Pro denní cesty po městě vystačíte s nosičem a městskou brašnou na věci do práce. I na běžném kole ale odvezete s pomocí brašen velmi slušný nákup. Potřebujete-li vozit větší náklady častěji, nebo je kombinujete s přepravou dětí, můžete se poohlédnout po nákladním kole. Jejich škála je široká: od kol s malinko prodlouženým nosičem až po tří- či čtyřkolové nákladní speciály přepravních firem. Začněme ale od začátku, následující návod vám pomůže s úplnými základy.
Nosič je základ. Městské brašny se na něj připínají ze strany, lze je snadno sundat a přehozené přes rameno vypadají jako běžná kabela. Pro ochranu denně přepravovaného notebooku se dělají zvláštní polstrované brašny, dobrou práci ale odvede i vkládání počítače do vlastního obalu. Kvalitnější výrobky garantují voděodolnost do roztrhání.
Netoužíte-li po speciálních brašnách, můžete přivěsit ze strany košík, nebo umístit košík nahoru na nosič. A tašku si dávat do něj. Nechcete-li ani nosič, je na krátké cesty s málo věcmi vhodný messenger bag na záda. Pro větší nákupy existují postranní brašny s objemem přes 20 litrů.
Přední nosič lze použít, potřebujete-li extra prostor, nebo máte-li vzadu dětskou sedačku. Na řídítka lze také umístit košík. Nosiče či košíky zavěšené na řídítka mají nosnost kolem 5 kg. Nosiče opřené o přední vidlici unesou kolem 20 kg. Přední nosič spojený s rámem odstraňuje nevýhodu zhoršeného manévrování při plném naložení.
Pro středně velké náklady můžete používat vozík. Připojuje se buď za sedlovku nebo k zadnímu náboji. Malé dvoukoláky jsou lehké, skládací a uvezou až 50 kg. Velikost nákladního vozíku ani šířka není omezena, můžete tak za kolem tahat prakticky cokoliv.
Zesílený nosič dovoluje přepravovat náklady nad obvyklých 30 kg, větší děti či dokonce dospělé osoby. Posunutím zadního kola vznikají longtaily, s ložnou plochou nosiče délky 80 cm až metr. Na longtaily existují speciální brašny a doplňky dovolující vozit i dlouhé krabice, sady lyží nebo surfy. Na dlouhý nosič longtailu bez problémů posadíte dvě děti v sedačkách. Těžiště nákladu se někdy snižuje použitím menšího zadního kola.
Prodloužením nosiče vpředu a zmenšením předního kola vznikne „pekařské“ kolo, obecně nazývané Short John, s ložnou plochou dovolující umístit běžnou přepravku. I v ČR už běžné dvoukolové cargokolo Long John vzniká posunutím předního kola dopředu a umístěním přepravky mezi vás a přední kolo. Ve vylehčené elektrifikované podobě je s oblibou využívají kurýrní služby. Díky své malé šířce (pod 60 cm) je možné jezdit s nimi i v silnějším provozu bez cyklopruhů, vyžadují ale dobré zvládnutí techniky jízdy. Long Johny osazené krabicí a sedačkami jsou zejména v USA oblíbené také pro přepravu dětí (pojmou 2-3 děti i s nákupem).
Tříkolky s nákladem vepředu (nazývané někdy po dánském vzoru „christianie“) jsou oproti dvoukolovým nákladním kolům stabilnější, zvlášť v malých rychlostech. bývají ale široké mezi 90 a 120 cm, což komplikuje jízdu v hustém provozu. Řidič otáčí s celým boxem před sebou pomocí madla. Tříkolky se v Dánsku či Nizozemsku s oblibou používají jako rodinná kola na přepravu dětí. Existují také čtyřkolová cargo kola, určená buď pro přepravu větších nákladů nebo většího počtu dětí.
Nákladní kola jsou dražší než obyčejná, často mají robustnější konstrukci. V posledních letech zcela běžně elektrifikovaná. V posledních letech se objevují speciálně konstruované elektrické longtaily určené pro nekompromisní rodinnou mobilitu. Jejich pořizovací cena je zcela srovnatelná s ojetým autem.
Zákon č. 361/2000 Sb. o silničním provozu dovoluje vozit děti do 7 let věku na sedačce s opěrami pro nohy, nebo v přívěsném vozíku za kolo (bez omezení věku). Nákladní kola nejsou zákonem upravena.
Dětské sedačky jsou nejdostupnějším prostředkem pro děti mezi cca 1,5 a 7 lety. Běžná je sedačka na sedlovou trubku. Zadní sedačka na nosič není tak pohodlná, ale snižuje těžiště. Zadní sedačky zabírají nosič, náklad pak musíte řešit jinak. Přední sedačka na rám je určena pro menší děti (cca do 5 let). Existují i sedačky na řídítka – ty jsou vhodné zhruba do 4 let a doplňují se větrným štítkem. Stejně ale platí, že za chladného počasí se dítě musí pořádně obléci a případně zabalit do deky. Nevýhodou sedaček je obtížné nasedání a sesedání.
Dětské vozíky jsou stabilní a praktické, použitelné pro 1-2 děti již od cca 3 měsíců věku. Praktické je držet šířku vozíku pod 80 cm. Výhodou vozíku je komfort i za špatného počasí. Vozíky jsou velmi bezpečné, rám vozíku chrání děti i shora. Vozík ale není vhodný pro jízdu v silném provozu, kdy děti sedí ve vozíku prakticky ve výšce výfuků.
Nákladní kola dovolují vozit děti buď na nosiči longtailu nebo v boxu, který bývá vybaven sedačkami, pásy a lze jej doplnit střechou proti dešti.
Provozně nejblíž běžnému kolu je longtail. S dvoukolovým vozíkem i nákladním kolem si musíte hlídat šířku průjezdu především v zatáčkách. Všechna dvoukolová carga je třeba držet v rovnováze, větší náklon s těžším nákladem nemusíte ustát. Na tříkolce se musíte naklánět dovnitř oblouku. Rozjezdy a zastavení jsou ale pohodlnější. Pro vás neznámé nákladní kolo si nejprve vyzkoušejte bez nákladu.
Nákladní kola se obtížně přenášejí a parkují tak často dlouhodobě na ulici. To rozhodně znamená co nejkvalitnější zámek či pořádný řetěz a zakrytí nákladního prostoru střechou nebo plachtou.
Podrobnější informace o nákladních kolech a o tom, jak začít jezdit s dětmi ve městě po vlastní ose, najdete v knize Městem na kole (Grada 2018) v kapitolách „Velké náklady“ a „Jezdíme s dětmi“.