Jízdní kolo má i v našich městech obrovský potenciál – naučit se pohybovat po městě rychle a efektivně vám pomůže využívat kolo ve městě naplno. Dopomoci k tomu může i tento návod. Podrobnější čtení na toto téma najdete v knize Městem na kole (Grada 2018), v kapitolách Jak začít, Jaké kolo do města a Vybavení jízdního kola.
Většina lidí začala prostě tím, že to zkusila. Mnozí to po pár dnech zabalili. Jak tedy nejlépe postupovat, když začínáte?
Nemusíte jezdit, když nechcete. Co dodat?
Kolo do města má mít především odpovídající výbavu, na druhu tolik nezáleží. Většinou můžete začít jezdit na kole, které máte, stačí doladit jen pár drobností. Nebo si pořídit obyčejné městské kolo s pohodlným vzpřímeným posezem, na kterém oceníte minimální požadavky na údržbu.
Pro některé cesty může být ovšem vhodný jiný typ kola. Horské kolo pro těžší terén – nezpevněné cesty, bláto, ale i dlažbu v centrech měst. Silnička pro dlouhou trasu po asfaltu. Taková kola ale musíte pro jízdu po městě dovybavit a ne vždy je to technicky snadno proveditelné.
Elektrokola jsou pro překonávání kopců dnes již běžnou alternativou. Naopak pro kombinaci s veřejnou dopravou či časté nošení do schodů je výhodná lehká skládačka či koloběžka. Máte-li děti a chcete vozit náklady, může vaše specifické požadavky splňovat kolo nákladní.
Existuje také množství přibližovadel, která se nepovažují za jízdní kola. Malé skládací koloběžky, samovyvažovací hoverboard, monowheel a další. Bez možnosti doplnit povinnou výbavou jsou zpravidla považovány za “sportovní náčiní” nebo “osobní přepravníky” a jejich uživatel víceméně za chodce. Na druhé straně škály jsou silné elektrokoloběžky a zrychlená elektrokola s jízdními vlastnostmi, která je zařazují spíše mezi mopedy. Hojné používání těchto vozidel v přelidněných centrech vyvolává značné vášně, dobře proto zvažte, zda s takovým prostředkem nebudete ve svém městě na obtíž.
Nové nebo repasované?
Dobře zvažte cenu, kterou investujete. Dražší nebo nově koupená kola není vhodné parkovat na ulici. Méně luxusu vám může dát víc svobody než superdrahý bicykl, který se budete bát nechat i čtvrt hodiny před obchodem.
Nové kolo do města běžné kvality se dá pořídit kolem 20 000 korun (u elektrokola dává smysl cenová relace nad 30 tisíc). Místo nákupu je dobré volit nepříliš daleko od domova, servis budete určitě potřebovat a takovou koupí “podporujete svého šerifa.” I když máte hluboko do kapsy, pokuste se vyhnout kolům ze supermarketů. Za nízkou cenou dostanete kolo málo trvanlivé a obtížně servisovatelné.
U kola z druhé ruky si prověřte jeho původ, abyste koupí kradeného bicyklu nepodporovali zloděje. Zkontrolujte rám a komponenty, které se hůře nahrazují (přední vidlice, středové složení). Repase starého bicyklu ze sklepa či půdy vyjde málokdy výhodněji, nové komponenty ale zajistí větší spolehlivost. Smysl může repase dává, pokud máte starší kolo k dispozici a nemusíte ho extra kupovat, a pokud úpravu zvládne i běžný cykloservis.
Řídítka, sedlo a pláště
Velikost rámu, výška řídítek, velikost a typ sedla jsou základní parametry, které je nutné při nákupu přizpůsobit vaší postavě, ať již si kupujete jakýkoliv typ kola. Výška řídítek ovlivňuje váš posez. Ruce by měly být mírně pokrčené v lokti, nikoli napnuté. Rovnější posez vyžaduje pohodlnější sedlo.
Pláště na kole do města udělají velmi mnoho. Rozbitá dlažba, tramvajové koleje, štěrk, skleněné střepy a jiné komplikace nejsou ve městě výjimkou. Dovoluje-li to vaše kolo, hodí se pláště co nejvíc široké. Vzorek by měl být na středu hladký, “drapáky” vám ve městě vezmou příliš mnoho síly. Městské pláště také bývají vybavené ochranou proti proříznutí.
Povinnou výbavu formuluje vyhláška Ministerstva dopravy č. 341/2014 Sb. v příloze 12), a zahrnuje:
Za snížené viditelnosti dále:
Osvětlení můžete vyřešit odnímatelnými blikačkami, lepší jsou ale pevně připevněná světla. Světla naplňují zásadu “být viděn”, zvonek zásadu “být slyšen.” Používání zvonku značně usnadňuje život na frekventovaných cyklostezkách. Zvonit je ale třeba slušně, viz etiketa.
Prudký déšť není tak častý jako mokrá silnice. Dojet potom ve městě včas a čistý jde bez blatníků jen velmi těžko. Přední blatník by měl být co nejdelší. Kryt řetězu je pak zásadní zařízení pro ochranu vašich kalhot. Minimalistické kolečko na největší tác nohavice před ušpiněním od oleje neochrání.
Pro běžnou jízdu po městě potřebujete nutně vyřešit, jak budete vozit své věci. Funkční batohy pro messengery jsou stylové, obyčejný zadní nosič ale odvede stejnou práci bez propocení zad. Na nosič lze připevnit expediční brašny, tašku k zavěšení ze strany, košík či dokonce uzamykatelný box. Praktický je také přední košík. Další možnosti dávají prodloužené nosiče longtailů či velkoobjemový koš nebo platforma cargokol. O přepravě nákladů se více dočtete zde.
S brašnami či košíkem se automaticky pojí potřeba stojánku. Dělají se stojánky na zadní vidlici, stabilnější jsou ale ty, které se montují poblíž středu, pro těžší kola dvojramenné.
K bezpečnému parkování kola se podrobněji věnujeme jinde, zámek ale mezi potřebnými doplňky nelze nezmínit. Zrcátko není úplně nezbytné, v hustém provozu ho ale oceníte. Levnější zrcátka na řidítka se zpravidla brzy odlomí, nejvíc vydrží klasické na kovové tyčce. Vybavování kola nemusí být jen povinnost. Dopřejte si něco, co vás potěší, třeba držák na kelímek s kávou, nebo ozdobu která udělá vaše kolo unikátním.
Nevažte to, vyražte!
Jestli se vám po osazení kola vybranými doplňky zdá, že ztěžklo na dvojnásobek, nezoufejte. Pokud na trase nemáte cyklokros v provedení pěti schodišť, rozdíl ve váze stěží postřehnete. Důležité je, že na dobře vybaveném kole dorazíte do práce v daleko lepším stavu než bez nich, a to skoro bez ohledu na počasí. Své kolo do města příliš nevažte, raději na něm vyražte!