Hlavní město v souvislosti se stavbou tramvajové trati na Václavském náměstí rekonstruuje tramvajovou trať ve Vodičkově ulici. Otázka, zda zdejší dlažba zůstane pro jízdu na kole velmi nepříjemná až nebezpečná, zůstává stále otevřená. Možnou překážkou výměny dlažby je dle zástupců města dotace Evropské unie.
Ulicí Vodičkova dle odhadů města každý den v průměru projede 200 lidí na kole. Jezdí tu přesto, že část úseku tvoří velmi hrubá, obtížně sjízdná, dlažba. To je zvlášť v kombinaci s hustým tramvajovým a pěším provozem velmi nepříjemné až nebezpečné. Možnost na zlepšení tohoto úseku město plně nevyužilo již v roce 2014 při tehdejší nedaleké rekonstrukci trati.
Aktuálně probíhající rekonstrukce tramvajové trati spolu s novou odbočkou na horní Václavské náměstí může tento problém vyřešit. Položení hladší či přímo řezané hladké (tryskané) dlažby do koridoru kol by přispělo k větší přívětivosti i bezpečnosti jízdy na kole. V Praze se taková změna podařila před třemi lety v tramvajové zastávce Národní třída ve Spálené ulici. Zde byl mezi kolejemi použit pás jemnější dlažby. Obdobně se hladší dlažba použila i v Muzejní oáze nebo na Křižovnickém náměstí.
Stále je s otazníkem, zda město tuto možnost zvládne ve Vodičkově využít. Podle dřívějších informací ke zlepšení dojít nemělo, povrchy měly zůstat ve stejném stavu. Předsedkyně pražské cyklokomise Bára Soukupová (Piráti) uvedla, že projekt je letitý a kvůli podmínkám dotací z Evropské unie nelze změnit.
Zároveň redakce Městem na kole dostala při přípravě tohoto textu z více zdrojů informaci, že je možnost zlepšení povrchu dlažby stále v řešení. Ke zlepšení povrchu by tak stále mohlo dojít. Na oficiální vyjádření dopravního podniku k možnosti položení hladší dlažby redakce čeká, v případě obdržení bude do článku doplněno.
Předlažba tramvajové trati ve Vodičkově i Jindřišské naposledy probíhala v roce 2014. Tehdy probíhala rekonstrukce přilehlého úseku tramvajové trati ve Vodičkově a na základě tlaku cyklistické veřejnosti bylo nakonec rozhodnuto, že bude předlážděn i úsek trati v zastávce Václavské náměstí. Projekt rekonstrukce se tak na poslední chvíli podařilo změnit jen částečně. Díky předláždění ale nastalo drobné zlepšení v podobě použití recyklované „zaoblenější“ dlažby. Původní štípaná dlažba byla téměř nesjízdná a velmi nekvalitně uložená. I tak zde zůstaly až třícentimetrové spáry – přesto, že historická dlažba lze položit i tak, že spáry mezi kostkami nepřesahují jeden centimetr. Zlepšení tak bylo spíše minimální, jak ve svém komentáři tehdy popisoval Vratislav Filler.
Bude tak zajímavé sledovat, zda se po deseti letech bude opakovat obdobný scénář jako v roce 2014, nebo zda tentokrát dojde ke zlepšení povrchu a zpříjemnění průjezdu ulicí na kole.
(11. 7. 2024) Po vydání článku doplňujeme vyjádření tiskové mluvčí DPP Anety Řehkové. Zároveň se omlouváme za nepřesnost v článku, která byla dodatečně opravena. V roce 2014 se rekonstrukce tramvajové trati nedotkla přímo úseku v zastávce Václavské náměstí. Nyní rekonstruovaná část Vodičkovy ulice se v roce 2014 nerekonstruovala, pouze se zde tehdy provedla na žádost tehdejších zástupců cyklistické veřejnosti předlažba v souvislosti s nedalekou rekonstrukcí tratě ve Vodičkově a Lazarské. Tehdy zde byla dlažba z roku 2001 vyměněna za o něco sjízdnější variantu, ve zbytku ulice pak byla v rámci rekonstrukce položena živice. Není tak pravda, že by nyní řešený úsek byl přímo rekonstruován již v roce 2014.
Vyjádření tiskové mluvčí DPP na zaslaný dotaz:
„V rámci rekonstrukce ulice Vodičkova bude (v souladu s požadavkem OPP MHMP [odbor památkové péče, pozn. red.]) zachována stávající dlažba. Ta zde byla položena v r. 2014 na základě požadavků zástupců cyklodopravy, místo původní štípané dlažby z roku 2001.“
„DPP velmi pečlivě spravuje své zásoby historické hlazené žulové dlažby, která se již desítky let nevyrábí. Nově vyráběná štípaná žulová dlažba se nyní užívá výhradně do ploch mimo pohyb pěších a cyklistů. DPP se dále účastní jednání o dlážděných površích s cílem nalézt všeobecně přijatelnou a cenově dostupnou dlažbu, která bude splňovat veškeré estetické a funkční požadavky. DPP pravidelně vyhodnocuje chování dlažby v jiných městech ČR i v zahraničí, položené v kolejišti tramvajových tratí, např. registroval celoplošnou degradaci řezané dlažby v Olomouci, nebo loňskou dvouměsíční výluku tramvajového provozu kvůli předlažbě části úseku Náměstí Svobody – Hlavní nádraží v Brně, která navázala na dvouměsíční výluku tamtéž v létě 2022.“
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
David 3. 7. 2024, 16:26
18
A proč povrch nemůžou z dotace vyjmout a prostě ho zaplatit "ze svého"? Za to zlepšení (nejen pro cyklisty, ale zejména pro chodce v pěší zóně před Václavákem), by to přece stálo. Vždyť tohle je fakt ostuda.
A ano, na hrubé dlažbě sice nejezdí 400 cyklistů za den cca. stejnou rychlostí jako tramvaj, ale zato se zde 200 cyklistů plazí "jako šneci". Cyklisté mají přitom možnost velkolepého výběru mezi kuželkami v Na Příkopě, crossem ve Vodičkově a Moto GP na Magistrále. Tak - babo raď...
Zdenek X 3. 7. 2024, 17:48
14
"Bude tak zajímavé sledovat, zda se po deseti letech bude opakovat obdobný scénář jako v roce 2014, ..."
A co je mozne udelat, aby neslo o pouhe "sledovani", ale pokusili jsme se s tim neco udelat? Hrubou dlazbu v Praze povazuji za vec, ktera patri do predminuleho staleti a otravuje me jako cyklistu i jako chodce.
Ondra 3. 7. 2024, 18:28
7
Stačilo by tam dát asfalt a byl by klid..
Vratislav Filler 3. 7. 2024, 19:02
12
1
Jestli máte někdo problém s tím, že se tam bude vracet ta velká, nesjízdná dlažba, problém, napište následujícím lidem (pozn.: AutoMat už většině z nich napsal):
- Jan Šurovský, generální ředitel dopravní cesty Tramvaje, SurovskyJ@dpp.cz
- Zdeněk Hřib, náměstek Rady HMP pro dopravu, Zdenek.Hrib@praha.eu
- Adam Hendrych, IPR PRaha, zodpovědný za rekonstrukci Václavaského náměstí, hendrych@ipr.praha.eu
- Bára Soukupová, předsedkyně komise pro cyklodopravu: bara.soukupova@praha.eu
- Vojtěch Ryvola, radní pro dopravu MČ Praha 1: vojtech.ryvola@praha1.cz
Osobně pak doporučuji sehnat někde náklaďák desítkových kostek a vysypat tam na místě, kdyby se chtěli vymluvit, že je nemají.
Vratislav Filler 3. 7. 2024, 19:04
14
1
Dodatek: Pokud jim budete psát, buďte přitom slušní.
MaT 3. 7. 2024, 23:23
6
2
Docela často jezdím po Národní třídě na Můstek a pak Václavákem na horu. Trochu mi vadí, že dva koridory po stranách, které byly asi v té jinak pěší zóně myšleny pro průjezd čehokoliv (zásobování, ale asi i nás cyklistů) jsou odpoledne často plné lidí. Zrovna v místech, kde jsou ty vodní prvky to pak bývá nejhorší. Poslední dobou to řeším tak, že už se v těchto koridorech držet nesnažím a jedu prostě kde zrovna lidé nejsou. Někdy i mezi těmi vodními prvky...
Alternativa Spálenou a Vodičkovou by pro mě asi byla zajímavá, sice by to občas bylo s čekáním za tramvajemi, ale člověk by se vyhnul té dolní půlce Václaváku. Ale už celkem dávno jsem tuto variantu zavrhl právě i kvůli té dlažbě na několika místech. Mimochodem - v článku je zmiňováno, že zrovna v tramvajové zastávce Národní třída byla dlažba nějak vylepšena. Toho jsem si tedy nikdy nevšiml, zkusím to tam po čase zase projet, jestli je fakt nějaká lepší, než pak třeba na odbočení do Lazarské, nebo v té Vodičkově...
Trochu se bojím, jestli požadovat nějaké vylepšení přímo po DPP bude dostatečně efektivní. Z jejich pohledu je spíš lepší, když se tam moc cyklistů motat nebude. Tramvaj na té dlažbě drncat nebude. Kdysi jsem někde slyšel, že když se navrhovalo nějaké vylepšení dlažby třeba v Karmelitské, proti byl právě DPP, aby tam pak náhodou nejezdilo moc cyklistů. Tak nevím, jestli to není jen nějaká urban legend, ale ani bych se tomu moc nedivil. Takže možná bude lepší psát spíš náměstkovi pro dopravu a radnímu pro dopravu z Prahy 1 (z nějakého rozhovoru mi přišlo, že je celkem cyklodopravě nakloněný a nepovažuje ji za škodnou, jako předchozí vedení této MČ).
Škoda, že právě EU na Prahu nemůže v tomhle taky trochu tlačit - dáme vám na to dotaci, ale jedině když se zlepší podmínky i pro cyklo...
Škoda, že
LL 4. 7. 2024, 07:12
18
No to je porad nesjizdne tohle na silnici auta... tak na ty kola nelezte ne?
PS.; Kolem vody vede cyklostezka. To je jakobych si stezoval, ze se neda nekudy projit protoze tam udelaly travnik a mne tech par kroku navic obtezuje, ale bacha je nas 200. Nako tolik kol jsem tam v zivote nevidel... Ta cisla jsou odkud?
Martin Šnobr 4. 7. 2024, 10:30
14
LL
1) kolem vody žádná cyklostezka zvlášť v tomto úseku nevede.
2) lidé co projíždí Vodičkovou mají zřejmě úplně jiné začátky a cíle trasy než A2 podél Vltavy
Tomek 4. 7. 2024, 10:37
18
1
LL Konečně cager co nabízí kompromisy! Jestli ta neexistující cyklostezka u vody nahrazuje přejezd ve Vodičkově, tak nechápu, proč je při existenci Magistrály a Blanky ještě pro auta otevřený centrum :-O Pojďme do toho , it´s a damn good deal! :-D
Neo Moucha 4. 7. 2024, 11:13
9
2
e-maily odeslány, protože tohle by byla fakt ostuda, ke které doufám nedojde...
David 4. 7. 2024, 14:54
11
1
LL: Nechápu, na co potřebují auta Magistrálu, když mají Blanku a Jižní spojku...
LL 4. 7. 2024, 17:47
14
1)Chcete mi tvrdit ze tam neni trasa kolem vody? Jasne musim na koleje protoze Karluv most ale to je fakt kousicek
2) Pokud nechapes proc ne magistrala pro auta, doporucuji si precist proc vubec byla postavena
3)Pokud se bojis nebo ti je to neprijemne tal na sakra nelez
Zadna argumentace ze strany pupickaru, se dalo cekat. Stale mi chybi kde se napocitava 200 jezdcu/ den.
Ps.: Jen ze zvadavosti kterej zakon ci mestska vyhlasla rika ze cyklista nemuze na tu zlou magistralu "jen" pro auta? Nebo na vas snad neplati silnicni zakon?
David 4. 7. 2024, 17:59
6
1
LL:
Ad 1) V předchozím příspěvku (07:12) píšete, že kolem vody vede cyklostezka. Tak bych se po ní někde mezi Vyšehradským tunelem a nábřežím Ludvíka Svobody rád projel. Pokud možno obousměrně.
Ad 2) Když byla Magistrála postavena, nebyla ani Blanka, ani Jižní spojka. Od té doby už vyšlo spousta článku o tom, jak Magistrála centru "prospívá" a jak jej "obohacuje".
Ad 3) Já se nebojím. Jen už mám v evidenci PČR několik nezaviněných nehod s autem (zpravidla nedání přednosti autem, nebo nedodržení bezpečného odstupu autem), po kterých jsem měl, pravda, v ježdění rekonvalescencí a operacemi vynucené pauzy. Jednu nehodu jsem i zavinil, když jsem nedobrzdil do auta, které mě před tím předjelo. Ale co neubrzdíš, to neukecáš. Tak jsem se ani nehádal, protože tu škodu co jsem mu způsobil by si on ze své pojistky platil těžko, a já mám pojistku dobrou.
Napočítá se to např. na datech z mobilních aplikacích pro cyklisty, zveřejněných na Golemio.cz
Magistrálu používám (na kole) celkem pravidelně. Zejména směrem z P4 nebo P2 na P7, v omezeném rozsahu i v opačném směru (ale v něm mě vadí agresivita motoristů v tom stísněném stoupání mezi Václavákem a IPakem. Ale - když mi to vadí, tak tam nelezu...
MarPo 4. 7. 2024, 18:28
9
Cyklista je pro DPP škodná, ať už na koridorech kolizních s tramvají, tak kdekoliv jinde. Každý cyklista = -1 cestující v MHD.
Není žádným tajemstvím, že jsou šíbři v DPP proti cykloinfra..
Kuba 5. 7. 2024, 08:01
6
2
MarPo: jj, sice je to od nich velmi kratkozrake, protoze prave cyklodoprava se s MHD muze skvele doplnovat, ale ocividne tak vedeni DPP opravdu uvazuje.
Vratislav Filler 5. 7. 2024, 11:09
Opravuji chyby ze svého postu, pokud jde o affiliace a jména dotčených.
P. Šurovský je v DPP technickým ředitelem – Povrch,
P. Hendrych je křestním jménem Jakub.
Další drobné nepřesnosti ponechám na laskavém čtenáři.
To je tak, když to člověk píše z dovolené.
LL 5. 7. 2024, 19:48
12
To David
1)u vysehradskeho tunelu dokonce zrusily cyklisto sesedni z kola. Ta trasa sa tam je to ze neni uplne umetrna tak aby cyklisti byly na oblacku je vec druha
2)Ni pro nas co bydlime v centru, je magistrala hlavni prijezdni silnice.
3)Jak zw to je v autoskole, vzdy za to muze ridic? Ty jsi rudic jednostipeho vozidla, mas pocit ze ridici na motorokach maj jine?
4)Golemino jasne tomu rikam jasne objektivni data, staci to nit zaple i pri chuzi a objektivita je v haji. Navic to ze tam nejakej blazen projede 20x nerovnase 20kol.
Kdyz openu fakt ze tenhle brekot prichazi pozde, protoze jestli to neni v projektu tak uz s tim nikdo nic neudela, je to stejne jako kdyz chci do vykopu dohodit chranicku na optiku.. neni to v projektu tak smula. Tak vzdy je pak slyset jen pro cyklisty tamhle a tohle, alw pak tam clovek jde a nepodka dusi... A kdyz potka tak je to z 90% hovado...
LL 5. 7. 2024, 19:49
10
Jo a zo jsem zapomel, palcovat dolu jde, ale nejak to o argumentovat... na to ma koule jen jeden clovek.... kdyby to nebylo vtipne tak je to smutne
Jiří Kadlec 5. 7. 2024, 21:24
Připadá mi, že jsou na hlavních cyklistických trasách centrem Prahy mnohem větší "tankodromy", než je Vodičkova. Jako příklad bych uvedl okolí Malostranské (Klárov směrem do Chotkovy ulice a podél tramvajové zastávky Malostranská) a přilehlou část Kampy (Z Lužického Semináře)
Kuba 6. 7. 2024, 07:38
7
LL: to neni o odvaze, po tom, jak jste se uvedl, mi diskuse s vami prijde jako ztrata casu s nulovym prinosem.
David 6. 7. 2024, 09:05
6
3
LL:
1) U Vysehradskeho tunelu je chodník s povolenou jízdou kol, kousek stezky pro CHODCE a cyklisty vede ke sjezdu na naplavky, pak je obytná zóna a nebo pěší zóna s povoleny vjezdem kol, od manesa není nic, mezi divadlem a Divadelní je kousek stezky tuším pro CHODCE a cyklisty, pak zase není nic, od Rudolfinu je opět zóna až po Rasnovku. A všude bambilion chodců. Tak mi není jasne, o čem to tu melete.
2) Jestli to co jezdí po Magistrále je místní doprava, tak potěš koště.
3) No way
4) Je vidět, že nevíte, o čem melete.
Já zase nevím, od kdy a proč mi tykáte.
Zdeněk 6. 7. 2024, 20:18
4
LL: ty seš pěkně zamindrákovanej blbeček
jkjk 9. 7. 2024, 02:28
3
Jiří Kadlec: Vodičkova v úseku Palackého - Václavák byla nejhorší povrch široko daleko, s Klárovem plně srovnatelné.
Jiří Motýl 11. 7. 2024, 22:57
Doplněno vyjádření dopravního podniku.
David 12. 7. 2024, 10:26
Super. Zazdili to s citem.
Zdenek X 15. 7. 2024, 10:27
1
1
Ja jsem tedy ztracen. Vlastne uz si ani nejsem jist, co je stipana a jina (hlazena) dlazba. Domnival jsem se, ze stipana je lepe pojizdna (mensi kostky, ostrejsi (pravouhlejsi) hrany, ktere je k sobe mozne tesneji sesadit, neni nutne dlazbu pokladat v pravouhlem rastru, ale i do vejire. A ted ctu, ze v roce 2014 byla stipana dlazba nahrazena za soucasnou, po ktere se (alespon mne) chodi a jezdi spatne, na zadost cyklistu (!!!) v roce 2014. Jestlize to tak bylo, tezko se ted argumentuje.
Nechapu ani to navazeni se do DPP (a vubec obraceni se na DPP). DPP je pravdepodobne uplne jedno, co tam bude, jestlize to ma dobre parametry pro tramvajovy provoz a z hlediska trvanlivosti/udrzby. Nakonec o par desitek metru je tam asfalt (pravdepodobne realizace DPP), coz je i pro chodce a cyklisty idealni povrch. Je jasne, ze DDP musi byt ucastno jednani, ale neverim, ze je tou organizaci, ktera rozhodne. Jak vyjadreni DPP naznacuje, hlavni slovo ma MHMP (pripadne odbor pamatkove pece MHMP). To jsem od zacatku cekal, a proto jsem ani neposilal emaily na kontakty dodane panem Fillerem, nebot na prvnim miste figuroval zastupce DPP. Ale je to i muj alibismus, protoze IPR (3.kontakt v seznamu) naopak bude mit zrejme na budovani nepohodlneho a neobyvatelneho prazskeho skanzenu znacny podil, tomu jsem napsat mel. Ostatni kontakty na osoby s dopravni agendou jsem povazoval za irelevatni, problem ve skutecnosti neni dopravni.
Skoda, ze DPP tak peclive strezi zasoby historicke dlazby, aby mohla vyhovet pozadavkum pamatkaru.
komentář