Po desítkách let čekání začne 16. prosince 2024 výstavba dlouho plánovaného úseku Pražského okruhu (dálnice D0) mezi Říčany a Černým Mostem. Tento úsek, zahrnující především okolí obcí Nupaky, Benice, Uhříněves, Dubeč a Dolní Počernice, má být dokončen v roce 2027.
Kromě samotné silniční infrastruktury za téměř 10 miliard korun přinese projekt zlepšení i pro cyklistickou a pěší dopravu. Díky spolupráci Prahy se státem vznikne souběžně řada nových stezek, které posílí propojení jednotlivých částí města a přilehlých oblastí.
Podél celé 12 kilometrů dlouhé trasy okruhu vznikne téměř souvislá stezka pro pěší a cyklisty označovaná jako A511. Povede od Dolních Počernic přes Černý Most až ke Kolovratům, kde bude krátké přerušení, a dále bude pokračovat k Lipanské ulici v Uhříněvsi. Stezky budou řešeny jako smíšené, s asfaltovým povrchem a šířkou čtyři metry. To má zajistit dostatečný prostor pro obě skupiny uživatelů.
Zásadní částí projektu je napojení na stávající cyklotrasy, jako je například hlavní cyklotrasa A218, která bude vedena přes mimoúrovňovou křižovatku Říčany, či nadřazená cyklotrasa A0, vedoucí podél ulice k Uhříněvsi. Významné je i začlenění tras A500, A24 a A440, které budou překonávat mimoúrovňovou křižovatku Uhříněves, a propojení s cyklotrasami A248, A249, A238 v Dubči. V rámci této části dojde také k rekonstrukci a úpravám navazujících komunikací, které by částečně měly poskytovat také řešení pro cyklistickou dopravu.
„Díky důkladné spolupráci se státem se do projektu podařilo zahrnout i rekonstrukce přilehlých komunikací, včetně těch pro bezmotorovou dopravu. Dočkáme se tak několika nových cyklostezek,“ uvedla Bára Soukupová (Piráti), předsedkyně Pražské cyklokomise. Zároveň dodala, že cyklistická komise letos v říjnu přijala usnesení, podle něhož je klíčové zahájit projektovou přípravu návazností financovaných Prahou tak, aby mohly být realizovány současně se zprovozněním tohoto úseku okruhu.
Standardem nových smíšených stezek pro pěší a cyklisty při dálnici D0 má být asfaltový povrch a pohodlná šířka 4 metry, která umožňuje také příjezd údržbových vozidel. Tyto stezky mají vést jak podél okruhu, tak podél nově rozšiřovaných či rekonstruovaných navazujících ulic.
Výstavba 6-pruhového Pražského okruhu bude zahrnovat i dva tunely a rozsáhlé protihlukové stěny, které mají spolu s výsadbovými pásy snížit negativní dopady na okolí. Stejně tak by měly být maximálně zachovány současné pěší a cyklistické propojky.
Tento přístup znamená výrazný posun oproti dřívější výstavbě jižní části Pražského okruhu, kdy byla cyklistická a pěší doprava často opomíjena. Přestože tehdy vzniklo podél okruhu několik účelových komunikací, nebyly koncipovány tak, aby mohly být dobře využity pro cyklistickou dopravu. Jižní část okruhu dokonce v některých případech zhoršila prostupnost území, například mezi Dolními Břežany a Cholupicemi nebo při Vestci. Jedinou výjimkou byla stezka mezi Jesenicí a Dolními Jirčany, která však trpí absencí přejezdů a přechodů, kde dle značek mají cyklisté sesedat na každém přechodu.
Stavět s novým okruhem zároveň propojky pro pěší a cyklistickou dopravu není v Česku žádnou novinkou. Se začleněním stezek pro pěší a cyklisty počítal už například západní okruh Plzně z roku 2014. Samostatný článek jsme stavbě věnovali zde.
Stavba okruhu 511 má být zprovozněna společně s rychlostní přeložkou ulice Českobrodské, která bude faktickým pokračováním Štěrboholské radiály. Zprovoznění přeložky silnice I/12 společně se stavbou 511 Pražského okruhu je podmínkou posudku EIA na stavbu 511 SOKP.
Tato stavba je ovšem s dodržením celoměstského systému na štíru. Dvojice celoměstských cyklotras mezi Běchovicemi a Kolodějemi A243 a A247 je v projektu ignorována, jediné spojení bude podél rušné přeložky ulice Do Panenek po dva metry širokém chodníku. Již existující trasa A440 z Běchovic směrem k Hájku se po částečném vystoupání na kopec vrátí zpět k potoku půlkilometrovým závlekem. Chybí také souvislé řešení plánovaných cyklotras A243 a A249 v oblasti mezi Rohožníkem a Sibřinou.
Komise Rady HMP pro cyklistickou dopravu na tento problému upozornila na svém říjnovém jednání a ve věci přijala následující usnesení:
„Komise bere na vědomí informaci o stavu přípravy stavby SOKP 511 a přeložky silnice I/12 a konstatuje v některých případech nedostatečné respektování celoměstského systému cyklotras. Komise doporučuje 1. náměstkovi primátora dále jednat o plnohodnotném začlenění tras celoměstského systému do souboru staveb SOKP 511 a přeložky silnice I/12 a jimi vyvolaných investic (…).“
Usnesení č. 15.4
„Dle informace, která byla podána členům komise Rady pro cyklistickou dopravu, nejsou důvody pro ignorování celoměstského systému nikterak věcné, jde pouze o nevstřícný přístup projekční firmy PUDIS, která k zapracování celoměstských cyklotras do projektu odmítá přistoupit. Přístup je velmi odlišný od vstřícnosti projektanta stavby 511 SOKP, společnosti SATRA, kde se na základě proběhlých jednání povedlo zapracovat řadu změn k lepšímu,“ vysvětluje Vratislav Filler ze spolku AutoMat (MNK je nezávislým projektem spolku, pozn. red.), který je členem pražské cyklokomise.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
David 4. 12. 2024, 08:38
11
A to ty projektanty nikdo neplatí? Oni to dělají z benefice?
David 4. 12. 2024, 08:39
4
(myšleno samozřejmě k Pudis a přeložce I/12...)
Martin Höfler 4. 12. 2024, 10:04
4
Ahoj Vráťo. Žádám o slyšení na komisi pro cyklodopravu, abychom si věci kolem cyklostezek na I/12 mohli v klidu a věcně říct. Odmítám, že naše firma je jakkoliv nevstřícná, zeptej se starostů, jak se snažíme komunikovat a kolik věcí jsme vykomunikovali se státním investorem. Nevím, odkud se berou informace, které pak publikuješ do veřejného prostoru. Prosím, abys to kdyžtak vzal zpět, a uveřejnil až poté, co se na cyklokomisi hl. m. Prahy o tom pobavíme. Děkuji Ti. Kontakt na mě máš možná z minula, a pokud ne, je na stránkách naší firmy. Díky. Martin Höfler, ředitel PUDIS a.s.
újezďák 4. 12. 2024, 17:10
5
2
hm tak to už budu mít na důchod, to má příšerné zpoždění tyhle silnice ( plus to okolo) . Když jsme si před více než 25 lety vybírali bydlení na kraji Prahy , tak jsem právě nebral nabídky vedle tehdy již v tištěných zakreslených silnic ( internét moc nefungoval tou dobou) , ale pěkně někde v klidu, páč tenkrát říkali, že to bude za 5-7 let ve výstavbě a do deseti let všechno hotovo. Na druhou stranu lépe teď než nikdy, v Běchovicích, Ujezdu nad Lesy, Kolodějích, Sibřině, Uhříněvsi a v Dubči je v centrech obcí setrvalé dopravní peklo a toto by mělo pomoc, jen škoda že už mi to nepomůže na cestách na kole do práce, protože tou dobou už pracovat nebudu, prostě a léta běží vážení...
md 4. 12. 2024, 19:19
4
1
Pozitivní optikou snad jen, že tam aspoň cyklotrasy umožní rychleji projet tím kolosem smogu a hluku (cíleně si tam plánovat výlet bude chtít asi málokdo).
Gilgameš 4. 12. 2024, 22:55
7
4
A vy myslíte, že se takhle ta doprava vyřeší? Takhle aspoň u nás v suburbii byla reálná poptávka po kolejové dopravě. Tohle na nějaké tři, možná na pět let vytvoří iluzi, že je pro auta plno místa, vyrostou další satelitní městečka a za chvíli budou silnice zase zacpané.
Navíc nevím jak vy, ale já tam ty končiny mám fakt rád a tohle je úplně zničí. Okolí Podleského rybníka bylo krásně neobjevené, skoro byste ani nevěřil, že jste v Praze. Lítožnický rybník teď byl akorát nákladně (a krásně) revitalizovaný. Celá ta polní krajina mezi Újezdem, Kolodějemi a Sibřinou se v posledních letech proměnila z agrární pouště v nadějný rekreační prostor s cestičkami a alejemi. Teď budou aleje vykáceny a k dálnici se asi jen tak někdo chodit procházet nebude...
Za mě je stavba těchhle obchvatů jen mrháním veřejných peněz, které by mohly jít do rozvoje reálně udržitelných a smysluplných způsobů dopravy.
Vratislav Filler 5. 12. 2024, 10:12
3
@David: Oni je platí za to, co mají v zadání. Investorem přeložky není Praha a plnohodnotné zapracování všech celoměstských cyklotras nebylo součástí zadání projektu. Tudíž je skutečně do značné míry na dobré vůli projektanta, co zapracuje.
(A ministerstvo dopravy se tváří, jako že takhle zadávat liniové stavby je cajk a rozhodně netřeba žádnou legislativu, která by investorům přikázala v rámci staveb ty stezky zřizovat podle generelů obcí a ne podle toho, jestli to projektuje Pavel nebo Šavel...)
Martin Höfler 5. 12. 2024, 17:40
Ahoj, prosím pro info - proč se nezveřejnil můj komentář?
Martin Höfler 5. 12. 2024, 17:41
1
omlouvám se, zveřejnil.
Martin Šnobr 5. 12. 2024, 17:42
3
@Martin Höfler – komentář jsme zveřejnili, omlouváme se za prodlení. Noví diskutující musí projít manuálním schválením. Vaše sdělení jsem V. Fillerovi předal, děkujeme za zájem.
Martin Šnobr 5. 12. 2024, 17:49
9
1
@Gilgameš – jak víme, okruhy a další silniční stavby dopravu nevyřeší. Kdo seje silnice, sklízí auta. Souhlasím, že stavba určitě vyvolá další dopravní indukci a zřejmě i tlak na rozšiřování suburbií. V tomto případě ale také odvede množství tranzitní nákladní i osobní dopravy z širšího centra (Spořilov, Záběhlice), což je určitě kladné. Doufám, že se změn využije a udělají se taková opatření, aby se množství IAD v těchto místech nedostalo časem zas na původní úroveň (jako např. na Jižní spojce u Barr. mostu pod zprovoznění D0 na jihu vznikl buspruh).
Nicméně, článek pojednává především o cyklo a pěších návaznostech které projekt neignoruje, ale dokonce rozvíjí. Což je v českých podmínkách stále ještě něco, co vyzdvihnout a oslavovat. :-) Brzy snad již standardem...
Vratislav Filler 6. 12. 2024, 11:58
4
@Martin Höfler: Navrhnu bod na nejbližší komisi, která proběhne (pokud se nic nezmění) v pondělí 6. 1. 2025 od 16 hodin a požádám paní předsedkyni, aby Vás přizvala.
Určitě uvítám (a nejen já) informaci, proč jsou na křížení se stavbou přeložky I/12 ty vyjmenované nedostatky, a samozřejmě by bylo nejlepší, kdyby se je podařilo během další projektové přípravy napravit.
Gilgameš 6. 12. 2024, 12:46
1
@Martin Šnobr Moje chyba, myslel jsem svůj komentář jako odpověď újezďákovi, ne jako kritiku na Váš článek. Neznal jsem zdejší úzus s manuálním označováním.
Máte pravdu, nezbývá než doufat, že to v centru k něčemu smysluplnému povede...
Martin Höfler 7. 12. 2024, 12:58
3
@Vratislav Filler: Ano, díky. Rád přijdu. Informaci určitě podám, a pokud nic, tak Tebe anebo ostatní alespoň zkusím přesvědčit, že určitě není pravda, že "jde pouze o nevstřícný přístup projekční firmy PUDIS, která k zapracování celoměstských cyklotras do projektu odmítá přistoupit" ale že to má celou řadu dalších úskalí a okolností.
PS: už jsme si dříve tykali, přijal jsem Tvou výzvu k diskusi u příležitosti svátku 28. října před X lety, když AutoMat sídlil ještě v Bořivojově. Seděli jsme ve třech a povídali si dlouho o svých pohledech na pražskou dopravu. Ale jestli si máme vykat, klidně :)
Vratislav Filler 9. 12. 2024, 15:41
@Martin Höfler: Promiň, mám špatnou paměť na lidi... Tykání beru.
komentář