Nová cyklostezka překonala Jítravské sedlo v Libereckém kraji

Publikováno: 21. září. 2024, 6 min. čtení
Aktualizováno: 22. září. 2024
Autor: redakce
Publikováno: 21. září. 2024, 6 min. čtení
Aktualizováno: 22. září. 2024
Autor: redakce

V Libereckém kraji byla zprovozněna nová stezka pro pěší a cyklisty, která umožňuje vyhnout se rušné silnici I. třídy. Její popis nám zaslal čtenář našeho magazínu, děkujeme. O přípravě samotné stezky jsme dříve informovali zde.

Jítravské sedlo je asi nejlepší místo k překonání ještědského hřbetu mezi Českolipskem a Jizerskými horami: Ze tří existujících sedel je nejnižší, mnohem méně strmé než Křižanské a ne tak z ruky jako Horní. Jediná potíž je hustě frekventovaná hlavní silnice na Liberec, která přes něj prochází. Mezi Rynolticemi a Jítravou se jí můžeme vyhnout a vzít to po paralelní obslužné asfaltce, na kterou v Jítravě navazuje před pár lety dokončená asfaltová cyklostezka kolem býčích pastvin až do sedla:

Po pár metrech šotoliny skončíme tady:

Donedávna byla jediná použitelná možnost tady silnici přeběhnout (při její šířce, rozhledových poměrech a hustotě provozu nic příjemného ani bezpečného) a vzít to buď oklikou přes Chotyni, nebo pekelně strmou zkratkou přes Dolní Suchou. Teď ale můžeme jet dál a dokonce máme na výběr:

Silnice pokračuje asi kilometr víceméně po rovině a krajnice je široká, takže se po ní dá bez problémů jet. Kdo se chce vyhnout provozu za každou cenu, může pokračovat po souběžné lesní cestě:

Ta je na některých místech úzká, hrbatá, strmá a plná kamení, takže opatrně. Nakonec uvidíme most a přes něj hlavní silnici (teď už čtyřpruhovku se svodidly uprostřed, které k dálnici chybí jenom příslušná dopravní značka) přejedeme na druhou stranu a pokračujeme po bývalé státní silnici, dnes luxusní asfaltové lesní cestě:

Nahoře je potřeba trocha kličkování mezi hromadami štěrku, dřevem a odvodňovacími žlábky, níž už je silnice čistá. Asfalt je hladký a lesní stín přijde vhod, hlavně při stoupání. Na spodním konci silnice bylo až donedávna na výběr jen mezi polem a hlavní silnicí, která se tady zužuje na tři pruhy bez krajnice – obojí prakticky nepoužitelné. Od letoška máme třetí možnost: novou cyklostezku až do Bílého kostela:

Čerstvě vysazené stromořadí zatím moc stínu neposkytuje, ale časem doroste. Výhledy jsou krásné, kopce zvládnutelné. Na spodním konci stezka ústí na silnici:

To vyústění je z pohledu uživatele asi jediná vada na kráse: po nejprudším kopečku je potřeba zabrzdit skoro na nulu, protože cyklostezka samozřejmě musí dát přednost silnici. I téhle, na kterou navazují jenom lesní cesty a provoz je na ní menší než na té cyklostezce. Tím pádem stezka nemohla navázat přímo na ulici na severovýchod, ale musela uhnout a skončit téčkem, aby se brzdit opravdu muselo. A aby to nebylo nudně jednoduché, je brzdná dráha natřená červenou barvou (podle množství černých šmuh na tom není s adhezí zrovna nejlíp) a posázená retardéry (sice nízkými, zato ostrohrannými, nepříjemnými obzvlášť při brždění). Z pohledu bezpečnosti chápu, že by nebyl úplně dobrý nápad pustit cyklisty čtyřicítkou do obytné čtvrti, ale k tomu ta téčkovitá křižovatka stačí, nebylo potřeba přidávat „bezpečnostní“ prvky, které účinné brždění spíše komplikují.

Pár strategicky umístěných žlutých cedulek nás provede skrz Bílý kostel přímo na cyklostezku podél Nisy a Jeřice do Chrastavy, odkud se dá pokračovat do Liberce nebo dál do hor.

V opačném směru vyšlapete novou stezku i starou silnici bez problémů. Pěšinka od mostu k pastvině je fyzicky náročná, nejstrmější úsek vyjedou jenom borci, těžce naložené kolo možná bude problém i vytlačit (nevím, nezkoušel jsem). Po silnici je to v pohodě, krajnice široká a skoro rovinka, jenom počítejte s tím, že první bezpečné místo pro její opuštění je až pod kopcem vedle benzínky (přebíhání plných čar nahoře za bezpečné nepovažuji): ve sjezdu naberete rychlost a pak to střihnete odbočovacím pruhem doleva do Jítravy. Kdyby to nevyšlo, dá se pokračovat až do Rynoltic, krajnice končí až tam.

Mapa ukazující aktuální stav celého projektu:

Těším se, až se jednou povede souvisle propojit Rynoltice a Lvovou. Plánují se tam nějaké obchvaty, takže by časem mohla vést klidná trasa až do Jablonného.

Nový úsek Zdislaviny cyklostezky je celkově velkým přínosem, hlavně pro dálkové cykloturisty. Dřív jsme museli volit mezi extrémním provozem, extrémním kopcem nebo extrémní oklikou, teď máme pohodlný, bezpečný a přímý průjezd. Díky za to a jen tak dál!

Mapu stavu přípravy celé cyklostezky z roku 2018 si lze zobrazit zde.

Přidej komentář

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat