Praha 4: Krčské údolí čeká proměna: sportovní areál a úprava cyklostezky

Publikováno: 15. ledna. 2025, 5 min. čtení
Aktualizováno: 22. ledna. 2025
Úvodní foto: Sportovní údolí Krč
Publikováno: 15. ledna. 2025, 5 min. čtení
Aktualizováno: 22. ledna. 2025
Úvodní foto: Sportovní údolí Krč

Krčské údolí v Praze 4 čeká proměna. Projekt Sportovní údolí Krč plánuje revitalizaci 4 kilometrového území podél Kunratického potoka mezi Braníkem a Krčí. Cílem je propojit současné sportovní areály, zlepšit pěší i cyklo-dopravu a vytvořit nový prostor pro rekreaci. Vzniká také plán na výstavbu na druhé straně Jižní spojky: rozšíření průmyslové funkce území či vznik nové čtvrti.

Krčské údolí, které již dnes slouží pro fotbal, volejbal, baseball, paintball i softball získá jednotnější koncept. Společnost Reflecta Development plánuje projekt „Sportovní údolí Krč“, který propojí stávající zařízení a přidá nové prvky pro rekreaci. Projekt zároveň počítá s vytvořením nových sportovišť a vylepšením a zkapacitněním stezky pro pěší a cyklisty. Iniciativu firmy Reflecta development podpořila kromě sportovních klubů také radnice Prahy 4.

Cílem návrhu je využít rozvojový potenciál území spojený s přímou návazností na budoucí stanici metra D a Nádraží Krč a množstvím podvyužitých brownfieldů. Dále návrh podporuje sportovně-rekreační využití území a provázanost hodnotných přírodních ploch. V neposlední řadě návrh zlepšuje celkovou prostupnost územím propojením stávající komunikační sítě a vytvořením nových pěších a cyklistických vazeb,“ uvedli architekti UNIT, autoři urbanistické studie.

Projekt Sportovního údolí podpořila rada městské části Praha 4 složená ze stran ODS a ANO. Starosta Ondřej Kubín (ODS) k němu uvedl: „Sportovní areály různého stáří se zde nyní mísí se zarostlými pozemky a objekty, které obývají bezdomovci, v lokalitě se často likvidují černé skládky, a to vše protíná cyklostezka, která by mohla nabídnout více než nyní.“

Vznik po etapách

Radnice Prahy 4 uvedla, že nejdříve by mělo dojít ke zpřístupnění břehů Kunratického potoka a jejich revitalizaci. Poté má dojít k úpravám komunikací, zejména rozšíření stezky pro pěší a cyklisty. Poté mají přijít na řadu nová sportoviště a rozvoj těch stávajících.

Cyklotrasa A22, budoucí A7

Stávající cyklotrasa A22, v budoucnu nadřazená cyklotrasa A7, patřící mezi klíčové městské trasy, bude zachována. Návrh počítá s jejím rozšířením a přeložením tak, aby se více přiblížila Krčskému potoku. Trasa se má vyhnout fotbalovému areálu a nabídnout jednotný povrch. Dle schématu údolí má oproti současné trase za baseballovými hřišti přemostit potok a pokračovat podél něj a ulice Za Mlýnem až k ulici Vrbova. Zde má pokračovat po současné trase směrem k Barrandovskému mostu.

Stezka pro pěší a cyklisty má zůstat smíšená, se šířkou 4 nebo 5 metrů. K oddělení pěších a cyklistů dojde pouze v krátkém úseku za novým křížením Kunratického potoka.

Nová spojnice Vrbové a Sulické

Kromě sportovního areálu vzniká na druhé straně Jižní spojky také projekt na novou ulici spojující Vrbovou a Sulickou ulici. Tato ulice o délce jednoho kilometru bude lemována zástavbou, částečně blokovou. Bude zde buď bydlení, nebo datové centrum. Pro cyklisty v ulici však nebude samostatná cyklostezka, ale tzv. pražské řešení s vyhrazeným a ochranným cyklopruhem. Na klíčových křižovatce se Sulickou vzniknou sdružené cyklopřejezdy a legalizované chodníky, jak vyplývá z výkresů.

Nová cyklostezka u Jižní spojky

Zástupkyně developera uvedla, že oddělené řešení povede paralelně s novou ulicí, a to na jižní straně Jižní spojky. Tato stezka A293 dle pražského cyklogenerelu povede mezi nádražím Krč a Novodvorskou ulicí.

Metro D

Za projektem Sportovní údolí Krč stojí developer Reflecta Development, na území se zaměřil z důvodu budoucí stanice metra D: Nádraží Krč. Jeho vztah k cyklistické infrastruktuře jsme popsali v samostatném článku. Výstavba stanice měla dle údajů z roku 2022 začít v roce 2022 a zprovozněna v roce 2032. Kvůli problémům s výběrem stavební firmy se celá stavba zřejmě ještě zpozdí.

Více k projektu Sportovní údolí Krč včetně celé urbanistické studie najdete na oficiálním webu.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018, od roku 2025 šéfredaktor.

Komentáře k článku

Sandr 17. 1. 2025, 09:34

To že stezka údolím nebude mít oddělení pěší x cyklo se mi zdá jako velká chyba. Každopádně i to rozšíření bude alespoň nějaké zlepšení.

Ondra 17. 1. 2025, 10:22

@Sandr - ano, lze očekávat že po revitalizaci bude údolí pro lidi více oblíbená destinace a tím pádem i zvýšený výskyt chodců. Mít obě skupiny oddělené je daleko lepší nápad

Kuba 18. 1. 2025, 08:52

To je Praha, tady je "future-proof" zakazanej koncept uvazovani. Kdyz uz je neco vyjimecne pro cyklodopravu skutecne prinos, musi to mit aspon nejaka ale a nesmi to mit dostatecnou kapacitu. Viz Stvanicka lavka.

Ondra 18. 1. 2025, 13:06

Praha má tuším za cíl mít 7% lidí na kolech ale stále staví infra tak pro 1%.

Ondřej Fiala 20. 1. 2025, 21:57

Jsem zvědavý na cyklo propojení od metra Nádraží Krč na Novodvorskou. Už počáteční úsek od nádraží k ulici U Krčského nádraží (po Sulické) je nyní dost nepříjemný (je to prostě v hustém provozu, bez cyklopruhu). Tak jsem zvědavý, jestli se to zlepší. Dál na Novodvorskou to zatím vypadá, že bude primární trasa po nové ulici (jižně od Jižní Spojky) po napojení na Vrbovu (v oblouku u zimního stadionu) a dále po Vrbově nahoru. Výhodnější by bylo vylepšit trasu A214 přes lesopark (aktuálně sjízdné jen na horském kole), ale to se zřejmě neplánuje... Pak mě taky zaujalo křížení Jižní Spojky a Vrbovy, kde se zjevně plánuje nový sjezd z JS s úrovňovou křižovatkou s Vrbovou. Co se týče vedení A22, asi by tam bylo příjemnější vedení severní trasou, ulicí Nad Strouhou.

Jan 21. 1. 2025, 12:18

Ta ulice se napojule na Vrbovu, ne na Novodvorskou. Na bývalou hospodu na Novodvorské vede alej už tak asi 200 let, ale obchodním centrem byla přehrazena. Pořád tam jsou ale nějaké novodobější odbočky, které by se daly zpevnit.

Ondra 21. 1. 2025, 13:09

@Ondřej Fiala - ano taky by se mi líbilo se dostat k OC Novodvorská přes tzv. Velký háj, tedy vyasfaltovat tam stezku až k minigolfu.

Caidel 22. 1. 2025, 11:54

Osobně používám Sulickou - velmi intenzivní stoupání, ale zase aspoň rychlé a krátké. Na auto tam člověk narazí zcela výjimečně. Ale já také pravda většinou nemířím k Novodvorské, ale spíš směr Lhotka (což by jako spojení také nebylo od věci podchytit).

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat