Anketa o cyklistickou stavbu Prahy

Publikováno: 10. června. 2009, 1 min. čtení
Aktualizováno: 15. ledna. 2021
Autor: redakce
pruhy_pnk_neprime_150
(ilustrační foto T. Cach)

Cyklistická sezóna začala. Pražští cyklisté se rozjíždějí po městě a shledávají, po jakých nových stezkách, trasách a pruzích, stavěných tradičně především na podzim a v zimě, se mohou letos vydat. A proto se ptáme: Které stavby nebo opatření pro cyklisty vám nejvíc pomáhají? A které místo v Praze považujete za noční můru každého cyklisty?

Vyhlašujeme čtenářskou anketu o cyklistickou stavbu Prahy. Až do poloviny června přijímáme vaše nominace, kterými doplníme náš úvodní seznam, poté vám dáme hlasovat. Projektanti nebo lidé, kteří se nejvýznamněji zasadili o řešení, které vyhraje, dostanou od nás diplom. Můžete jim touto cestou poděkovat a morálně je podpořit.

Anketu vyhlašujeme v následujících kategoriích:

1. Cyklistická stavba Prahy

Stavba nebo opatření, které podle vašeho názoru nejvýrazněji prospělo rozvoji cyklistiky v Praze. Navrhněte stavby a opatření vzniklé v posledních několika letech, které podle vás prospěly mnoha cyklistům, přinesly do města něco nového, nebo zlepšily poměry na nebezpečném nebo velmi problematickém místě.

2. Pražská cyklistická ostuda

Stavba, stavební úprava nebo opatření, která cyklistice v Praze podle vašeho názoru nejvýrazněji uškodila. Nominujte nepovedená stavební řešení, přerušení hojně používané trasy, vznik nového nebezpečného místa. Můžete nominovat i místa, která jsou nebezpečná historicky a takříkajíc ,,leží ladem“.

Co a jak

Nominace pište do komentářů pod tento článek. Uveďte místo, jeho popis, důvod pro nominaci a kategorii, do které stavbu nominujete. Pokud máte fotografie, můžete je poslat na mail redakce[at]prahounakole.cz.

Uzávěrka nominací je dne 15.6.2009. Po skončení nominací vyloučíme stavby, které nesplňují kritéria soutěže a vybereme v každé kategorii 5-10 staveb, které postoupí k hlasování. V průběhu ankety budeme jednotlivé nominované stavby a řešení průběžně představovat a komentovat — dáme vám tak trošku nahlédnout do toho, co se v Praze děje i do zákulisních podrobností.

K vyhodnocení soutěže dojde v září, v průběhu Evropského týdne mobility. Vítězem ankety se stane nominovaná stavba s nejvyšším počtem hlasů. Potvrzení o vítězství stavby v podobě diplomů budou předány tomu, kdo je zodpovědný za konkrétní projekt, v případně anticen pak tomu, kdo je zodpovědný za zmršenost stavby. Kdo je projektantem opatření, na které jsme v Praze pyšní?

Naše nominace

Členové redakce Prahou na kole nominují v jednotlivých kategoriích následující stavby:

1. Cyklistická stavba Prahy

Redakční nominace:

Vratislav Filler: Cyklopruhy na Vršovické
Jsou to první skutečně fungující cyklopruhy vyznačené na stávající městské třídě. Využitím v Praze zcela nových prvků, jako jsou nepřímá odbočení, odbočovací pruh průběžný pro cyklisty, cyklopiktokoridor a další, je cyklistické řešení Vršovické ulice takovým testovacím případem pro budoucí rozvoj cyklistiky v Praze. Přitom řešení bylo relativně levné, myslím, že to byly v loňském roce nejúčelněji věnované peníze.

Jan Valeška:Cyklopruhy na Rohanském nábřeží
První komplexní řešení dlouhého úseku nově postavené městské třídy s cyklopruhy a představenými stáními cyklistů. Jsou zde použita zatím jinde neimplementovaná řešení, jako je například odbočovací cyklopruh.

Hynek Hanke: Náplavky na trase A2
Díky náplavkám se trasa A2 dotýká z obou stran městského centra. Trasa je živoucí tepnou městské i rekreační cyklistiky, příjemným místem odpočinku. Předlažba cyklostezky dvojicí pásů z hladkých dlaždic, ač by se jí dalo i mnohé vytknout, konečně umožnila cyklistům tyto trasy plnohodnotně využívat.

Další stavby, které jsou zajímavé, ale případnou nominaci ponecháme na vás:

  • Cyklopruh v ulici Chotkově. První „stoupací“ cyklopruh v centru Prahy.
  • A1: Legalizace průjezdu cyklistů křižovatkou Anděl. Důležité opatření umožňující projet po dlouhých letech pohodlně přes pěší zónu.
  • Protisměrka v ulici Na Vrstvách. Protisměrka řešená cyklistickým stoupacím pruhem zajišťuje pohodlné stoupání od Dvorců na Kavčí Hory.
  • Cyklopruh na Vinohradské mezi Florou a Želivského. Řešení v rámci zklidnění ulice.

2. Pražská cyklistická ostuda

Redakční nominace:

Vratislav Filler:,,Zcyklostezkování“ chodníku ulice Povltavské na páteřní trase A2.
Technokratické a zbytečně nákladné řešení, které nijak nezvýšilo bezpečnost cyklistů. Slepé následování technických norem vedlo k tomu, že v jednom směru je veden cyklopruh po silnici, kde auta jezdí běžně 90 km/h, a který kvůli svodidlům nelze v délce 1 km vůbec opustit. Zábradlí instalované na svodidlech chodník dále zúžilo a optimální průjezdní stopa je znehodnocena nesmyslným hmatným pásem, který slepcům nijak neslouží. Absurditu řešení celého úseku podtrhuje jeho aktuální uzavírka [link].

Jan Valeška:Zhoršené spojení Dejvic s centrem kvůli výstavbě tunelu Blanka..
Nejen pro zhoršení situace cyklistů, ale možná ještě více pro negativní vliv na cestování MHD.

Hynek Hanke:Křižovatka Národní divadlo
Křížení centrálních úseků klíčových pražských cyklotras A2, 1 a 2 se zde materializuje v zoufalé sebevražedné doplňkové tabulce, ,,Cyklisto, po přechodu vlevo!“, kterou by snad mohlo respektovat jen naprosté kamikadze. V obecnější rovině jde o neexistenci (a především neexistenci snahy řešit) spojení obou slepých konců severojižní cyklistické trasy A2 mezi Mánesem a Rudolfinem.

Další kandidáti:

  • ,,Pupova křižovatka“ na nábřeží Kapitána Jaroše. Uzavírá od Hlávkova mostu cestu na sever, na Letnou či do Stromovky. Extrémně nepříjemné příčné překonávání po přechodech na několik fází křižovatky s ostrůvky, na které se nevejde jízdní kolo.
  • A16: Přerušení výstavbou dálnice R6. Přerušení nejpohodlnější cyklistické spojnice z Hostivice do Prahy výstavbou dálnice.
  • Cyklopruhy na Štefánikově mostě. Cyklopruhy byly namalovány až na nátlak cyklistů, dodatečně do dokončované stavby, protože se s nimi v projektu rekonstrukce nepočítalo. Jejich použitelnost je tak značně omezená.
  • Světelné přejezdy na cyklostezce křížící ulici V Parku na Chodově. Pro maximální bezpečnost jsou přejezdy pouze na vyžádání, zatímco chodcům padne zelená vždy. Méně výhodné řešení pro cyklisty přímo navádí k přejíždění na červenou.
  • Neviditelný přejezd pro cyklisty na Elsnicově náměstí v Libni. Přejezd přes frekventovanou Voctářovu ulici není chráněný světly a cyklisté jej tak mohou překonat jen s obtížemi. Navíc je umístěný v nepřehledné zatíčce a vlivem nepřítomnosti vodorovného značení takřka neznatelný jak pro chodce, tak pro řidiče.

Pokud jste v našich osobních nominacích nenašli stavbu, která vás nejvíc těší (nebo naopak nejvíc pije krev), nominujte jí do ankety připomenutím v komentáři pod článkem.

redakce
Redakční tým online magazínu Městem na kole

Ivoš 26. 5. 2009, 00:27

Určit jednu věc je těžké, či spíše nemožné, protože to co usnadňuje jízdu je právě návaznost jednotlivých tras a úplnost řešení.
Tedy kladně hodnotím, že již vznikají úplné trasy a jednotlivé útržky z dřívějška se propojují.

Z jednotlivostí:
Náplavky jsou i díky umístění v centru nesporné.
Potěšil podjezd Hlávkova mostu i pěkně vyřešený protisměr v Ovenecké.
Velkou radost mi dělá šotolinový chodník na Rohanském nábřeží, protože tam je radost jet. Na obou koncích se dá pokračovat, tedy vede odněkud někam.

Negativních věci cítím dvě a také obecné: plýtvání značkami: "Cyklisto veď kolo" a formální nemožnost jezdit po přechodu pro chodce.
Tím naprosto nesnižuji absolutní přednost chodců na přechodech a chodnících.

A z jednotlivostí:
Souhlasím s nesmyslností řešení Povltavské a z mého pohledu je podobné (výše chválené) Rohanské nábřeží. Je to velmi pěkně udělané řešení na nevhodném místě, kde auta rozhodně jezdí dost rychle. Až se vyjedou koleje, ve kterých bude stát voda, tak rychlá auta za deště budou cyklisty sprchovat špínou ze silnice. Jet zde s dětmi by mě ani nenapadlo. Už tím, že znám dvě příjemnější alternativy z obou stran, tak vím, že tudy jsem jel jednou a zřejmě naposledy.

vilem 26. 5. 2009, 09:00

Cyklopruh na ulici Želivského ? Jana Želivského ? To je nějaká chystaná novinka? Neuvěřím dokud neuvidím!

Vratislav Filler 26. 5. 2009, 09:05

Vilem: soory, myšlen pruh na Vinohradské mezi Florou a Želivského. už jsem to opravil.

MYZA 26. 5. 2009, 12:18

Rozhodne je super naplavka, za nejvetsi chybu bych ale povazoval jeji preruseni mezi Staromestskou a Manesem.

vilem 26. 5. 2009, 15:24

to Vratislav Filler: Škoda, to by mě fakt překvapilo! To co opravdu chybí je bezpečné propojení jednotlivých hlavních tras od severu k jihu, v tomto případě od Ohrady na Vinohrady a Strašnice.

pekas 26. 5. 2009, 16:41

Pozitivne hodnotim trasu podel Rokytky z Hloubetina do Libne. Na ni se da vytknout blativy usek v podjezdu pod vleckou u Podebradske a odvodnovaci zlab v miste, kde Rokytka vyteka zpod Cuprovy.
Sotolina od Libenskeho mostu navazujici u Hiltonu na stezku az k pravnicke fakulte nema chybu. Doufam, ze se ji podari udrzet prujezdnou v prubehu vystavby kolem Pobrezni (tam, co je dnes plan a ruiny).
Pije mi krev krizovatka na Nabrezi Kpt. Jarose, cekat na vsechny zelene tam chce opravdu velkou trpelivost a kolo nastorc, aby ho nesejmula projizdejici tramvaj. Sedm schodu na stezce na od Vltavy Letnou jsou nejvetsi zhovadilost. Na Petrine u horni stanice lanovky je na zemi preskrtnute kolo a zaroven svislym znacenim vedena cyklostezka. V Zabehlicich za Hamrem u rybnika koreny vylezajici z asfaltu temer znemoznuji jizdu na kole, takze take minus.
Vyborne je reseni useku Cerny Most - Horni Pocernice pod okruhem. A tak dale. Celkove se to lepsi, to je hlavni.

Daniel Fišer 26. 5. 2009, 21:08

Skvělá je náplavka.

Ostudných míst je spousta. U zmiňovaných přejezdů na cyklostezce křížící ulici V Parku na Chodově kromě semaforů i jejich umístění vlevo vedle přechodu pro chodce. Většina chodců pokračuje přímo do Parku, cyklisté, kteří chtějí jet dál po cyklostezce, jim kříží cestu, aby se za přejezd opět zařadili vpravo na stezku.

Ostuda je taky třeba cyklostezka na chodníku v ulici U plynárny, mezi železničním mostem a křižovatkou pod Bohdalcem: v levé části chodníku, kde je vyznačena, jsou umístěny sloupy trolejového vedení. Navíc je vedena tak, že projíždí dvěma zastávkami tramvají a autobusů, což je kritické hlavně u Kauflandu, kde celodenně nastupují davy lidí.

Martin 1. 6. 2009, 21:41

Plus: hlavně změna pojetí cyklodopravy od víkendové turistiky a žlutých cedulek dokopce-zkopce k cyklopruhům.

Mínus: souhlas s cyklostezkou U plynárny (směrem do centra jezdím raději po silnici), děsivá je hlavně návaznost. Na Bohdalci končí na frekventovaném chodínku a neřešené vražedné křižovatce s vysokými obrubníky, na druhé straně končí úzkým chodníkem bez přejezdu/přechodu.

Vůbec podél Botiče do Hostivaře prý vede nějaká cyklotrasa a na stránkách města je něco o trasách kolem pražských potoků, ale jediná sjízdná možnost je úzká a frekventovaná Záběhlická ulice :(

Robert Svoboda 2. 6. 2009, 09:48

Ac pozitivne mineny pocin, pruhy na Vrsovicke mi prijdou jako nebezpecne. Osobne tam jezdim temer kazdy den a bezohlednost (mozna zabednenost, neznalost, nezajem, ...) ridicu, kteri zastavili a oteviraji dvere do stezky me desi. Jezdim co nejvice vlevo, tzn uz spise v pruhu pro auta, abych se vyhnul dverim. Dalsi kapitolou jsou ridici, kteri snad bez mrknuti do zrcatka do pruhu vjizdi a parkuji... Povazuji ty pruhy za velmi nestastne resene. Nezaradil bych je mezi ostudu, ale mezi vzory ani nahodou.

Jarmila Němečková 9. 6. 2009, 14:53

A16 - přerušení spojení do Hostivic přivaděčem dálnice je fakt tupý. Přitom by se nějaký piditunel pro cyklo a pěšáky v těch milionech v pohodě schoval.

Prostě odstřelili starou, osvědčenou, naprosto logickou spojnici. Hlavně, že to autům sviští.
Nominuju na Grand Prix ostuda - projektanta i investora.

Slávek 15. 6. 2009, 08:44

Ahoj Pekas, koukám, že jezdíš Prahu skoro celou. Na žlabu pod Čuprovou jsem slušně rozstřelil zadní kolo citybike (blbě se s ním, navíc v sáčku, na poslední chvíli skáče). Ať to jezdí. S.

Slávek 15. 6. 2009, 08:52

Navrhuji další level celého hodnocení: což takhle zhodnotit Městské části? A pak starostům a jejich místodržitelům zaslat výsledek. Včetně vedení MHMP+komise. Ať to padne na úrodnou půdu ve směru od veřejnosti k politikům!
U mě jsou negativně favoritní Prahy 1,4,5 a 6 za kompletní dopravní politiku. Kladně Prahy ty, co mají alespoň v posl. tří letech vyhotoven cykogenerel (11,12,10,18....atd.). Chci jen upozornit, že cyklopruhy na významnějších komunikacích dělá MHMP (ne místní MČ). Je to např. případ BUS a cyklopruh na Vrchlického (vlastně všechny cyklo a BUS pruhy), Vinohradská, Rohanské apod.

Jirka Ptáček 15. 6. 2009, 09:03

Kandidátem na obě ceny je jednoznačně propojení severu s jihem podél Vltavy. Na většině míst rychlé a bezpečné (Podolí, náplavky, oblast Rohanu) s kiksy které jsou typicky zdejší (Vyšehradský tunel, křižovatka u Národního divadla, jednosměrka Šeříková...).

Jan 15. 6. 2009, 15:48

Nominuji jednu starší cyklotrasu, která u mě ale vítězí proto, že vede lesem a ne po silnici, klidně na ní můžu vzít děti a plynule po ní projedu z Chodova do Braníka, naší cyklistickou "Jižní spojku". Bohužel při prosazování nové cyklistické strategie, které vévodí cyklopruhy, se na děti úplně zapomíná.

Jan 15. 6. 2009, 15:50

A pokud se jedná o městské části, nezapomeňte prosím na totální ignoranci MČ Praha 3. Žádný paskvil tu nevzniká, protože se tu neděje nic.

Vratislav Filler 16. 6. 2009, 13:52

Vážení přátelé, nominace jsou dnešním dnem ukončeny. Čekejte článek, ve kterém je shrneme a nabídneme vám možnost hlasování!

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat