Kolárna v Praze-Radotíně ani po roce nefunguje. SŽ slibuje otevření do dubna

Publikováno: 26. února. 2025, 3 min. čtení
Úvodní foto: Jiří Motýl
Publikováno: 26. února. 2025, 3 min. čtení
Úvodní foto: Jiří Motýl

Kolárna u nádraží v pražském Radotíně, která byla postavena již v loňském roce, stále není v provozu. Hlavním důvodem je nedokončené kolaudační řízení, které se protahuje kvůli chybějícím podkladům od Správy železnic. Podle dostupných informací by se však situace mohla konečně posunout a kolárna by mohla být otevřena na jaře, pravděpodobně do konce dubna.

Rok hotová, stále nepřístupná

Čtenáři Městem na kole nás upozornili, že kolárna u železniční stanice Praha-Radotín, která měla sloužit jako bezpečné místo pro uložení kol a usnadnit multimodální dopravu, stále zůstává uzavřená. Ověřili jsme situaci u místní radnice i Správy železnic a zjistili, že problémem je nedokončená kolaudace.

„I nám to přijde komplikované, ale ještě nebyly splněny podmínky kolaudačního řízení. Kolaudační řízení je přerušené. Z naší strany se Správou železnic komunikujeme, ale nevíme, kde je problém,“ uvedl Miroslav Knotek (ODS), 1. místostarosta Městské části Praha 16 Radotín.

Kdy se kolárna otevře?

Podle dostupných informací by ke kolaudaci mělo dojít letos na jaře: „Předpokládáme, že do konce dubna se kolárna otevře,“ uvedla mluvčí Správy železnic. Radotínská radnice navíc usiluje o to, aby správu kolárny převzalo hlavní město Praha, jelikož starost o cyklodopravu spadá do jeho kompetence.

„Nejsme investorem kolárny. Správa železnic ji zhotovila na náš podnět. Zároveň se snažíme předat správu na hlavní město Prahu. Komunikujeme s THMP. V našem rozpočtu nemáme prostředky na provoz tohoto zařízení. V momentě, kdy budou splněny podmínky, se budeme snažit co nejrychleji dokončit převod na Prahu, aby byla kolárna co nejrychleji otevřena,“ dodal Knotek.

Kolárna v Radotíně tak stále čeká na poslední administrativní kroky. Pokud půjde vše podle aktuálních plánů, lidé by ji mohli začít využívat už na jaře tohoto roku.

Kapacita 30 kol

Kolárna má kapacitu 30 kol a je monitorována kamerovým dohledem. K odemčení je potřeba ověření přes internetovou stránku, přístup je zdarma. Nachází se zde také nabíjecí stanice pro elektrokola. Několik dalších stojanů s kapacitou dodatečných 20 kol se nachází mimo uzavíratelný prostor, ale stále pod střechou. Více o kolárně jsme psali v samostatném článku, krátce po otevření stanice jsme ji otestovali, protože krátce fungovala:

Kolik stojí jednotlivé systémy parkování kol?

  • Cyklostojan (1 ks): přibližně 3 000 – 4 000 Kč včetně instalace
    1 místo (kolo) = 1 500 – 2 000 Kč
  • Cyklobox s běžným zámkem (1 ks): přibližně 40 000 Kč včetně instalace
    1 místo (kolo) = 20 000 – 40 000 Kč*
  • Cyklobox s elektronickým zámkem (1 ks): přibližně 50 000 Kč včetně instalace
    1 místo (kolo) = 25 000 – 50 000 Kč*
  • Kolárna s elektronickým zámkem (30 míst): přibližně 950 000 Kč včetně instalace
    1 místo (kolo) = 31 700 Kč
  • Cyklověž (118 míst): přibližně 14 – 18 000 000 Kč včetně instalace
    1 místo (kolo) = 118 000 – 152 000 Kč

*Cyklobox mívá základní kapacitu 2 kola, ale vzhledem ke svému fungování je často obsazen maximálně jedním kolem.

Jedná se o velmi zjednodušující odhady založené na rychlé rešerši veřejných zakázek z období 2017-2022. Přehled je ilustračního charakteru, neklade si nároky být úplný a ani reprezentující veškeré nabídky na trhu.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018, od roku 2025 šéfredaktor.

Komentáře k článku

David 26. 2. 2025, 08:39

Naštěstí jsou u vchodu stojany. Kolárna je poněkud bokem. Škoda, že se po rekonstrukci trati už není z jižní strany nádraží legálně přístupná ul. Na Betonce. Když se chci dostat s kolem legálně ze severu do kolárny, čekají mě pánové Zajížďka s Procházkou.

Zbyněk 26. 2. 2025, 16:52

Obávám se, že tohle nebude ojedinělý případ. V Litvínově mají v rámci nového nádraží asi deset cykloboxů, a snad jen jednou se mi povedlo nějaký z nich volný. Nedělám si iluze, že by byly natolik využívané. Naposledy minulý týden. Volal jsem na technické služby a prý to nikdy moc nefungovalo...

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat