Praha má první cyklostupátko před semafory

Publikováno: 15. listopadu. 2023, 2 min. čtení
Úvodní foto: Zdeněk Hřib
Publikováno: 15. listopadu. 2023, 2 min. čtení
Úvodní foto: Zdeněk Hřib

Náměstek primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib (Piráti) dnes na sociálních sítích informoval o instalaci první opěrky nohou pro cyklisty před semaforem. Cyklostupátko s podpůrným zábradlím bylo instalováno na nedávno rekonstruovaném křížení Bucharovy ulice.

Jedná se o mobiliář známý z měst s rozvinutější cyklistickou infrastrukturou, který se zároveň používá v řadě měst i jako určitý symbol propagace cyklistické dopravy. Cyklostupátko usnadňuje u cyklosemaforů čekání na zelenou, lidé čekající před semaforem nemusí sesedat z kola. „Cyklistům umožní pohodlně se opřít a počkat, než jim naskočí zelená pro přejezd silnice,“ uvedl k novince náměstek Zdeněk Hřib.

Pražské pilotní cyklostupátko se objevilo v nedávno rekonstruované křižovatce Bucharovy, Nárožní a Rozvadovské spojky, kde vznikl nový nájezd na Rozvadovskou spojku a zároveň bylo nově řešeno dříve kritizované křížení cyklopruhu a výjezdu z Rozvadovské spojky v koridoru hlavní cyklotrasy A330.

Tato křižovatka, i když z hlediska počtu cyklistů zatím poměrně málo frekventovaná, obsahuje i další inovativní řešení. Jak jsme psali v létě, v místě je instalována na semaforech automatická detekce cyklistů, která většinově umožňuje průjezd křižovatkou bez nutnosti zastavení. Náměstek Hřib ke zvolené lokaci doplňuje: „Pro pilotní projekt cykloodpočívadla jsme záměrně zvolili vhodné umístění na samostatně odděleném cyklopásu s cyklosemaforem.“ Cílem tak bylo nalézt místo, kde je cyklistický semafor umístěn mimo hlavní dopravní prostor.

V místě je zároveň kromě automatické videodetekce a cyklostupátka umístěno i záložní tlačítko, kterým si může člověk zelenou pro kola vyžádat, pokud by ho automatická detekce nezaznamenala. To je bohužel umístěno mimo dosah cyklistického stupátka.

Jiří Motýl
V domovské Praze jezdí na městském kole na vzdálenosti do osmi kilometrů. V redakci od roku 2013, od roku 2015 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

Komentáře k článku

Ondra 15. 11. 2023, 15:41
15
1

Je to fajn ale znám desítky jiných míst, kde by se stupátko hodilo více

Mlezitom 15. 11. 2023, 15:57
9
1

Pěkně to tam upravili, původní řešení (auta sjíždějící z dálnice po pravé straně) bylo fakt peklo. Ještě by bylo pěkné mít totéž na sjezdu z magistrály na Argentinskou, když chce člověk pokračovat rovně na HolKu/k třznici.

Timur 15. 11. 2023, 16:07
14

"V místě je zároveň kromě automatické videodetekce a cyklostupátka umístěno i záložní tlačítko, kterým si může člověk zelenou pro kola vyžádat, pokud by ho automatická detekce nezaznamenala. To je bohužel umístěno mimo dosah cyklistického stupátka."

- Hm, pak mi to bohužel z hlediska funkčnosti skoro nedává smysl... V jakých případech by se to mělo používat, když je tam stejně automatický systém a pokud se náhodou nespustí, musím dojet k tlačítko a zmáčknout ho? Samé otázky... :)

Honza 15. 11. 2023, 16:33
3
3

Bydlím hned vedle a je to pěkný, věřím že elektrický koloběžky to využijou, ale za ty 3 roky co tu máme cyklopruh jsem tu v životě koláře neviděl (abych byl fér aspoň elektrické koloběžky ten pruh využívaj)

Ondra 15. 11. 2023, 17:38

Pokud máte tipy kam to umístit pište sem: https://x.com/bara_soukup/status/1724824892703384020?s=46&t=Kh6I5sZkQZvg2PODwnDhMQ

Tik 15. 11. 2023, 18:47
12
13

A soutěž k nejvíc největší cyklokravinu vyhrává...

O 15. 11. 2023, 23:14

Tento cyklopřejezd využívám velmi rád, díky videodetektorům je to nejlépe průjezdná křižovatka v širokém okolí (je i v pruhu pro levé odbočení z Nárožní), tlačítko jsem nikdy nemusel použít, zelená naskakuje okamžitě (když člověk hodně zpomalí, tak ani nemusí zcela zastavit - takže tomu stupátku vlastně nerozumím).

Mickey 16. 11. 2023, 00:26
5
3

Toto není cyklokravina, ale běžná vybavenost vyspělých cyklistických světových měst.

Luboš 16. 11. 2023, 06:40
9
7

Na kole jezdím dost a rád ,ale stupátko mi přijde jako blbost a vyhozené peníze .

Adam 16. 11. 2023, 08:15
6
9

Kolik ta nesmyslnost asi tak stojí? Kdo z magistrátu má kamaráda, který to vyrábí?

Karel 16. 11. 2023, 09:38
10
10

Zase další zbytečnost za pěkný peníze z daní.Kdo nedosáhne na zem tak nemá na tom kole jezdit má si koupit přiměřené ke své velikosti.

Tomek 16. 11. 2023, 10:18
6
2

Stupátko je super, mimo jiné prý zvyšuje ochotu cyklistů zastavovat na červenou :-) Dát ho na snad jediné místo v Praze, kde perfektně a hned funguje detekce pro cyklisty- takže jim naskakuje zelená než dojedete - je taková...IPR/hřibovina...

Caidel 16. 11. 2023, 14:22
2
1

Já bych měl spíš jen dotaz na použitý materiál, jestli je to OK, protože tohle na mě od pohledu působí tak, že v zimě k tomu přimrznu a v létě se o to popálím, když se toho chytnu rukou.

Jenda 16. 11. 2023, 14:49
3
2

Karel: To není o tom, že by nedosáhl, to je o pohodlí. Stejně jako máme v hromadné dopravě místo lavic polstrované sedačky, na zastávkách přístřešky, pořizují se nízkopodlažní prostředky i když by stačilo mít občas jedno místo pro vozíčkáře… Snížené obrubníky pro kočárky i když se to určitě dá nadzvednout. Nebo třeba pro auta se dělají dvojité semafory aby se čekající řidiči nemuseli vyklánět a vlastně vůbec parkovací místa aby byla blízko třeba pro zásobování („kdo nedokáže s tím rudlem odjet 50m nemá co dělat zásobovače“).

Nicméně mít zrovna první stupátko zrovna v tomto místě mi přijde naprosto praštěné.

Jenda 16. 11. 2023, 14:50

Odmítlo mi to komentář s "Google říká že jsi robot", i když jsem přihlášený. Byla to IP z domácí přípojky Vodafonu, 86.49.246.232. Z T-Mobile to jde (stejný prohlížeč, tj. tím to není).

Mickey 16. 11. 2023, 15:47
8
3

Co je to za příšernou českou vlastnost ve všem hledat prachy? Projevit svoji malost a alespoň do komentářů napsat něco o spřátelené firmě na zábradlí, malá domů nějakýmu kámošovi atd.? Proč nemůžeme přijmout fakt, že to někdo myslel dobře a chtěl prostě jen otestovat, jak se v českých podmínkách ujme tenhle bezva praktický prvek? Až to bude na přejezdu přes Kbelskou Průmyslovou tak to budu rád a často používat.

Zdenek X 16. 11. 2023, 16:01
3
6

@Jenda: to je ten zasadni rozdil. Tisice lidi cestujicich MHD se bouchlo o tyc ci zpusobilo si "vlka" na tvrde sedacce v preplnenem voze, zmoklo na zastavce ... a na zaklade teto nevyslovene ale patrne kazdodenni potreby se udaly zmeny smerem k pohodli. V pripade stupatka na tomto miste potreba neni zadna, na dalsich mistech naprosto nicotna, takze jedinym impulzem i vystupem je promo pana Pirata a pani Piratove. Nedelali to pro nas. Jesteze nectu socialni site politiku (vlastne zadne) a o takovych akcich se dozvidam nahodou.

Kdyby to alespon udelali na miste, kde si neni mozne odslapnout na vysoky obrubnik i bez stupatka.

Jenda 16. 11. 2023, 16:06

> V pripade stupatka na tomto miste potreba neni zadna

Nerozporuji (viz můj druhý odstavec).

> na dalsich mistech naprosto nicotna

Já jsem viděl nějaké video z Nizozemí kde to používají všichni furt. Video jsem teď nenašel, ale https://toolsofchange.com/en/case-studies/detail/752/, https://blogs.uoregon.edu/gbike/2023/06/29/the-real-meaning-of-the-bicycle-foot-hand-rest-at-intersections/

Honzik 16. 11. 2023, 21:34

Snad se někdy dočkáme i kapacitních cyklogaráží u stanic metra

David 16. 11. 2023, 23:35

Mě by z podobných "drobností" stačily stojany v rozumné docházkové vzdálenosti od míst, kam potřebuji chodit, a semafory, které "berou" cyklistu. Třeba tenhle týden jsem si 2 x postál na Plzeňské v křižovatce se Slánskou (pravda, tam se dá alespoň ručně namáčknout přechod) a 2 x na Na Radosti x Řevnická. V součtu tak dobrých 15 - 20 minut. By mě zajímalo, kolik aut by to takhle vydrželo čekat... Pro cyklistu běžná daň za pozdní návrat z práce.

Zuzka 19. 11. 2023, 12:52
2
3

Uplna zbytecnost, ktera jen zabira prostor. V tretrach by mi na tom stupatku zcela jiste podklouzla noha, protoze tam neni zadna perforace. Ale jako nastroj na usmernovani jizdy cyklistu je to asi dobry (viz ta fotka z Katovic - tam to slouzi jako zabradli).

Pavel Mašek 23. 11. 2023, 10:46

To musí být nějaká fotomontáž!

David 23. 11. 2023, 11:11

Kdepak.
Julia Roberts přijela do Prahy...

Nightrider 3. 12. 2023, 14:41

Čtvrtý pokus z jiného počítače, snad mě tentokrát Google nevykopne...

Semafor zpočátku fungoval luxusně. Pak začal blbnout: v dešti spínal pořád, za sucha jenom někdy. A teď mu přímo do zorného pole postavili zábradlí. Tím pádem je detektor vyřazený nadobro a tlačítko metr daleko za zábradlím (z fotky to tak nevypadá, ale v reálu je přístupné opravdu těžko). Výsledek: infrastruktura, která přímo vybízí ke kašlání na předpisy, protože nejpohodlnější způsob průjezdu je pohodlně se chytnout zábradlí a když je zprava volno, odrazit se od něj a jet bez ohledu na semafor.

Jako pilotní projekt dobré, aspoň vidíme, jak se dá dobrá myšlenka zkazit technicky nezvládnutou realizací. Návrh řešení: zahoďte detektor, tlačítko přesuňte na začátek zábradlí (aby šlo zmáčknout za jízdy) a bude to naprosto super.

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Tři nové cykloobousměrky na Praze 6
Praha,

Tři nové cykloobousměrky na Praze 6

06. května. 2024, 5min. čtení6