Na příkladu dvou veřejných novostaveb otevřených v loňském roce jsme mapovali, jak je Praha úspěšná v integraci možností parkování kol přímo do projektů nové veřejné výstavby. Podívali jsme se pod pokličku dvou mediálně vděčných projektů – novostavby městské knihovny na Petřinách a základní a mateřské školy Elektra ve Vysočanech. U obou projektů při výstavbě nevzniklo parkování pro kola žádné. Zároveň ale oba projekty zahrnují poměrně velkorysé parkování automobilů.
Zjišťovali jsme podrobnosti finálního řešení parkování kol u obou projektů. Dnes představíme projekt knihovny Petřiny.
Novostavba městské knihovny na Petřinách byla slavnostně otevřena na podzim 2023. Ačkoliv v původních vizualizacích byly na chodníku před knihovnou cyklostojany umístěny, při otevření nebylo zajištěno parkování kol žádné. Přitom nelze říct, že by se kola před knihovnou nevyskytovala. Paradoxem pak je, že v rámci zadní zahrady novostavby vzniklo šest parkovacích stání pro návštěvníky knihovny. Cyklostojany ale opět ani v rámci vlastní zahrady žádné.
Že se nejedná o bezvýznamný projekt je zjevné jak z cenovky 232 milionů korun, tak z četného mediálního pokrytí samotného slavnostního otevření. Toho se kromě zástupců knihovny zúčastnili i političtí zástupci pražského magistrátu a městské části. Samotný projekt novostavby knihovny je investicí Městské knihovny v Praze, což je příspěvková organizace pražského magistrátu. Nová knihovna vyrostla na místě původní jednopodlažní budovy podle návrhu studia Monom.
Městská knihovna pro Městem na kole vysvětlila, že absence cyklostojanů po otevření byla dána komplikovanými změnami projektu při dokončování stavby, kdy byla zvažována idea instalace uměleckého objektu před novou knihovnu. To potvrdila i bývalá radní pro kulturu zodpovědná za knihovny Hana Třeštíková (Praha sobě): „S cyklostojany se v projektu samozřejmě od začátku počítá. Knihovna ale ještě řešila pořízení a umístění uměleckého díla v okolí pobočky, proto se s instalací cyklostojanů vyčkávalo. Od záměru s uměleckým dílem ale nakonec knihovna upustila a instalace cyklostojanů se již řeší ve spolupráci s odborníky,“ řekla pro Městem na kole. Současný radní pro kulturu Jiří Pospíšil (TOP09) pak na zaslané dotazy neopověděl.
Instalace uměleckého objektu je dle vyjádření knihovny ale nadále ve hře, a proto nebylo ještě stanoveno, kam přesně cyklostojany doplnit. „Stojany na kola bychom rádi doplnili v letošním roce, a to společně s vybavením, které zpříjemní pobyt v knihovně. Jde například o dokup zahradního nábytku, který umožní využívat zahradu pro venkovní sezení,“ doplnila pro Městem na kole Lenka Hanzlíková z oddělení komunikace městské knihovny.
Zároveň nás zajímalo, jak se knihovna staví k adekvátnosti řešení a regulace parkování obecně. I v návaznosti na diskuzi nad změnami stavebních předpisů, kdy například Brno nově stanovuje minima i pro povinné řešení parkování kol u novostaveb, nás zajímal pohled knihovny coby investora na tuto problematiku.
„Počet parkovacích míst u novostavby knihovny je dán platnou legislativou. Z dosavadních zkušeností knihovny je parkovací plocha naddimenzovaná, ale počet parkovacích míst byla podmínka nejen stavebního úřadu, ale také některých sousedů z okolí, kteří měli obavu, že se novou budovu sníží počet parkovacích míst u bytových domů,“ dodala pro Městem na kole Lenka Hanzlíková.
Na hodnocení koncepce parkování u knihovny jsme se zeptali i městské části. Mluvčí Prahy 6 pouze stručně sdělil, že věc je záležitostí knihovny a že Odbor dopravy a životního prostředí Prahy 6 bude v místě hledat možnosti pro dodatečné umístění stojanů na kola.
Zodpovědný radní Jiří Pospíšil (TOP09) na zaslané dotazy ohledně obecných požadavků na cyklostojany u staveb jako je knihovna neodpověděl. Bývalý náměstek pro oblast dopravy Adama Scheinherr (Praha sobě) na téma obecné regulace parkování vysvětlil: „Je pravda, že určitou parkovací kapacitu tato knihovna potřebuje, jednak kvůli přístupu pro osoby ZTP, jednak kvůli tomu, že slouží jako zázemí i pro okolní menší knihovny a je tak třeba zajistit rozvoz knih. Je ovšem samozřejmě otázkou, zda jich skutečně potřebuje tolik, což je právě obecný problém plánovaní dle neflexibilních stavebních norem.“ A doplnil, že on by by počet parkovacích stání rád viděl u všech staveb – včetně knihoven – na rozhodnutí investora, a to primárně v místech s dobrou dostupností MHD, jakou jsou právě Petřiny.
Náměstek primátora pro oblast územního rozvoje Petr Hlaváček (STAN) pak již dříve k případným změnám pražských stavebních předpisů v oblasti parkování kol a parkování obecně uvedl: „Trendy, které uplatňují velká města v EU či USA, znamenají v našem prostředí roky usilovné práce na participaci a marketingu základních odborných principů dopravního plánování, na kterých v současném politickém prostředí Prahy a městských částí neexistuje shoda, a zároveň umožnění ochrany našeho veřejného prostranství prostřednictvím dobře vymahatelné parkovací politiky.“
§ 27 Požadavky na odkládání jízdních kol:
(1) Stavby se obvykle vybavují plochami k odkládání jízdních kol s kapacitou podle konkrétního záměru a umístění stavby. Zejména se zřizují plochy pro odkládání jízdních kol návštěvníků u staveb občanské vybavenosti a pro uschování jízdních kol trvalých uživatelů staveb.
(2) Plochy pro odkládání jízdních kol návštěvníků se zřizují jako veřejně přístupné a musí umožnit uzamčení jízdního kola. Místa pro uschování jízdních kol trvalých uživatelů staveb se zpravidla zřizují mimo veřejně přístupný prostor.
Současné Pražské stavební předpisy jdou při požadavcích na parkování kol (na rozdíl od automobilových stání) cestou nezávazných doporučení. To se bude vlivem nové evropské směrnice v nejbližších letech i v Praze sice měnit, zatím je ale zřízení parkování kol zcela v rukou investora.
Současné předpisy sice zdůrazňují, že by parkování pro kola mělo vznikat především u staveb veřejné vybavenosti, jak ale i příklad knihovny na Petřinách ukazuje, na rozdíl od automobilových stání může instalaci cyklostojanů během výstavby snadno něco ohrozit. Například knihovna na Petřinách cyklostojany nedisponuje ani po deseti měsících od otevření. Diskrepance v přístupu k oběma typům parkování je zde tak veliká.
I tak knihovna deklaruje, že se pokouší situaci parkování jízdních kol ve své síti řešit: „Umisťovat stojany na kola k pobočkám je dlouhodobá snaha Městské knihovny v Praze. Daří se to se střídavým úspěchem, velmi záleží na umístění pobočky, vlastníkovi pozemku a možnostech s ohledem na bezpečnost chodců i cyklistů,“ doplnila na závěr Lenka Hanzlíková.
Doplnění: Dle informací čtenářů po vydání článku z 24. 8. 2024 Městská knihovna mezitím cyklostojany k budově doplnila, při následné kontrole na místě (25. 8. 2024) ale cyklostojany na místě stále nejsou (doplnění 24. 8. a 25. 8. 2024).
Upozornění: Měsíc po zaslání prosby o vyjádření pro tento článek se autor textu zúčastnil na žádost městské knihovny na pobočce Petřiny konzultace nad možnostmi zřízení cyklostojanů před knihovnou. Informace z této soukromé konzultace nebyly použity při přípravě textu.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Tomek 23. 8. 2024, 08:45
3
Krása střídá nádheru... To zábradlí u zadního vchodu vypadá solidně ;)
Zdenek X 23. 8. 2024, 09:24
3
2
@Tomek: budu provokativni: a neni to zabradli u zadniho vchodu nakonec i optimalni a realne kapacitne vyhovujici? Pevne, dokonce pod strechou. Vazneji: nerozumim, proc nekdo nejde a nekoupi stojan, nechapu, meli by ted klid. Stejne tak tam par stojanu mohli udelat rovnou.
Docela me prekvapuji slova pani L.Hanzlikove o predimenzovani parkovani. Asi tam nikdy 6 navstevniku zaroven neni (na 6 mist jsou rozmery plochy takrka minimalni, rozhodne nejsou velkoryse), ale cekal bych, ze takova budova bude slouzit i jako nejake misto pro konani jinych spolecenskych udalosti a potom potrebuji parkovat poradatele. OK, mozna mohly byt mista pouze 4 (takze vlastne dve dodavky s prostorem na vykladani) ...
Mne tedy predevsim pripada smutna ta plocha zamkove dlazby pred knihovnou, o strom vic, zahon, neco ... (ale mozna jsou tam site).
újezďák 24. 8. 2024, 22:31
1
Popravdě jsem trochu v šoku, u nás na Praze 21 je jak u knihovny, tak u škol a školek a hřišt cyklostojanů mrak, nu a převážně zde posledních 30 let vládne ODS jejich koalice s někým ...
MaT 24. 8. 2024, 22:52
3
Tak já už jsem těch poboček Městské knihovny navštívil na kole celkem dost skoro po celé Praze a s těmi možnostmi bezpečného parkováním je to fakt bída asi u většiny poboček, kde jsem byl. Většinou to řeší nějaká lampa, zábradlí, značka... Korunní, Smíchov, Holešovice, Opatov... Nebo někdy prostě doufám, že si jen rychle vyzvednu svoji rezervaci a kolo mezitím nezmizí...
Jerzy 26. 8. 2024, 10:48
2
Vyhovovat zábradlí klidně může, ale jestli ho knihovna uzna za vhodné pro kola, ať tam dá nějakou hezkou cedulku, že je pro parkování kol.
Už jsem zažil, jak někde nastoupil nový agiln vrátný a rázem byl problém, že kolo zamykám někde, kde jsem ho k zábradlí zamykal bez obtíží několik let.
Lukáš M 26. 8. 2024, 14:58
1
MaT náhodou Smíchov je naprosto v pohodě. Stojany jsou hned venku u kontejnerového hnízda na Náměstí 14. října
MaT 26. 8. 2024, 15:39
1
Lukáš M: Ok, díky za info. Jak tam jsou dlouho? Na Mapy.cz mají fotky z loňska, to je tam už vidím (i když pěkně schované za auty). Já tam byl naposledy asi někdy ještě dávněji, tak si nejsem jistý, jestli už tam byly či ne. Mám pocit, že jednou jsem tam kolo vzal i dovnitř a zamkl ho někde dole k nějakému zábradlí na schodech, nic ideálního, ale nic lepšího jsem tehdy nevymyslel.
Ono třeba v Holešovicích my stojany také chyběly, ale z MČ mi bylo sděleno, že prý tam jsou, ale na druhé straně ulice. Ale zase schované za auty. Já bych právě často ocenil, kdybych na to kolo co nejdelší dobu případně i viděl. Tím spíš, když je třeba knihovna prosklená a je z ní vidět ven a já tam jdu často opravdu jen vyzvednout rezervaci, nebo něco vrátit a to je věc na chvilku.
Ano, taky umím kolo "parkovat na déle", ale to pak taky znamená toho z něj víc odstrojovat (brašnu, světla a nějaké další příslušenství). Zrovna na těch Petřinách mi přijde, že je na chodníku přímo před vchodem (kam bych i z většiny knihovny krásně viděl) spousta místa. Byl bych nejraději, kdyby nějaké stojany umístili přímo tam - a ne někam dozadu, kde jsou třeba ta parkovací místa pro auta a kam třeba z té knihovny vůbec neuvidím. A byť tedy proti uměleckým dílům ve veřejném prostoru nic nemám a některá se mi i líbí, asi bych spíš víc ocenil ty stojany, než to umělecké dílo, resp. jim dal prioritu, bez uměleckého díla se parkovat dá, bez stojanů je to horší. Nebo můžou zvolit kompromis, dát tam umělecké dílo, ke kterému by šlo dobře zamknout kolo. :-)
Zdenek X 28. 8. 2024, 08:38
Dnes, 7:40 (mimo oteviraci dobu, uvnitr bylo rozsviceno): dva zaparkovane osobni vozy na parkovisti. Docela hezka stavba, prostor pred hlavnim vchodem na me nepusobil tak smutne, jak na fotografiich. Zahrada pekne upravena, vkusna. Jestlize je behem oteviraci doby otevreno parkoviste (ted bylo zavrene), tak tam kolo zaparkujete bez potizi, v opacnem pripade je to spatne.
(Je tam sal pro 60 divaku, jsou tam klubovny pro celkem cca 40 lidi k rezervaci, 6 mist na parkovani mi nepripada jako zasadne naddimenzovane.)
Zdenek X 29. 8. 2024, 08:14
2
Oprava nasledujici pote, co jsem vcera v podvecer na zahrade knihovny konal nejaky drobny "event" (stanek, lide) a dve detska kola zaparkovana u zabradli terasy pusobila nepatricne (a mozna i prekazela): nerozumim, proc knihovna pruzne neporidi mobilni stojan (stojany) a ten muze podle potreby presouvat. Muze klidne stat i na miste pro auta, kdyz nejsou vsechna parkovaci mista aktualne potreba (vcera vecer tam stalo jedno auto).
Zdenek X 29. 8. 2024, 08:34
... co se vcera v podvecer ...
komentář