Havlíčkův Brod na podzim 2024 dokončil plánovanou cyklostezku do místní části Herlify.
Herlify tak získaly napojení podél rušné silnice III/03810 na centrum města. Oddělená stezka pro chodce a cyklisty vede až za most přes Šlapanku, nedaleko vlakového nádraží, kde je sjezd do provozu Mírové ulice. Po cyklostezce je vedena také cyklotrasa č. 19 – Posázavská.
Na podzim 2024 dokončený úsek měří 226 metrů. Navazuje na kontroverzemi opředenou stezku vedoucí po mostě přes nově zbudovaný obchvat Havlíčkova Brodu. I přes předchozí proklamace se nepodařilo při výstavbě zajistit, aby most umožňoval jízdu na kole po budované stezce. Na vině je především nižší zábradlí. V rámci stavby obchvatu tak byl přes most postaven jen chodník o šíři 1,5 metru. Ten je tak navíc výrazně užší než dokončená stezka a i užší než již existující návazná stezka podél Mírové ulice.
Starosta Havlíčkova Brodu Zbyněk Stejskal (ODS) pro Městem na kole uvedl, že město sice žádalo v průběhu stavby o změny, aby se povedlo přes most převést cyklisty mimo provoz, ale změny již vzhledem k pokročilé fázi projektu nebyly možné. Na začátku bohužel došlo k přehlédnutí tohoto detailu v projektu.
Město přislíbilo na legalizaci průjezdu cyklistů na chodníku přes most pracovat. Vyšší zábradlí umožňující legalizaci průjezdu cyklistů je již vyrobeno. Nyní se čeká na kolaudaci obchvatu a poté město legalizaci provede (informace byla v článku uspřesněna 14.1., několik dní po vydání článku, pozn. red.).
Na konci stezky je šikana z červeno-stříbrného zábradlí, které zde město dle vyjádření starosty nechtělo. Jeho instalace však byla podmínkou Policie ČR. Bez jejího závazného stanoviska by projekt totiž nezískal povolení.
Jak starosta Stejskal pro Městem na kole uvedl, Havlíčkův Brod aktuálně připravuje aktualizaci svého cyklogenerelu. Do poloviny listopadu se na přípravě mohla podílet i veřejnost v rámci vyplňování pocitové mapy, kam mohli občané zanášet své zkušenosti s jízdou na kole po městě.
Nový cyklistický generel by měl dle slov starosty oproti tomu současnému z roku 2011 více zapracovávat dopravní potřeby obyvatel a měl by navrhovat konkrétní realistická opatření, včetně možných změn dopravních režimů v jednotlivých ulicích tak, aby město bylo pro lidi dopravující se na kole lépe prostupné. Mělo by dojít k propojování nyní oddělených úseků cyklostezek do komplexní sítě.
„Největší prioritou pro nás je, aby byla cyklistická doprava ve městě bezpečná a pohodlná. Město proto pracuje na postupném spojování jednotlivých cyklostezek, které byly často budovány izolovaně, protože na jejich části byly využívány dotační prostředky. Cílem je ale vytvořit propojenou síť cyklistických tras. To je také důvod, proč město investovalo do Generelu cyklistické dopravy. Ten by nám měl mimo jiné posloužit i jako podklad pro komunikaci s příslušnými orgány, zejména pak s Policií ČR stran bezpečnosti,“ uvedl starosta Stejskal.
Havlíčkův Brod se dle svých slov již více než dva roky zaměřuje na strategické pojetí cyklistické dopravy a snaží se vylepšit stávající cyklistickou infrastrukturu ve městě i přilehlých osadních výborech. V loňském roce město dle své tiskové zprávy kromě stezky do Herlif dokončilo i cyklotrasu z Horního Papšíkova do Okrouhlice a propojilo místní části Klanečná a Veselice. V letošním roce je dle tiskové zprávy na plánu ještě stezka pro pěší a cyklisty Horní Papšíkov – Perknov a cyklotrasa do Termesiv.
14.1. došlo k aktualizaci článku na základě informací starosty:
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Zbyněk 11. 1. 2025, 21:44
8
Co to je za kaskádu zábradlí? Nedokážu si představit něco podobného na komunikaci pro jiná vozidla. Jen kola mají v ČR taková privilegia.
Komu a proč nestačí obyčejná značka STOP?
Ani se neodvažuji zeptat, jak se to dá projet s vozíkem, nebo na lehokole.
https://en.mapy.cz/s/lehehepove>
komentář