Nový obchvat Záp přerušil evropsky významnou cyklotrasu. Kraj chce nápravu

Publikováno: 27. března. 2024, 2 min. čtení
Úvodní foto: Mapy.cz
Publikováno: 27. března. 2024, 2 min. čtení
Úvodní foto: Mapy.cz

Minulý rok byl otevřen silniční obchvat obce Zápy ve Středočeském kraji. Bez jakéhokoliv bezpečnostního opatření přerušil významnou cyklotrasu EuroVelo 4 propojující Labskou cyklostezku a Prahu.

Široká dvoupruhová komunikace s povolenou rychlostí 90 km/h přerušila oblíbenou stezku pro rodinné výlety zcela nechráněným způsobem. Stezku pouze doplnily značky „dej přednost v jízdě“. Řidiče o křížení informuje pouze značka „pozor cyklisté“ a příkaz omezení rychlosti na 70 km/h.

V jiných zemích i dle českých bezpečnostních požadavků je takové křížení významné cyklostezky nežádoucí. Za pozitivní lze považovat alespoň fakt, že stezku nedoplnil příkaz o sesednutí z kola či nedošlo k úplnému přerušení. Zároveň v místě došlo ke zlepšení povrchu.

Kraj chce problém řešit

Odbor veřejné mobility Středočeského kraje si je dle vyjádření pro Městem na kole problému vědom. Při projektování obchvatu ale ještě odbor neexistoval a Krajská správa a údržba silnic Středočeského kraje (KSÚS) tak s ním tuto problematiku nemohla řešit. Tehdejší Odbor dopravy začal problematiku řešit až po zahájení stavby: „Tehdy nám KSÚS poskytla dokumentaci stavby, abychom mohli zkontrolovat, že obchvat cyklostezku úplně nezneprůjezdní.“

Odbor veřejné mobility uvedl, že doplnění stavebních opatření jako lávka či zpomalovací ostrůvky provést v brzké době nelze. Rád by navrhl „měkká“ nestavební opatření, která by měla KSÚS vyznačit. Šlo by o optickou brzdu pro řidiče i cyklisty.

Zkontrolovat, že obchvat cyklostezku nezneprůjezdní

„Ve věci řešení křížení cyklostezky přes obchvat Zápy jsme již v jednání s KSÚS,“ řekla pro Městem na kole cyklokoordinátorka Středočeského kraje Dana Urban Hančová. „Sama tudy jezdím v sezoně do práce a tento úsek opravdu je nepříjemný,“ doplnila.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Komentáře k článku

Zbyněk 27. 3. 2024, 07:32
12

K cemu mame "garanty bezpecnosti a plynulosti"?

Piskvor 27. 3. 2024, 10:12
16
1

TLDR: "abychom mohli zkontrolovat, že obchvat cyklostezku úplně nezneprůjezdní"
A v tom to celé je. Kdyby podobně udělali křížení téhle silnice s D10, vedle, to by bylo (oprávněného!) řevu, jak je to nebezpečný. Tady? "Buďte rádi, že jsme to prostě neuřízli."

Tomek 27. 3. 2024, 11:01
16
1

Tak to je koukám asi běžné, že nyní tak aktivně stavěné obchvaty kašlou na přirozené spojnice pro pěší/cyklisty. Protože drahý... Hezky to vedem.

David 27. 3. 2024, 11:13
7
1

Vzhledem k tomu že ani dej přednost nemá nad ukončením stezky co dělat (zákon říká, že kdo vjíždí na komunikaci ze stezky, dává přednost všem), tak tady orgáni opravdu neví, co činí. Se divím, že tam není zpomalovací zábradlí a Cyklisto veď. Není to takhle nebezpečný?!?
Jel jsem tam ani ne před měsícem. Jako - v ČR standard. Na novou stavbu ostuda.

pilotWeb 27. 3. 2024, 11:54
6
5

Při stavbě jsem taky kroutil hlavou. A že tam není ani optická závora na zemi na cyklostezce, to je k neuvěření. Tady by si to zasloužilo klidně i sloupek nebo nějakou lehkou šikanu že zábradlí, když už se to nepostavilo pořádně. Ujede ti o kus dítě, nevšimne si (nezná) značku a je na silnici.

Petr 27. 3. 2024, 14:11
12

Ve směru od Labe je mezi křížením staré zápské a nového obchvatu stoupání a šikana kolem plynové stanice. Při sjezdu od Zelenče je tam brána proti autům, do které cyklisté stejně přibržďují (až na výjimky :-)).

Největší problém je v rozhledových poměrech. Auta přijíždějící od D10 je vidět poměrně hodně pozdě, zejména když přijíždím od Zelenče; a auta tam jedou spíš stodeset než devadesát.

Zpomalovat cyklisty ničemu nepomůže. Už tak tam jsou pomalí.

újezďák 27. 3. 2024, 16:58
2
3

mno, jezdím tam jak na kole tak autem léta a žádný zásadní rozdíl proti " starému křížení s původním trasováním silnice 101 direktně do Záp tam nevidím... Ano byla tam na starém křížení taková ta závora s průjezdem na jedné straně ( od východu) , ale asi 30-40 metrů od silnice a na západní straně silnice nebylo nikdy nic . Jediná změna je, že tam úplně vyklučili stromy a keře, takže je na původní silnici z cyklostezky lépe vidět . Za mě je to celé jen o tom, že v tom místě by měla být výrazně značená, včetně asfaltu silnice 40-50 ka místo 70ky...

Martin Šnobr 27. 3. 2024, 17:11
21
2

@újezďák – jasně, oproti starému křížení rozdíl takový není. Ale když děláme věci na novo, měli bychom je dělat pořádně, ne? Ten obchvat stál 273 milionů korun.
Minimem mělo být vyznačit přejezd, udělat ostrůvek pro chodce, zklidňující prvky pro řidiče... tak jako to umí v Polsku, Německu, Rakousku...

Matěj 27. 3. 2024, 18:49
2
3

A nebylo by možné tam dát prostě semafor? Není to sice plynulé řešení, ale nevyžadovalo by to velké úpravy a bylo by to bezpečné

Mirek 27. 3. 2024, 19:06
9
1

Přejezd s ostrůvkem nebo semafor s detekcí cyklistů. Snížení rychlosti je alibismus, nikdo to nebude dodržovat nebo to po většinu roku bude jen na obtíž, je to hlavně rekreační stezka.

MaT 27. 3. 2024, 22:09
15
2

A proč tam není aspoň cyklopřejezd? To je jen trocha bílé barvy a nějaká značka i pro auta. Jasně, cyklisté na něm nemají přednost, ale myslím, že by to působilo trochu psychologicky alespoň na část řidičů a některé by to mohlo pomoci přimět z těch 90 přeci jen trochu ubrat...

mikulik 28. 3. 2024, 09:08
3
8

zade resite blbosti! co takhle udelat lavku radeji u letiste misto semaforu. stejne tak i cyklostezka mezi uholicky a rezi je na zvraceni. vyjezd z Prahy smer Roztoky tsky zazitek.

mikulik 28. 3. 2024, 09:08
1
7

zade resite blbosti! co takhle udelat lavku radeji u letiste misto semaforu. stejne tak i cyklostezka mezi uholicky a rezi je na zvraceni. vyjezd z Prahy smer Roztoky tsky zazitek. no to nikdo neresi

mirek 28. 3. 2024, 09:25

mikulik: U letiště se budoucí dálnice odkloní od zástavby, semafor ani lávka nebudou potřeba. Jinak lávky na podobných místech jsou zlo, to už je lepší podjezd.

Mezi Úholičkami a Řeží žádná cyklostezka není.

Piskvor 28. 3. 2024, 11:09
10
1

Jako, už jsem tam jel X-krát, a v tom táhlým oblouku málokdo zpomalí na předpisových 70 z reálných 110 :( Značka samotná opravdu nepomůže - ale proč nešlo ani udělat ostrůvek a optickou brzdu, to mi hlava nebere.

mikulik: "neřešíte, co JÁ bych potřeboval, a řešíte, co JÁ nepotřebuju" není úplně totéž jako "řešíte blbosti," dle mého skromného odhadu.

Pavel Mašek 28. 3. 2024, 14:53
3
2

Tohle je prostě smutné, nemáme žádný reálný problém s antibiotiky, hladem nebo hranicí chudoby, splachujeme záchod pitnou vodou, ale abychom dopravu řešili pro všechny, to ne :-(

Tomáš Jirák 28. 3. 2024, 17:17
2
6

Nechci tady urážet a označit článek za lživý, ale rozhodně je minimálně silně zavádějící, před tím, než byl zcela dobudován obchvat byla místo něj silnice v podstatě se srovnatelným provozem a křížila cyklostezku stejně jako teď, každý musel zastavit, sesednout, počkat až nic nepojede v obou směrech a pak přejet, teď je to úplně stejné, nic se nezměnilo.

Martin Šnobr 28. 3. 2024, 17:34
9
2

@Tomáš Jirák – jasně, pointa je v tom, že toto je nový obchvat za 273 milionů. Ten by alespoň namátkově na bezpečnost pěších a cyklistů myslet měl, ne? 21. století.

Jan Fiala 28. 3. 2024, 23:55
6
2

@Tomáš Jirák: Není to stejné. Byla tam rovina, vidět bylo daleko, teď je tam mírná zatáčka. A silnice byla horší, jezdilo se tam pomaleji.
Takže na překonání silnice, třeba se skupinou dětí, bylo dost času, 25 vteřin (500m, 70km/h). Teď je to 7 vteřin (200m, 110km/h).

David 29. 3. 2024, 02:03
7
2

No, upřímně, když jsem tam jel, tak jsem nevěřil svým očím. Nová silnice, parametry luxus (na závodění jako dělaná, omezení, neomezení rychlosti), a opatření pro bezpečnost jako za krále Klacka. Nemám namysli šikanovací zábradlí pro cyklisty, které třeba s vozíkem nebo na handbiku, např. když je člověk postižený, atd., nejde projet. Ani semafor, který by zdržoval zbytečně ve chvíli, kdy tolik aut nejede, ale cyklistů je spousta - typicky víkend... Ale třeba ten ostrůvek, optickou brzdu, upozornění. Rozpočet stavby by to už nepoznal, ale pro cyklo by to byl progres.

Ujezdak 29. 3. 2024, 08:32
2
3

Martin Snobr, ona to byla především redakce na ten titulek " obchvat zablokoval a blablaba". A sám říkáte, že se tam vlastně nic nezměnilo ????

Újezďák 29. 3. 2024, 08:36
1
2

Martin Snobr: moje reakce byla na titulek o zablokování a sám připouštíte, že se tam vlastně nic nezměnilo, ano dalo se to řešit lépe, ale rozhodně není nic zablokované..m

Jiří Motýl 29. 3. 2024, 10:48
4
1

Jako editor vnímán kritiku nadpisu a přemýšlím, zda ho nebylo možné formulovat lépe.
Zároveň bych rád sdělil, že mi po opětovném zhodnocení textu nepřijde silně zavádějící, jak je zmiňováno, v místě vznikala zcela nová silnice, nově křížící cyklotrasu. Nadpis reflektuje neadekvátní řešení tohoto nového křížení, které v komunikaci nad článkem přiznali i zástupci kraje.

Hodnocení, jak moc se nové a původní křížení liší, nechám na každém. Obě křížení jsou k porovnání jen pár desítek metrů od sebe.

MaT 30. 3. 2024, 21:56

Zrovna dneska jsem tam jel. Zajímavé je, že křížení s původní silnicí ze Záp, kterou cyklostezka kříží taky, je řešeno cyklopřejezdem. Jasně, přejezd by byl ještě lepší (protože by dal i cyklistům možnost v případě kontinuálního proudu aut na chvilku z kola slézt, konvertovat tak na chodce a tu přednost případně dostat), ale i to mi přijde lepší než současný stav kříšení s tou novou 101... Fakt nechápu, proč to před tuhle jednu silnici jde a před další jen o kousek dál najednou ne. Aby to náhodou nějaké řidiče víc nezdržovalo?

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat