Ve čtvrtek 26. listopadu 2024 byla po rozsáhlé rekonstrukci slavnostně otevřena ulice K Vápence v Pardubicích, která hraje klíčovou roli v přístupu k nově budovanému Terminálu Jih. Jaké novinky přináší tato rekonstrukce pro cyklisty? Pojďme se společně podívat, co se změnilo.
Původní ulice sloužila převážně jako přístupová cesta do průmyslové oblasti u nádraží. S nově vybudovanou lávkou, otevřenou na jaře, se její význam znásobil. Rekonstrukce přinesla změnu povrchu vozovky – hlučné žulové kostky nahradil hladký asfalt, čímž se zlepšily podmínky nejen pro automobily, ale i pro lidi dojíždějící na kole.
Rozšířený chodník s legalizovaným vjezdem jízdních kol má barevně odlišenou dlažbu tak, aby připomínal cyklostezku. Na některých místech ale jeho funkčnost narušují překážky, jako jsou sloupy veřejného osvětlení. Bezpečná příjezdová trasa pro cyklisty je na několika místech také přerušena zejména kvůli příjezdovým cestám do zatím nerealizovaného parkovacího domu, což výrazně snižuje atraktivitu stezky.
Zásadní novinkou je instalace 106 stojanů typu „U“, které umožňují bezpečné uzamčení kol u lávky napojené na nádraží. To výrazně zlepšuje možnosti pro cyklisty, kteří pokračují vlakem nebo MHD. Nově instalované stojany budou sloužit především obyvatelům přilehlého sídliště Dukla, které má přímý přístup k rekonstruované ulici K Vápence. Tyto stojany významně rozšiřují možnosti parkování jízdních kol u pardubického nádraží, které již nyní disponuje nadstandardními kapacitami, jako jsou kryté přístřešky a cyklověž. Tyto stávající kapacity však byly dosud soustředěny výhradně na severní straně nádraží, v blízkosti terminálů A a B. Nově přidané stojany tak představují první krok k rozšíření infrastruktury i na jižní stranu.
Bohužel se při realizaci objevily některé nedostatky. Část stojanů byla navržena s příliš malými rozestupy, což snižuje jejich využitelnost a reálnou kapacitu. Zatímco technické podmínky TP 179 doporučují mezi stojany minimální rozestup jednoho metru, zde byl zvolen pouze poloviční rozestup. Výsledkem je, že kola nelze pohodlně zaparkovat vedle sebe, což omezuje možnost bezpečného a komfortního uzamčení. Tento nedostatek výrazně ubírá na atraktivitě nových parkovacích míst, ačkoliv jejich celkový počet byl navýšen přibližně 150 kusů.
Součástí rekonstrukce je i nová zastávka MHD. Od 15. prosince 2024 sem začala zajíždět autobusová linka č. 6, která během špičky jezdí každých 10 minut. To umožní pohodlné spojení Terminálu Jih s ostatními částmi Pardubic.
Celkově rekonstrukce vyšla na 91 milionů korun. V roce 2025 město plánuje další investice v oblasti, a to například dokončení parkovacího domu a také propojení nového sjezdu s touto oblastí.
Tento článek vychází s podporou Ministerstva životního prostředí. Materiál nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP. Cílem projektu je zvyšování povědomí o podmínkách pro cyklodopravu prostřednictvím regionálního zpravodajství online magazínu Městem na kole.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
PavelH 19. 12. 2024, 11:15
6
Dovolím si poznámku ke značení. Opět se ve velké míře vyskytují dva prohřešky proti selskému rozumu:
1) legalizace vjezdu na chodník je vyznačena C7a v klasické velikosti, zatímco symbol kola na dodatkovce je prťavý. Přitom ta důležitá informace není, že je to stezka pro chodce, ale právě ten symbol kola, vše ostatní je jen formalismus. Když se podívám z dálky, vidím jen samé stezky pro chodce, což je ale naprosto nezajímavá informace, chodník poznám i bez značky. Jen tím vzniká informační smog. Správně by VŠECHNY tyto C7a měly být zmenšené a dodatkovka by naopak měla obsahovat symbol kola ideálně ve velikosti odpovídající tomu piktogramu chodce. Tedy nějak takhle: https://weddingweiser.de/wp-content/uploads/2019/11/Gehweg-Radfahrer-frei.jpg
2) vyznačování konců stezky pro chodce před každým sjezdem, wtf, myslel jsem, že tenhle formalismus už skončil dekádu zpátky. Opět, jako chodec přece poznám, že končí chodník, a žádnou značku na to nepotřebuju. Stejně tak to poznám jako cyklista, kterému bylo povoleno na ten chodník vjet. Pokud někdo explicitně potřeboval vyznačit, že končí úsek s legalizací vjezdu cyklistů (nevím proč, ale budiž), tak tam aspoň měla být ta přeškrtnutá dodatkovka!
Matouš 19. 12. 2024, 19:50
1
Za mě je hlavním nedostatkem cyklostojanů absence ochranné gumy zamezující pošklábání kol od ocelovové konstrukce a celkově příliš masivní konstrukce stojanů s nevhodným poměrem výška/šířka. Přitom stačilo instalovat stejný typ jako obsahuje měststký mobiliář, napříkad před nádražní budovou.
komentář