Praha představila poklopy kanálů bezpečné pro jízdu na kole

Publikováno: 11. prosince. 2023, 6 min. čtení
Aktualizováno: 26. ledna. 2024
Publikováno: 11. prosince. 2023, 6 min. čtení
Aktualizováno: 26. ledna. 2024

Jednou z novinek, kterou přinesla jinak hojně kritizovaná proměna ulice Na Florenci, jsou nové poklopy kanálů. Ty jsou mnohem bezpečnější, nehrozí, že do nich zapadne kolo a zapříčiní tak pád cyklisty.

O výměně kanálových poklopů informoval na svých sociálních sítích náměstek primátora Petr Hlaváček (STAN) zodpovědný za oblast územního rozvoje. K výměně došlo na základě kritiky, která vůči původním poklopům ze strany veřejnosti zazněla. Původní víka osazená i v ulici Na Florenci měla klasické podélné otvory souběžné se směrem jízdy, u kterých hrozí zapadnutí jízdního kola, a tudíž pád a případné zranění.

Nový bezpečný typ kanálového poklopu se zároveň dostal do Katalogu doporučených prvků veřejných prostranství z dílny IPRu (Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy). Prezentován byl mimo jiné v pražském CAMPu na přednášce „Velké změny Prahy: Malé zásahy, obrovské dopady“, která se uskutečnila 21. listopadu tohoto roku.

Ačkoliv již bývalý radní pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) v roce 2019 pro Městem na kole sděloval, že doufá, že nevhodné kanálové vpusti již nejsou nikde osazovány, se současnou rekonstrukcí ulice Na Florenci se ukázalo, že situace je složitější.

IPR sice již od roku 2014 prosazuje skrze Manuál veřejných prostranství pravidlo, aby na místech s pohybem pěších nebo cyklistů byly otvory orientovány kolmo na převažující směr pohybu, to ale má své limity, jak pro Městem na kole upozorňuje Ivana Svobodová, poradkyně náměstka Hlaváčka.

Doposud byly pro cyklistický provoz vyhovující pouze moderní čtvercové poklopy německého původu. Pokud měly být instalovány původní pražské vpusti obdélníkové, nastával pro pohyb cyklistů problém.

Nebyl poklop, který by vyhověl památkářům a nenesl název jiného města

„Důvodem je požadavek památkové péče na osazování obdélníkových vpustí orientovaných tradičním způsobem (tj. delším rozměrem souběžným s osou ulice/směrem obruby) a odmítání vpustí německých čtvercových. Až do letoška neexistovala mříž, která by současně měla otvory kolmo na směr obrub, měla evropskou certifikaci a nenesla název jiného města, než Prahy (nebo aspoň nenesla žádný název),“ vysvětluje Ivana Svobodová pro Městem na kole, proč byly vpusti nevhodné orientace instalovány.

Zároveň vysvětluje, že v některých situacích může být původní orientace vpusti stále vhodnější, například, pokud ulice křižuje přechod s cyklopřejezdem, kde je dominantní pohyb lidí na kolech kolmo na vozovku.

Dlouhá historie

Stran památkové péče je vcelku paradoxní, že bezpečnost lidí při jízdě na kole přes pražské kanály je samo o sobě již historickým tématem. První zmínku této problematiky se redakci Městem na kole povedlo dohledat v časopise Cyklista z 10. ledna 1942, kde vyšel sloupek s názvem Kryty kanálů nebezpečím pro cyklisty!, který na daný problém upozorňoval a ptal se: „Cožpak je to tak těžké – postavit či přeložit mřížoví kanálů proti směru jízdy?“ 

Povede se tak po více než osmdesáti letech toto téma vyřešit? Ivana Svobodová upozorňuje, že záleží na všech aktérech, kteří se na rekonstrukcích uvnitř města podílejí:

Povede se po 80 letech problém vyřešit?

„Je zapotřebí, aby toto pravidlo bylo respektováno úplně všemi aktéry s vlivem na proces investice, od jejího zadání po realizaci (zejména však v zadání a v tendrových a prováděcích dokumentacích a při nákupu materiálu na stavbu). To se neobejde bez aktivní vůle a spolupráce všech článků řetězce. Toto pravidlo se snažíme proaktivně prosazovat, v případě IPRu zejména prostřednictvím spolupráce na věcné části zadávacích dokumentací veřejných zakázek, dále prostřednictvím pracovní skupiny Katalogu doporučených prvků veřejných prostranství, dále prostřednictvím vyjádření k záměrům.“ 

Zároveň ale dodává, že stále nelze vyloučit setkání s nevhodnou orientací kanálových i u budoucích staveb: „Může se také stát, že jízda na kole některými aktéry není vnímána jako funkční způsob dopravy po městě, a na cykloopatření se nebere zřetel. Kolektivní mindset společnosti stále není pozitivně naladěn směrem k cyklodopravě, což znamená, že jakékoliv cykloopatření (totéž ale bohužel platí i pro opatření modrozelené infrastruktury, hospodaření s dešťovou vodou, apod. zejména pokud nejde o ta snadná a bezbolestná) vyžaduje aktivní prosazování a neustálý proud energie, na rozdíl například od opatření pro automobilovou dopravu, která nejsou zpochybňována,“ doplnila Ivana Svobodová z pražského magistrátu pro Městem na kole.

Svou roli tak bude muset sehrávat i cyklistická veřejnost. Pokud se při jízdě na kole po městě setkáte s nově osazenou kanálovou vpustí nevhodné orientace, stačí se ozvat. Město by již mělo mít k dispozici kanálovou vpusť, která vyhovuje zásadám památkové ochrany a zároveň je bezpečná vůči lidem jezdícím na kole.

Nová cyklistická infrastruktura v Praze

Tento článek vyšel za finanční podpory hlavního města Prahy v rámci projektu „Cyklisté sobě pro Prahu“. Projekt zajišťuje soustavné informování o nové cyklistické infrastruktuře v Praze.

Jiří Motýl
V domovské Praze jezdí na městském kole na vzdálenosti do osmi kilometrů. V redakci od roku 2013, od roku 2015 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

Komentáře k článku

újezďák 11. 12. 2023, 12:33

Hm co všechno nám regulují památkáři :) Hlavní problém ovšem je, že v článku zmíněném Německu v naprosté většině kanály lícují s vozovkou , u nás je pár měsíců po instalaci obyvyklá propadlina která z kanálu udělá hup. Nemluvě o tom, že leckde jsou jsou kanálové vpustě a dekly naopak vytrčené ven ...

Václav Řehák 11. 12. 2023, 13:10
15
1

Postupně se ze mě stává odpůrce památkové péče jako konceptu.

Lávka přes Smíchovské nádraží byla takovou památkou, že tam nešlo dát ani vodicí lišty pro kočárek (https://www.cyklistesobe.cz/threads/189), ale pak nevadilo ji zcela odstranit.

Vyšehradský most zachráníme před zbourání, i když to znamená, že tam nebudou jezdit vlaky (a zařízneme významná zlepšení pro cyklisty).

Hlavní nádraží se prohlásí za pámátku, jen aby se zabránilo novému řešení. V té souvislosti jsem někde zahlédl, že když se prohlásí za památku i celá magistrála, bude vymalováno - přijde mi, že se to vlastně může i stát.

Ondra 11. 12. 2023, 14:24
19
4

Ve světě uzavírají celé ulice autům, staví kilometry cyklostezek, my se můžeme pochlubit, že jsem otočili víko od kanálu. Lol

újezďák 11. 12. 2023, 14:38
9
2

Václav Řehák a kočičí hlavy se nesmí zbrousit , hrboly jsou památka , ale to že před nimi tam buď žádná dlažba nebyla nebo tam byly oblázkové případně dřevěné to jim nevadí. S tou magistrálou máte bohužel pravdu, vždyť památkáři zahrnuli do ochrany secesního nádraží od roku 1958 i přístavbu ze sedmdesátek protož se stala " nedílnou součástí nádraží" nu a magistrála tomu vlastně dělá " nedílnou střechu " :(

David 11. 12. 2023, 18:37
8
2

A proč že nám vadí, jaké kanály jsou pod parkovacím pásem v ul. Na Florenci? :o/

Pavel Mašek 11. 12. 2023, 19:11
2
4

@David
- Vy považujete ochranný pruh pro cyklisty za parkovací místo?

IvoCZ 11. 12. 2023, 20:35

1. kolikpak ta "chybka" budestát? 2. památkářům se nelíbí tvar kanálu, ale nové "sklobeton" budovy v historické zástavbě, to je OK?

Jenda 12. 12. 2023, 02:22

Pavel Mašek: modprobe irony

Jan Korbel 12. 12. 2023, 10:52
2
11

Jéžiš. Už jako dítě jsem věděl jak jezdit na kole. Že holt hrboly, koleje apod.
Kolik prachů se teď vyhodilo kvůli tomu, že nějací tudoři nevědí, že kanály apod.? A co koleje, zakážou je papaláši? Jsou totiž daleko nebezpečnější. Nebo se budou klást taky příčmo? :D
Tak snad dostali deklzakázky aspoň kámošové zelených papalášů, co jezdí v limuzíně s šoférem, hihi :D

Jiří Motýl 12. 12. 2023, 12:33

Jan Korbel: O kolejích již jsme také psali: https://mestemnakole.cz/2017/02/tramvajove-koleje-pozor-siroke-zlabky/

Jenda 12. 12. 2023, 12:50

Jan Korbel: To není o tom, že byste to neuměl. To je o pohodlí, případně riziku. Stejně jako kola, chodci, auta… umí třeba jezdit v bahně, ale stavíme silnice.

jkjk 12. 12. 2023, 17:01

"Svou roli tak bude muset sehrávat i cyklistická veřejnost. Pokud se při jízdě na kole po městě setkáte s nově osazenou kanálovou vpustí nevhodné orientace, stačí se ozvat. "
Takže pokud to není nová vpust, tak je to v pohodě, protože už jsou všichni zvyklí občas zapadnout nebo vybočovat metr o okraje (třeba "oblíbená" Žitná)?

David 12. 12. 2023, 17:14

Jan Korbel: Když už se něco dělá, treba nová silnice, mělo by se to dělat pořádně.

Jiří Motýl 12. 12. 2023, 17:24

jkjk: Ozvěte se kdykoliv. Doporučuji např. https://zavady.tsk-praha.cz/

Jarda 12. 12. 2023, 17:31

No to je konečně pokrok!!! Po cca 80 letech vyřešeno za pomocí renomovaných odborníků,několika subjektů a mnoha dalších specialistů..a jistě i za příznivou cenu..a stačilo jen otočit deklem!

Dalibor Chadima 12. 12. 2023, 17:52

A na Palackého mostě je taky otočí ?

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 20 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat