Křížení v Bucharově: první automatická zelená pro kola v Praze

Publikováno: 13. července. 2023, 6 min. čtení
Aktualizováno: 26. ledna. 2024
Úvodní foto: Jiří Motýl
Publikováno: 13. července. 2023, 6 min. čtení
Aktualizováno: 26. ledna. 2024
Úvodní foto: Jiří Motýl

V rámci zprovoznění nového nájezdu na Rozvadovskou spojku od křižovatky s Nárožní došlo zároveň k vylepšení dříve kritizovaného křížení cyklopruhu vedoucího Bucharovou ulicí s výjezdem z Rozvadovské spojky. Ten nyní výjezd z Rozvadovské spojky kříží za pomoci semaforu. Zároveň se jedná pravděpodobně o první semafor v Praze, kde cyklisté dostávají zelenou automaticky a bezprostředně.

Celá stavba byla oficiálně otevřena v pondělí 10. července. Důvodem stavby nového nájezdu na Rozvadovskou spojku bylo zlepšení dopravy v křižovatce Bucharovy a Pekařské ulice, kde se ve směru levého odbočení na Rozvadovskou spojku ve směru od Butovic tvořily kolony a situace tam bývala nepřehledná, a to i ve směru na Motol.

TSK při stavbě využila již v minulosti vybudovanou zhruba třísetmetrovou část Rozvadovské spojky, která dosud nebyla využívána, a dostavěla asi 160 metrů dlouhou nájezdovou rampu. Náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) při dnešním spuštění nájezdu ocenil, že celý projekt od prvního nápadu do spuštění zabral jen zhruba dva roky. Projekt vzešel z podnětu Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR), který dále k realizaci posunul tehdejší náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).

Současný náměstek Hřib dále uvedl, že se jedná v zásadě o dočasné opatření, protože celá křižovatka leží na budoucí trase Radlické radiály. Do doby její stavby nicméně nový nájezd výrazně zlepší situaci jak pro auta, tak MHD, dodal náměstek. Projekt Radlické radiály je již je několik let v územním řízení, které se protáhlo z důvodu velkého množství námitek a odvolání. Minulé vedení magistrátu rozhodlo o úpravách stavby, o jejichž finální podobě by v dohledné době měli rozhodovat radní města.

Dříve kritizované křížení v novém

Křížením Rozvadovské spojky Bucharovy a Nárožní je dle pražského cyklogenerelu zamýšleno vedení hlavních cyklotras A330 (propojení Nových Butovic s Motolem a Břevnovem) a A123 (spojka Jinonic a Řeporyjí). Z tohoto důvodu bylo v roce 2020 využito obnovy povrchu na Bucharově ulici od metra Nové Butovice po Pekařskou a v trase budoucí cyklotrasy A330 byly v ulici vyznačeny cyklopruhy.

Tehdy se jednalo se o nestavební řešení (kdy nebylo možné stavebně zasáhnout například do obrub), a právě překřížení výjezdu z Rozvadovské spojky se ukázalo jako gordický uzel celého úseku cyklopruhů. Před realizací v roce 2020 bylo zvažováno více variant, zvolena byla nakonec ta, která se jevila jako ta nejméně špatná.

Tato realizace vzbudila velkou vlnu kritiky. Novinové titulky tehdy zřízený cyklopruh překřtily na „trasu pro kamikaze“, kriticky se k němu vyjádřil například starosta Prahy 13 David Vodrážka (ODS), nebo současný primátor Prahy Bohuslav Svoboda (ODS). Ten se dokonce na jaře letošního roku pro Český Rozhlas nechal slyšet, že by zmiňovaný cyklopruh rád viděl do konce roku vygumovaný.

Automatická detekce s bezprostřední zelenou

Kritické místo nakonec bylo vylepšeno za pomoci stavební úpravy, ke které byla využita právě stavba nové rampy na Rozvadovskou spojku. Člověk přijíždějící po ochranných cyklopruzích po Bucharově od Nových Butovic nově řešenou křižovatku překonává po vyhrazeném cyklopruhu.

Zelená padá automaticky a ihned

Místem jsme projeli. Nové řešení s jedním semaforem navíc (oproti předchozímu stavu) pro lidi jedoucí na kole neznamená žádné výrazné zdržení. Za pomoci detekce jim v případě jejich průjezdu padá zelená na křížení výjezdu z Rozvadovské spojky téměř bezprostředně, není u semaforu nutné zastavovat. Průjezd je tak zcela plynulý a výrazně bezpečnější oproti minulému stavu. V místě je také tlačítko na vyžádání zelené, to je ale patrně jen jako pojistka pro případy, kdy by detekce nezafungovala.

Zároveň by toto řešení nemělo znamenat výrazné zdržení pro řidiče přijíždějící z Rozvadovské spojky. Dle dat magistrátu je v tomto místě v sezóně odhadován průjezd zhruba 30 lidí na kolech denně. I při nárůstu počtu cyklistů vlivem současného zvýšení komfortu průjezdu nelze předpokládat, že by se intenzity změnily tak dramaticky, aby ovlivnily plynulost provozu.

Shrnutí

Nové řešení je dobrým případem, jak mohou být dřívější nestavební úpravy postupně vylepšovány v případě výraznějších změn v daném místě. Zde navíc změna k lepšímu proběhla relativně rychle. Zajímavostí současného řešení je automatická detekce cyklistů navázaná na bezprostřední umožnění průjezdu přes cyklosemafor. Jedná se o řešení, které jsme doposud vídali především v zahraničí. Zároveň se jedná o dobrou ilustraci, jak kvalitně naprojektovaná bezpečnější řešení nemusí nutně vždy znamenat zpomalení průjezdu oproti jízdě v provozu bez cyklistické infrastruktury.

Nová cyklistická infrastruktura v Praze

Tento článek vyšel za finanční podpory hlavního města Prahy v rámci projektu „Cyklisté sobě pro Prahu“. Projekt zajišťuje soustavné informování o nové cyklistické infrastruktuře zbudované v Praze.

Komentáře k článku

Ondra 13. 7. 2023, 12:24
19
1

Popravdě jsem si myslel, že tohle bude první cyklopruh, který nám pan primátor smaže. A tohle řešení je příjemné překvapení. Škoda, že to není nějaká frekventovanější trasa ale můžeme to brát i jako tech demo :-)

Nightrider 13. 7. 2023, 13:52
14

Jezdím tamtudy denně, nové řešení se jednoznačně povedlo. Ne že by to předtím bylo vysloveně sebevražedné, ale teď už je to absolutně bez stresu.

Nájezd z dálnice na most není závislý na zbytku křižovatky, takže tam auta zastavují opravdu jenom když zrovna jede kolo, jinak jim pořád svítí zelená. Zelená pro kola padá spolehlivě a když jedu krokem (větší rychlost v tomhle místě stejně nevyvinu), nemusím ani brzdit.

Cyklosemafor ve stoupání na hlavní křižovatce mi nedává smysl: směr rovně nekoliduje s žádným jiným (doprava se odbočilo už před semaforem, protijedoucí pruh doleva odbočit nemůže a kola mají svůj pruh), takže je úplně jedno, jestli kola vyrazí před auty nebo až s nimi. Jediný efekt je, že od prvního okamžiku po spuštění auta neomylně startují na cyklosemafor :-). Klidně bych ho zrušil a hlavní zelenou dal dřív, někomu by to pomohlo a nikomu neuškodilo.

Jerzy 13. 7. 2023, 14:38

Nightrider: Čistě tip laika: že by cyklosemafor počítal s "pomalejším tempem" cyklistů a pouštěl cyklisty o něco dřív než auta už jen z toho důvodu? (tedy počítal, že má cyklista šanci se do křižovatky dokodrcat o něco později než auto?)
Tedy že by odstraněním cyklosemaforu stejně padala zelená pro auta jako nyní, akorát by tam stáli i cyklisté o sekundu déle...

Ale skutečně o tom nic nevím, jen mě toto vysvětlení napadlo.

Nightrider 13. 7. 2023, 16:17

Jerzy: píšu "zrušit cyklosemafor a hlavní zelenou dát dřív", ne "zrušit cyklosemafor a hlavní zelenou nechat opožděnou". Směr rovně je díky cyklopruhu bezkolizní před, v i za křižovatkou, takže tam cyklista náskok před auty nepotřebuje.

Smysl by dávalo, aby tam cyklista dostával dřív červenou - aby se nedokodrcal do křižovatky těsně před zelenou pro příčný směr... aha, proto tam ten cyklosemafor je, už mi to docvaklo :-).

Michael 13. 7. 2023, 20:33
8
1

Ještě by to chtělo protáhnout ty cyklopruhy až po Plzeňskou…

mirek 13. 7. 2023, 21:07
8
2

Řešení pěkné, pro 30 cyklistů denně... Škoda že ta navazující část je pořád pro sebevrahy, dva pruhy a nikdo tam pod 100 nejede :(

MaT 13. 7. 2023, 21:40

mirek: Jako pak dolů Bucharovou? Je tam sedmdesátka. Občas tam jezdím, sám na tom kole jedu tak 40 km/hod, někdy i o něco víc. Možná tam všichni úplně těch 70 km/hod nejedou, ale o moc víc to nebude. Takže s tvrzením "nikdo tam pod 100 nejede" fakt nesouhlasím...

Každopádně na to nové řešení té křižovatky jsem zvědavý...

Nightrider 14. 7. 2023, 11:44
8
1

Michael, mirek: jestli cyklopruh až po Plzeňskou, tak prosím jedině ve směru nahoru, tam by hodně pomohl. Dolů určitě ne, tam vede bezpečná stopa středem pravého pruhu při rychlosti 50+. Většina aut tam jezdí 70..80 a na předjíždění mají celý levý pruh, takže i když ta rádoby dálnice vypadá děsivě, je ve skutečnosti míň nebezpečná než průměrná okreska za Prahou.

Zdenek X 14. 7. 2023, 18:53

Nightrider: to jste docela strelec, jsem celkem otrly, ale tohle nahoru jezdim pouze ve stavu nouze. Ve tme, v zime a ve tme se tam nepoustim vubec , v zime a ve tme a v horsich podminkach (voda, snih, dest, horsi viditelnost) bych to povazoval za jiste, kdy me neco casem trefi. Za me usek, kde bud nema zadne znaceni cyklistu k jizde motivovat (tj. smazat ty piktogramy, co tam ted jsou) a nebo zcela stavebne predelat. Vedle vede stoupani pres golfove hriste, ktere je bez provozu.

Vy Bucharovou nahoru pravidelne jezdite (4 rocni obdobi, v kazdem pocasi)? Jestli ano, musim si opravit predstavy o tom, co je mozne :-).

Motorista 14. 7. 2023, 19:45
3
9

No tak to jsem teda zvědavej, jak to tam zase zprasili. Obecně zastávám názor, že na odbočení vpravo, je-li tam samostatný stavebně oddělený odbočovací pruh, semafor prostě nepatří. Vždycky mě to štve když někde takhle musím stát a smrdět tam, i když třeba minutu nic nejede.

Zdenek X 14. 7. 2023, 20:43
1
1

Motoristo, vas strizlivy pohled celkem sdilim, ale tentokrat jste asi s usudkem byl prilis rychly. Ten semafor nema s odbocenim aut vpravo nic spolecneho. Az se tam podivate ...

Milan 16. 7. 2023, 10:34
2
7

Kolik si stálo řešení pro 30 cyklistů za den. Jestli by ty prachy neměly již do něčeho, co využijí stovky a tisíce denně (úplně vidím odpovědi plné slov o ceně lidského života)....

MaT 16. 7. 2023, 11:53

Milan: No obecně světelné křižovatky jsou dost drahé, slyšel jsem něco i o částkách v řádu milionů. Jenže tady se to stejně předělávalo - a podotýkám ne kvůli cyklistům, ale primárně kvůli autoům. Celá ta akce s dostavěním i nějakých desítek metrů nové vozovky pro auta (jestli jsem to pochopil správně) stála určitě ještě o řád víc. A pokud už se do toho hrabalo, tak podle mě vyřešit to tam takto pro cyklisty lépe než byl ten předchozí stav už byl asi minimální cenový rozdíl, spíš by byl hřích se při předělávání té křižovatky pokusit to nevylepšit... Jestli pro 30 lidí denně, nebo 100, nebo 300, to už je myslím celkem jedno.

Ten stav donedávna prostě úplně ideální nebyl. Teď je možné, že se do té křižovatky zase třeba 10 let nehrábne, takže kdyby se to pro cyklisty nevylepšilo, tak by tam ten ne zrovna ideální stav zůstal dál takovou dobu? A co my víme, třeba tam teď těch cyklistů začne jezdit o něco víc. A ono to není jen o těch, co pak sjedou dolů Bulharovou až do Motola. To je pořád pro dost cyklistů odrazující - asi kvůli té sedmdesátce. Ale někteří pak dolů sjedou třeba přes celkem klidnou Goldscheiderovu. Nebo mají cíl někde v Řepích a pokračují směrem na západ ulicí K Hájům. Těm všem se lepší průjezdnost křížení Bucharovy a Rozvadovské spojky může hodit. Nějaká cyklotrasa je značená ještě za pekárnou Odkolek, ale tam jsou na kusu ne moc pohodlné panely. Nebo možná ještě Pekařskou. Ale jestli na Bucharově někde od Nových Butovic jsou aspoň ochranné cyklopruhy, tak třeba víc lidí opravdu začne jezdit tudy a bude to pro ně pohodlnější a rychlejší...

Já jsem tedy s tím předchozím řešením až tak problémy neměl, přišlo mi to lepší, než stav před tím - ale i tak jsem tam byl opatrný a snažil se rozhlížet a dávat pozor, aby se na mě někdo autem zrovna neřítil. Ale nejvíc na to paradoxně asi nadávali řidiči, pro které asi bylo nepředstavitelné vnímat ten namalovaný pruh a představa, že by měli dávat pozor na cyklisty a nedejbože jim při křížení tohoto pruhu dokonce dávat přednost. Slyšel jsem spoustu řečí o tom, jak je to tam "nečekané" a podobně. Řidičům je prostě asi zatěžko vnímat vodorovné dopravní značení a přizpůsobovat se něčemu novému, asi chtějí jezdit jak jsou zvyklí, jakákoliv změna je špatně a v horším případě asi při tom řízení čumět do mobilu...

Kuba 16. 7. 2023, 11:59

Milan: cela ta stavba a predelavani tech dvou krizovatek je vyvolano snahou zlepsit tam prujezd pro lidi v autech. Ti budou mit ted napojeni na dalnici i prujezd smerem k Motolu o poznani jednodussi. Ze se tam pri tom logicky zlepsily podminky i pro lidi na kolech, kdyz uz se to kvuli autum delalo, je podle me jen dobre (a mela by to byt samozrejmost) bez ohledu na to, kolik lidi to pouzije.

Milan 16. 7. 2023, 12:33
2
6

Píšou, že je tu dočasně, než bude pokračování Radlické, investoval bych do míst frekventovanějších a trvalejších. Investice do současných řešení pro třicet lidí denně je fakt k smíchu.

MaT 16. 7. 2023, 17:10

No a kdy myslíte, že by se to pokračování Radlické radiály asi tak mohlo začít budovat? Příští rok? Za dva roky? Za pět? Aby to tam takhle nebylo dalších 10 let.

A další věc, i když se konečně stavět začne, myslíte, že se tahle křižovatka nějak zásadně změní?

Tady se dělala akce, která stála určitě minimálně několik milionů. Kvůli autům. Jestli cenu této akce navýšilo tohle opatření pro cyklisty o desítky tisíc (nějaká samostatná světelná signalizace pro cyklisty a trocha červené barvy), tak si myslím, že to vyhozené peníze nejsou.

Nightrider 18. 7. 2023, 14:49

Zdenek X: ano, jezdím Bucharovou (a Kukulovou) celoročně za všech podmínek a oběma směry. Ve tmě a zimě především (pochopitelně svítím jako vánoční stromeček), protože narozdíl od golfu je to tam přehledné, osvětlené a sníh vždycky okamžitě odklizený. Další bonusy: přes Plzeňskou po mostě bez zastavování, mírnější kopec i zatáčky, žádné ztracené spády, dostatek místa na míjení s auty, žádné retardéry. Přímo po pikťáku se stoupat nedá (je moc vlevo), jezdím po krajnici. Ale aspoň se díky němu nikdo nediví, když mě tam potká. Ideální stav to není, ale vyloženě harakiri taky ne. Podle stop tam v zimě ve všední dny ráno jezdíme minimálně čtyři.

Nejbližší použitelné alternativní trasy (sjízdný asfalt a vyšlapatelné kopce) jsou Jeremiášova a Slánská na západě (zajížďka 8 km, taky 4 pruhy, do kopce jsem tamtudy ještě nejel) a Jinonická a Podbělohorská na východě (o 60 m ztraceného spádu víc a prudší kopce).

Motorista 19. 7. 2023, 22:06

Tak jsem dneska sjížděl z RS do Bucharky směr Motol. Věděl jsem, že tam ten semafor je... A přece mě překvapil. Nevědět o něm, tak ho projedu, snad ani si ho nevšimnu. Tak jsme zase udělali něco ke zlepšení bezpečnosti cyklistů ???? Obou denně. A máme další zbytečný semafor, co bude běžet 24 hodin denně a generovat penízky pro zainteresované firmičky a lidičky<3

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Tři nové cykloobousměrky na Praze 6
Praha,

Tři nové cykloobousměrky na Praze 6

06. května. 2024, 5min. čtení6