[tisková zpráva Rekola]
Od sezóny 2019, kterou spustila Rekola 21. března, začala společnost provozovat bikesharing v dalších 4 městech. Začínala v Praze, Brně, Olomouci a Českých Budějovicích. Za měsíc přibyl Liberec, Frýdek-Místek, Ostrava a nyní, 24. dubna, se přidává i Kladno. Ještě letos plánují Rekola zahájit provoz minimálně ve 2 dalších městech.
V prvních měsících bude na Kladně jezdit 60 kol, později celkový počet naroste na cílových 80 z nichž 40 bude vybaveno třístupňovou přehazovačkou. Rekola nebudou pro místní úplnou novinkou, působila v tomto sedmdesátitisícovém městě tři měsíce již v roce 2017. „Zájem občanů o sdílení kol na Kladně nás tehdy moc potěšil. Potvrdil naši domněnku, že pokud mají občané příležitost jezdit po městě na kole, používají kolo jako dopravní prostředek z bodu A do bodu B několikrát za týden a občas i denně. Proto když přišla nabídka, abychom na Kladně opět působili, snažili jsme se najít cesty, jak to udělat,“ říká Vítek Ježek, zakladatel a CEO Rekol. „Ušli jsme velký kus cesty. Nyní je v Rekolech zaregistrováno přes 184 tisíc uživatelů. Z našich dat jsme třeba zjistili, že každý třetí Pražák ve věku mezi 20 a 30 lety jezdí právě na rekolech. To už je nějaká základna,“ doplňuje Vítek Ježek. Prioritou výběru dodavatele bikesharingu byla cena, rychlost dodání kol a zajištění samotného provozu. Rekola vyšla městu maximálně vstříc, aby kola vyjela ještě před začátkem cyklistické sezóny, proto kola vyjedou už 14 dní od podpisu smlouvy s vedením města. „Tak krátký termín je možný díky dlouholeté zkušenosti s provozem bikesharingu,“ vysvětluje Vítek Ježek. Služba nahradí elektrokola společnosti Freebike, která ve městě skončila loni na podzim. Kola budou na Kladně jezdit stejně jako v jiných městech až do konce sezóny, tedy do 21. listopadu 2019.
Kola bude nutné zamykat pouze v růžově vyznačené zóně, kterou může uživatel vidět v aplikaci Rekola nebo na stránkách www.rekola.cz/mapa-a-parkovani. Každé kolo je opatřeno číselným zámkem, kterým je uživatel povinen zamknout kolo k pevné překážce, tak aby nedošlo k odcizení, nebo aby kolo neblokovalo chodník či jiná veřejná prostranství. Míst, kde bude možné kola zamykat, bude v průběhu sezóny přibývat. Záleží také na tom, v jakých lokalitách bude město instalovat cyklostojany.
I kladenská rekola budou opatřena QR kódem, který znatelně urychluje celý proces výpůjčky kola. To znamená, že uživateli Rekol postačí otevřít aplikaci, zvolit Půjčit kolo a naskenovat QR kód. „Kola s QR kódy jsou v provozu teprve měsíc a už nyní můžeme z dat vidět, že si uživatelé na novinku velmi rychle zvykli. Více než 78% našich uživatelů si půjčí kolo právě přes QR kód. Očekáváme, že číslo ještě rapidně naroste, až se bude v mobilu automaticky zapínat LED baterka a bude tak na kód dobře vidět i v noci,“ hodnotí aplikaci Vítek Ježek.
Nadále ve všech městech, kde Rekola jezdí, zůstává možnost rezervace kola či půjčení dvou kol na jeden účet. „S novou aplikací jsme si dali hodně práce. Kromě načítání QR kódu, intuitivnějšího půjčování 2 kol najednou, detailnějšího profilu, je také mnohem rychlejší a přehlednější. Před první jízdou si ale bude muset každý uživatel aplikaci aktualizovat,“ komentuje vývoj Vítek Ježek.
Službu bude možné využívat přes mobilní aplikaci Rekola nebo webový prohlížeč https://app.rekola.cz.
Stejně jako v jiných městech i na Kladně podpoří provoz Hello bank!, která za uživatele zaplatí prvních deset 15minutových jízd. Po vyčerpání tohoto benefitu mohou uživatelé využívat jednotlivé 30minutové jízdy. Zaplatí za ně 16 Kč. Nadále zůstává spolupráce s MultiSport benefit. Držitelé karty MultiSport mohou jet na rekole 2krát denně, pokaždé 60 minut, a k tomu mohou navštívit i jedno vybrané sportoviště.
Za 195 Kč může uživatel jet neomezený počet půlhodinových jízd ve všech městech rekolí sítě. Právě měsíční předplatné by se mohlo obyvatelům Kladna zalíbit; na jedno předplatné mohou jezdit jak na Kladně, tak v Praze nebo ostatních městech. S registrovanou platební kartou od Hello bank! v Rekola účtu stojí navíc předplatné měsíčně pouze 97 Kč.
Letošní rok je pro Rekola ve znamení inovací. Sestavují vlastní elektrokola, která budou zpočátku umístěna jen ve vybraných částech Prahy. „U nás v Rekolech se tématem městské mobility, a především pak mikromobility, zabýváme již nějakou dobu. V loňském roce jsme spustili vedle kol i sdílené koloběžky a skateboardy. Posunutí k elektromobilitě vnímám jako logický krok i vzhledem k celosvětovému trendu. Pro rozjezd našich elektroRekol jsme získali financování od innogy, která nám pomohla náš sen uvést do reality. Elektrokola do pražských ulic vypustíme v polovině května,“ dodává Ježek. V začátku půjde jen o desítky elektrokol.
Jan Přítočník 28. 4. 2019, 10:35
Jn kola s GPSkou taky slibovali asi 2 roky.... a ten vtip s kolem a vrtackou mi moc vtipny neprisel, dost jsem na to cekal a po vyzkouseni Freebiku si nemyslim ze bych presel zpatky k Rekolum. Od nich to vypada ze o tom porad jen pisou a porad nic :(((
Martin Šnobr 28. 4. 2019, 18:49
@Jan Přítočník – ano, trošku máte pravdu. Rekola volí holt taktiku velmi pomalé expanze, kola i inovace vždy přibývají postupně. Ani ty elektrokola, které v půlce května po Praze rozjedou, nebudou konkurovat Freebiku – bude jich jen 70 (což se v Praze prostě ztratí).
Mus 28. 4. 2019, 23:10
Dokud nepůjde v centru parkovat s freebikem alespoň tak jako s autem, nepůjčím si ho. Používám téměř výhradně vlastní kolo, ojediněle Rekola, ty mi totiž většinou sjedou z kopce. Než dojdu ke stanici Freebiku/ nejbližšímu Rekolu, jsem s vlastním kolem v půli cesty.
Narozdíl od Rekol se u Freebiku ale podobná písnička musí opakovat i při vracení.
To je jako kdyby mi místo 42km závodu na kole nabídli, že to poběžím jako maraton s tim, že mě na 2 km sveze formule 1. A startovný nebude 10,-, ale 1000,-.
Ve finále s Freebikem cesta bude trvat dvakrát dýl, výhoda elektrokola smazaná, a zato ještě budu muset já něco platit? Vůbec nedává smysl.
komentář