Náměstek Hřib: Zájem Pražanů o elektrická cargokola je velký

Publikováno: 12. července. 2024

Pražský náměstek primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib (Piráti) dnes na sociálních sítích krátce představil výsledky ankety, kterou Praha zjišťovala případný zájem o dotace na pořízení nákladních kol (psali jsme na konci května zde).

V našem dotazníkovém šetření projevilo zájem o elektrická cargokola 38 % podnikatelů a 41 % soukromých osob. Celkem jsme pak získali odpovědi od 1810 respondentů. Děkujeme všem, kteří se zapojili! Díky tomu jsme získali cenná data, která můžeme využít pro dobře zaměřenou podporu nákladní cyklodopravy. Například teď víme, že největší zájem je právě o e-cargo kola typu Long John, která umožňují praktickou přepravu nákladu. To potvrzuje i komentář knižního nakladatele, který nám napsal:
‚Ano, zájem bych rozhodně měl. Jsem knižní nakladatel a čas od času musím knihy rozvážet. Momentálně tak činím na kole se závěsným vozíkem, ale občas musím jet nadvakrát. Ušetřilo by mi to čas i energii.‘

Zdeněk Hřib, Facebook

 

Komentáře k článku

Zdenek X 13. 7. 2024, 13:14
5
6

A ja,hlupak, toho pitomce volil ... . Jestli nekdo ocekava, ze pri anktete, ktera se dotazuje stylem "dame vam penize na kola, chcete je?", ziska cenna a pravdiva data, je rozumu mdleho (a nasledne podle takoveho "vyzkumu" hospodari s verejnymi penezi). Timto stylem si jakykoliv politik muze ospravedlnit jakekoliv populisticke vyliti penez do kanalu.

Pana knizniho nakladatale bych poprosil, aby v pripade, ze mu kolo usetri energii a cas, kolo si sam koupil.

Kuba 13. 7. 2024, 17:55
9
1

Komunikujou to dost hotentotsky, ale v zásadě jde AFAIK o to, že ministerstvo se vykašlalo na už z EU přiklepnutou dotaci, najednou se probrali, vzpomněli si na ni a nevěřej, že to zvládnou včas rozjet a zpracovat.

Tak nabídli Praze, jestli to nechce udělat za ně. Je tam ale háček v tom, že když to město vezme, musí vyčerpat danej objem, nebo bude platit penále. Je to prostě stylem všechno nebo nic a celkem na poslední chvíli.

V týhle situaci je to dotazníkový zjišťování zájmu adekvátní, protože potřebujou jen zjistit, jestli je zájem dostatečnej na to, aby to mohli vypsat a byla rozumná šance, že se to vyčerpá, a potřebujou to zjistit rychle.

Praha v tomto případě nemůže ty peníze přesměrovat na něco jinýho (i kdyby to stokrát bylo užitečnější). Musí prostě říct jo nebo ne. Jdeme do toho s tímto nastavením a zvládnem to vyčerpat nebo ne, nedáme to, postarejte se o to sami, když jste to zaspali...

Zdenek X 13. 7. 2024, 22:43
2
1

@Kuba:
(1) Prominte, ale to je neumluvitelne. Tady se casto pise, jak mesto (a ted nevim, zdali je to ctvrt, magistrat, IPR ... nevyznam se v tom, kdo o podobe mesta rozhoduje) nejakou nevhodnou upravou zabetonuje nevhodny stav cykloinfra v urcite ulici na roky dopredu. Tohle je totez: jestlize stale pristupujeme k dotacim takovym nezodpovednym a rozmarilym zpusobem, kde ruka ruku myje a politici si takto navzajem kryji prusery (a nepochybuji, ze v mnoha pripadech nepujde o rozmarilost, ale predevsim o korupci a osobni prospech), tento zpusob uvazovani (a moralky) si tu zabetonovavame na generace. A ztraty budou nakonec vyrazne vyssi nez nejake penale za nevycerpanou dotaci. To nelze nijak relativizovat a obhajovat.

(2) Docela by me zajimalo odkud tyto informace cerpate. Muzete poskytnout nejaky zdroj? Treba konkretni dotacni titul, ktery je treba vycerpat, oddeleni ministerstva (ktereho?) je za cerpani odpovedne, komu by bylo mozne poslat zadost o informace podle zakona 106/1999Sb., abych se dozvedel vice ... .

Vratislav Filler 14. 7. 2024, 10:52
3
2

@Zdeněk: On to neomlouvá, on to vysvětluje. Nezodpovědný byl od začátku přístup na straně státu, kde byla příležitost dát do Plánu obnovy miliardy na cyklistickou infrastrukturu, ale báli se toho a nedali tam nic. Tohle je jasná znouzectnost, aby to nevypadalo, že se na aktivní mobilitu vydlábli docela.

Více o osudu dotací na cyklo z plánu obnovy zde: https://mestemnakole.cz/2021/07/jak-to-v-cesku-dopadlo-s-postpandemickymi-miliardami-na-cyklodopravu/

Zdenek X 14. 7. 2024, 15:56
2
2

@Vratislav: clanek jsem si precetl, ale nenachazim tam potvrzeni detailnich informaci, jak je uvadi Kuba (aby bylo zcela jasno: ani trochu o tech informacich nepochybuji, ale rad bych si procetl nejake skutecne zdroje, abych pochopil jak to chodi). V clanku se (v kostce) pise, ze z postpandemickych miliard na cyklistiku nepotece nic s jedinou vyjimkou, kterou jsou prave ta e-cargo kola. A tak bych rad vedel, pod jaky konkretni bod programu obnovy to spada, jak to bylo formulovano, jestli to bylo pouze pro Prahu, a proto se v tom angazuje Hrib (ktery ma delat neco jineho nez se starat o blaho podnikatelu a kupovat jim kola, aby si mohli prevazet zbozi; navic to dela prostrednictvim nesmyslne ankety). Co brnensky primator, take bude davat lidem penize na kola? A v Kladne by to neslo?

(Asi jsem byl na Hriba moc prikry, kdyz budou bezet stavby/pripravy projektu typu zeleznice Dejvice-Ruzyn-Kladno, Blanka II., dokonceni okruhu, nove tramvajove trati, zlepsovani PID, ... jak po dratku a budu mit pocit, ze tohle delaji dobre, promo-tanecky kolem par cargo kol mu odpustim. Asi se divite treba podpore Blanky II, ale za me byla Blanka I stavba, ktera mi vylepsila podminky pro dopravu na kole(!) po meste na kole vic nez cokoli dalsiho, autem samozrejme take, ale frekvence jizd je neporovnatelne mensi)

Ondra 14. 7. 2024, 21:37
3
2

Na sockách pana Hřiba spousta hatu a posměchu, přitom je to dobrá věc. Cargokola jsou super a jejich největší negativum je cena. Dotuje se kde co, proč ne zrovna tohle.

Pavel Mašek 14. 7. 2024, 22:38
1
2

K věci:
- Nejvíce na této akci mi vadí to, že to jsou cargo kola. Pokud chtějí podpořit opravdu mobilitu občanů, tak ať to není jen Cargo a věřím, podle zahraničí při covidu například, že největší zájem by byl o měststká kola. Sakra hned bych si koupil městkou skládačku s baterkou s poloviční dotací. Penetrace této kategorie by byla rozhodně vyšší, než cargo.

- dotazníkové šetření je za mne v pořádku, respektive je to relevnatní metoda zjišťování potenciálu trhu, která ale by měla být jen součástí mixu. I tak, nevadí. Co mě vadí, je, že vzorek má sice hodně respondentů, otázka je ale, jací to jsou, jestli je to reprezentativní vzorek a jak budou data zpracována. To se již nedozvíme. Není to zas raketová věta, i tady funguje v podstatě Paretovo pravidlo, že 80 % zásadních informací získáme provedením možných 20 % analytických úkonů, klidně selským rozumem (ale na datech). Smutná byla distribuce dotazníků jako takového (henc narážka na reprezentativu).

- Obecně město dlouhodobě selhává v reklamě, vzdělávání občanů - je to vidět v několika směrech - hledání zaměstnanců do státní sféry, dopravě, odpadovém hospodářství, bezpečnosti. Pan náměstek pro dopravu (můj soukromý názor) jak dobře začal politickou kariéru a byl jsem sám veliký kritik dané osoby a přesto získával mé sympatie, je ještě rychleji ztrácí. Začíná politikařit, dělat zásadní přešlapy a sune se na střed a chce vyhovět každému a nepodporuje jasný proud. Což potvrzuje jeho poslední prohlášení na dopravní konferenci v Praze před mezinárodním publikem, kde prohlásil, že každý občan si musí moci vybrat z jakékoliv dopravy plnohodnotně.

Info navíc:
- Město si nechává zpracovávat stovky studií i podobných anket/dotazníkových šetření. Nicméně až neúnosné množství si dělají sami. Což by nevadilo, ale dělají to lidé, kteří na to nejsou odborníci. Dlouhodobě nabízím konzultace dotazníků zdarma, jejich správnou stavbu a krok navíc, vždy za PM se nad daným projektem zamyslet jako nezávislý auditor. Ani jednou mě neoslovili, nicméně nechci jít cestou názoru, že na to mají někde trafiku, když ty dotazníky vypadají jak vypadají.

David 15. 7. 2024, 11:54
1
1

Mě trochu vadí, že když jsou peníze z EU, zachází se s nimi, jakoby neměly žádnou cenu. Kdo nekrade, okrádá rodinu... Stát zaspal? Tak ať to přizná, peníze nevyčerpá a příště se připraví líp. Takhle to mi sami vyhodime za blbost, všechno jen v Praze, stůj co stůj a pak celý národ oprávněně reptá, že peníze z EU se vyhazují nespravedlivě a za blbosti. Mají pravdu. Ale EU za to nemůže.

David 15. 7. 2024, 11:55

Mě trochu vadí, že když jsou peníze z EU, zachází se s nimi, jakoby neměly žádnou cenu. Kdo nekrade, okrádá rodinu... Stát zaspal? Tak ať to přizná, peníze nevyčerpá a příště se připraví líp. Takhle to mi sami vyhodime za blbost, všechno jen v Praze, stůj co stůj a pak celý národ oprávněně reptá, že peníze z EU se vyhazují nespravedlivě a za blbosti. Mají pravdu. Ale EU za t noko nemůže.

Viktor Š 22. 7. 2024, 11:38
1
2

EU za to samozřejmě může - místo, aby ten spolek zodpovědně spravoval svěřené prostředky, uplácí kdekoho rozhazováním peněz na naprosté nesmysly.

Pokud někdo má pocit, že potřebuje elektrokolo, ať si spočte, zda se mu to vyplatí nebo ne a kolo si případně koupí. Proč se to má byť jen částečně platit z peněz jiných lidí?
(Vzhledem k tomu, jak tenhle bruselský spolek pracuje, tak by asi bylo lepší přiznat si, že se to platí z peněz, které budou naše děti a vnuci horko těžko splácet.)

tik 28. 7. 2024, 02:57

prahounakole+ hrib: zajem je velky
fsktcnosti anketa: vetsina nema zajem.

njn, lol

komentář

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat