Praha: chodník mezi Kunraticemi a Libuší je legálně průjezdný na kole

Publikováno: 09. března. 2024, 2 min. čtení
Aktualizováno: 07. března. 2024
Úvodní foto: Praha-Kunratice
Publikováno: 09. března. 2024, 2 min. čtení
Aktualizováno: 07. března. 2024
Úvodní foto: Praha-Kunratice

Podél Dobronické ulice, která spojuje městské části Kunratice a Libuš došlo k legalizaci jízdy na kole po chodníku. Akce na jihu Prahu pomůže lidem na cyklotrase A21.

Celkově tak bylo pro jízdu na kole legalizováno 400 metrů chodníků. Mezi dvěma úseky legalizovaných chodníků mohou lidé na kole využít podélné asfaltové účelové komunikace.

Stejně jako vozovka Dobronické ulice není chodník v nejlepším technickém stavu – zahrnuje praskliny a výmoly. Městská část Praha-Kunratice k jeho legalizaci přistoupila i tak – aby do doby rekonstrukce umožnila lidem na kole tuto ulici užít bezpečněji.

Na straně Libuše legalizace končí v úrovni Obrataňské ulice, na kunratické straně zas před okružní křižovatkou „U Tří Svatých“. Zde lidé mohou buď z kola sesednout a převést kolo přes přechody směrem do Kunratic, nebo se vydat do vozovky a překonat frekventovaný kruhový objezd.

Akce vzešla z podnětu občanů.

Nová spojka mimo provoz

Nová propojka spolu s loni zřízenými cykloobousměrkami v Libuši umožňuje se do Kunratic dostat z Novodvorské ulice či z Písnice bočními ulicemi či mimo provoz, jak ukazuje schéma níže:

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018, od roku 2025 šéfredaktor.

Komentáře k článku

újezďák 9. 3. 2024, 17:50

zas jedno z dalších potvrzení situace, že na horském kole ( nemyslím až celopéro) je cyklista v Praha " král". Silnice stojí všude všeobecně za ... a když přijde takový, byť logický místní zlepšovák, tak na je to od pohledu spíše pro nás s MTB ...

Martin P. 9. 3. 2024, 21:47

Těžko říct, jestli nad tím jásat. Je to bezesporu pozitivní věc. Ale je velká otázka, jestli tady, kde to pouze potvrzuje status quo, který tady tichou dohodou všech platil odjakživa, dochází k nějakému radikálnímu zlepšení. Možná se pletu, ale na tom chodníku jsem snad nepotkal chodce. Ona to spíše byla a je taková lepší bezprizorná pěšina zflikovaná asfaltem, než "chodník".

Celý můj pocit je, že kdyby se totéž stalo někde, kde je opravdová kompetice a musí se tam vymezit práva a povinnosti, protože se tam na cyklisty dívají jako na vetřelce a třeba z právního i zvykového pohledu i oprávněně, bylo by to užitečnější. Například v sídlišti Tempo by si pár chodníků legalizaci taky zasloužilo a uneslo a na úsek chodníku ke Kačerovu podél Michelské se čeká už pár let. Tam bychom mohli bouchnout i šampaňské. Ale tady? :-)

Martin P. 9. 3. 2024, 22:06

Ještě komentář k tomu povrchu. Vypadá to sice na fotkách nevalně, ale v praxi to je sjízdné celkem dobře. Odpovídá to významu i nákladům. Zadarmo dobrý. V Podolí bych to třeba nechtěl. Tam je ale frekvence cyklistů i chodců řádově větší. Tam jsem se povrchem nového úseku tak namlsal, že přejezd na dříve bez poznámek akceptovaný úsek kolem Dvoreckého mostu a Žlutých lázní vždycky "zabolí".

tik 10. 3. 2024, 02:47
1
17

Ocenuju to klickovani a slovickareni s chodniky. "Chodník využívali někteří lidé na kole ještě před legalizací" se cesky rekne "cykliste porusovali predpisy a ohrozovali chodce" a muzete dodat "coz v redakci odsuzujeme a prosime nedelejte to"

Srandovni predstava, co?

Martin P. 12. 3. 2024, 14:44

První reakce byla na Tika vůbec nereagovat, ale přece jen jedna myšlenka si komentář zaslouží. Zdá se mi irelevantní, jestli cyklista "ohrozí" chodce na nelegalizovaném nebo legalizovaném chodníku. V každém případě to ohrožení plyne z nějakého jednání (nepřiměřené rychlosti, nepozornosti atp.) Neplyne apriori z toho, jestli jízda je nebo není povolena. To snad může být přitěžující okolnost. I bez ohrožení kohokoli je bezesporu jízda po nelegalizovaném chodníku přestupek. Ale rozumný policat bude jízdu po liduprázdném chodníku řešit domluvou. Existuje právní termín "společenská nebezpečnost činu". Taky existuje cosi jako presumpce neviny. Tedy nevyvozovat z toho, že by mohl někoho ohrozit, že to taky udělal. K takovému vyústění je na zmíněné cestě velmi nepravděpodobná příležitost, je rovný a naprosto přehledný.

tik 14. 3. 2024, 02:21

První reakce byla na Martina P vůbec nereagovat, ale přece jen jedna myšlenka si komentář zaslouží. Zdá se mi irelevantní, jestli motorista "ohrozí" cyklistu na cyklostezce. V každém případě to ohrožení plyne z nějakého jednání (nepřiměřené rychlosti, nepozornosti atp.) Neplyne apriori z toho, jestli jízda je nebo není povolena. To snad může být přitěžující okolnost. I bez ohrožení kohokoli je bezesporu jízda autem po cyklostezce přestupek. Ale rozumný policat bude jízdu po liduprázdné cyklosteze řešit domluvou. Existuje právní termín "společenská nebezpečnost činu". Taky existuje cosi jako presumpce neviny. Tedy nevyvozovat z toho, že by mohl někoho ohrozit, že to taky udělal. K takovému vyústění je na zmíněné cyklosteze velmi nepravděpodobná příležitost, je rovna a naprosto přehledna.

dik.

Martin P. 15. 3. 2024, 18:07

Aby to bylo trochu víc, než jen škodolibá ozvěna, bylo by nutné investovat víc přemýšlení, než jen tupě vyměnit "cyklista" => "motorista", "chodce" => "cyklistu atp.

Podklad mé úvahy pořád drží konkrétní situace na konkrétním místě, kde moje slova platí. Ukažte mi, kde je vaše cyklostezka, ke které se vztahuje transponovaná argumentace s auty. Dokud visí ve vzduchu, nemá ta ozvěna význam žádný.

V Kunraticích zjevně technické ani dopravní důvody proti souběžnému provozu cyklo a chodců nebyly. Bez změny okolností tam teď to povolení přibylo. Ergo změnilo se pouze formální posouzení legality. Navíc se pouze přesunul z šedé zóny nezájmu do explicitního označení, co tedy ten pruh asfaltu vlastně je.

Vyznačené cyklostezky naopak často vznikají na komunikacích, které svým stavebním charakterem jízdu motorových vozidel umožní, ale souběžný provoz cyklo a moto už to z nějakého důvodu, šířky, kapacity, bezpečnosti, neutáhne. Stejně se to obvykle pojišťuje sloupky, protože "značka není zeď". Je to tedy protisměrný posun proti legalizaci chodníku. Ale pokud to sdílení možné a potřebné je, často zůstane aspoň v některých úsecích. Viz třeba cyklostezky kolem Lipna nebo i notoricky známý úsek Vrbova, Vídeňská podél Jižní spojky. Že by v tom případě měl mít úsek charakter cyklostezky s povoleným vjezdem aut a ne "konec cyklostezky", to je zatím pouze nedosažitelný ideál.

Obecněji jde i o to, jestli lpět na předpisech bez ohledu na kontext nebo připustit rozbor konkrétních případů, možností a příčin místních odchylek od rigidního pojetí právního pozitivismu, že značka je značka a předpis je předpis a nediskutuje se ani o jeho výkladu a účelu, natož o jeho zpochybnění nebo důvodu nedodržení.

Argumentace "vy taky bijete černochy" je falešná. Opravdu je rozdíl mezi vztahem cyklista - chodec a auto - cyklista a stojí za to, ho posuzovat znovu a znovu a pokaždé v patřičném kontextu. Mantra "značka je značka a značkou zůstane" je trochu nepatřičná.

Osobně tuhle pozici, diskusi tímhle směrem nepustit, nechápu, ale každý má právo na názor. Jen je otázka, jestli to nějak přispívá k debatě a posunuje k výsledkům a nebo je to jen konfrontace za každou cenu, pro zábavu a vlastní ego nebo dokonce záměrné rozbíjení diskuse.

tik 16. 3. 2024, 23:02

pokud jsi chtel napsat "cyklisti na chodniku jsou ok", tak to slo i takhle kratce.

Martin P. 17. 3. 2024, 23:44

Jestli si potřebujete věci zjednodušovat do prvoplánových hesel, poslužte si podle libosti, ale nepřekvapivě to k ničemu rozumnému nevede.

Odpověď na Vaši otázku je: jak kdy a jak kde. Když to chcete krátce a když to neumíte vyčíst z předchozího.

Jestli se s tím dokážete smířit, je mi vlastně skoro jedno.

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat