BikeFinder versus BikeTrax: Otestovali jsme GPS lokátory

Publikováno: 30. května. 2024, 23 min. čtení
Aktualizováno: 04. června. 2024
Úvodní foto: Městem na kole
Publikováno: 30. května. 2024, 23 min. čtení
Aktualizováno: 04. června. 2024
Úvodní foto: Městem na kole

V rámci naší nové rubriky Vyzkoušeno! se věnujeme výbavě, doplňkům a vylepšením pro jízdní kola a to se zaměřením na městskou cyklistiku. V tomto článku sdílíme naše zkušenosti se dvěma GPS lokátory: BikeTrax od rakouských PowUnity a norský BikeFinder. Oba lokátory slibují dodatečné zabezpečení pro případ krádeže kola.

Parkování kol a prevenci krádeží jsme se věnovali již nesčetněkrát, a to včetně dlouhodobého parkování na ulici. Dnes se podíváme na něco sofistikovanější a dražší ochranu kola, než je jen obyčejný zámek. Tedy na systémy, které mohou na dálku prozradit lokaci jízdního kola i po jeho zmizení, a tedy pomoci s nalezením.

Zajímavostí GPS lokátorů je, že i přes poměrně masivní rozšíření navigační technologie, GPS lokátory stále nejsou běžnou součástí jízdních kol již z výroby. Pokud tedy mluvíme o soukromých kolech, nikoliv bikesharingu. To potvrzuje i Jakub Ditrich, zakladatel Ekolo.cz: „Pokud se bavíme o klasických elektrokolech, tak dodnes to absolutně není běžná výbava,“ a dodává, že jen u několika málo příkladů se lze s GPS trackery setkat již u kol z výroby, například u švýcarských kol Stromer nebo u německé značky Riese & Müller. Lokátory lze zahlédnout i na některých modelech elektrokol z Asie. V posledním roce se u nových modelů začínají GPS lokátory objevovat o něco častěji.

Nutno podotknout, že u kol značky Riese & Müller zabudovaný GPS lokátor v Česku funguje jen u řady elektrokol UBN. U dalších modelů je dostupný pouze na významných západoevropských cyklistických trzích (Německo, Benelux, Francie, aj.), jak nám potvrdil mluvčí firmy Benjamin Wenz. Zároveň Riese & Müller poněkud neurčitě slibuje postupné rozšiřování technologie i do dalších zemí u dalších svých modelů kol.

Nová rubrika Vyzkoušeno!

V rámci rubriky Vyzkoušeno! se v online magazínu Městem na kole věnujeme výbavě, doplňkům a vylepšením pro jízdní kola se zaměřením na městskou cyklistiku. A to nikoliv v teoretické rovině. Sdílíme reálné zkušenosti našich redaktorů nebo přispěvatelů. Neklademe si za cíl přinášet kompletní přehled všech produktů na trhu. Představujeme věci, se kterými máme vlastní zkušenost.

Ctíme zásady férové reklamy, pokud se jedná o placenou spolupráci nebo jsme produkt dostali k vyzkoušení od výrobce nebo prodejce zdarma, je to vždy výslovně uvedeno.

Jaké možnosti monitoringu kola jsou k dispozici?

Než přiblížíme výhody i nevýhody GPS lokátorů BikeTrax a BikeFinder, pojďme se podívat, jaké všechny technologie jsou k dispozici. Možností monitoringu jízdních kol je po světě celá řada, následující výčet rozhodně není kompletní.

U podobných systémů se vždy jedná o to, s jakou přesností dokáží pozici kola určit, jaká je cena daného řešení, jak moc je lokátor na kole viditelný, případně jak těžce je pro potenciálního zloděje odstranitelný. (Zjevnost umístění nemusí být vždy na škodu, někdy se může jednat o faktor, který zloděje odradí. Ostatně některá řešení mají v sově integrovaný i alarm.)

Patrně nejdostupnější technologií pro sledování jízdních kol jsou Bluetooth čipy na způsob Apple AirTag (výrobců je samozřejmě více). Existují na ně i speciální držáky, třeba v rámci držáku na lahev. Nevýhodou je, že se dají docela snadno odhalit a při určování polohy jsou závislé na přítomnosti mobilních telefonů v okolí AirTagu. A přítomnost AirTagu může zlodějům oznámit i jejich vlastní mobilní telefon.

Propracovanější lokátory jsou většinou vybaveny GPS čipem a SIM kartou, která umožňuje sdílet polohu v reálném čase do aplikace v telefonu majitele. Pokud však není kolo vybaveno tímto GPS lokátorem přímo z výroby, bývá problém najít vhodné místo, kam lokátor dodatečně umístit. Lze se setkat s lokátory zabudovanými v blikačce, v zámku, v motoru elektrokola, v řídítkách, pod sedlem, v hlavovém složení a opět i v držáku na lahev.

Lokátory v zámku ukradené kolo neodhalí

Většina z těchto umístění je spíše snadno odhalitelná. A třeba v případě blikačky zase snadno odstranitelná. Zvlášť pokud mají zloději o těchto ochranných prostředcích povědomí. U blikačky navíc hrozí, že někdo dříve než samotné kolo ukradne blikačku s GPS (pokud tedy parkujeme na ulici).

Zajímavostí jsou GPS lokátory v zámku na kolo. V Česku je to v poslední době např. často zmiňovaný Pealock. Výhod oproti běžnému zámku ale tyto systémy moc nenabízejí. Jakmile je zámek překonán, s dohledáním kola totiž už lokátor nepomůže. Bonusem je v zámku zabudovaná detekce pohybu, tedy notifikace na mobil, že se zámkem někdo manipuluje. To ale cyklista využije pouze, pokud je nedaleko a má možnost se ke kolu ihned vrátit, a zabránit tak krádeži včas. Zámky s lokátorem tak mohou být užitečné například při parkování před restaurací či obchodem. Při dlouhodobějším parkování moc přidané hodnoty neposkytují.

Jak vidno, možností vzdálené lokalizace jízdního kola je celá řada. Pro náš test jsme vytipovali dva nejčastěji skloňované a v recenzích nejčastěji pozitivně zmiňované systémy, které lze instalovat i do běžných kol. Jedná se o dražší řešení a systémy, které jsou pro zloděje hůře odhalitelné. Na následujícím srovnání zároveň ukazujeme faktory, které lze při výběru GPS lokátoru posuzovat a které lze vztáhnout i na další lokátory na trhu.

BikeTrax

Lokátor BikeTrax od rakouské společnosti PowUnity nabízí řešení zejména pro elektrokola. Lokátor se umisťuje pod kryt středového elektromotoru, kde je napojen na napájení, a pravidelně se tak dobíjí. Jeho součástí je i drobná externí baterie. Vydrží tak funkční i po případném odpojení baterie od elektrokola. Aplikace hlásí, že při 100% nabití vydrží 21 dní v pohotovostním režimu a 14 hodin při aktivní detekci pohybu za pomoci GPS.

Rozměry jsou udávány 6 x 2 cm  pro samotný lokátor a 4 x 3 cm pro baterii. Je dobré si zkontrolovat typ vašeho elektromotoru a zda je v něm pro lokátor dostatek místa. V nabídce PowUnity jsou varianty připojení dle jednotlivých výrobců elektromotorů. Při koupi proto zvolte správný typ.

Nabíjí se sám při jízdě

Velkou výhodou tohoto lokátoru je fakt, že nemusíte myslet na jeho dobíjení – nabíjí se automaticky z motoru vašeho elektrokola. Zajímalo nás ale, zda je možné lokátor připojit i na nábojové dynamo klasického kola. Sarah Stocker z PowUnity nám upřesnila, že elektrokolo není nezbytným předpokladem pro fungování lokátoru. Nicméně BikeTrax nebo jeho baterie musí být připojeny na zdroj elektrické energie mezi 6 a 55 V, nebo 9 a 100 V. BikeTrax také nesmí být přikrytý kovem. Lze si tak jistě představit kutily, kteří by zvládli BikeTrax zapojit na běžné kolo k nábojovému dynamu, ale pro běžné cyklisty to asi není příliš životaschopné řešení. Už jen proto, že lokátor by šel jen obtížně schovat.

Nevýhodou lokátoru BikeTrax je jeho snadné odstranění, pokud se zloději dostanou pod kryt elektromotoru. Výrobce proto doporučuje systém doplnit o bezpečnostní zámky imbusových šroubů HexLox, které ztíží přístup k elektromotoru.

Stran hardwaru je nutné věnovat pozornost připojení SIM karty do mobilní sítě. PowUnity nabízí připojení po celé Evropě a v nedávné době uvedlo na trh i modely podporující 4G sítě. (I když stále důrazně upozorňuje, že 2G sítě jsou pro lokalizaci spolehlivější.) Nelze však vyloučit, že jsou stále v nabídce i starší modely podporující pouze 2G sítě. Ty sice mají být v Česku v provozu až do roku 2028, přesto se jedná o parametr, na který je dobré při nákupu brát ohled.

Co se týče softwaru, aplikace PowUnity je dostupná jak pro Android, tak pro iOS. V redakci jsme pracovali se systémem pro iOS. Aplikace je dostupná i v češtině a samozřejmostí je možnost sdílet lokaci kola s dalšími osobami. Aktivace lokátoru proběhla bez problémů.

Aplikace sleduje pohyb kola v reálném čase, automaticky zaznamenává každou jízdu. Může tak sloužit i jako přehled jízd, ukazuje souhrnné statistiky. Jízdy z každého dne lze vyexportovat ve formátu GPX. Komplexní přehled s dodatečnými statistikami, jako nabízejí například fitness aplikace, však nečekejte.

Samotné hlídání kola lze zvolit ve dvou režimech: 1) Hlídání pohybu, 2) Územní ohraničení.

V případě hlídání pohybu začne mobil signalizovat poplach ihned v případě detekce pohybu kola. Při územním ohraničení začne telefon hlásit, že kolo opustilo určité území. Hlídání lze zapínat a vypínat manuálně nebo zvolit automatický režim. Při automatickém režimu se hlídání zapne samo po vypnutí a zamčení elektrokola. Opětovné odemknutí kola je samozřejmě nutné udělat manuálně v aplikaci.

Krádež? BikeTrax vás klidně i vzbudí

Výrobce upozorňuje, že automatický režim nemusí fungovat ideálně v místech se špatným pokrytím mobilním signálem, například v podzemních garážích. Což můžeme z našeho testování potvrdit.

Aplikace PowUnity pro iOS dovoluje povolení „kritických oznámení“. V případě podezřelého pohybu tak mobil začne nepříjemně hlasitým výstražným zvukem oznamovat pohyb kola, a to i tehdy, když je mobil v tichém režimu nebo v režimu „Nerušit“. Oznámení tak lze jen těžko přeslechnout a většinu lidí asi i vzbudí ze spánku. Pokud kolo sdílíte s někým dalším a omylem si ho zapomenete v aplikaci před jízdou odemknout, váš cyklistický partner/partnerka může zažít nepříjemné překvapení třeba uprostřed pracovní schůzky. Samozřejmě vždy můžete možnost „kritických oznámení“ v nastavení vašeho telefonu odmítnout a spokojit se s běžnými notifikacemi.

Nevýhodou BikeTrax od PowUnity může být, že z logiky technického řešení trackeru neobsahuje detekci pohybu. Oznámení tak dostanete až ve chvíli, kdy se kolo začne zřetelně pohybovat – tedy až když GPS zaznamená pohyb. Při našem testování jsme zjistili, že se jedná o citlivost na pohyb v řádech jednotek metrů. V zásadě to tedy znamená, že lokátor vás upozorní na krádež, když je kolo již bez zámku na cestě pryč od vás.

Aplikace také ukazuje pouze polohu GPS. Výrobce v případě ukradení kola nabízí asistenci s lokalizací. Je tedy možné, že PowUnity má k dispozici (sbírá) i další dodatečné informace, například o lokalizaci v rámci GSM sítě. Samotná aplikace ale uživatelům tyto informace nezprostředkovává.

BikeTrax a jeho výhody i nevýhody

+ Automatické dobíjení během jízdy
+ Detailní přehledy o najetých kilometrech i přesné záznamy projetých tras
+ Možnost „kritických oznámení“
+ Zvenku neodhalitelný
+ Dostupné modely i pro 4G sítě
+ Funkční v celé Evropě

– Chybí detekce pohybu
– Bez dalších opatření snadno odstranitelný
– Vhodný jen pro elektrokola
– Aplikace zobrazuje polohu jen na základě GPS

Cena lokátoru: 4 500 – 5 000 Kč (v ceně 1 rok předplatného služby)
Předplatné: 1000 Kč / rok

Powunity.com

BikeFinder

BikeFinder je norský GPS lokátor, který se zasouvá do trubky řídítek. Lokátor je dostatečně ohebný, rovná řídítka nejsou podmínkou. Rozměry lokátoru jsou 221 x 92 x 61 mm a dle výrobce se vejde do řídítek s vnitřním průměrem 15–27 mm. Tomu doporučujeme věnovat pozornost. My jsme dané informaci zprvu příliš velkou váhu nedali, zvláště při příslibu výrobce, že lokátor pasuje do 96 % řídítek. A hned do prvního testovaného kola byl obtížné lokátor vměstnat. Museli jsme použít pořádnou porci maziva, aby se podařilo pokořit tření (lokátor je gumový) a zasunout ho do řídítek.

BikeFinder má na jednom konci kotvičku, která se pomocí přiloženého šroubováku po zasunutí roztáhne a zasekne zevnitř do řídítek. Je tak v podstatě nemožné lokátor z trubky vytáhnout bez opětovného použití šroubováku. Ten dodává BikeFinder svůj vlastní a firma navíc slibuje, že vzory šroubováku pravidelně mění. To nemůžeme potvrdit, ale zdá se, že zloději se přinejmenším nemohou spoléhat na zisk jednoho univerzálního nářadí. I když to by mohl být problém spíše v domovském Norsku, kde je tento lokátor rozšířenější.

BikeFinder téměř nejde odstranit

Baterie o velikosti 960 mAh je zabudovaná v lokátoru a dobíjí se pomocí USB-C konektoru, který je skrytý po plastovou krytkou na konci koukajícím z řídítek. Konektor ze řídítek vyčnívá asi 1 cm a slouží i jako anténa. Lokátor vypadá decentně a na našich testovaných kolech nebyl na první pohled příliš nápadný. Identifikovat ale samozřejmě lze, pokud člověk ví, že má lokátor hledat. V tomto ohledu je až s podivem, že výrobce nedodává obdobnou falešnou koncovku i na druhou stranu řídítek, což by veškerou nápadnost anulovalo.

Výdrž baterie záleží na zvoleném režimu monitoringu. Při standardním využití vydrží zhruba dva až tři týdny. Pro případ krádeže je ale dobré mít rezervu, a tak lze doporučit nabíjení alespoň jednou týdně. Pokud nemáte u kola zásuvku, osvědčilo se nám osvědčilo nabíjení přes powerbanku odloženou do helmy na řídítkách. To ale samozřejmě není řešení, které by šlo aplikovat třeba při stálém parkování na ulici. Pravidelně však lokátor vyšroubovávat kvůli dobíjení by bylo hodně nepohodlné.

BikeFinder tak oproti konkurenci skýtá jisté nepohodlí, které vychází především z toho, že se nejedná o řešení primárně pro elektrokola, kde lze zajistit snadné dobíjení z baterie. Z tohoto hlediska je zarážející, že žádný z běžně nabízených produktů ani teoreticky nepočítá s možností napojení lokátoru na elektrické rozvody z dynama běžného kola. Na druhou stranu se to zdá logické, protože dynamo mají především městská kola, která ve variantě bez elektromotoru nepatří mezi nejdražší modely. A poměr pořizovací ceny lokátoru a ceny kola by asi nezaručil závratné prodeje.

Jakub Ditrich z Ekolo.cz na adresu lokátoru BikeFinder vyslovuje obavu, že většina uživatelů skončí s nefunkčním vybitým lokátorem, protože je náročné ho pravidelně dobíjet. Nám se to v rámci testování nestalo, ale záleží na návycích každého uživatele.

Co se týče připojení do mobilní sítě, eSim zabudovaná v lokátoru BikeFinder nabízí také celoevropské připojení stejně jako BikeTrax. Jak nám ale vysvětlila Katrine Pauwels z BikeFinderu, zatím se BikeFinder umí připojit jen do 2G sítí. Firma sice počítá s postupným uváděním nových modelů na trhy, kde se bude blížit vypnutí 2G sítí. Rok 2028 ale považuje stále za poměrně vzdálený a nadále má pro Česko v nabídce pouze 2G řešení. U podobného produktu bychom však očekávali delší než čtyřletou životnost.

Aplikace BikeFinder je dostupná pro Android i iOS. My jsme testovali aplikaci pro iOS. Prostředí není v češtině, uživatelé si musí vystačit s angličtinou. Sdílení polohy s někým dalším je standardní možností. Lokátor BikeFinder působí oproti BikeTrax méně moderně, ale to může být jen záležitost vkusu. Rozhodně jsme nezaznamenali funkční problémy.

Velkou výhodou BikeFinderu oproti BikeTrax je zabudování detektoru pohybu. Aplikace na pohyb kola upozorňuje zpravidla ihned nebo maximálně v řádu sekund. A to i na poměrně lehké otřesy. Za dobu testování jsme se nesetkali s pokusem o krádež kola, ale například malé děti lomcující na ulici s pedálem nás několikrát díky notifikaci ke kontrole kola přivedly. S kolem nebo samotným lokátorem by těžko mohl někdo manipulovat tak, aby majiteli nepřišla alespoň jedna notifikace. Obecně lze konstatovat, že čím déle jsme BikeFinder testovali, tím více jsme se stávali vůči těmto notifikacím netečnými, protože jsou vcelku běžnou součástí parkování kola na rušné ulici.

BikeFinder asi také proto nenabízí kritická oznámení, pouze běžné notifikace. Alespoň jako možnost volby by režim kritických oznámení určitě někdo ocenil, ale vzhledem k celkové funkčnosti se nedivíme, že firma preferuje cestu běžných notifikací. Pokud parkujete na ulici, jste si asi vědomi toho, že otřesy jsou běžnou záležitostí. Dochází k nim, i když někdo parkuje své kolo ve stojanu vedle vašeho. Dostávat při každém drobném šťouchnutí do kola kritickou notifikaci bychom asi neocenili. Ale to, že tuto možnost aplikace vůbec nenabízí, nás překvapilo.

Senzor pohybu upozorní na jakékoliv zatřesení s kolem

Celá aplikace má trochu odlišnou filozofii než konkurenční BikeTrax. BikeFinder je zcela soustředěn pouze na nalezení kola v případě krádeže a zároveň kvůli nemožnosti pravidelného dobíjení vše soustředí na co největší šetření baterie. Rozhodně tak nepočítejte s přesným záznamem každé jízdy a exportem do GPX. V aplikaci si lze zvolit jednu ze čtyř variant sledování.

Pasivní mód maximálně šetří baterii, nezaznamenává nijak aktuální lokaci a ani neposílá notifikace. GPS lokátor tak v podstatě spí a případně čeká na své probuzení. Výrobce slibuje, že v tomto režimu baterie vydrží až dva měsíce. Další dva módy jsou standardní a bezpečnostní. Ve standardním módu lokátor vyšle informaci o své GPS poloze při zaznamenání pohybu, nejméně však alespoň každých deset minut (při pohybu). Bezpečnostní mód funguje stejně jako standardní režim, ale zašle notifikaci na mobil v případě zaznamenaného pohybu kola. Ve sledovacím módu budete při zaznamenaném pohybu dostávat informace o poloze kola v podstatě nepřetržitě.

Standardní a bezpečnostní mód z naší zkušenosti umožňují zhruba 14 dní používání. Doporučili bychom ale spíš počítat s rezervou a dobíjet každý týden. Režim sledování umožní provoz maximálně několik hodin, záleží na stupni nabití.

Zajímavé je, že sledování GPS skrze BikeFinder se aktivuje vždy jen skrze detekci pohybu, která je ale velmi citlivá. Nehybné kolo tak přesně neřekne, kde se nachází. To není nutně na závadu. Šetří to energii a v případě krádeže se kolo samozřejmě pohybuje. Pokud tedy nemáte zapnutý pasivní mód, něco se z aplikace o poslední lokaci kola vždy dozvíte. I ve standardním režimu s 10 minutovými prodlevami nám aplikace vždy jako poslední ukázala lokaci, kde jsme skutečně jízdu ukončili. Občas ale s drobnými nepřesnostmi.

Aplikace BikeFinder nabízí možnost náhledu do historie všech zaznamenaných poloh, přičemž pracuje oproti BikeTrax nejen s GPS, ale i s GSM signálem a Bluetooth spojením s vaším mobilem. Do mobilní sítě se BikeFinder hlásí pravidelně, i když se zrovna nepohybuje. Aplikace v mobilu vám tuto polohu také prozradí. I když kolo bylo po několik dní zcela v klidu, aplikace nejméně dvakrát denně hlásila zhruba 700metrový rádius, kde se kolo podle GSM signálu nalézá. Tento signál kolo většinou najde, i pokud je v uzavřených prostorách. Jeho přibližnou polohu se tak dozvíte, i když bude kolo někde uvnitř mimo dosah GPS.

Další výhodou systému BikeFinder je to, že kolo lze hledat i pomocí Bluetooth signálu. A to, i když se nehýbe. Aplikace zobrazuje, pokud je kolo v dosahu Bluetooth vašeho mobilu a zároveň se i na základě síly Bluetooth signálu snaží odhadovat, jak je kolo daleko. Lze si tak představit, že už samotný GSM signál může zúžit váš rádius pátrání a pak lze zkoušet štěstí, zda někde nepřijde kolo do kontaktu s vaším Bluetooth. Prolézání zastaváren a jiných podezřelých míst rázem nemusí být tak beznadějně náhodné. Energeticky nejnáročnější režim přesného sledování se tak vyplatí zapnout především v momentě, kdy víte, že se zloději s vaším kolem někam přesouvají.

V podstatě se tak u lokátoru BikeFinder jedná o zcela odlišnou filozofii než u konkurenčního BikeTrax. Zatímco BikeTrax spoléhá na to, že bude mít vždy dostatek energie a vždy ukáže přesnou GPS polohu, BikeFinder s energií více šetří a může tak častěji ukazovat přibližnou polohu, kde kolo hledat. Monitoring se tak zpřesní, až když jste poblíž a můžete si dovolit zapnout energeticky náročnější sledování.

BikeFinder a jeho výhody i nevýhody

+ Možnost lokalizace kola pomocí GPS, GSM i Bluetooth
+ Citlivost již na mírné pohyby/otřesy, které ihned oznamuje
+ Relativně nenápadný
+ Bez výrazné přípravy v podstatě neodstranitelný
+ Lze instalovat i na běžná kola bez elektromotoru
+ Funkční v celé Evropě

– Nutnost pravidelně dobíjet
– Nezaznamenává přesný průběh každé jízdy, neposkytuje žádné statistiky ujetých kilometrů
– Lze na kole odhalit pouhým pohledem
– Zatím dostupný jen pro 2G sítě
– Nepodporuje kritická oznámení

Cena lokátoru: 4500 – 5000 Kč
Předplatné: 900 – 1200 Kč / rok

Bikefinder.com

Shrnutí

Oba z testovaných lokátorů mají své výhody a nevýhody. Záleží i na způsobu využití a preferencích uživatelů. Náš test si nekladl za cíl poskytnout kompletní přehled o situaci na trhu GPS lokátorů.  Skrze otestování dvou dražších řešení poukazujeme na parametry, které lze u těchto produktů porovnávat. Zároveň se u obou lokátorů jedná o zařízení, u kterých je předpoklad, že ztacené (ukradené) kolo skutečně pomohou najít (lokátor na kole zůstane bez povšimnutí i po případné krádeži).

Cenově se nejedná o levná řešení. Zvláště uvážíme-li, že vyžadují i pravidelné předplatné pro plnou funkčnost služeb. Obě lokátory se pohybují na podobné cenové hladině. O to zajímavější je poznání, že z hlediska filozofie celého řešení se jedná v podstatě o dva velmi odlišné produkty.

Dané řešení se z hlediska ceny vyplatí především u dražších modelů kol, nebo v případech, kdy kolo pravidelně necháváte po delší čas stát mimo chráněný prostor a chcete mít přehled, co se s ním děje. A v případě krádeže pak mít vyšší šanci na jeho dohledání. Lze si také představit, že se lokátor finančně vyplatí jen na několik málo let po koupi nového kola. Někoho také může motivovat možnost slevy na pojištění proti krádeži, kterou některé pojišťovny nabízejí v případě umístění GPS lokátoru na kolo. V tomto ohledu lze zmínit, že BikeFinder ve Skandinávii nabízí pojištění již v ceně samotného předplatného. To se ale bohužel netýká Česka.

Při případné volbě levnějšího lokátoru doporučujeme pečlivě číst recenze. U některých levnějších přístrojů se lze při pečlivějším hledání dočíst o špatných zkušenostech, kdy lokátor nebyl schopen polohu spolehlivě určovat. Rozhodně se nejedná o trh, kde lze bez rozmyslu koupit jakýkoliv výrobek.

Komentáře k článku

Goldi 3. 6. 2024, 13:19

Se svoji spotrebou budou GSM lokatory vzdycky nejakym zpusobem neohrabane. Pekne reseni uz tu bylo a to lokatory do site Sigfox, ale zrejme o to nestalo dostatecne mnozstvi lidi.

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat