Přejezd a cyklopodjezd nádraží Bilthoven

Publikováno: 02. listopadu. 2023, 3 min. čtení
Úvodní foto: Václav Kříž
Publikováno: 02. listopadu. 2023, 3 min. čtení
Úvodní foto: Václav Kříž

Tentokrát v krátkém pohledu do Nizozemska ukáži fotky přejezdu cyklostezky (2012-před) a díky kolegovi z BicycleDutch i video hotové přestavby nádraží a přednádražního prostoru (po 2015). Celá situace může být inspirací, jak podobné prostory řešit i v Česku.

Ve stavu po rekonstrukci po roce 2015 považuji za inspirativní nepřerušené cyklostezky, celkovou přehlednost prostoru, ale i mírné rampy v nájezdu do cyklopodjezdu. Také je důležité, že prostor chtěli a uměli řešit jako jeden celek. Díky tomu funguje praktičtěji a vypadá lépe, než kdyby jedni projektanti navrhli a projednávali peróny a podchod, druzí přednádražní prostor a třetí projektanti silniční podjezd.

Pochybnosti k rozsahu parkoviště pro auta

Pochybnost, kterou dávám k úvaze každému čtenáři, je na jižní straně trati zbourání asi pěti rodinných domů a odstranění vzrostlých stromů i kvůli vybudování parkoviště aut (P+R a pro návštěvníky obchodů a nádraží). Má preference by byla část domů a stromů zachovat, parkoviště postavit menší a členěné. A držet na něm (i v ulicích) vyšší parkovné. Ve videu v 0:30 je vidět pravděpodobně studie, která zachování domů a stromů ještě navrhovala. Stromy mají důležitou funkci pro ochlazování města, biodiverzitu a vytváření míst k odpočinku či i produkci ovoce. Nicméně ve videu v 1:35 kolega z BicycleDutch uvádí, že nové parkoviště v tomto místě umožnilo zrušit parkoviště na nedalekém náměstí, které je tak nově zklidněné bez automobilové dopravy.

Mám radost, že na mou pochybnost v komentářích videa naráží člověk, který z Bilthovenu pochází: „Je legrační vidět na vašem kanálu své rodné město. Vzpomínám si, jak jsem se načekal na přejezdu a jezdíval pochybným podchodem na nádraží. Ten nový podchod je výrazné zlepšení! Jsem zvědavý, co udělají s parkovací plochou, myslím, že je dočasná a bude přeměněna zpět na bydlení/budovy (jak je vidět na plánech, které jste ukázal), až bude náměstí Vinkenplein hotové. I když od té doby jsem o tom nic neslyšel.“

O přestavbě prostoru psal podrobně také kolega na BicycleDutch.

Václav Kříž
Od roku 2011 získal postupně praxi jako redaktor magazínu a editor mapy Městem na kole, cyklokoordinátor MČ Praha 14, 4, 11, TSK a jako cargobajker. Získat pořádnou síť cyklostezek se může zdát jako neřešitelný ořech. Součástí řešení jsou občané, politici, úřady i firmy. Zkuste to ovlivnit i Vy!

Komentáře k článku

tik 2. 11. 2023, 15:19
1
1

1. predpokladam, ze privatizace verejneho prostoru pro parkovani je placenim regulovana pro vsechny druhy dopravy. V clanku neuvedeno

2. ovoce z mist kolem trati ci u p+r je jen pro drsne povahy

David 2. 11. 2023, 22:50

Tik: Zato ovoce od cyklostezek bývá tím nejsladším, jaké v životě můžete ochutnat...

Zbyněk 4. 11. 2023, 10:00

Při porovnání Bilthovenu se zbrusu novým Radotínem je to jako porovnání současnosti s dobou kamennou. Pro cyklo v Radotíně.
Chodci a auta si nepohoršili.

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat Pohlednice z Nizozemska