Praha-Libuš zavedla sedm nových cykloobousměrek

Publikováno: 26. prosince. 2023, 3 min. čtení
Aktualizováno: 26. ledna. 2024
Úvodní foto: Martin Š.
Publikováno: 26. prosince. 2023, 3 min. čtení
Aktualizováno: 26. ledna. 2024
Úvodní foto: Martin Š.

Praha-Libuš zavedla sedm nových cykloobousměrek, které v ulicích doplnily šest stávajících. Boční ulice této městské části na jihu města jsou tak pro cyklodopravu téměř plošně prostupné.

Nové opatření v doposud jednosměrných ulicích umožňuje obousměrný průjezd na kole, čímž na mnohých lokálních trasách zkracuje cesty. Například jízda ulicí U Libušské sokolovny může být alternativou cyklotrasy A21.

Cykloobousměrky jsou nově v ulicích Zbudovská, Předposlední, Na Šejdru, Nad Šejdrem, U Libušské sokolovny a Slavonická. Nachází se v rezidenčních zónách a jsou vyznačeny pomocí dodatkových tabulek – až na ulici Zbudovská, kde byl použit krátký piktokoridor a speciální značka upozorňující na pohyb cyklistů v protisměru.

Politické pozadí akce

Projekt cykloobousměrek zadala a financovala koalice, která letos na podzim skončila. Cykloobousměrky podpořily bývalá starostka MČ Lucie Jungwiertová (KDU-ČSL) a bývalá místostarostka Pavla Tůmová (KDU-ČSL). Obě byly ve vedení MČ od listopadu 2022 do listopadu 2023. Místostarostka Kateřina Turnová (ANO), která zkvalitnění a doplnění cyklistické infrastruktury pro její hladší fungování také podporuje, ve vedení městské části zůstala.

Ačkoliv rozvoj cyklodopravy nebyl v koalici štěpícím tématem, byla to právě nedávno zaniklá koalice, která projekt aktivně prosadila a vyhradila na něj finance.

Další obousměrky v Libuši už několik let fungují v ulicích V Koutě, Husařská, Borotínská, Na Jezerách, Šátalská a K Lukám. Sedm ulic stále zůstává jednosměrných i pro lidi na kole. Celkem 75 % jednosměrných ulic v této městské části je tak cykloobousměrkami. Na Prahu je tento poměr zatím nevídaný, vysoký podíl cykloobousměrek mají také Karlín, Kbely, Vinoř a Petrovice.

Průjezd bočnímu uličkami

Vyznačení dalších cykloobousměrek je pro cyklodopravu dobrou zprávou i vzhledem k tomu, že Libuš má hlavní tahy přetížené automobilovou dopravou. Cykloobousměrky dovolují pohodlný průjezd bočními ulicemi.

Obousměrka ve Zbudovské umožňuje dostat se z ulice Novodvorská až na hranici Kunratic bočními ulicemi. Ulice U Libušské sokolovny zas může být alternativou cyklotrasy A21, která křižuje nepřímě křižuje Libušskou ulici u tržnice Sapa.

Více o cykloobousměrkách

Veškeré další články týkající se cykloobousměrek najdete v magazínu Městem na kole zde. Doporučujeme články zřizování cykloobousměrek ve stávající uliční síti, cykloobousměrkový fact sheet nebo cykloobousměrkový zázrak v Petrovicích. Toto levné opatření zlepšující prostupnost města popisuje také video pražského magistrátu:

Nová cyklistická infrastruktura v Praze

Tento článek vyšel za finanční podpory hlavního města Prahy v rámci projektu „Cyklisté sobě pro Prahu“. Projekt zajišťuje soustavné informování o nové cyklistické infrastruktuře v Praze.

V textu bylo původně uvedeno, že bývalá koalice (2022–2023) „Dále nechala přepracovat projekt obchvatu Písnice tak, aby se počítalo i s paralelním chodníkem a cyklistickou infrastrukturou.“ Po vydání článku se ukázalo, že chodník s cyklostezkou byl do projektu obchvatu zazpracován již dříve. Děkujeme čtenářům za upozornění a omlouváme se za nepřesnou informaci.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Komentáře k článku

Ondra 26. 12. 2023, 08:51
6
0

To je fajn, ještě tak mít nějaké lepší spojení mezi Libuší a Kunraticemi, na Dobronické to není moc příjemné

Kenny 27. 12. 2023, 12:42

Ondra: Dobronická je hnus. Používám spojení ulicemi U Rakovky - V Lužích. Mezi nimi je sjízdná pěšina, hojně využívaná.

Martin P. 29. 12. 2023, 11:27

Dobronickou objíždím po souběžném chodníku. Není sice legalizovaný, ale je na něm tak minimální provoz chodců, že to v zásadě nevadí. Nicméně jako definitivní řešení by bylo potřeba ho buď výrazně rozšířit a sdílet a nebo mnohem lépe tam postavit souběžnou cyklostezku. Místa na to tam je naštěstí dost, výhoda periferie.

U Rakovky - V Lužích je sice fajn, ale alternativa to není pro někoho jako já, kdo tam přijede od Krče. To už by třeba teoreticky mohla být alternativa betonová bezejmenná odbočka z Vídeňské naproti průchodu na ulici Pražského povstání a její pokračování pěšinami přes pole za Ústavy AVČR k parčíku mezi Vyšebrodskou a U Pejřárny.

Mimochodem v té oblasti taky došlo k typické developerské aroganci, kdy bez náhrady přeťal sice neregistrovanou, ale roky využívanou pěšinu prodloužením ulice Na močále a oplocením pozemku. Tyhle neprůchodné rezidenční projekty dávají veřejnému prostoru a prostupnosti území taky pořádně zabrat.

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Praha 9: Nová cyklostezka podél Granitovy
Praha,

Praha 9: Nová cyklostezka podél Granitovy

15. června. 2024, 2min. čtení4