Na Havlíčkově nábřeží v Ostravě začne v pondělí druhá fáze úprav levého břehu řeky Ostravice. Půlkilometrový úsek se promění v zónu pro pěší a cyklisty, kde již nebude projíždět automobilová doprava. Nová stezka propojí City Campus Ostravské univerzity s okolními trasami a vytvoří klidnou nábřežní stezku v centru města.
Rekonstrukce za téměř 38 milionů korun bez DPH zahrnuje výstavbu nové stezky pro pěší a cyklisty, která nahradí stávající obslužnou komunikaci. Půjde o pokračování již dříve realizovaných úprav, které mění nábřeží v atraktivní městský prostor. Podél rekonstruovaného úseku dlouhého 530 metrů vznikne cyklostezka z žulové dlažby, chodníky budou ze stejného materiálu. V místě se rovněž zpevní břehy Ostravice, přibude nová zeleň a schodiště umožňující přístup k řece. Lávka pro pěší ke Slezskoostravskému hradu zůstane po dobu uzavírky průchozí.
Nově vybudovaná stezka vytvoří plynulé spojení od ulice K Trojhalí, odkud se lidé na kolech mohou dostat buď přes řeku na druhý břeh, kde vede další cyklostezka, nebo pokračovat směrem k centru a nákupnímu centru Nová Karolina. Tím vznikne další bezpečný a přívětivý úsek pro bezmotorovou dopravu v jádru města.
Dle náměstka primátora pro investice a dopravu Břetislava Rigera (Ostravak) projekt navazuje na předchozí etapy a má přispět ke zvýšení kvality veřejného prostoru i atraktivitě lokality. Stavba by měla být dokončena koncem letních prázdnin.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Rudys 25. 3. 2025, 09:36
6
Pro děti na odrážedlech, koloběžkách....atd. nebo pro cyklistu na silničce to bude "slast" 🙈
Zbyněk 25. 3. 2025, 19:46
12
Proč dělat osvědčený asfaltový povrch s výborným poměrem cena/životnost/kvalita, když se to dá zbastlit z drahého a nerovného kamene.
David 26. 3. 2025, 11:21
5
Cyklostezka z žulové dlažby? Jo, to zní jako "pomsta šprtům" :o)
"A my jim udělali takovou krásnou cyklostezku, a stejně po ní nikdo nejezdí..."
mJožka 27. 3. 2025, 12:42
1
1
Než se tu rozproudí diskuse jak pod příspěvkem na facebooku.
Co vidíte na vizualizacích? Asfaltobeton uprostřed a dlažební kostky po krajích? Tak z tohoto pohledu je vizualizace víceměné přesná. Lokálně tam místa s dlažbou v celé šířce vozovky sice budou, ale to má své důvody.
Martin Šnobr 29. 3. 2025, 17:14
1
mJožka – těžko říct, jak moc v tomhle detailu věřit vizualizacím.
mJožka 30. 3. 2025, 10:51
@MartinŠnobr ad 1) to vychází z principu cyklokoncepce Ostravy řadit druhy dopravy od středu komunikace od nejrychlejšího.
ad 2) řeší to problém, kdy střed komunikace bude atraktivnější pro průjezd lidí na kole, na kolečkových bruslích apod., Dlážděné kraje komunikace pak budou vhodnější pro pomalejší chůzi, pro zastavení s výhledem nad řekou či posezení na lavičce a natažení nohou.
Nicméně v tom článku jsou jiné nesrovnalosti než povrchy. Bude se jednat o stezku pro pěší a cyklisty nebo o pěší zónu s povoleným vjezdem cyklistů, resp. větší část bude tak a menší část tak? Opravdu tam nebudou jezdit motorová vozidla?
Vratislav Filler 31. 3. 2025, 14:24
2
mJožka: Jako chápu smysl toho vyčleňovat prostor pro cyklisty víc do středu, pokud ale bude textura povrchů hodně odlišná, bude to fungovat tak, že po výrazně hladším povrchu budou chtít chodit všichni, včetně pomalých kočárků, vozíčkářů, apod. Lidi se budou koncentrovat na tom hladkém proužku a nebudou rozptýlení v celé šířce, což povede k horší prostupnosti pro cyklisty. V Praze s tím máme své zkušenosti, kdy se na náplavkách spousta lidí stahuje na dva úzké pruhy hladkých kostek a jemnější dlažbu mezi nimi, i když je celá náplavka široká třeba deset metrů, místy i více.
Zdenek X 31. 3. 2025, 19:46
1
Vzdyt tam vznikne 3.5 m siroka asfaltova komunikace v rezimu "zona 30" mezi dlazdenymi chodniky(!) sirky 1.25 - 1.75 m (dokumentace o velikosti stovek MB visi na webu, ocekaval bych prostudovani predem kritiky, to skutecne nejsou vizualizace, ale PD pro realizacni firmu). Komunikace bude verejna (vjezd motorovych vozidel povolen), s vyraznymi vyvysenymi useky pro (pripadne) zpomaleni aut ... . Srovnani s naplavkou v Praze kulha na vsechny strany, naplavka byla navrzena tak, aby vydrzela zaplavy a provoz na pocatku 20. stoleti (ledari, nakladni lode, drevari, vory, ... to byl prumyslovy prostor, nikoli promenada), ktera bohuzel ve stejnem stavu je i o stoleti pozdeji, kdy potreby jsou jine. Srovnavat to s dlazbou v Ostrave, ktera je od pocatku navrzena jako chodnik, je proste ulet. Nevim, proc by se chodci a matky s kocarky meli poustet na asfaltovou vozovku, kde mohou jezdit auta a kde mohou kolidovat s cyklisty a kde jim to mistni uprava zapovida.
Neni to ukazkou kritiky cehohokoliv, co neni cyklostezka s vyloucenim vsech dalsich obyvatel (auta, chodci), casto bez mistni znalosti? Cekal bych, ze si Ostrava stavi to, co povazuje za dobre a z Prahy jim do toho kecat fakt nebudu.
Vratislav Filler 1. 4. 2025, 09:35
1
@ZdenekX: Na to, zda chodci volí asfalt nebo dlažbu, je možné zajít se podívat také do centrálního parku Prahy 11. Jestli nevíte, proč by chodci, matky s kočárky, děti na odrážedlech, bruslaři a další "bezmotorová havěť" jezdila raději po asfaltu než po kostkách, tak toho nevíte hodně.
mJožka 2. 4. 2025, 08:50
@Zdenek X díky za doplnění a navedení na PD přístupné široké veřejnosti.
Pro zájemce: https://tenderarena.cz/dodavatel/seznam-profilu-zadavatelu/detail/Z0003636/zakazka/678634
komentář