Starou Bělou a Polanku nad Odrou propojila nová cyklostezka, časté křížení silnice zůstává

Publikováno: 08. června. 2024, 5 min. čtení
Úvodní foto: Adolf Horsinka
Publikováno: 08. června. 2024, 5 min. čtení
Úvodní foto: Adolf Horsinka

Ostravské městské obvody Stará Bělá a Polanka nad Odrou propojila nová cyklostezka. Otevřena byla koncem května při slavnostním zprovoznění nového mostu přes Odru. Náklady na výstavbu cyklistického propojení přesáhly čtyři miliony korun bez DPH. Novinářům to sdělila mluvčí magistrátu Gabriela Pokorná.

„Při rekonstrukci mostu přes řeku Odru, v ulici Na Lukách v Polance nad Odrou, bylo vybudováno nové cyklistické propojení obou městských obvodů. Délka nově vybudované stezky, společné komunikace pro chodce a cyklisty, je 116 metrů, šířka 2,5 metru v jihovýchodním úseku a tři metry v úseku severozápadním. Stezka vedená po mostě je součástí tohoto mostního objektu a tvoří ji asfaltový povrch,“ uvedla mluvčí.

Částečné zlepšení místní problematické trasy, hlavní problém přetrvává

Jedná se o zlepšení na jinak problematickém cyklistickém propojení mezi Starou Bělou, Polankou nad Odrou a cyklotrasou EuroVelo 4, pokračující dále na sever podél řeky Odry. V místě přemostění Odry byly doposud dva úseky cyklostezky přerušeny 1,5 metru širokým chodníkem nelegalizovaným pro jízdu na kole. Bylo tak nutné tudy projíždět ve vozovce. Nově zbudovaný krátký úsek cyklostezky navazující na nový most tak zajistil, že v tomto místě není již nutné projíždět v provozu silnice II/478.

Další problematické aspekty této cyklotrasy ale zůstávají. Jak v odborném časopise pardubické univerzity Perner’s Contacts již v roce 2011 popisoval Martin Lindovský, zásadním problémem úseku je, že člověk jedoucí na kole od Polanky k cyklostezce podél Odry musí na 700 metrů dlouhém úseku celkově třikrát překřížit silnici a dát přednost motorové dopravě, pokud by chtěl využít chráněnou infrastrukturu. Z toho jednou těsně u železničního přejezdu.

Právě dokončený krátký úsek cyklostezky tak sice původní úzký chodník rozšířil, a nově je jízda v tomto úseku legálně možná mimo silnici, problém častého křížení silnice ale přetrvává, stezka nebyla převedena pouze na jednu stranu silnice.

Jistým zlepšením je nové vyznačení cyklopřejezdu v křížení silnice v zatáčce na západním okraji mostu. Toto dříve kritizované křížení je tak pro řidiče o něco lépe zdůrazněno. Navíc dle projektu mělo dojít k úpravě zeleně pro zlepšení rozhledových poměrů.

Při rekonstrukci byl novým mostem z betonu nahrazen nevyhovující most z roku 1968. Investorem rekonstrukce mostu za 62 milionů korun byla Správa silnic Moravskoslezského kraje, město zaplatilo cyklistické propojení. Při renovaci mostu pomáhali i potápěči, uhlíkovými elektrodami odstraňovali základy středového pilíře původního mostu. „Most je důležitý pro napojení na hlavní tah silnice I/58, která vede k mošnovskému letišti. Od jara minulého roku musel být most kvůli rozsáhlým pracím mimo provoz,“ řekl náměstek pro dopravu Radek Podstawka (ANO).

Další záměry Ostravy

V Ostravě pokračuje i výstavba nové cyklotrasy z ulice Mečnikovova až na ulici Žákovská v délce 6,4 kilometru, která propojí cyklistické trasy na okrajích území. „Pro opravy cyklostezek vyčlenilo letos město téměř 20 milionů korun. Připravují se rovněž další nové komunikace pro cyklisty, které jsou součástí dalších staveb, například revitalizace nábřeží Ostravice za výstavištěm Černá louka i rekonstrukce ulice Přemyslovců nebo výstavba na ulici 28. října,“ uvedl náměstek primátora Břetislav Riger (Ostravak).

Pokorná připomněla, že kromě výstavby cyklistické infrastruktury město podporuje také systém sdílených kol. „Chceme nabídnout lidem alternativu ekologického způsobu dopravy. Loni podpořilo město tuto službu 4,3 milionu korun a nabídlo i novinku 30 minut jízdy na sdíleném kole zdarma pro uživatele s celoroční jízdenkou ODIS. Přívětivá je pro uživatele jistě i ekonomická stránka tohoto způsobu dopravy, víc jak 91 procent loňských výpůjček bylo do 15 minut, průměrná cesta měla délku 1,4 kilometru,“ řekl náměstek primátora Aleš Boháč (Starostové pro Ostravu).

Cyklisté mohou využívat 1100 kol, která jsou umístěna v 380 stanicích. Na sdílených kolech lze vyrazit i do dalších měst, nově Frýdku-Místku, ale také do Ludgeřovic či Hlučína na Opavsku. Loni lidé provedli 469.563 výpůjček sdílených jízdních kol a ujeli 658.797 kilometrů.

Ostrava také nedávno představila svůj nový cyklogenerel, jehož ambicí je proměnit hlavní ostravské ulice na bulváry přátelské cyklistické dopravě.

Přidej komentář

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat