korun bez DPH sdružení firem M-SILNICE a Integra stavby. Stavba má vydané pravomocné stavební povolení a pokračuje příprava území,“ uvedl na síti X generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl. O přebudování křižovatky město Hradec Králové usiluje přes 20 let, jde o jeden z nejvýznamnějších dopravních uzlů ve městě.
Přestavba křižovatky je sdruženou investicí státu, Hradce Králové a Královéhradeckého kraje, přičemž za všechny zakázku administruje ŘSD. Kraj, ŘSD a město také společně rozhodly o výběru stavebního sdružení M-SILNICE a Integra stavby. V soutěži, v níž byli tři uchazeči, sdružení nabídlo nejnižší cenu.
ŘSD bude z ceny díla hradit 309 milionů korun, město Hradec Králové 187 milionů korun a Královéhradecký kraj 28 milionů korun. ŘSD předpokládá, že stavba by mohla začít na jaře 2024 a hotová by měla být v roce 2025. Na křižovatce nyní začaly přípravné práce, a to kácení zeleně. Práce za 427.000 korun bez DPH potrvají asi měsíc a provoz na frekventované křižovatce neomezují.
Na světelné křižovatce Mileta se kříží hlavní silniční okruh I/31, který je součástí tranzitu městem, se silnicí, po které míří do centra města lidé z největšího hradeckého sídliště Moravské Předměstí. V okolí křižovatky, u níž jsou fakultní nemocnice, kampus univerzity a zdravotnická záchranná služba, se často tvoří kolony aut.
Na křižovatce stavbaři vybudují nová dopravní napojení, podchody, chodníky, zastávky MHD a upraví veřejná prostranství. Z hlediska cyklistické dopravy je zásadní změnou vybudování čtyř podchodů pod křižovatkou pro chodce a cyklisty. Další důležitou změnou bude doplnění křižovatky o pruhy pro vozidla odbočující vpravo, čímž se zvýší kapacita křižovatky. Zároveň ale v rámci přestavby křižovatky zanikne současné v Česku unikátní řešení segregace pěší a cyklistické dopravy, dle dostupné projektové dokumentace je po přestavbě v podchodech počítáno se sdíleným dopravním režimem.
Vedle toho vznikne směrem na Vysokou nad Labem další křižovatka, takzvaná malá Mileta, která mimo jiné propojí Fakultní nemocnici Hradec Králové se Zborovskou ulicí. Do Zborovské ulice ústí i napojení Benešovy třídy na Moravském Předměstí, které se z dosavadní provizorní panelové cesty změní na řádnou komunikaci. Do křižovatky bude ústit výjezd pro záchranářská vozidla. Malá Mileta bude řízena světelně, v její blízkosti přibudou chodníky. Celá stavba se bude skládat z 88 jednotlivých objektů.
Nové řešení z hlediska cyklistické dopravy slibuje výrazné snížení čekacích dob, které jsou vzhledem k dopravní zátěži křižovatky na cyklopřejezdech výrazné. Cyklistické a pěší vazby budou nově svedeny do podchodů, a to přestože se jedná o křižovatku v širším centru města. Zároveň postupně, stejně jako na dalších místech Hradce Králové, zaniká původní segregované řešení cyklistické dopravy. Ta po rekonstrukci bude sdílet společný prostor s pěšími.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Brahma 28. 11. 2023, 10:10
3
Výsledkem bude populární příkaz "Cyklisto sesedni z kola".