Cykloobousměrkový zázrak v Petrovicích

Publikováno: 07. října. 2019, 3 min. čtení
Aktualizováno: 09. července. 2022
Publikováno: 07. října. 2019, 3 min. čtení
Aktualizováno: 09. července. 2022

Na přelomu let 2016 a 2017 došlo v malé čtvrti na jihovýchodě Prahy k něčemu, o čem sní mnoho cyklistů po celém městě. Celá městská část Praha-Petrovice propletená jednosměrkami byla totiž pro cyklisty zobousměrněna. Po čtvrti Karlín tak jde o druhou pražskou lokaci, kde byly cykloobousměrky zavedeny plošně.

Na rozdíl od Karlína k zavedení došlo zcela „potichu“, bez výrazné iniciativy jakýchkoliv spolků či medializace. Radnice pouze vycházela z místního cyklogenerelu. Opatření si „oficiálně“ všiml redaktor Prahou na kole až v roce 2019.

Cykloobousměrkami se zde stalo celkem 8 ulic, jmenovitě Voltova, Morseova, Celsiova, Gallileova, Lessnerova, Ohmova, Edisonova a Hertzova. Celkově měří přibližně 2 kilometry. Zajímavostí je, že cyklotrasa (A44) zde prochází jen jednou cykloboousměrkou, zbylé ulice jsou pro cyklisty obousměrné přirozeně, jak by to mělo být.

Část cykloboousměrek vznikla na ulicích, které předtím jednosměrkami byly. Část ulic byla pro auta zjednosměrněna nově v rámci dopravního zklidnění. Pro cyklisty se tedy oproti předchozímu stavu nic nezměnilo.

Většina opatření je v obytných zónách, respektuje tak vlastně technické podmínky 179 Ministerstva dopravy, které uvádí, že jednosměrky v obytných zónách by měly být pro cyklisty automaticky průjezdné i protisměrně (což se bohužel ale většinou při zřizování obytných zón neděje). Ulice Lessnerova a Galileova každopádně obytnou zónou ani zónou 30 nejsou a přesto zde evidentně v zřízení cyklobousměrek nebyl problém.

Příkladem pro ostatní

Toto opatření tedy může být vzorem v tom, že vzniklo přirozeně z iniciativy radnice a respektování TP179 Ministerstva dopravy. Stalo se tomu povětšinou v místech, která z většiny nejsou důležitá pro cyklistický transit, ale prostě jen zlepší průjezdnost místním. Příkladem pro ostatní radnice může být zavedení cykloobousměrek v ulicích s profilem, kde by si je jiné městské části nedokázaly kvůli „bezpečnosti“ či „plynulosti“ představit ani náhodou. Přitom zde opatření funguje bez problémů.

Petrovice jsou pro ostatní důkazem toho, že když se chce, prostě to jde. Bez dopravních úprav (pouze úprav značení) vznikla čtvrť, která je svým počtem cykloobousměrek pražským a možná i českým unikátem. Věříme ale, že ale tato malá městská část nezůstane kapkou v moři a že i jinde začne plošné zavádění těchto opatření. Cykloobousměrky s sebou nesou pouze pozitiva a často jsou účinnější než jiná nákladná cyklistická infrastruktura. Ostatně jejich zřizování všude, kde to umožňuje legislativa, požaduje i usnesení Rady hl. m. Prahy z roku 2016.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

újezďák 7. 10. 2019, 10:55

Bomba a závist , někde to jde.....
Jsem zvědavý co bude u nás v Újezdu nad Lesy, údajně se " něco chystá" , tak snad už ani já, ani manželka, ani syn nebudeme muset každý den začínat " dopravním přestupkem" jízdou na kole jednosměrkou...

Zuzka 7. 10. 2019, 11:21

Zkuste se mrknout i na upravu na Libusi. Ulice V Koute a okolni. IMO je to tam uz taky docela dlouho. Neni tam zadna oficialni cyklotrasa, ale odpovida to zasazeni do zmeti jednosmernych ulic.

https://mapy.cz/zakladni?x=14.4633930&y=50.0100154&z=17&pano=1&source=stre&id=120380&pid=56017956&yaw=3.012&fov=1.257&pitch=0.290

Dan Č. 7. 10. 2019, 11:35

Mě by zase potěšilo v Klánovicích zobousměrnění Smržovské a V Soudním. Také tam denně porušuji a jiná rozumná cesta, jak dostat děti do školy a školky není. Ledaže bych si teda pořídil SUV, jel těch 600 metrů autem a zastavil na zebře, či zákazu zastavení a vyhodil blinkry, jak to dělají mnozí spoluobčané...

Vratislav Filler 7. 10. 2019, 12:10

Zato Praha 4 se chystá v rámci rozšíření ZPS nějaké dva kilometry doposud obousměrných ulic pro kola zjednosměrnit. "Nebudeme omezovat žádný druh dopravy." tvrdil jejich staronový radní pro dopravu. Evidentně tím myslel, "nebudeme omezovat žádný druh dopravy kromě kol."

Martin Šnobr 7. 10. 2019, 15:56

@Zuzka – známe to, máme to i v mapě. :-) Také tam byla snaha (dokonce už v roce 2012), ale jsou to jen dvě cykloobousměrné ulice v součtu s délkou asi 250 metrů, což je oproti 2 km v Petrovicím zlomek. Až v Libuši pro cyklisty zprůjední ty další kilometry jednosměrek co tam mají, třeba o tom napíšeme. :)

Radek 23. 10. 2019, 17:42

Ve Kbelích je taky většina zobousměrněná.

Martin Šnobr 23. 10. 2019, 18:19

@Radek – většinou bych to nenazval, cykloobousměrky tam tvoří cca 1/3 ze všech jednosměrek.

Marek Turnovec 27. 10. 2019, 23:28

No, tak na Praze 2 můžeme opravdu jen tiše závidět. Tady snad dosud opravdu není jediná cykloobousměrka. Ale hlavně, že udělali cyklogenerel. Ten prý byl odeslán na magistrát či TSK a tím to pro ně hasne. Ale to už bude taky nějaká doba a neděje se nic...

Pan Josef Gál (vedoucí odboru dopravy) taky nedávno někde napsal, že prý nemá smysl tyto věci dělat po kouskách, že když už, tak pořádně. Dovolil bych si s ním nesouhlasit. Vím o spoustě míst, kde by propustnosti pro cyklistickou dopravu pomohl klidně i velmi malý kousek bez návaznosti nějakých dalších. Takže klidně salámovou metodou, po malých kouscích, ale hlavně ať už se něco děje. Posledních pár let se myslím na Praze 2 neděje nic...

Pavel Mašek 28. 10. 2019, 11:42

Na Jižním Městě je mezi paneláky nespočet obytných zón, skoro by se dalo říct, že co vjezd z hlavní mezi paneláky, to obytná zóna. Nicméně Petrovice a další části maji v jejich ulicích něco, co na JM nemáme. Prostor v ulici. Auta jsou veliká a stojí na JM jen tak tak ve vyhrazeném prostoru, často přesahují čáry. Kdyby se automaticky zobousměrnily jednosměrky, tak garantuji, že to spoustu lidí naštve a já je jako zastánce obousměrek používat nebudu - není ani centimetr, aby se kolo s autem proti sobě vyhlo. V ulici nemá cyklista možnost skočit ani na trávník či chodník, jak to je na fotkách v článku. Navíc jednosměrky jsou často jen ve smyčkách na konci ulic, tak by to moc nic nepřineslo.

Martin Šnobr 31. 10. 2019, 22:59

@Pavel Mašek – no i tak bych se na Jižním Městě našly desítky ulic, kde by to místo na cyklisty v protisměru bylo. Neřekl bych, že jsou ulice na Jižáku méně prostorné než komunikace třeba v Karlíně.

Pavel Mašek 31. 10. 2019, 23:41

@Martin
- určitě ano, ale například když jsem se snažil vjet do ulice za kamarádkou na Řepích, tak jsem hledal vjezd snad deset minut, tam jsou jednosmerky šílené, na JM to mám projeté snad vše a mohu říct, že to je minimum, kde by obousměrky byly třeba - pokud se mýlím, opravte mě někdo. Nepočítám teď však Roztyly nad curlingovou halou

Ivan Růžička 13. 12. 2019, 14:46

Obousměrkami v Petrovicích jezdí na kole ovšem pouze jeden člověk, Já...
Ale zase je projíždím vždycky všechny, aby to některé nebylo líto :-)

Možná bych místo téhle investice uvítal spíš bezpečnou cyklostezku z Petrovic na Uhříněves, která by volně mohla navazovat na budovanou stezku "Do Prahy na kole" Kolovraty, Říčany, Světice... Mnichovice

Martin Šnobr 13. 12. 2019, 19:07

@Ivan Růžička – já tudy také občas projíždím! A už jsem tam cyklisty viděl. :-) Tento článek spíš poukazoval na to, že by taková opatření měla být zřizována přirozeně.

Odhaduji, že to byla investice v řádu pár tisíc korun, navíc by se režimy ulic v celé čtvrti měnily tak i tak. Těch pár tisíc by doopravdy cyklostezku z Uhříněvsi nezaplatilo.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Kdyby cyklostezky byly metro…
Česká inspirace,

Kdyby cyklostezky byly metro…

18. července. 2022, 1min. čtení7