Veletrh Sport-life v Brně ve svých třech cyklistických halách ukázal, že městská cyklistika je plnohodnotnou součástí byznysu. Z vystavovatelů velkých značek jen málokterý opomenul nabídnout alespoň nějaká městská kola. K vidění tak byla skutečně široká nabídka, především ve ,,střední“ kategorii městských kol od deseti do dvaceti tisíc, se zajímavými přesahy k levným kolům i k nejrůznějším specialitám. Zvláštní pozornost si kromě skládaček zaslouží především e-kola, která se ukazují jako možná zajímavé řešení pro mnohá kopcovitá česká města.
Citybiky
Městská kola se přizpůsobují hrbolatým a kopcovitým terénům. Sedm a více rychlostí v náboji, odpružená přední vidlice a sedlovka zajišťují komfort jízdy i ve ztížených podmínkách vnitřní Prahy. Účelnost zde vítězí nad prostotou původních jednorychlostních městských kol, vede ale k jejich širší použitelnosti — a to je podstatné.
Z řady vystavovatelů městkých kol uveďme alespoň již tradiční Citybikes, do ČR expanduje na německém trhu etablovaný Kettler, zastoupení a širokou nabídku má také Hercules, Winora, Kross, nebo americké Electra a Globe. Městská kola jsme viděli také pod značkami Sundance, KTM, Galaxy, a v nabídce je má i Author.
Snažil jsem se prozkoumat také nabídku levnějších městských kol, které by si zájemce o městskou cyklistiku pořídil pro místní pojíždění. Taková kola najdete pod značkami Carret, Liberty, Ister nebo Piranna (D-bike). Příjemně překvapil Velamos (Liberta), s koly postavenými i na moderních městských unisex rámech a cenou pohybující se pod šest tisíc u kola s třírychlostní nábovou převodovkou.
Elektrokola
Elektrokola letos zaznamenala ohromný vzestup. Na veletrhu byla k vidění u mnoha vystavovatelů, nejvíce se jich ale sešlo v pavilonu G, kde byly k dispozici k vyzkoušení. A stálo to za to! Projížďka po ,,cyklodromu“ ukázala, jak minimální námahy je třeba ke svižné jízdě.
Elektrokola byla vidění v podstatě v několika podobách: Nejlevnější skládačky začínají cenově už kousek nad deseti tisíci. Nejvíce bylo k vidění elektrických citybiků, protože město je zjevně pravý cíl pro tato kola. Některá elektrokola se blížila až ke cruiserové eleganci a pro opravdové fajnšmekry se našly i tříkolky, dokonce v provedení s košem pro dvě děti, podobným, jaký bývá k vidění v Kodani — ovšem cena takových lahůdek už se blíží ceně nepříliš ojetého auta.
Jinou možností je elektrizace stávajícího kola, kterou nabízí hned několik firem a to jak pomocí osazení dovážených elektrizačních sad, tak osazením vlastních výrobků.
Zdá se, že kola s elektrickou asistencí pohonu mohou být jednou z odpovědí na problém městských kopců. Elektrokola obecně jsou ostatně tak zajímavým fenoménem, že se mu budeme brzy věnovat podrobněji.
Skládačky
Skládacích kol bylo k vidění možná méně, než by si pro své výhody zasloužily. Převládaly výrobky firmy Dahon, dovážené ponejvíce Azubem, v nabídce je má (často po přeznačení, ale rukopis je jasně rozpoznatelný) i řada dalších firem. Zajímavé byly skládací ,,městské“ Dahony.
Skládací elektrokola by zatím šlo označit spíš za ,,překládací“, a bohužel jsem nenašel zástupce Bromptonu, který by předvedl, jak také může vypadat skládací kolo. K vidění bylo také pár skládaček jako Halfway nebo A-bike, které můžeme považovat spíš za hříčky nebo drahé hračky, než za prakticky použitelná skládací kola.
Cruisery
Velkými koly pro potěšení a zábavu, obecně nazývanými cruisery, se na výstavišti prezentovalo hned několik firem. Část svého sortimentu ukázal Felt. Zájem mé ženy (,,to mi koupíš, až zbohatneme“) vzbudil takřka krajkovými motivy ozdobený Jasmine, zatímco skrytý kousek motorkářského srdce potěšily dva vystavené šlapací choppery.
Americká Electra nyní nabízí celý svůj sortiment spočívající především v líbivých cruiserech a coasterech. Zajímavá je ovšem také série citibiků ,,Amsterodam“ v tradičním evropském retrostylu. Své zastoupení v ČR má také kalifornský cruiserový specialista Nirve: pokud byste své dívce chtěli pořídit kolo ve stylu ,,Hello Kitty“, obraťte se právě na tohoto výrobce.
Vystavované cruisery byly většinou vybavené třírychlostní převodovkou, což je pochopitelné: Kopcovitá česká města nejsou pro ,,fixies“ příliš vhodná. Pravý cruiser se sedmirychlostní interní převodovkou ovšem v nabídce budete hledat těžko (jeden má Felt, jinak nic).
Koloběžky a speciality
Ve městě podceňovaný dopravní prostředek vystavovalo několik výrobců a prodejců. Zaujaly mne koloběžky Laser, vybavené velkým košem na řidítka a vestavěnou zadní blikačkou. Koloběžky, velké tříkolky a jiné zakázkové speciality nabízí i ostravská Hota a řada dalších firem.
Doplňky
Nosiče, blatníky a blikačky jsou pro městské kolo nutným minimem. My jsme hledali účelné a zajímavé specialitky. Bezbateriové blikačky a světla Reelight, poháněné rotací kol a montované do konců vidlic a oceněné zlatou cenou letošního veletrhu Eurobike, nabízí Citybikes.
Příchod městské cyklistiky do ČR ovšem doprovází nabídka doplňků, které kromě základní funkce činí vaše kolo také více individuálním a krásnějším. Zvonky všech velikostí a barev, pískací zvířátka, pro svůj překvapivý zvuk vhodná na přeplněné městské cyklochodníky. Do módy se dostávají ,,kulaté“ přilby s bílým matným povrchem a minimem otvorů, které si můžete dle libosti pokreslit.
Pokud máte více peněz, můžete si užít luxusních kožených sedel a jiných doplňků anglické firmy Brooks. U Elektry si (alespoň podle katalogu) můžete vybrat přibližně ze třiceti barevných provedení sedla, k většině z nich dostanete barevně sladěné gripy a kabelku do rámu. Kdo touží po v Kodani oblíbeném držáčku na kávu s montáží na řidítka, nebo po třásních na koncích řidítek, má taky šanci.
Co chybělo
Zklamala mě nabídka zámků, k vidění nebyla skoro jediná pořádná ,,podkova“. Ve městě je potřeba zamykat pořádně a k tomu zatím nabízené vzorky nestačí. V přímé nabídce na stáncích jsme také zatím nenašli brašnu, která by byla schopná zajistit bezpečnou přepravu notebooku (nějaké takové jsme nakonec objevili až při důkladném studiu katalogů).
Zatím také nebyla k vidění prodloužená kola Xtracycle, nabízející úžasné možnosti přepravy dětí i nákladu bez omezení pohyblivosti bicyklu, a (až na jednu elektrifikovanou výjimku) ani ,,holandská“ přepravní kola bakefiets. Nu, snad se ukázky zejména toho prvního praktického řešení dočkáme už na dalším ročníku.
Závěrem
Letošní ročník veletrhu Sport-life ukázal, že městská cyklistika má už mezi výrobci i prodejci pevné místo. Sortiment nabízeného zboží se potešujícím způsobem rozšiřuje. Mnoho výrobců hledá pro svá kola místní dealery, což naznačuje, že boom městské cyklistiky je prostě tady.
Fotografie
Fotografie z veletrhu si můžete prohlédnout zde: