Výpůjček kol na Lítačku v roce 2023 přibylo 25 procent

Publikováno: 06. ledna. 2024, 2 min. čtení
Publikováno: 06. ledna. 2024, 2 min. čtení

Hlavní město loni opět zaznamenalo nárůst výpůjček kol na Lítačku. Počet výpůjček kol v roce 2023 oproti roku 2022 stoupl o 25 procent, uživatelů přibylo dokonce 41 %.

Od října 2021 nabízí Praha předplatitelům MHD každý den dvě jízdy na sdílených kolech zdarma, a to do 15 minut. Na kolech Nextbike a Rekola v roce 2023 proběhlo na Lítačku celkem 756 844 výpůjček, což bylo průměrně 2074 jízd za den. V roce 2022 na Lítačku proběhlo 567 264 jízd, tedy 1554 za den.

Nejoblíbenějším měsícem pro výpůjčky bylo září, kdy proběhlo 95 tisíc jízd, tedy 12 % jízd z celého roku. Nejméně frekventovaným měsícem byl mrazivý a zasněžený prosinec. I v něm ale Pražané na sdílených kolech vykonali 25 tisíc jízd, tedy 3 % jízd z celého roku.

Nejpopulárnějším dnem byla středa 31. května, kdy za den proběhlo 4,240 výpůjček. Dle Pražské integrované dopravy (PID) si lidé kola nejčastěji půjčují mezi úterým a čtvrtkem. Průměrná jízda trvá 5 minut, což je na kole ekvivalent zhruba 1,5 kilometru.

Od začátku služby sdílené kolo na Lítačku využilo 60 tisíc lidí, tedy téměř 5 procent Pražanů. 25 tisíc uživatelů přibylo jen za rok 2023.

Populárními místy pro půjčování kol zůstávají čtvrti Karlín, Holešovice, Dejvice nebo Letná. Podobně oblíbené jsou také Vysočany, Libeň nebo Vršovice. Hojně se jezdí také podél Vltavy od Troji až po Modřany. Výpůjčky se často vážou na tramvajové zastávky či stanice metra a železnice, což si PID chválí: „znamená to splnění záměrů zrychlit cestu do cíle pomocí výhodné kombinace MHD a kola.“

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Komentáře k článku

Ondra 6. 1. 2024, 14:30

Myslím, že k tomu taky hodně přispěl neobvykle teplý říjen

Tik 7. 1. 2024, 16:43

celkove jsou kola mene, nez metro protoci za jeden den.
Ja bych to videl jako uspech!

Ondra 7. 1. 2024, 16:55

@tik - who cares kolik sveze metro, důležité je, že tu sdílené kola jsou a přinášejí nám radost.

Martin Šnobr 7. 1. 2024, 22:28

TiK – Současný stav pražské cyklo-infra odpovídá asi tak tomu, jako kdyby člověk při cestě přes město musel využít 4 linky metra, 3 přestupy, 2 spojovací jízdy autobusem a k tomu 1 km pěšky. :-) Kolik lidí by asi MHD využívalo? https://mestemnakole.cz/2022/07/kdyby-cyklostezky-byly-metro/

Kuba 7. 1. 2024, 23:31
13

To neni spatnej vysledek s ohledem na tristni stav infrastruktury, pokryti koly jen v relativne maly casti mesta a absenci elektrokol v tomto systemu.

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat