Cyklostezky postavené přímo s okruhem v Plzni

Publikováno: 31. července. 2020, 1 min. čtení
Aktualizováno: 01. ledna. 2023
Úvodní foto: Václav Kříž
Publikováno: 31. července. 2020, 1 min. čtení
Aktualizováno: 01. ledna. 2023
Úvodní foto: Václav Kříž

Plzeň je rozhodně víc než krajské město. Působí spíše jako velkoměsto. Chci vypíchnout příklad infrastruktury, který se Plzeňskému kraji a Statutárnímu městu Plzeň opravdu povedl! Jde o nové cyklostezky vzniklé při výstavbě Západního okruhu Plzně – části z roku 2014 spojující průmyslovou zónu Borská pole, sídliště Skvrňany a chebskou výpadovku.

V České republice je zatím málo dálnic, silnic a místních komunikací, kde by byly součástí výstavby/přestavby cyklostezky napříč a podél. Známe příklady: lávka přes údolí/obchvat Plané u Mariánských láznícyklostezky, lávky a podjezd na křižovatce U Trojice v Pardubicích, a cyklostezky v podjezdu pod železnicí v Uherském Hradišti a nešikovně přerušovaná, roky nekompletní ale alespoň nějaká cyklostezka křížící Pražský okruh u Jesenice. Budeme rádi za další příklady.

Dosavadní Západní okruh Plzně v mapa.prahounakole.cz. Cyklostezka (růžově) byla součástí výstavby celého zprovozněného úseku. Podél silnic křížících okruh, které to vyžadovaly, vznikly stezky současně s výstavbou okruhu.

Stezky (či jiná komfortně provedená opatření) jsou v takovýchto případech nutné, protože:

  • Umožňují bezpečný a komfortní pohyb podél nové liniové bariéry. Je to spravedlivé: staví se z veřejných peněz, ze stavby mají mít prospěch i lidé, kteří z jakéhokoliv důvodu nemohou či nechtějí řídit motorové vozidlo.
  • Umožňují bezpečně a komfortně překonat nově vzniklou bariéru – předchází se situaci, kdy by některé cesty byly natolik neúměrně prodlouženy, že by je lidé, kteří je pěšky či na kole vykonávali, vzdali či by byli nuceni vykonat jiným druhem dopravy.

Stezky podél západního okruhu Plzně proto považuji za zásadní inspiraci pro další obce, města, kraje, Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), Správu železnic (SŽ) a Ředitelství vodních cest (ŘVC), jak nově budované dopravní stavby využít tak, aby lidem zjednodušily i pohyb pěšky a na kole.

I zde hledáme příklady dalších připravovaných staveb. Na nové trati Plzeň – Stod SŽ počítá s několika lávkami, propojením přetnutých polních/lesních cest-cyklostezek (a také B+R a chodníkem). Výstavba stezek na původním tělese trati by měla být umožněna mezi Vršovicemi a sídlištěm Skalka a Mezi Výstavištěm a Veleslavínem. Podoba Pražského okruhu v úseku Běchovice – D1 jde pěší a cyklistické dopravě také poměrně naproti. Stejně tak podoba silnice I/12 Běchovice – Úvaly. ŘSD přes budovaný úsek dálnice D11 postaví most pro cyklostezku Hradec Králové – Stěžery. ŘSD na severovýchodním obchvatu Pardubic (Trnová – sídliště Dubina) postaví most přes Labe i pro cyklostezku. Rád bych tímto poděkoval všem, kteří se na tom podílejí.

Považuji za zásadní, aby se při výstavbě a přestavbě dálnic, silnic a železnic stalo komfortní řešení pro pohyb pěšky a na kole standardem – trochu jinak také u tramvajových tratí, protipovodňových hrází či vnitrozemských vodních cest. Samozřejmě s rozmyslem, čím dále budeme stavět od hustě osídlených oblastí, tím budou potřebné parametry nižší.

Ale zpátky na Západní obchvat Plzně:

vaclav-kriz-zapadni-okruh-plzen-srpen2014 (2)

Široká a komfortní stezka přes údolí Vejprnického potoka.

vaclav-kriz-zapadni-okruh-plzen-srpen2014 (3)

Stezka je napojena na ulici do sídliště.

vaclav-kriz-zapadni-okruh-plzen-srpen2014 (4)

Kdyby pod každým sjezdem byla takováto rovinka, kde lze získanou rychlost využít, to by se to jezdilo.

vaclav-kriz-zapadni-okruh-plzen-srpen2014 (1)

 

vaclav-kriz-zapadni-okruh-plzen-srpen2014 (6)

Malá nedokonalost. Cestu téměř po rovině (hlubokým zářezem skrz kopec) postavíme jen pro auta, a pak se divíme, že je naše město pro jízdu na kole kopcovité.

Prudký kopec, který nelze vyjet setrvačností, je komplikace protože:

  • Děti se od malička učí, že jezdit na kole je někdy dřina. To snižuje možnosti každodenního využití.
  • Zestárneme a kopec nevyjedeme. Jízda na kole může být pohyb, společenská aktivita, která nám ve stáří pomůže udržet si zdraví, měla by být dostupná bez rozdílu věku.
  • S nákladem či dětmi na nákladním kole kopec nevyjedeme.
Václav Kříž
Od roku 2011 získal postupně praxi jako redaktor magazínu a editor mapy Městem na kole, cyklokoordinátor MČ Praha 14, 4, 11, TSK a jako cargobajker. Ambiciózní cyklistická síť (i stabilizace funkcí klimatu a biodiverzity Země) se může zdát jako neřešitelný ořech. Close your eyes and you will find passage out of the dark. Klíčem je vytrvat. Občané, politici, úřady i firmy, všichni jsou součástí řešení.

zangief 31. 7. 2020, 07:29

Díky za článek. Cyklistická infrastruktura v Plzni je obecně na vysoké úrovni. Líbí se mi že razí jednotnou cestu smíšených stezek (někdy s vyznačeným pásem pro kola) a v celém městě není snad jediný cyklopruh!!! a přesto je cyklosíť hustá a spojitá. Krásný vzor pro Prahu.

Martin 3. 8. 2020, 08:18

Bohužel výše uvedené stavby v gesci ŘSD se staví pouze přes velký odpor této organizace a často z donucení. Např. zmíněný most ve Stěžerách u Hradce Králové bude přátelský cyklistům jen díky nekompromisnímu jednání paní starostky Stěžer a spolufinancování Hradcem. O kus dál, při stavbě R35, už tolik tlaku na ŘSD nebylo a tak uživatelé Labské stezky nemohou projet pod budovanou dálnicí, ale budou si zajíždět cca 1km k pojezdu společně s auty. Zcela v souladu s vyjadřením zástupců ŘSD: "my stavíme pro auta, ne pro lidi".
Pozitivní příklady jsou tak především ze staveb měst a krajů. Ale velké díky za ně, třeba se jednou nechá inspirovat i stát.

DJ 3. 8. 2020, 23:15

Martin: zajímavý na tomto je příklad brněnské ulice Hlinky, kde v letech 2004-7 vznikl na stavbě ŘSD necelý kilometr pruhů, zatímco souběžně probíhající navazující stavba města nedostala vůbec nic (příští rok se snad už dočká legalizace chodníku).

Součástí navazujícího úseku „VMO Žabovřeská“ pak bude podélná stezka s logičtějším vedením než současná, vedená po druhém břehu.

Na druhé straně města to ovšem na dalších stavbách VMO vypadá na jedno velké nic. :/ Napadá mě, že ta různá úroveň cyklověcí může souviset s tím, jak se postupem času na městě mění politické reprezentace i úředníci.

Marek 5. 8. 2020, 00:02

Jako vždy záleží totiž zatím spíše než na koncepci na osobní iniciativě jednotlivců...

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat