Pražský magistrát představil cykloplány pro rok 2024

Publikováno: 22. dubna. 2024, 4 min. čtení
Úvodní foto: MHMP
Publikováno: 22. dubna. 2024, 4 min. čtení
Úvodní foto: MHMP

Pražský magistrát dnes za účasti náměstka primátora pro oblast dopravy Zdeňka Hřiba, předsedkyně pražské cyklokomise Báry Soukupové (oba Piráti), Josefa Richtra za TSK a Jaroslava Macha, vedoucího oddělení dopravy magistrátu, představil plány investic do cyklistické dopravy pro rok 2024. Byly tak představeny infrastrukturní projekty, které zlepší podmínky dopravě na kole ale i po svých.

Na začátku náměstek Zdeněk Hřib (Piráti) popsal výhody cyklistické dopravy. Uvedl také graf, na kterém je vidět vývoj počtu lidí na kole v Praze dle dat ze sčítačů. Doplnil, že tato data nejsou plně relevantní, protože ne vždy sčítače fungují, zároveň nejsou rozmístěny na mnoha důležitých místech periferie či v centru. Ukázal také plán nadřazených cyklotras, který Rada města schválila již v roce 2022.

Dále byly představeny investice do cyklistické i pěší dopravy v minulých letech. Praha chce letos do stezek investovat 137 milionů korun.

.

Posléze se chopil slova Josef Richtr, místopředseda představenstva TSK Praha, který představil výčet akcí, které se letos budou realizovat:

  1. Stezka na cyklotrase A1 podél Strakonické, a to mezi ulicemi Nádražní a U Královské louky na Smíchově. Půjde o rekonstrukci chodníku a vyznačení stezky pro pěší a cyklisty v jeho trase. Úsek bude mít délku 1500 metrů, výstavba má začít v řádu dnů.
  2. Stezka na budoucí trase A42 Labuť–Kačerov v Praze 4 podél ulic Vídeňská a Michelská. Půjde o rekonstrukci chodníku, bude zde fungovat režim chodníku s povoleným vjezdem kol. Délka úseku je 900 m, povede tudy cyklotrasa A42, v budoucnu nadřazené trasy A7 či A5. Akce je ve výstavbě, hotovo má být do konce května.
  3. Modernizace stezky A2 na Podolském nábřeží v úseku Veslařský ostrov – čerpací stanice MOL v délce 930 metrů. Půjde o obnovu povrchu a mírné rozšíření v duchu loni dokončené části. Výstavba má začít po rekonstrukci Barrandovského mostu, tedy kolem září a října.
  4. Rozšíření stezky na cyklotrase A1 v Radotíně v Praze 16. Nyní se soutěží zhotovitel, realizace během léta či na podzim.
  5. Stezka A114 K Cementárně – Na Drážkách v Praze 16. Nyní se soutěží zhotovitel, realizace během léta či na podzim.

Na závěr dodal, že TSK by mohla realizovat akcí víc, kdyby ji město přidělilo více financí. Mnoho projektů má podle něj již stavební povolení. Náměstek Hřib zdůraznil, že Vršovickou drážní promenádu nikdo nevyřadil z přípravy, pouze se její příprava kvůli komplikovanějším jednáním se Správou železnic (SŽ) protahuje zhruba k roku 2027.

Předsedkyně pražské cyklokomise Bára Soukupová (Piráti) doplnila, že cyklodopravě pomohou i akce jako rekonstrukce mostů nebo výstavba Terminálu Smíchov. Jeho cyklo-návaznosti se budou pomocí nástroje „design & build“ soutěžit letos, realizace by mohla proběhnout v roce 2025. Na Libeňském i Dvoreckém mostě je v plánu nový dánský cyklopás.

Bára Soukupová také doplnila, že k rozvoji cyklistické dopravy v Praze velkou mírou přispívá i sdílení kol. Hlavní město každému držiteli kuponu Lítačka dává 2x denně 15 minut jízdy na kole zdarma. Došlo také k ukázce nejčastějších jízd sdílených kol po Praze. Zdeněk Hřib uvedl, že je snaha, aby sdílení kol fungovalo více i mimo širší centrum.

Celá tisková konference je ke zhlédnutí dostupná zde.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Komentáře k článku

Ondra 22. 4. 2024, 17:02
29

Hned úvodní foto, kde se při “modernizaci cyklotrasy A2” daly kostky a zrušil ojedinělý červený asfalt s oddělenou stezkou. K těm akcím, tři akce z nich jsou v podstatě opravy stávajících chodníků. Zbylé nepodstatné. Po třech letech u vyklizené bývalé trati se zjistí, že jaksi tam má vést rychlodráha. A nejspíš za tři roky se začne stavět (zda vůbec). Propojování tras a nové trasy v centru: 0

Zbyněk 22. 4. 2024, 21:45
35

To je jako přijít na oslavu s prázdnou lahví.

Kuba 22. 4. 2024, 21:59
17

Nevím, jestli se smát nebo plakat...

Lukáš 22. 4. 2024, 23:36
17

Hrozně mi tahle konference připoměla jak se chlubila Praha 6 tím jak ze 117 přestupků řidičů udělalila (Městská policie) pokuty v hodnotě 6900kč. Tedy necelých 60kč za přestupek.

Kdyby se tahle tiskovka nekonala, tak by to asi bylo lepší. Stejně jako kdyby Praha 6 vůbec nic takového nesdílela na sociálních sítích. To je ostuda jak Brno.

Opravit za celý rok 4 chodníky a udělat cyklostezku na Praze 16, na Praze o které velká část lidí vůbec ani neví kde je. Fakt výborný. Ukázkový skanzen.

Karel 23. 4. 2024, 02:11
3
23

Jsou to vyhozený stamiliony, cyklisti stejně jezdí po silnicích, protože je to pro ně pohodlnější a protože po souběžné cyklostezce jezdit nemusí.

Tomáš 23. 4. 2024, 09:31
22
5

Křivka nárůstu počtu cyklistů v Praze odpovídá množství investic. Nezačne-li město brát cyklistiku opravdu vážně, tj. budováním bezpečné a promyšlené cyklistické infrastruktury nebude žádný významnější nárůst počtu cyklistů. To samozřejmě musí jít ruku v ruce s regulací automobilové dopravy v Praze. Nakonec šlo to i jinde a v mnohem větších městech.

David 23. 4. 2024, 09:50
1
3

Tomáš: Ruku v ruce s regulací čeho?

Michal 23. 4. 2024, 12:04

Nechápem prečo nie je možné potiahnuť A1 po Cisarskej louke a vybudovať tam na konci nejaký mustrk, ktorý by to krásne spojil so smichovskou naplavkou. Jazdiť popri Starkonickej po chodníku to je fakt lákavé...

Martin Šnobr 23. 4. 2024, 12:05

Michal – na Císařské louce se lávka plánovala, ale neprošla přes vlastníka pozemků České přístavy a.s. Kromě toho by stezka na ostrově neřešila místní vazby podél Strakonické, ale jen tranzit.

Michal 23. 4. 2024, 12:12
4
1

Martin: diky za reakciu, to som nevedel. Aké miestne väzby máte.na mysli? Mne typický usecase príde napr doprava z Barandova, Chuchle, Radotina atď. do centra do niektorej z kancelárskych budov, tj typicky na Andel a ďalej. Ak by to bolo postavené takto plus by sa zlepšil prejazd Kampou, tak aj ja na trase Modrany - Karlin radšej využijem A1. V súčastnosti jazdím A2 a samozrejme úsek od Manesu po Rudolfinum stojí za h****.

Martin Vágner 23. 4. 2024, 14:48

Skvělý...
(1) a (2) jsou úpravy chodníků, (1) při stávající šířce a předpokládaném sdíleném provozu s chodci bude pro cyklisty určitě velmi atraktivní, spíš jde asi o vymístění cyklistů ze silnice? (2) má možná smysl pro toho, kdo se od metra Kačerov pojede projet do Krčského lesa, dopravní smysl mi uniká. Stezka (3) má hrdla láhve v jiných místech, tato rekonstrukce snad má smysl v tom, že stezka asi stejně bude uzavřena kvůli Podolskému mostu, tak se při jednom uzavření udělá i přilehlý povrch. Otázka je jak - z té už hotové části blíže Vyšehradu žaluje neřešený přechod v prodloužení Podolské do loděnice, kde mohl být při minimální troše snahy cyklopřejezd. OK. Tím jsme ovšem s širším centrem hotovi. Vyloženě žertovná mi přijde akce (5) v Lochkově, tam by mě zajímalo, kolik tam projede denně cyklistů a jak jsou aktuálně ohroženi hustým provozem...
Nějak mám pocit, že se ve spirále času vracíme zpět: vybavuji si z osmdesátek slavnostní otevření asi stometrové červeně natřené cyklostezky ve Střešovicích (asi ulice Nový lesík), jedné z prvních v Praze. Odnikud nikam.

Anna 23. 4. 2024, 15:09

Co je to "Rozšíření stezky na cyklotrase A1 v Radotíně"? V jakém úseku přesně? Internet mi moc neporadil.

Martin Šnobr 23. 4. 2024, 16:31

Anna – také bych rád věděl, v tomto je magistrát bohužel vždy hodně nekonkrétní, musíme se složitě doptávat a zjišťovat.

Tonda 23. 4. 2024, 17:04
10

@Karel, ano cyklisté jedou tam, kde je to pohodlnější, stejně tak jako řidiči ostatních dopravních prostředků, to je naprosto přirozené chování. Respektive v drtivé většině případů je ta silnice jediná možnost.

V Praze skoro žádné cyklostezky nejsou, jen stezky pro pěší s povolenou jízdou kol a stezky pro chodce cyklisty. Pokud by tu byly dobře udělané cyklostezky, tak cyklisté po nich budou jezdit radši než po silnicích.

Jan Fiala 24. 4. 2024, 08:09

A Krejcárek - Balabenka?

Jan Fiala 24. 4. 2024, 10:01

Vzhledem k velké inflaci, vzhledem k drastickému růstu cen ve stavebnictví se vlastně počítá s drasticky menšími investicemi do cyklodopravy; 100 milionů v roce 2024 není totéž, co 100 milionů v roce 2020.

Martin Vágner 24. 4. 2024, 10:12

Poslechl jsem si záznam konference. Žertovné! Kdyby to bylo na radnici v Chlumci nad Cidlinou, tak to rozsahem zhruba odpovídá...

Petbrab 27. 4. 2024, 09:11
1
1

Viděl jsem video jak se Hřib a ta druhá pirátka předvádí u Holešovic na novém úseku A1.
Hřib tam blekotá, že se má vybudovat t i úsek mezi železničním mostem a Dvoreckým mostem.
Nevíte někdo, zda povede okolo břehu nebo dále od břehu v ulicích?

Kuba 27. 4. 2024, 10:34

Petrab: úsek mezi Dvoreckým a železničním mostem má být AFAIK v dohledné době zrekonstruovaný a legalizovaný chodník podél Strakonické. bod 1. z tohoto článku. Nic lepšího tam město teď neumí nebo nechce umět.

Kuba 27. 4. 2024, 10:34

Petbrab: omlouvám se za vypadlé písmeno v nicku.

MartinP 29. 4. 2024, 09:20

Kdo čekal změnu s Piráty, tak se přepočítal. Selhali jak v parlamentu, tak na magistrátu Prahy. Ale jakou změnu budeme volit teď? Kdo nám zase slíbí že bude cyklo jedna z priorit a pak nám tady bude zcela bez studu lhát a cucat si čísla z prstu a ospravedlňovat si tím že neudělal zhola nic? Toto je hrozně smutná tiskovka, obrovský úpadek Prahy nadále pokračuje..

Petbrab 2. 5. 2024, 09:31

Nijak si nevybavuji, že by A1 v Radotíně zasluhovala rozšíření.
Raději by měli rozšířit A2 v úseku Modřanských lagun, od ulice Od soutoku po návrat ke břehu.
O slunečném víkendu je to tam díky množství lidí o hubu.

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat