Parkování bicyklu

Parkování kola ve městě není žádná věda. Skládá se v podstavě ze tří věcí: dobře vybraného kvalitního zámku, příhodného místa k parkování a kvalitní rutiny zamykání.

Vhodný zámek

Ačkoliv cílenému útoku s odpovídajícím nářadím žádný zámek neodolá, vhodným zámkem můžeme nazvat takový zámek, který je schopný odolat útokům, které se v daném místě a při daném způsobu parkování zpravidla vyskytují. Výjimečně to může splnit i laciný kablík, univerzální zámky pro městské použití ale vypadají jinak. Ještě víc než správný zámek tak vaše šance, že vám kolo nikdo neukradne, zvýší správná volba místa parkování a nacvičení správného způsobu zamykání.

Nejlepší je pevný zámek, např. typu podkova

Vhodným základní typem jsou tzv. podkovy neboli pevné zámky ve tvaru písmene „U“. Obdobnou službu udělají také nastavitelné zámky připomínající skládací metr z ocelových plátů, případně opravdu kvalitní řetězové zámky. Při výběru dejte přednost ověřeným značkám, dražší kola pak zamykejte kvalitnějším zámkem, který umí odolat i sofistikovanějším útokům technicky dobře vybavených zlodějů.

Dobrou orientační radou, v jaké cenové relaci zámek pořídit, je, že jeho cena by měla začínat kolem 500 Kč a pohybovat se mezi 5 až 10 % ceny kola.

Na jak dlouho a jak zamykat?

Místo a způsob parkování závisí nejvíc na tom, na jak dlouho od kola odcházíte. Riziko je jiné, když parkujete před obchodem na pár minut, před administračkou na jednání, v zaměstnání pravidelně každý den, nebo na nádraží přes celý víkend.

Základem je, aby vaše kolo nepřekáželo. Neparkujte přímo v místě, kudy chodí lidi, k opoře užívaným zábradlím a v žádném případě ne ke zdi domů u chodníku.Ty slouží jako vodící pás pro nevidomé. Cyklostojany řeší dilema vhodného místa za vás.

Zamykejte podle toho, na jak dlouho od kola odcházíte

Při odložení kola na pár minut tak, že jej stále vidíte, většinou stačí kolo zaparkovat na stojánek a znehybnit provlečením zámku skrz kolo. To případnému zloději znemožní na kolo naskočit a odjet.

Při delším parkování (jednání, návštěva, kino), které je ve městě běžnou rutinou, je nutné přivázat kolo k pevně ukotvenému předmětu. Kolo se váže za rám, nejlépe samozřejmě ke stojanu. Nedovoluje-li stojan snadné zamknutí kola o rám (tzv. “drátolam”), musíte být kreativní – zkusit kolo přivázat za zadní stavbu nebo se poohlédněte po jiném vhodném místě. V budovách či areálech se vyplatí zeptat, zda mohou návštěvy parkovat uvnitř budovy – ve dvoře, kolárně, apod.

Největší nároky klade dlouhodobé parkování. I v domácí či podnikové kolárně zamykejte kolo k pevnému předmětu. Těžký zámek si na obvyklém místě můžete nechávat.

Pro odstavení kola na více dní (třeba na nádraží nebo přes víkend na ulici) se doporučuje pořídit dva zámky, zamykat současně rám a obě kola a pokud možno mít zajištěnou i sedlovku, ať protažením jednoho ze zámků nebo dalším extra malým zámečkem.

Klasické chyby při parkování kola:

  • Přivázání jen za výplet předního kola, zvlášť když máte rychloupínáky.
  • Jen zdánlivě pevný stojan. Zejména dopravní značky a podobné předměty lze často zdvihnout, na kole odjet a zámku se zbavit jinde.
  • Místo, kam nikdo nevidí. Byť to se sociální kontrolou není tak slavné, kromě krádeže hrozí i vandalizace a té se na frekventovaných místech přece jen daří méně.

Další tipy a triky najdete v knize Městem na kole (Grada 2018), v kapitole Parkování kola.