Stotisícový Hradec Králové by mohl mít po několika letech opět cyklověž pro uložení jízdních kol. Vyrůst by mohla do dvou let mezi koupalištěm Flošna a loni dokončeným fotbalovým stadionem. Novinářům to na začátku března řekl náměstek primátorky pro investice Lukáš Řádek (TOP 09).
V Hradci Králové, který bývá označován za město cyklistů, byly v minulosti dvě cyklověže. Obě byly z různých důvodů zbourány.
„Chceme posilovat nemotorovou dopravu a co nejvíce zlepšovat infrastrukturu pro cyklisty,“ řekl Řádek. Vybudovat cyklověž u koupaliště a stadionu podle něj dává smysl, i když nejde o místo poblíž uzlu veřejné dopravy. Kapacita stadionu je až 9300 sedících diváků, pro koncert až 25.000 lidí. Na Flošnu se loni přišlo vykoupat přes 93.000 lidí, celoročně má v provozu wellness studio.
Město nyní za pomoci dotace 100 milionů korun od Královéhradeckého kraje chystá doplnění stadionu o prvky, které z něj učiní víceúčelovou arénu i pro konání kulturních a jiných společenských a sportovních akcí. Například jde o vybavení tribun, tělocvičen a dalšího zázemí, nasvětlení arény či pořízení obnovitelných zdrojů energie.
Do podpory od kraje spadá i postavení parkovacího domu pro kola. Podle radnice by tak pořízení cyklověže za odhadovaných 11 až 15 milionů korun měla z většiny uhradit dotace od kraje. „Budeme chtít, aby cyklověž byla energeticky soběstačnější, aby její plášť více (architektonicky) korespondoval s koupalištěm Flošna,“ uvedl Řádek. Provozovatelem cyklověže by měly být městské Technické služby.
Dvě cyklověže či parkoviště pro kola by měla také v budoucnu vzniknout u hradeckého hlavního železničního nádraží. Vybudovat je tam hodlá Správa železnic v rámci kompletní rekonstrukce železniční stanice, která by měla začít na konci letošního roku a trvat pět let.
Hradec Králové byl v roce 2013 prvním městem v ČR, kde parkovací věž pro kola začala fungovat. Soukromý investor ji postavil před hotelem Černigov u hlavního nádraží na pozemcích města a majitele hotelu. V roce 2019 musela kvůli plánované demolici hotelu pryč a na zachování cyklověže se radnice s majitelem věže nedohodla. Podle radnice nebylo možné pro její jiné umístění u vlakového nádraží nalézt vhodné pozemky.
Druhou věž soukromý investor vybudoval u obchodního centra Futurum. Cyklistům sloužila od roku 2015 do roku 2021. Když uplynula pětiletá ochranná lhůta vázaná na dotaci na cyklověž, nabídl investor věž městu k odkoupení. Město na nabídku nepřistoupilo a investor pak věž rozebral a odvezl.
Na východě Čech jsou cyklověže v Pardubicích, Jaroměři a v Trutnově. Za uložení kola cyklisté platí poplatek, v Trutnově a v Jaroměři to je pět korun za den, v Pardubicích deset korun.
*Cyklobox mívá základní kapacitu 2 kola, ale vzhledem ke svému fungování je často obsazen maximálně jedním kolem.
Jedná se o velmi zjednodušující odhady založené na rychlé rešerši veřejných zakázek z období 2018 až 2023. Přehled je ilustračního charakteru, neklade si nároky být úplný a ani reprezentující veškeré nabídky na trhu.
Pro srovnání lze ještě uvést, že cena výstavby nedávno otevřeného pražského P+R Černý Most je udávána ve výši 507 000 000 Kč. Jedno parkovací místo pro automobily nebo kola (886 stání pro auta + 76 pro kola) tak vychází na přibližně 527 000 Kč.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Zbyněk 15. 3. 2024, 06:46
+ Moravska Trebova Je take v Pardubickem kraji.
Brahma 15. 3. 2024, 10:30
6
Mají to v tom Hradci poněkud zvláštní. Parkovací Cyklověž za 18M si pořídí z dotací a jakmile skončí ochranná lhůta dotační investice, tak jí zbourají a staví další, opět z dotačních peněz. Už by se měl někdo na to jejich dotační hospodářství podívat a ohodnotit jim to.
komentář