Multimodalita v Praze

Publikováno: 05. listopadu. 2008, 1 min. čtení
Aktualizováno: 15. ledna. 2021
Autor: Jan Valeška
Foto: VF

Kolo není dogma a přeprava po městě tak, aby byla rychlá a příjemná musí být pružná a proměnlivá a musí využívat nejrůznějších dopravních prostředků pro různé situace a umožnit jejich kombinaci a střídání v pravidelných i nepravidelných cyklech. Bicykl vám několika způsoby dává možnost ve vhodné chvíli se od něj odpoutat a pokračovat jinak.

V zádsadě jde o to, využívat specifických výhod všech dopravních prostředků – multimodalita, vhodně je propojit – intermodalita a vytvořit z nich dobře fungující celek – integrace jednotlivých druhů dopravních prostředků. S ohledem na jízdní kolo tedy vyvstává především otázka: jak to udělat tak, abychom mohli střídat jízdní kolo s dalšími prostředky nejčastěji veřejné dopravy a zároveň o něj nepřijít, ušetřit čas, námahu a nervy? I v Praze je docela dobře možné a často výhodné střídat nejrůznější druhy dopravy, navíc dopravní podnik dělá i některé vstřícnější kroky směrem k cyklistům (viz mnohokrát zmiňované tramvajové výtahy či otevření všech vagonů metra cyklistům). O tom jak jezdit veřejnou dopravou s kolem se můžete dočíst v jednom z našich dřívějších článků. To vše však stále předpokládá jezdce, který je ke svému kolu připoután a nemůže se od něj vzdálit na delší dobu. Multimodalita však naopak předpokládá jezdce, který nebude se svým prostředkem spojen pupeční šňůrou.

Psychologické rozpojení

Jízdní kolo jako movitý majetek je neustále v ohrožení odcizení. Psychologicky je tedy člověk se svým jízdním kolem spojen a obává se o něj. Kolo je samozřejmě dobrým sluhou, ale zlým pánem. Chceme-li naplno požívat výhod multimodální dopravy, je třeba zbavit se úzkostlivého majetického vztahu ke svému dopravnímu prostředku a začít jej vnímat částečně jako prostředek veřejné přepravy. Je k tomu několik cest.

Vélib a ti druzí

Kola jsou připravena k akci

Tou nejsnazší a přesto nejobtížnější a nejnákladnější cestou je systém veřejných půjčoven jízdních kol. Takové systémy, o kterých bylo již napsáno mnoho, jsou vlastně veřejnou dopravou a je-li jejich síť dostatečně hustá a správně nastavená, mohou se stát výzmným prvkem v zajišťování dopravní obslužnosti města, jako se tomu stalo v Paříži i jinde. Pražský systém Homeport však zemřel na úbytě z nejrůznějších důvodů. Jedním z nich byla jistě i neochota odpovědných úřadů více se v této problematice angažovat, dalším také špatně nastavený systém registrací plateb. Takovýto systém musí zkrátka být jednoduchý, levný, uživatelsky příjemný a dostupný. Proto si v Praze — dokud nenastane nějaká změna — musíme pomoci vlastními prostředky.

Růžové kolo

Mezi ty patří v první řadě iniciativa Růžové kolo. Jedná se o systém uživatelů jízdních kol, kteří se rozhodli své stroje ,,znetvořit“ (či naopak zkrášlit, to je věc názoru) výrazným rozlišovacím znakem, v tomto případě rámem i ostatními komponenty vyvedenými v růžové barvě. Všichni uživatelé systému jsou registrování v jednotné databázi a jakmile jedno růžové kolo zmizí ostatní uživatelé systému jsou o tom uvědoměni a mohou účinně pomoci s jeho hledáním. Zásadní výhodou růžového kola je jeho ,,odpudivost“ pro zloděje. Takto výrazně označený rám i komponenty jsou daleko obtížněji zpeněžitelným artiklem. Zloděj si zkrátka dobře rozmyslí, zda ukradne označené kolo, nebo kolo běžné. Růžové kolo částečně supluje označování kol kódem od policie, který však — vzhledem k tomu, že není na první pohled identifikovatelný — nemůže mít jako odrazovač zlodějů takovou účinnost.

Samozřejmě můžeme mít různé názory na volbu právě růžové barvy, nicméně tento systém, který umožňuje své kolo nechat třeba několik dní na jednom místě bez obav o jeho bezpečnost, dává daleko širší možnosti než-li striktní přimknutí vlastní osoby k jednomu dopravnímu prostředku či způsobu dopravy. Samozřejmě jednou se ke svému bicyklu vrátit musíte, nicméně růžová vám dává možnost úplně svobodně se rozhodnout kdy.

Existují samozřejmě i nevýhody. Jednou z nejhorších je vandalismus, s nímž se uživatelé růžových kol setkávají. Zaparkované růžové kolo zkrátka vzbuzuje emoce a stojí-li v temné postranní uličce je ideálním terčem vandalů, tomu lze však zabránit parkováním na frekventovanějších, osvětlených místech ideálně na rušných křižovatkách pod kamerovým dohledem.

Nejde tedy o to, zda je kolo růžové, svítivě zelené či jiné, ale jde o princip dávající možnost částečně se odpoutat od kola jako od vlastního majetku a využívat dopravní systém v celé jeho šíři. Navíc do budoucna nabízí i možnost dalšího kroku k dosažení co nejpružnějšího sebedopravování: vytvoření rozsáhlého systému uživatelů růžových kol např. s jednotným zámkem, kdy každý registrovaný uživatel s vlastním klíčem může využívat jakéhokoliv růžového kola ve městě, to nicméně vyžaduje, aby se do systému zapojil dostatečný počet dostatečně důvěryhodných uživatelů.

Old school

Old school kolo u metra LádvíFoto: autor

Pokud se vám růžová na vašem bicyklu zajídá, existuje další možnost. Tou je využití starého, ale pojízdného kola ke kratším pojížďkám po městě. Takový bicykl musí na první pohled vypadat ošuntěle a nevábně, nikoliv však historicky! Kolo s takovým vzhledem se málokdo bude obtěžovat ukrást (zejména bude-li přivázané dobrým U-zámkem), a pokud se tak stane bude snadné tuto ztrátu nahradit (bazary jsou plné jízdních kol za pár stovek, které běžně utratíme za každou výměnu kvalitnějších brzdových špalíků).

Nevýhody jsou zřejmé, starší bicykl bývá náročnější na fyzičku, je náchylnější k poruchám (i když např. takový řetěz na starém favoritu vydrží desítky let) či je zkrátka pro někoho esteticky nepřijatelný. Takový stroj však samozřejmě můžete bez starosti zaparkovat před stanicí metra a nechat jej tam třeba několik dní a až se vám to bude hodit přijdete si pro něj, a on tam s největší pravděpodobností stále bude netknutě stát. Stejně tak jej můžete nechávat u zastávky tramvaje či autobusu připevněný k zábradlí. Pokud bydlíte třeba 10-15 minut pěšky od zastávky veřejné dopravy, kolo vám denně ušetří až několik desítek minut. Navíc na kole snadněji odvezete nákup ze vzdálenějšího nákupního střediska.

Parkoviště Bike&Ride

Parkoviště B+R (zdroj: www.praha-mesto.cz)Parkoviště B+R
(zdroj www.praha-mesto.cz)

Po vzoru sběrných parkovišť pro automobily existuje tato varianta, byť v daleko menším rozsahu, i pro cyklisty. Zkrátka přijedete k vybranému parkovišti P+R u něhož se nachází i B+R (stojany B+R jsou vyznačeny v naší mapě). Tam by v blízkosti objektu obsluhy hlídaného parkoviště měl bý umístěn stojan na kola. Kolo si tam lze zamknout vypůjčeným zámkem, který obsluha půjčuje oproti vratné dvacetikoruně. Místo toho, aby si cyklista klíč schoval, musí jej odevzdat obsluze a místo něj obdrží kartu proti které mu klíč bude vydán. Komplikovanější to již být nemohlo. Nicméně úschova je alespoň zdarma po celou dobu provozu parkovišť P+R (tedy 4:00 – 1:00).

Parkoviště B+R jsou pochopitelně vhodná pro ty, kteří dojíždějí z větších vzdáleností a nechtějí zajíždět do centra, kam se metrem (či jiným prostředkem veřejné dopravy, u nějž se B+R vyskytuje) snadno a rychle dostanou. Parkoviště B+R jsou již vyznačena také v naší mapě.

Stále při ruce

Někdy však všechny možnosti nejsou vhodné, dostupné či příjemné. Chcete-li mít svůj poklad stále pod dohledem nezbývá než rezignovat na výše uvedené možnosti a poohlížet se jinde.

Do města na menší vzdálenosti a pro kombinaci s veřejnou dopravou se výborně hodí skládací kola. Při vyslovení slova skládačka si pravděpodobně vybavíte starou skládačku Eska, kterou složenou nikdo nikdy neviděl a je možné pochybovat, že ji kdy složit šlo. Nicméně nové skládačky skutečně skládat lze, a to běžně během několika vteřin, a do rozměrů vskutku přenosných. Většina skládacích kol má hmotnost kolem 10-13 kilogramů, což umožňuje jejich transport v ruce i na větší vzdálenosti.
Samozřejmě, že skládačka (většinou s rozměrem kol 16 či 20 palců) nemá jízdní vlatnosti běžného kola, ale má-li dobré zpřevodování a kvalitní zpracování, je na ní možné na vzdálenosti kolem 5-15 kilometrů úspěšně a pohodlně jezdit i v kopcovitějším městském terénu, kterým se Praha vyznačuje. Platí i zde, že čím kvalitnější skládačka, tím vyšší cena. Skládačky můžete pořídit v rozmezí od zhruba 7 do 50 (a více) tisíc. Výrobců je dnes již celá řada. Jednou z nejznámějších značek jsou skládačky Dahon, ale do jejich výroby se pouštějí i etablovní cyklovýrobci typu Author, Giant, ad. Byť graficky prostý, ale za to téměř kompletní přehled skládaček nabízí tento web.

Skládačku zkrátka složíte a vezmete ji všude s sebou, tedy nejen do prostředků veřejné dopravy (jako s běžným zavazadlem s ní můžete i do tramvají či autobusů), ale také si ji bezpečně vezmete do kanceláře či pod stůl do hospody.

Menší problém vzniká s přepravným. Rozložená je skládačka samozřejmě jízdním kolem, které se v metru, vybraných tramvajových ,,výtazích“ a v přívozu přepravuje zdarma. Pokud ji složíte, její rozměry by se měly vejít do rozměrů zavazadla přepravovaného ve všech prostředcích veřejné dopravy zdarma (25x45x70), bude-li její rozměr větší je nutno zaplatit 13,- Kč (podle současného tarifu). Není však žádného důvodu proč by nemělo být možné složené kolo jako spoluzavazadlo vozit (není ani nabitou zbraní, ani by nemělo způsobit nákazu, atd).

Pro skutečné nadšence samozřejmě existuje možnost využívat koloběžek či extrémně malých kol (např. Strida, A-bike či zajímavý pohled do budoucnosti očima českého designéra Josefa Čadka, jízdní kolo Locust.), ale to už je jiný příběh.

Jan Valeška
Redaktor Prahou na kole mezi lety 2008 a 2009.

Badial 6. 11. 2008, 11:27

A hlavně taky Bromíky neboli Brompton, legenda z anglie

www.skladaci-kola.cz

Jan Valeška 6. 11. 2008, 13:48

No jo na ty jsem uplně zapomněl, jsou mimo můj finanční horizont :)

benny 7. 11. 2008, 13:40

A nebo kolobezka :-). Kdyz mi naposledy ukradli kolo, jednu jsem si koupil jako docasny prostredek a do mesta mi prijde skvela. Alespon, co se tyce mesta velikosti Plzne. Nakonec jsem se do tech dupatek zblaznil tak, ze uz mam dve. Jednu hlinikovou s 20cm kolama - ta se da bez problemu slozit a vzit v ruce kamkoliv. Jako druhou jsem poridil jednu s 12" nafukovacima kolama. Ta se sice slozit neda, zase ma lepsi jizdni vlastnosti a i do MHD me s ni pusti.
Na obou bez problemu zvladam vzdalennosti kolem 5km (moje bezne presuny po meste) rychleji nez autem nebo MHD.

benny 7. 11. 2008, 13:48

A jeste dodam, ze ty 12" kolobrndy se, zatim, moc nekradou. Vysvetluju si to tim, ze lide:

a) si mysli, ze to stoji tak tisicovku a tedy to nema smysl krast
b) si mysli, ze je to dobre jen jako hracka pro deti a tudiz je to neprodejne

Nic z toho neni pravda, ale oni nastesti jeste nevi ;-)

panpivik 7. 11. 2008, 16:29

hmm, kolobezku jsem zkousel ale na tom proste neumim jet abych se nezpotil ;-(

benny 10. 11. 2008, 14:43

Ja se na kolobezce vetsinou potim, protoze to mam porad nekam do kopce. Nastesti mi to ale nevadi.

Urcite se ale necha poceni regulovat snizenim rychlosti pekelneho stroje - to by me ale uz tolik to jezdeni nebavilo :-)

mech1 5. 1. 2009, 15:54

Nemáte náhodou někdo nějakého Dahona, kterého používáte na dojíždění do práce připadě v kombinací s MHD či příměstskou MHD?

Zajímali by mě reálné zkušenosti.

Jan Valeška 5. 1. 2009, 18:38

Mám Dahona cca čtvrt roku, jezdím na něm téměř denně. Rozdíl oproti běžnýmu kolu (měl jsesm městsky upravené MTB) je v horší ovladatelnosti - netroufnu si kličkovat s ním mezi auty - ale třeba jde jen o zvyk, každopádně každý menší otočení řídítek znamená velký vybočení na stranu, proto třeba při ukazování a koukání přes rameno je třeba větší opatrnost a cvik. Dobrý je vysoký posez s rovnými zády - teď už se na běžném MTB hrbím jen nerad... Co se skládání týče, kolo (mám model Mu) se složí poměrně rychle a snadno (cca 30 vteřin), trošku mám problémy s řídítky, které se občas "kousnou" a jdou obtížně vytáhnout, ale stačí trochu namazat. Velikost je taková, že mám kolo doma ve skříni, v metru kolo ani neskládám, i nesložený se krásně vejde i do plnějšího vagonu, do autobusu musí člověk na místo kočárku jinam se - jsou-li tam lidi - moc nedá, v tramvaji je to celkem v pohodě. Co se řidičů týče jel jsem tak 20x (tram či bus) a ani jednou jsem neměl problém, ale časem to může přijít. Model Mu je jeden z nejlehčích (10 kg) přesto se na delší vzdálenost dost pronese. Dobrý ale je, že se vejde do spodního patra vozíků v obchodech (teda některých). Celkově jsem poměrně spokojen, čekal jsem, že bude složený trochu menší (což je údajně Brompton), ale zase jsem čekal horší jízdní vlastnosti, což se nedostavilo, jízda je příjemná (krom tý drobně horší ovladatelnosti), když se nahustí duše na vhodný tlak kolo ani moc neháže, posez je hodně dobrej, převody jsou docela lehký (ještě jsem nenašel kopec, který bych nevyjel (a to jezdím do práce z Ládví do Hostivaře), naopak z kopce šlapat nemá smysl, na rovince se jede uplně krásně, ve srovnání s běžným jezdím přibližně stejně rychle...

mech1 5. 1. 2009, 20:51

Moc děkuju za reakci. Ještě bych se zeptal ...

Zatím jsem si vybral na zkoušku ten nejlacinější - DAHON Speed D7 http://www.azub.cz/CZ/skladaci-kolo-dahon-speed-d7/

Vážím 96kg, měřím asi 182cm a rád bych ho bral všude kam pojedu s rodinou autem, ale i ho zařadil do 20km cesty do práce, bohužel přes údolí mezi Modřany a Kačerovem (pěknej krpál).
Občas bych vzal do metra, busu tramvaje, ale protože bydlím na předměstí, tak do příměstských linek. Tam mě s koloběžkou MIBO CrazyJet nepustili :-C Není problém si ušít nepromokavý obal a nosit to v něm, aby nebyl tak nápadný.

Nejvíc mám obavu abych svou váhou nezlomil sedlovku, třeba při sjezdu/výjezdu ubrubníku a abych neměl problém se skrčenými koleny pod bradou a tuhé převody do kopce.

Jinak jezdím spíš hodně pomalu, po stezkách a tam kde nejsou po chodníku. Jsem otec od dvou dětí a v téhle krajině střelců se nenechám zabít :-C

Jan Valeška 6. 1. 2009, 09:18

Se skládačkami je to stejné jako s normálními koly - nejlevnější mají zkrátka levné komponenty = rychlejší opotřebení atd., já jsem původně také chtěl Speed D7, ale kamarád mi to rozmluvil právě z těchto důvodů, ono upřímně řečeno Dahony jsou tak drahé hlavně u nás, není od věci zkusit se pokoukat v cizině (navíc nízký kurz...), ale samozřejmě tam je zase problém servisu, reklamací atd.

Co se výšky a váhy týče, já mám 186 cm a kolena mám pokrčená jen mírně (jako na běžném kole), navíc lze dokoupit teleskopickou sedlovku pro vyšší postavy (http://www.azub.cz/CZ/teleskopicka-sedlovka-pro-skladaci-kola-dahon/). Zlomení sedlovky bych se nebál, je poměrně masivní, a navíc se skládačkou se musí seskakovat a vyskakovat na chodník opatrně, protože by to nemusela vydržet spíše řídítka (která mají zlom v místě hlavového složení, kde je při vyskakování na obrubník nejvyšší tah).

Co se zpřevodování týče, jak jsem již říkal, převody jsou u mého kola poměrně lehké (nevím jak je tomu u jiných modelů). Důležité je, že na skládačce se jezdí spíše točivě než silově (kvůli skládacím částem se nemůže např. jet ze sedla) a k tomu jsou převody uzpůsobeny. Na cestě mezi modřany a Kačerovem je spíš táhlý kopec, takže by to neměl být problém.

Přepravy v příměstských linkách bych se trochu obával, na druhou stranu bude-li kolo ve vaku, neměl by být problém, maximálně vám za něj naúčtují jízdné...

Pokud někdy jezídte na Cyklojízdy (www.cyklojizdy.cz) bývá tam skládačkářů docela dost určitě Vám ji někdo rád na ozkoušení půjčí.

mech1 6. 1. 2009, 09:28

Když já už na ty levný komponenty moc nevěřím. Mám horský kolo Author Dallas přes deset let, stálo mě 3.999 Kč a měnil jsem na něm jen brzdové páčky a šlapky za kovové a tak jak sem ho koupil jezdí dodnes včetně plášťů :-)

Pokud je rám stejný, což asi jo, pak může odejít jen přehazovažka, brzdy nebo řetěz. To vše se dá pořešit za normální ocelové za pár kaček.

Kolo bych si tak moh přivést z německa, ale tam je cena dost podobných 349 juro. Z USA do kufru, ale tam už je třeba úzkostlivě hlídat váhu.

Vidím to tak, že to prostě musím zkusit a uvidím, jestli mi to bude fungovat.

Díky za rady :-)

Jan Valeška 6. 1. 2009, 10:31

To je pravda, taky jsem takové kolo měl léta bez problémů - i když záleží kolik najedete - dnes když jezdím denně do práce měním něco každou chvíli :). U běžného kola to tolik roli nehraje, ale u skládaček jsou - aspoň myslím - odlišné i ty mechanismy skládání a rámy samozřejmě taky (což ovlivňuje hlavně hmotnost). Zkuste mrknout třeba na e-bay, já jsem tam koupil Mu P8 za 10 tis. Kč i s dopravou - poštou skoro až do domu, u nás stojí kolem 20... Ale na druhou stranu bylo neseřízený a jeden rychloupínák měl strženej závit (což byla ale otázka 50 korun...). Když ho koupíte u nás máte za ty peníze zase jistotu, že bude seřízený a se záručním servisem to je fakt... Hodně zdaru při výběru, ať se vám zadaří dobrá koupě. Já jsem vybíral asi rok, než jsem se rozhoupal :)

mech1 6. 1. 2009, 10:48

Asi půjdu nejlacinější cestou. Navíc nechci hliníkovej rám, ocel je ocel.
Když se pak ukáže, že dokážu jezdit denně a kolo dostává zabrat, přejdu na vyšší model.
Když ne, vydrží mi doma roky :-)

Když já miluju ten pocit toho nového kola zabaleného ještě v krabici.
U auta sem si ten pocit z nového neužil, tak aspoň u kola :-D

mech1 12. 1. 2009, 10:16

Tak mám doma nakonec Dahon Speed D7. Tak uvidím jak se osvědčí, ale sedí se mi na něm pohodlně.

Jan Valeška 12. 1. 2009, 10:38

Gratuluji, ať dobře slouží - jenom pozor na na ledovku, ty městské pneumatiky a vyší posez dokážou své...

mech1 13. 1. 2009, 08:57

Mno já ještě venku nabyl :-)
Jednak z uvedeného důvodu a pak taky solej a chci to kolo co nejvíc šetřit a hlavně, takhle ho můžu mít pořád v obýváku a koukat se na něj :-D

Jan Valeška 14. 1. 2009, 23:11

No je to trochu fetiš, já ho měl v našem 1+1 taky týden v obýváku vystavený :) to jsem už na něm sice jezdil, ale bylo léto...teď je taky garážovaný ve skříni a mučim starý MTB

Hynek Hanke 15. 1. 2009, 22:49

Kecá, nevěřte mu. V novém roce jsme měli schůzku v kavárně a Honza Valeška přijel samozřejmě na skládačce a vzal si jí s sebou dovnitř. Když jsme odcházeli, tak na něj slečna servírka vyděšeně křičela: ,,Ale pane, vždyť vy jste si tu zapomněl kolo!''

mech1 19. 1. 2009, 08:36

Che che :-D
Tak je to ale správné, konec konců od toho skládačka je ne? Všude sebou, když se tak kola kradou a naše město je autem friendly.

Já jen akorát tu svou nemám ještě to srdce vzít. Příští rok to už bude taky jiné ...

Jan Valeška 19. 1. 2009, 10:34

Jó to bylo ještě hezky, teď v závějích sněhu a soli už jí šetřim. Tahle situace pěkně ilusturje další "riziko" skládaček, jsou tak malé, že snadno zapomenete kam jste si je založili - skoro reklamní slogan.

mech1 19. 1. 2009, 11:52

Když už je to tady aktivní, skoro bych se zeptal na dvě věci :-)

1. Jak správně na Dahonu vyjíždět obrubník? Můžu při nájezdu přizdvihnout přední kolo a zadnímu a sedlovce ulehčit nakloněním dopředu na pedálech a opřením do řídítek?

2. Chci jezdit do Žitný z Kamýku od Obi (Policejní akademie), ale jen po cyklostezkách nebo po chodníku. Zvolil jsem si cestu zadem přes sídliště na Novodvorskou, dále dolů pod Konstruktivu kde je autům zákaz vjezdu a podjet jižní spojku až na páteřní trasu A22, která mě dovede až na A2 a tou až na Karlák.
Zpátky bych chtěl dole na nábřeží nasedat do busů co mě vyvezou až k Novodvorská Plaza a vyhnu se tak šlápání velkého kopce.

Vidíte v tom nějaký problém? Budou mě z busu (196, 198 apod.) vyhazovat?

Hynek Hanke 19. 1. 2009, 13:53

Mechu, z busu te vyhazovat se skladackou neni proc, ale s obycejnym kolem te vyhazovat jistojiste budou. Dotaz na trasu prosim poloz jeste jednou zde: https://mestemnakole.cz/2008/04/23/pomuzeme-pri-hledani-trasy/

Je to i pro archivni ucely.

mech1 19. 1. 2009, 14:43

Omlouvám se, již sem to napravil :-(

Jan Valeška 19. 1. 2009, 20:05

No zrovna u těchle busů bych se trochu obával, mám tam s řidiči jen ty nejhorší zkušenosti (se skládačkou jsem tam teda nikdy nejel) nejen jako cestující, ale i jako objížděný cyklista, navíc bývají tyhle spoje dost narvaný, ale čistě teoreticky skládačka jen tesně nesplňuje rozměry pro maximální povolený zavazadlo (25x45x70) přepravovaný zdarma (má má: 33x64x81), takže maximálně může požadovat lístek (až kolo přeměří :)

mech1 20. 1. 2009, 08:53

Aja jaj, tak to není zrovna potěšující. Je fakt, že skládačku jsem si koupil hlavně kvůli těmhle důvodům, abych v oblečení do práce vyrovnal nerovný pražský terén a na kopcích se nespotil :-C

Asi nezbývá nic jiného než to skusit a když dojde párkrát k potyčce s řidičem, tak nejhůře zaplatit a pak to skusit schovat do tašky a v nejhorším ... to prostě nahoru vyšlapat. Pak pro mě celoroční kupón ale asi ztrácí význam a možná přehodnotím jeho nákup.

Todle mě štve, v tomhle Praha na ty co uznali, že už je nás tu moc a dobrovolně se vzdali dojíždění za prací autem moc nedělá.
Stejným způsobem sem dojel s koloběžkou, pravda ta je teda mnohem větší než složenej Dahon.

Vratislav 20. 1. 2009, 09:44

Ještě bych dodal, že maximální povolené zavazadlo je do 50 x 60 x 80cm, takže po přeměření může být problém. Škoda, chybí pár cm... Deska se smí do 150 x 150 x 10 cm, válec do průměru 25cm a délky 3 metry.
Chtělo by to zavést do přepravních podmínek, že se tyto rozměry nevztahují na složená jízdní kola a koloběžky (třeba jen v obalu), případně upravit rozměry (což mi ale přijde trochu jednoúčelové).

mech1 20. 1. 2009, 10:01

Mno já mám dle webu Dahon 30x64x77 a dle webu AZUB 33x64x81, takže si to asi doma přeměřím. Každopádně problém být může a je třeba se na to připravit.

Otázkou zůstává, jestli rovnou ušít těsný černý obal, aby složené kolo řidič zbytečně "nedráždilo" anebo to prostě párkrát skusit. Postavit se na zastávku a počkat, jestli pojede prázdnější bus a do něho se suveréně vkročit :-)

Myslím si že takovou úpravu do přepravního řádu těžko prosadíme. Nicméně když mě nebudou chtít vozit, napíšu pak otevřený dopis a že přehodnocuji nákup kupónu MHD, když si neváží cestujících co se snaží nepřetěžovat dopravu a uvidíme co odpoví :-)

Vratislav 20. 1. 2009, 10:14

Když bude autobus volnější, tak snad nebude mít řeči. Zeptej se Jitky Vrtalové (kontakt na nakole.cz), ta má taky Dahona a určitě ti řekne, co řidiči ještě snesou. Osobně bych si na to kolo stejně nějaký pytel pořídil, když je venku mokro a kolo je špinavé, tak by v tom pytli asi být mělo.
Pokud jde o návrh na změnu přepravních podmínek, tak doporučuji slušný mail přímo na Jezek@dpp.cz , to je člověk, který má v DPP na starosti přepravní podmínky, sice nejspíš odpoví něco jako že se o tom neuvažuje, ale alespoň už bude vědět, že je tu o něco takového zájem ze strany veřejnosti.
Mail by chtělo poslat také na cykloskupinu .Zkusil bych Tomáše Prouska, pr@aksos.cz (klidně můžeš napsat, že jsem ho dporučil). Cykloskupina s DPP také občas jedná, tak požádat, aby to přibalili ke svým návrhům. Vzhledem k tomu, že je to drobnost, by to třeba pod patronátem cykloskupiny mohlo projít.

mech1 20. 1. 2009, 10:59

Tak to sou skutečně cenné rady, moc za ně děkuju! Nevěděl jsem, že jako řádný řadový občan mám takové možnosti.
Otázka jiná je, jestli se to někam posune :-) Každopádně je třeba ukázat, že hlasy tu jsou.

Fusak na deštivé dny je mi jasný, tak bych se do MHD ani netlačil a žena už mi stříhá vzor :-D

Pokusím se udělat nějaké fotky v MHD, aby bylo vidět jak to je velké a nepřakáží to a ty pak skusím poslat na uvedené dva kontakty.

Díky moc.

Jan Valeška 20. 1. 2009, 12:29

Ještě několik čerstvých zkušeností s jízdou v tram a busu: tramvaj je bezproblémová, když není vzadu kočárek, tak se tam kolo krásně schová, ještě jsem neměl žádnej problém (a to jezdím s kolem bez obalu). V autobusu jsem teď jel v plnější 177 a skryl se na místě pro psa, kolo měl jakoby pod nohama a nikomu nepřekáželo, a řidič to - dle mého - ani nezaznamenal, takže bych se toho zase tolik nebál. Budeš li mít fusak, tak je to uplně v pohodě, převážel jsem několikrát MHD celý bicí a když je to zkrátka taška tak nikdo nemá problém...

2Vráťa: díky za kontakty taky napíšu.

mech1 20. 1. 2009, 13:39

Tak to jsou Charlesovo Nadějné výhlídky :-)
Taky předpokládám, že bych nastoupil jen do nepřeplněných busů a kolo měl pod nohama.

Asi to nejdřiív zkusím za slučných suchých dní bez fusaku, je to přeci jen rychlejší to složit a nikam necpat :-)

mech1 21. 1. 2009, 10:26

Když by vás ještě někoho něco napadlo, ke specifikám jízdy na skládačce, jako třeba ty obrubníky nebo jízda jen na pedálech v kopcích ... prostě na co si dát pozor a jak jí nejvíc šetřit, tak bych byl moc vděčný.

mech1 26. 1. 2009, 09:33

Tak se musím pochlubit :-)

Včera jsem sice celé odpoledne hlídal děti, žena je nemocná, ale přeci jen jsem si našel 15 min na to se poprvé projet ...
Malý mrštný skládací ďáblík! Rychlé starty, dobře ovladatelný (netýkala se mě ta nestabilita díky malým kolům protože mám průpravu z 16" z koloběžky), široké spektrum převodů, perfektní posez.
Vrátil jsem se zmrzlej, ale nadšenej.

Dotaz:

Sundal jsem z horského kola cyklocomputer Cateye ale zjistil, že 800mm drát k senzoru na vysoká řídítka nestačí, nemáte něko typ na nějaký laciný (okolo 500 Kč) co by měl delší kabel?

Za boha se mi nedaří sehnat dozadu na nosič to krásné obrovské světlo http://www.dahon.com/images/detail/large/premiumrear.jpg
Dopředu bych chtěl světlo na vidlici místo odrazky a ne na řídítka, ale ne na dynamo a to je snad ještě víc bez šance ... :-C http://www.dahon.com/images/detail/large/hilux.jpg
Nemusím mít originál, stačí mi něco podobné.

Jan Valeška 26. 1. 2009, 14:02

Ale když to budete někomu řikat, tak nebude věřit :) Stále se setkávám s reakcemi: "proboha vzdyt se na tý koloběžce nemůže dát jezdit". Tak jsem rád, že takhle nadšen nejsem sám.

Ad dotaz:
Cyklocomputer jsem sám sháněl, a nakonec se na to vyprd. Ale údajně se daj koupit i extra delší kabely.
Přední světlo je celkem v pohodě, Cateye prodává takovej nástavec (za 80,-Kč) na vidli, na nějž se dá připojit jakákoliv blikačka Cateye.
Dozadu lze přidělat blikačka Blackburn (která má ve verzi pro 2009 nástavec na nosič). Jinak ty originální kousky (spolu s dalšíma) se prodávají na netu např. tady: http://www.jos-international.com/index.php?ssid=SHXFZHXUKIPZMEZBSWCLJPLJFDXZKIVR&DocId=0002
jsou tam samozřejmě i nedynamový kusy, který k nám ještě nedošly. Nicméně, doporučuji - nemáš-li uplně hluboko do kapsy - zauvažovat o blikačkách Reelight (prodávají Citybikes.cz), které nepotřebují baterie ani dynamo (fungují na indukci), nicméně stojí přes 1000,- (za to ale předek i zadek) a montují se na středovou osu kol.

mech1 27. 1. 2009, 12:00

To je jako když někomu vysvětluju, proč je jízda na koloběžce lepší než na kole nebo kolečkových bruslích. Je to jízda celým tělem ...
... to se nedá předat, to se musí zažít.

Jsem rád, že mě Dahon v tomhle směru nezklamal a skutečně jezdí tak jak jsem odhadl. Myslím že budeme mít dobrý vztah :-D

Co se cyklocomputeru týče, tak Sigma má v nabídce skutečně vedení s 1200mm kabelem na zadní kolo, tak skusím ještě zapátrat.

Máš někde odkaz na ten nástavec na vidlici Cateye? Nebo kde se to dá koupit_ Hádám, že to vypadá nějak takhle http://www.bikestore.cz/obr_zbozi/hella-hl-2000-drzak-na-predni-vidlici-typ-1-v2.jpg a to by mi vcelku stačilo. Mám přední světlo Cateye a dal bych ho na vidlici.

Popravdě řečeno mi jde především o design. Chtěl bych mít velké světlo s odrazkou na nosiči a vepředu na vidlici nějaké kapkové světlo, ale na tužkové baterie.
Blikačky pak nahoře na řídítkách a pod sedlem.

V týdle zemi jsou zřejmě všichni závodníci na horských kolech, dle nabídky shopů co jsme navštívil. Příslušenství pro běžné cestování se tu moc něpěstuje. To si v Německu pak člověk připadá, jak Alenka v říši divů :-)

Jan Valeška 27. 1. 2009, 15:43

To je přesný, ale nabídka zdejších obchodů jen kopíruje poptávku - závodníků na horských kolech, stačí o víkendu vyrazit do Brd a hned je vidět co nakolech Češi dělaj.

Nástavec Cateye jsem na netu nikde neviděl, koupil jsem ho v obchodě s kolama v Parku (či jak se ta zrůda jmenuje) Hostivař (http://www.parkhostivar.cz/obchody.html?id=24&act=obchod)
Po velkém světle na baterky dozadu také - zatím marně sním, kdybys sehnal dej prosím vědět. Blikačka na sedlovku je u Dahona nemožná a jinam nerudovsky nevím "kam s ní".

mech1 5. 2. 2009, 09:16

To máš pravdu že nabídka kopíruje poptávku, ale upřímně řečeno, většina lidí to co si kupuje k jízdě na kole nepotřebuje. Příkladem budiž Růžové kolo. Na to jejich relaxační ježdění není potřeba vybavený kolo, hadry, přilba, brejle ...

Několik let jsme s partou kamarádů jezdili v Modřanské rokli 2-3x týdně, lesem, polem, brodili se bahnem, potokem proti proudu se středem kola ponořeným. Jezdil jsem v tričku a kraťasech a měl vobič ocelovej rám s Včkovejma brzdama, kovový šlapky s klipsnama a v nich tenisky, Author přilbu za 399 Kč.
To kolo mi slouží dodnes. Co dodat.

Co se zadní blikačky týče, měl jsem štěstí. Můj Dahon přišel s objímkou a na ní odrazkou pod sedlem, kterou stačilo nahradit blikačkou, tedy po srovnání průměrů díra na šroubek vrtačkou :-D
http://www.jeldovi.cz/ruzne/IMG_1503_2.JPG

Sehnat držáček světla Cateye na vidlici je nemožné. Ptal jsem se asi v 10ti prodejnách, buď na tebe čumí jako tele na nový vrata, anebo to kdysi viděli, ale už nemaj a nedokážou to objednat.
Nevíš náhodou jestli je to originál díl Cateye, nebo to vyrábí Author? Neměl bys fotku?
Park Hostivař je pro mě z ruky a než se tam vydám, tak si tam chci zavolat jestli to mají, tak abych věděl co do toho telefonu blekotat :-D

Zadní světlo si nechám přivést od švagrové z USA, protože v tédle zemi se to fakt nedá.

Jan Valeška 6. 2. 2009, 10:09

Moc nerozumím tomu s Růžovým kolem, u nich vůbec nejde o vybavený kolo, hadry, přilbu, brejle, ale o to, že ty kola jsou výrazný a nepřitažlivý pro zloděje...vůbec ne o vybavený kolo možná spíš naopak čím míň vybavený tim líp. Navíc jsou to kola pro městský relaxační ježdění

A mimochodem Modřanská rokle je přírodní památka - tzn. zvláště chráněný území, a jezdit tam potokem se středem ponořenym...to by ti ochránci přírody dali :)

Držák byl myslím originální Cateye, fotku bohužel nemám. Ale ten chlapík mi to sám nabídnul, já jsem chtěl prostě držák na přední světlo na vidlici a hned vytáh tohle, takže by i do telefonu mohl vědět.

Mimochodem do Hostivaře se krásně dostaneš z Písnice přes kunratickej les, vyjedeš zezadu u centra Chodov dostaneš se na cyklostezku, která ho podjíždí, přejedeš ulici pod chodovem, projedeš kolem policejního ředitelství a Státního fondu ŽP přejedeš D1 kolem pak dál rovně kolem Státního archivu na sídliště spořilov a na jeho konci dolů panelkou a jsi u Botiče v záběhlicích odkud je to do toho centra co by kamenem dohodil.

mech1 6. 2. 2009, 10:29

S Růžovým kolem jsem to nevyjádřil dobře, ale myslel jsem to přesně jak píšeš! Je to přesnej opak toho co koupíš v cykloshopech :-)

Vím, že je to přírodní památka, ale mi jezdili v jinejch úsecích než je to území, blíže civilizaci, proto ty polní cesty okolních vesnic ...

Skusím tam tedy zavolat a něco blekokat, uvidím. Na kole se tam ještě nevydám, jak říkám zatím je na mě ještě zima :-C

Viděl jsi mou zadní blikačku? Skusil bych sehnat tudle velkou objímku, nebo napsat přímo do AZUBu, jestli ji nemají ...

mech1 12. 5. 2009, 08:46

Nevím kam to vlastně psát a i když je to offtopic, upozorním na to zde :-C

AZUB má v nabídce nově zadní světlo na nosič. Konečně!
http://www.azub.cz/CZ/zadni-bateriove-svetlo-na-nosic/
Už mám objednáno :-D

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
8 kroků, jak na školní cyklojízdu
Návody,

8 kroků, jak na školní cyklojízdu

13. dubna. 2024, 5min. čtení