Začátkem února byla v Českých Budějovicích otevřena rekonstruovaná budova vlakového nádraží. Nedostatkových míst pro parkování kol po přestavbě ubylo.
Správa železnic žádné kvalitní stojany na kola při nádraží nepostavila. Pouhých 8 stojanů zřídilo město v rámci rekonstrukce chodníku u bývalého podchodu. Kapacita tohoto „hnízda“ je tak 16 kol, což není pro největší nádraží ve městě zdaleka dostačující.
Spolek CykloBudějovice, který na problém upozornil, dodává: „Stání nejsou zastřešená a nijak zabezpečená. Dobře slouží k rychlému zaparkování maximálně na pár hodin. Rozhodně ne přes noc.“
Na nádvoří severně od hlavní budovy přibyla nová hrazda primárně určená k nabíjení elektrokol, vedle se totiž nachází sloupek se zásuvkami. Tento typ stojanu pro dlouhodobé stání ani uzamknutí není určený. Ne každý zároveň dokáže na hrazdu těžké elektrokolo zvednout: „Jde o značně nestandardní a uživatelsky nepřívětivý typ stojanu, takže zůstává opuštěný,“ doplnil spolek CykloBudějovice.
Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) k nové „hrazdě“ pro Městem na kole uvedl: „Pokud by se nová hrazda neosvědčila, vyměníme ji za obvyklé stojany. Máme zájem na tom, aby lidé využívali železniční dopravu co nejvíce. Chybějící stojany na kola to nesmějí blokovat.“
Ministr Kupka doplnil, že při každé rekonstrukci či stavbě nádraží přítomnost parkování kol kontroluje: „Do řady projektů jsme je v posledních letech doplnili,“ dodal pro Městem na kole.
Před přestavbou hlavní budovy se před ní nacházel kvalitní stojany s kapacitou 24 kol. Tyto stojany byly při rekonstrukci odstraněny. Nejbližší veřejné stojany lze nalézt naproti nádraží na konci Lannovy třídy. Ty mají celkovou kapacitu 22 kol a jsou často plné, navíc je zde častý problém s krádežemi.
Spolek CykloBudějovice jako problém uvedl nedostatečnou komunikaci mezi městem a Správou železnic. Město mohlo vznést konkrétní požadavky, což se ale nestalo. „Kolárna by tak mohla být například v jedné z kobek pod prvním nástupištěm. Taktéž mohla být vyčleněna jedna místnost v přízemí samotné nádražní budovy,“ domnívá se spolek.
Vedení města dle náměstka pro dopravu Lubomíra Bureše (ODS) začalo pracovat na záměru vytvořit parkovací kapacity pro kola v budově bývalé pošty. Ale až poté, co byla dokončena rekonstrukce nádraží. Podle ministra Kupky by se tato kolárna hlídaná kamerami mohla otevřít v červenci. „Tím by se měl problém vyřešit. A připadá mi to jako parádní počin,“ doplnil ministr.
Jak je parkování kol řešeno u jiných dopravních uzlů v Česku? Koukněte se na ukázky z Pardubic, Hradce Králové, Soběslavy, Prahy-Radotína, -hlavního nádraží, Řevnic, Chocně, Zábřeha, a na závěr v polské Osvětimi.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Kuba 28. 2. 2024, 08:58
8
To je bohuzel klasika. Co by melo byt automaticky se honi az nasledne, kdyz se zjisti, ze to chybi. Tady se to snad podari dobre, jinde (napr. V Praze na Zahradaku) to skonci zbytecnym nic moc kompromisem.
Tomas 28. 2. 2024, 23:26
2
1
Přitom je tam nesmyslně zavřený podchod, který pro parkování kol šel využít.
komentář