Sdružení Auto*Mat a Nadace Partnerství, program greenways uspořádali na začátku října v informačním centru OSN v Praze veřejné setkání se zástupci Berlína k tématice cyklo/pěší dopravy a zklidňování dopravy. Akce se zúčastnilo na 40 zájemců z řad veřejnosti, kteří si mohli udělat obrázek, jak Berlín řeší problematiku přebujelé dopravy.
Nejen tempo 30
Téměř 80% všech berlínských ulic je dnes v režimu 30km/hod a méně, přibývá ulic pro cyklisty, která jsou v omezené míře přístupné automobilům /zásobování/, v centrálním Berlíně se platí za vjezd či parkování. Kombinací zklidňovacích prvků a ekonomických nástrojů město cílevědomě bojuje s přebujelým automobilismem.
K čistšímu vzduchu, větší bezpečnosti na ulicích, ale I nižším hladinám hluku přispívají ale především sami Berlíňané. Jak? Především tím, že používají automobilů jen v nejnutnějších případech /na 1000 Berlíňanů připadalo v roce 2006 na 317 automobilů, zatímco v Praze to bylo 640 aut/ a naopak holdují cyklo/pěší dopravě a že ve svém městě rádi žijí a neopouštějí ho masově o víkendech.
Zatímco Praha kromě samotného centra je v některých čtvrtích jako vymetená, v Berlíně probíhají o víkendech zemědělské, knižní či bleší trhy či pouliční slavnosti především pro místní obyvatele.
Jak vidí berlíňáci Prahu
Berlín v Praze zastupovali jak úředníci zoodpovědní za dopravu jako pan Peter Lexen z Berlín Pankow /největší městská čtvrť/, tak zástupci NNO jako Eva Epple ze Sítě 20 greenways v Berlíně či Marion Laube z Dopravního klubu Německa s projektem Dne do školy pěšky či na kole či pan Norbert Rheinlaender, architekt, který již od 80-tých let prosazuje v Berlíně zklidněné ulice.
Součástí návštěvy konané pod patronátem radního MHMP pro životní prostředí a cyklistiku, Petrem Štěpánkem, byla i pěší vycházka na Greenways Praha – Vídeň z Centrálního parku Prahy 13 do Prokopského údolí a cyklovyjížďka z Podolí po náplavce a podél Greenway Rokytka do Vysočan.
Účastnící si prohlédli i nové cyklopruhy na Pobřežní či zklidněné zóny na Tusarově ul. v Holešovicích a pilotní projekt automatické půjčovny kol Homeport v Karlíně. Berlínští kolegové si pochvalovali kvalitu nových cyklostezek, překvapil je naopak nedostatek cyklistické infrastruktury v samotném centru Prahy, konkrétně nedostatek cyklopruhů, přejezdů pro kola, společných pruhů s autobusy či cyklostojanů.
Nejčastějším komentářem bylo, že Berlín se v podobné situaci jako Praha z pohledu cyklistiky nacházel v počátku 90.let ale deficit rychle dohonil. Dnes je podíl cyklistiky na denní přepravě 12%, denně se pohybuje po městě na 400.000 cyklistů, z čehož 20.000 kombinuje kolo a MHD. Cílem města, které se propaguje sloganem “Berlín, město cyklistů”, a který je pevně zakotven v cyklostrategii je zvýšit podíl na 15% do roku 2010 a naopak snížit množství smrtelných a těžkých úrazů o polovinu, resp. třetinu. Do tohoto roku má mít Berlín rovněž dobudovánu síť 12 páteřních tras vycházejících paprskovitě z centrálního náměstí Schlossplatz. Součástí těchto tras jsou I mezinárodní trasy EuroVelo a dálkové trasy jako Berlín-Usedom, Berlín-Kodaň či Berlín-Moskva či síť 500km zelených stezek-greenways.
Pokračující spolupráce
Výměna zkušeností mezi oběma partnerskými městy může obohatit I další česká města. I u nás se totiž najdou města, která systematicky již několik let rozvíjí cyklodopravu jako je např. Hradec Králové či České Budějovice.
Pozváním berlínských kolegů do Prahy ale výměna zkušeností nekončí. Již tento týden pořádá Nadace Partnerství pod hlavičkou dopravního programu odbornou exkurzi pro zástupce statutárních měst, krajů a NNO právě do Berlína. Po dva dny si budou moci účastníci vyzkoušet na kolech v Berlině, jak řeší jedno z největších evropských měst dopravu v praxi. Asistovat jim bude berlínský cyklokoordinátor a vedoucí odboru pro uliční prostor z východní části Berlína.
Exkurze bude realizována pouze s využitím udržitelných forem dopravy, t.j. vlakem, na kole a pěšky. Výměna zkušeností se neomezuje ale jen na odborníky na bezmotorovou dopravu, ale i na konání akcí pro veřejnost. V červnu se několik zástupců pražských NNO zúčastnilo největší světové cyklojízdy Sternfahrt v Berlíně /150.000 cyklistů/, v září zase naopak několik zástupců Berlína přijelo na velkou pražskou cyklojízdu /4.000 cyklistů/ konanou u příležitosti pražského Dne bez Aut.
Spolupráce nebude probíhat jen mezi Prahou a Berlínem, rovněž na intenzitě nabírá spolupráce Prahy s Drážďany, které propojí dálková greenway Praha-Drážďany na jejíž realizaci se kromě Nadace Partnerství podílejí i kraje a města v koridoru řek Vltava a Labe.
Daniel Mourek,
Nadace Partnerství,
Program greenways, Praha
Odkazy
Automat: Berlín sází na chůzi a jízdní kola
www.nadacepartnerstvi.cz
www.greenways.cz