Galerie: AutoMat ukázal svou představu magistrály: Vyzývá město k akci

Publikováno: 04. května. 2024, 2 min. čtení
Aktualizováno: 05. května. 2024
Úvodní foto: Spolek AutoMat
Publikováno: 04. května. 2024, 2 min. čtení
Aktualizováno: 05. května. 2024
Úvodní foto: Spolek AutoMat

Spolek AutoMat (MNK je nezávislým projektem spolku, pozn. red.) vyzývá Prahu k proměně magistrály, která by podle něj vedla ke zlepšení podmínek udržitelné dopravě, životního prostředí i života místních. Reaguje tak na fakt, že magistrát koncem roku 2023 vybral projektanta na úpravy magistrály v Praze 2 v rámci připravované rekonstrukce.

Spolek chce v trase Severojižní bulvár, který zahrne oddělenou cyklostezku, stromořadí, přidá více zeleně, úrovňových přechodů či zlepší bezpečnost přechodů.

Spolu s architektem Petrem Bednárem ukázal spolek pomocí vizualizací, jak by úprava této tepny mohla dopadnout. Všechny úpravy navrhuje bez větší redukce jízdních pruhů pro automobily, pruh ubírá pouze na některých místech.

Výzvu spolku je možné podepsat na jeho webových stránkách. „Věříme, že se nakonec dočkáme proměny, která přiblíží Prahu k modernímu evropskému městu. Městu, ve kterém mají lidé přednost před auty,“ doplňuje AutoMat.

Sokolská ulice: před a po

Křižovatka Sokolské a Rumunské: před a po

Fügnerovo náměstí: před a po

Fügnerovo náměstí: před a po

Legerova: před a po

Petice: Dálnice do města nepatří

Více informací a vizualizací, včetně možnosti podpisu petice je možné  získat na stránce výzvy.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Komentáře k článku

Hafan 5. 5. 2024, 18:13
2
4

Tak uz jen podle par vizualizaci je takovyto navrh nepruchozi z pohledu normativy i bezpecnosti. Nerizeny prechod pres dva pruhy navic ve spojeni s zuzovanim a opetovnym rozsirovanim poctu pruhu? Tak to je opravdu elementarni kiks a vzniklo by tak extremne nebezpecne misto pro vsechny jeho uzivatele bez brneni v podobe minimalne tuny kovu kolem sebe. (Citace: "U přechodů bez signalizace každopádně počítáme se stažením do pruhů dvou. Už nyní jsou dva pruhy na Hlávkově mostě nebo nad Bulharem.") S takovyma podobnyma chybama to kdokoli z principu shodi pod stul.
Iniciativu nicmene cenim, ted jeste je otazkou, jestli se na takovem typu reseni (kdyz se odstrani systemove chyby) vubec shodne cyklisticka verejnost.

Mickey 5. 5. 2024, 20:15
4
5

Kéž by se alespoň část z toho návrhu podařil prosadit, bez těch hloupých chyb. Krásná podbarvená oddělená cyklostezka dopadne jako ochranný pruh pro cyklisty končící před křižovatkou.

Jenda 5. 5. 2024, 20:27
5
5

Na to, že to je nejdůležitější spojení v Praze (např. dle počtu lidí co tam jezdí - součet na povrchu a v metru pod povrchem), a tedy zásadní cyklotrasa, jsou ty stezky poněkud zakroucené a nedostatečně oddělené od chodců (jen barvou). Navíc je to z plynulého kopce (směrem dolu), takže lze počítat s vyššími rychlostmi.

Na jakou rychlost cyklisty je to projektováno? Jak jsou řešeny křížení, kde řidiči odbočují "přes stezku" vpravo? Přijde mi, že to bude oproti současnému stavu znamenat velké zpomalení a ztracenou energii (ztracený spád).

Dobře, pro slabé účastníky je to jistě super. Bude však zajištěno, aby zdatnější cyklista mohl jet po silnici? A tím myslím opravdu zajištěno, ne že na něj budou pokřikovat z okýnek a budou ho zastavovat policajti.

Tomáš 6. 5. 2024, 07:00
7
4

Bohužel mám pocit, že největší zastánci cyklistiky v Praze mají představu, že většina lidí kolo vytáhne, aby se pokochala výhledem na město z jiné perspektivy. Bohužel Praha není tulipánová placka, kde se i v efesním oblečku, či značkových šatickách dostanete bez kapky potu. Proto jsou navržené vybarvené pruhy různě zakroucené a spojené s chodníkem. Realita je taková, že pokud už někdo využívá kolo na cestu do práce, potřebuje se tam dostat v rozumném čase a jeho rychlost je srovnatelná s rychlostí automobilové dopravy, proto nemá na sdílených místech co dělat.
Další jejich představa je, že se všude namalují cyklopruhy bez jakékoliv logiky a tím je problém vyřešen. Potom vznikají místa, kde cyklista pohybující se jakoukoliv rychlostí je dříve nebo později odsouzen v lepším případě k pár šrámům. Typické je napojení na Argentinskou u Vltavské. Cyklopruh skrze celou křižovatku je fajn, ale poslal bych tam na k průjezdu všechny choré mozky, co se pod to podepsali. Jezdil jsem tam poměrná často do doby, než mi borec otevřel do cyklopruhu dveře. Je hezké, že to je jeho vina, pokryl škody, ale já byl ten, koho to bolelo fyzicky. Takže to chce v rámci celé iniciativy cestování Prahou na kole také trochu používat selský rozum. Podle vizualizace v článku bohužel toto není úplně ten případ.

Petbrab 6. 5. 2024, 09:57
1
1

Tak na fotkách to vypadá hezky. Předpokládám, že přechod přes magistrálu by byl přes semafory, i když na fotkách není. Nedovedu si představit, jak by auta v tom štrůdlu neustále zastavovala. Jinak koukám, jak tady by oddělené cyklo/ chodci šlo, když ho jinde nesmyslně ruší.

Kuba 6. 5. 2024, 10:41
2
4

Hafan: časté změny počtu pruhů a nucení řidičů aut přejíždět z pruhu do pruhu jsou naopak jedním z nejúčinnějších prostředků, jak je donutit zpomalit a věnovat se řízení a ne mobilu/autorádiu.

jenda: sorry, ale podmiňovat řešení pro nemalou část populace tím, že se nesmí nijak sáhnout na rychlost toho necelýho procenta, který je ochotný jezdit po magistrále v dnešním stavu, je hodně sobecký a z pohledu města kravina. Chápu, že to pro vás bude nepříjemný, ale tohle propojení použitelný pro kohokoli je podle mě o několik řádů důležitější, než vaše rychlost v těch místech. (z toho ztracenýho času navíc pravděpodobně část doženete zpět v jinejch úsecích díky tomu, že nebude v centru překážet tolik aut).

Karel 6. 5. 2024, 11:26
3
8

To zase vymyslel někdo kdo nemá zkušenosti. Zeleň je všude vítána ale postavit jí místo parkování a nedomyslet náhradu je sobecké myšlení které tady za potlesku druhých běžně funguje.

MartinP 6. 5. 2024, 12:36
6
4

Magistrálu to chce stáhnout v celé délce a na obou stranách na 2 pruhy, tohle je krásné ale pořád málo místa pro zeleň, pěší i pro chodce. A parkování na hlavních ulici nemá co dělat. Ale na tohle může člověk v Praze zapomenout, já vím, vyprovodím se sám

Jenda 6. 5. 2024, 21:39

Kuba: Vždyť píšu že pro slabé účastníky je to super. Ale nepřijde ti divné omezovat cyklisty na ?17 km/h? zatímco vedle můžou jezdit auta 30 nebo spíš 50?

Kuba 6. 5. 2024, 22:15
2
1

Jenda: nepřijde, protože žádné takové omezení nechci. Kdo bude spokojenější v provozu, ať si, co se mě týče, dál jezdí v provozu jak libo. Je to pokud vím legální i když je souběžně stezka. Že to řidiči aut ne vždycky chápou je bohužel pravda, ale nemyslím si, že by to měl být argument proti té stezce. Napadá mě nechat v pruhu pro auta piktokoridor jako zdůraznění, že tudy člověk na kole může, ale moc mě nenapadá, co víc pro to kromě obecné osvěty dělat.

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Tři nové cykloobousměrky na Praze 6
Praha,

Tři nové cykloobousměrky na Praze 6

06. května. 2024, 5min. čtení6