Komentář: Jak Praha „modernizovala“ cyklostezku v Podolí

Publikováno: 24. dubna. 2023, 6 min. čtení
Aktualizováno: 25. dubna. 2023
Publikováno: 24. dubna. 2023, 6 min. čtení
Aktualizováno: 25. dubna. 2023

Oddělená cyklistická infrastruktura v Praze nestagnuje, ona dokonce ubývá. Důkazem je aktuální „modernizace“ nejvytíženější pražské cyklotrasy A2 v Podolí. Město investovalo desítky milionů do řešení, které nepřináší zásadní zlepšení cyklistické ani pěší dopravě. Dělená cyklostezka byla zrušena, smíšená vydlážděna a nakonec přerušena.

Zrušení cyklostezky

Praha v rámci rekonstrukce zrušila jednu z mála skutečných cyklostezek v Praze. Na 250 metrů dlouhém úseku pod Vyšehradem 15 let fungovala dělená stezka pro pěší a cyklisty. V rámci rekonstrukce město tento úsek ruší, cyklisté a pěší jsou tak zpátky ve smíšeném režimu. A to i přesto, že víme, že kombinovat lidi jdoucí pěšky a jedoucí na kole je zvlášť na takto vytížených trasách nevyhovující řešení.

Spojovat dva různé (a rychlostně rozdílné) způsoby dopravy do jednoho pruhu bude vždy tvořit konflikty. Ať už mezi chodci a auty, auty a koly nebo chodci a koly. A není to příjemné ani jedné skupině.

Je podivuhodné, že tento přístup Praha realizuje v roce 2023, zvlášť na úseku, kde bylo na dělení pěších a cyklistů dostatek místa. Je snad záměrem vytvářet konflikty mezi lidmi, kteří jdou po svých a jedou na kole? Jde o snahu „vyhnat“ cyklisty do paralelních cyklopruhů, které ale vedou podél zaparkovaných aut a před Vyšehradským tunelem navíc končí?

Vydláždění cyklostezky

„Modernizace“ za desítky milionů z peněz určených na „rozvoj“ pěší a cyklodopravy nepřináší jen zrušení oddělené cyklostezky. Na stejně dlouhém navazujícím úseku k Vyšehradskému tunelu město nechalo 250 metrů nadřazené cyklotrasy A2 vydláždit. Podmínky se tak zhoršily nejen pro lidi na kole, ale i pro ty, kteří jdou s kočárkem, jedou na skejtu, koloběžce, kolečkových bruslích, nebo na vozíčku. Nebo se třeba jen rozhodnou někam dojít s kufrem na kolečkách.

Vydlážděnou stezku pro pěší a cyklisty navíc město ruku v ruce s touto změnou chystá značením degradovat na pouhý chodník s povolenou jízdou kol, což dokonce neodpovídá ani nedávno schváleným standardům aktivní mobility. Rychlost tak bude snížena na 20 km/h, lidé na kole se na pražské nejvytíženější cyklotrase stanou pouhými hosty.

Alternativa existuje – vydat se po cyklopruzích na souběžné vozovce. Ty však končí před tunelem, kde přichází jízda mezi kolejemi a pak už člověk musí pokračovat v proudu aut až do centra. Odbočit na náplavku je z hlavní ulice, zvlášť ve špičce, téměř nemožné – a hlavně nebezpečné.

Zbytečné přerušení cyklostezky

Aby toho nebylo málo: Pokud po „modernizované“ stezce pokračujeme dál mimo centrum, čeká nás další novinka. U Žlutých lázní stezku nově přerušil vjezd na parkoviště. Kdo by čekal, že se vydáme směrem vyspělé cyklistické civilizace, a bude zde vyvýšený kontinuální průjezd, když už se vše dělalo nově, má smůlu. Vjezd aut na pozemek má očividně vyšší prioritu. Alespoň tu psychologickou, jak to naznačuje stavební řešení místa – žlutý asfalt stezky přerušen tím černým. Doufejme, že alespoň z hlediska dopravních předpisů zde bude nakonec přednost pěších a cyklistů zachována.

Zatímco v západních i východních zemích je kontinuální chodník naprosto běžnou věcí, u nás tento přístup nedokážeme aplikovat ani na nejoblíbenější stezku podél Vltavy.

Podstatnou část rozpočtu na rozvoj cyklodopravy tak vysála akce, která odporuje cyklistickým trendům v zahraničí. Jde o rekonstrukci již existující stezky, která byla v dobrém stavu. Navíc dochází k degradaci některých jejích kvalit. Nejpalčivější úseky, kterými jsou průjezd Vyšehradským tunelem či křižovatka s Podolskou, kde zůstává hrubá dlažba a přechod, zůstávají nedořešeny.

Má to pozitiva?

Nejde o žádnou novou propojku, doplnění chabé sítě cyklostezek, ani o vytvoření nových vazeb. Za pozitivium lze považovat doplnění laviček, rozšíření a lepší estetiku probarveného asfaltu. Kvalita povrchů vzhledem k tomu, že na jedné části byla zlepšena, a na druhé zhoršena, zůstává „na nule“.

Jistě uslyšíme o tom, jaké to vše má důvody. Že rychlí cyklisté mají nedávno doplněné cyklopruhy v provozu, že stezka má nyní v delším úseku jednotný dopravní režim, že je u Vyšehradu podpořen majestát místa pražskou mozaikou a že pěší jsou více ochráněni novým dopravním režimem v užším úseku.

Pokud si ale myslíme, že oddělené stezky od pěší i automobilové dopravy by měly být tou hlavní metou pražských nadřazených cyklotras, nezbývá se než se ptát:

  • Mělo vůbec cenu investovat do něčeho, co patrně nijak přelomově nezvýší počet cyklistů ani pěších v hlavním městě? Relativně solidní spojení zde již bylo i dříve.
  • Proč město „šťourá“ do něčeho, co funguje, a nesoustředí se spíše na trasy, kde bezpečné propojky zcela chybí?

Za mě jde o promarněnou investici.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Komentáře k článku

Ondra 24. 4. 2023, 07:35
36
2

Tohle je kolosální fail. Raději na to neměli šahat a byla tu naděje, že to nějaký příští náměstek udělá pořádně. Ta 250m stezka byla výkladní skříň, jak se to má správně dělat! To je tak těžké se na západě podívat, jak se to má dělat?

Zdenek X 24. 4. 2023, 08:26
11
3

Prestoze jsem v v Podoli vzdy zustaval na silnici (nebot z meho pohledu bylo "chodnikove reseni" pomale, nebezpecne, otravne pro chodce, akceptovatelne pouze pro rodinku s detmi a rychlosti do cca 15 km/h, dle meho kazdy, kdo jel rychleji, mel jet po silnici), s clankem souhlasim. Napriklad preruseni chodniku vjezdy je prinejmensim diskutabilni. Nicmene patrim mezi ty, kterym se ta mozaika u tunelu libi, esteticky to byl uder pesti, kdyz clovek projel tunelem a nasledoval hnusny asfaltovy chodnik. 250 metru mozaiky na nekolika kilometrech do prace nikoho nezabije (zvlastepak, jedna-li se o odrudu cyklistu, kteri jezdi po naplavce, ty uz jsou otrli). Nejsem vozickar, ale rekl bych, ze dobre udelana mozaika neni z pohledu vozickare horsi nez ten zaplatovany, a misty popraskany asfalt, ktery tam doposud byl.

Karel Schmidt 24. 4. 2023, 08:35
19

Tak to je naprostá katastrofa, myslím, že jste zvolil ještě dost mírná slova. To jsou pomyslné dva kroky zpět po jednom vpřed.
Smysl je jasný, jízda po chodníku "smíšené stezku" tak většinou chodci vnímají bude peklo a rychlí cyklisté budou tlačení do cyklopruhu, od kterého si tu člověk mohl odpočinout.

Petbrab 24. 4. 2023, 08:52
3
19

Hřib se zase ukázal. Po MHD ničí v Praze i cyklo

David 24. 4. 2023, 09:34
9
2

Tohle nebude mít s Hřibem nic společného. Datum stavebního povolení a územního rozhodnutí bude předcházet termínu voleb.
Pozitivní je rozšíření, zřejmé z fotek, o kterém se ale nepíše.
Vjezdy jsou negativem. Tiše doufám, že šedý asfalt na nich překryje červená barva. O tom, jak to vypadá v projektu, autor taktně mlčí - a takovou informaci bych zrovna přivítal. Už bude dána, a bude rozhodující.
Uvidíme, jak to bude fungovat. Přemalovat na dělenou stezku to můžou vždycky.
Za mozaikou bych hledal spíš památkáře. Jsme v okolí Vyšehradu, ale je to jen můj odhad a nechci nikomu křivdit.

Martin Šnobr 24. 4. 2023, 10:02
16
1

@David – o souvislosti s Hřibem nikde nepíšu :)

Co se týče vjezdu, i kdyby tam bylo překrytí červenou barvou, je naprosto mimo ho svádět do úrovně silnice. Tam měla stezka zůstat ve své úrovni a auta by ji musela překonat jako zpomalovací prah. Pokud se touto logikou půjde dál, na stezce můžou taková přerušení přibýt směrem k benzince ještě 4x u výjezdu z parkovišť. A já si vždycky myslel, že půjdeme tím směrem, že spíše uděláme třeba u té benzinky vyvýšený přejezd... že ta stezka jednou bude v rovině bez přerušení.

Co se týče projektu, ten byl nějakým způsobem naprosto utajen. Nejednala o tom ani cyklokomise, na veřejnosti ani do redakce MNK se nedostal. Divné, že se město neptá alespoň třeba místních, protože ti většinově požadují oddělení pěších a cyklo.

David 24. 4. 2023, 10:36

Ahoj Martine,
s Hřibem jsem reagoval na příspěvek od Petbrab, a protože přímo předchází, tak jsem necitoval.
Ohledně stavební podoby vjezdů a křížení účelovek máš pravdu. Přesto stále doufám, že šedý asfalt alespoň překryje červená barva.
Ohledně přechodů/přejezdů u benzínky se obávám, že tam bude majetkový problém.
Zbytek nekomentuji :)

Tomek 24. 4. 2023, 11:03
3
1

@Martin Sorry za palec dolů ke komentáři, netrefil jsem to :) Jj, až na tu mozaiku, kde bych byl smířivějši s ostatním plně souhlasím... Hlavně ty přejezdy, to je totální ostuda a ilustrace stavu myšlení místních investorů a projektantů...

Tomáš 24. 4. 2023, 11:10

A neni to akce Prahy 4?

Mozaika mi nevadi, ale yen snizeny prejezd, to je opravdu obrovske selhani.

Jan P. 24. 4. 2023, 11:17

Pro mě je teda hlavně zarážející, že takovýto projekt neprocházel cyklokomisí a nějakým připomínkovým řízení. Přitom by stačilo málo, vodorovným značením oddělit provoz cyklistů a chodců a na mozaice (když musí být) třeba případně doplnit hladké pásy jako jsou na náplavkách.

Jan P. 24. 4. 2023, 11:18

Plus tedy pořešit ty přejezdy.

Patrik Stašek arch. 24. 4. 2023, 11:20

Nepochopím co tam tvoří ... a ani proč pěší dávno neobchází Vyšehradskou skálu vně tunelu nad vodou.

Pavel Janoušek 24. 4. 2023, 11:32

Jan P. My už máme i cyklokomisi? Kristepane!

Tomas 24. 4. 2023, 12:21
3
12

Tohle je prostě důsledek nesmyslných ochranných pruhů (které nic kromě předjetí kolony neřeší). Nějaký chytrák se kouknul, že na silnici je vyřešené cykloopatření a řekl si, proč tam mít ještě cyklostezku (a dost dokážu pochopit, že takový názor má někdo, kdo na kole ve městě nejezdí). A připravte se, že podobných věcí bude přibývat. Kdo tam ty ochranné cyklopruhy navrhoval? Ten se tím totiž k tomuhle přičinil.

Ochranný cyklopruh by měl být výjimečné řešení a ne standard. Piktogram odvede podobnou práci a navíc s vynuceným 1,5/1m rozestupem je bezpečnější (teoreticky). Tady se řeklo, přidáme ochranné cyklopruhy všude.

David 24. 4. 2023, 12:28
14

Pavel Janoušek:
Cyklokomise existuje kontinuálně prakticky od dob P. Béma. V tomto volebním období ustanovena zatím není. Na rozdíl od komise pro vznik koncertního sálu, nebo pro předzahrádky...

Tomek 24. 4. 2023, 12:44
8
1

@Tomas Kdepak, takhle by to dopadlo i bez cyklopruhů. To spíš budou (za mě výborné) cyklopruhy odstraněny na základě této rádoby cyklostezky. Když nemusím, tak po ní nejezdím a s novým řešením se to fakt nezmění, spíš naopak...

tik 24. 4. 2023, 14:22
5
11

vtipne, ze napsat "skutecna stezka co fungovala" muze jen clovek, ktery tam nejezdil.
Chodci, pejskari a bezci v cervenem, kolari to objizdeji u zabradli nebo mezi bezci po te pesine vedle, mizerny najezd (driv jen tunelem) a ukonceni prechodem (ne, na prechodech se stale nesmi na kole a jeste tam bylo "cyklisto sesedni") - to neni funkcni cyklostezka ani omylem.
Ale budem plakat, ze to bylo super a zrusili to... tak jo, no

Martin Šnobr 24. 4. 2023, 14:43

@tik jezdím tam každý týden... a to, že by byl chodec v červeném pásmu se stalo jen občas. Každopádně by to oddělení fungovalo na 100 %, když je teď celá stezka širší.

David 24. 4. 2023, 14:49
4
1

Příkazu cyklisto veď kolo, který tu byl a je tvrdší než cyklisto sesedni, bych také nelitoval. Je s podivem, že si na něj nikdo ze zdejších cyklistů nevzpomíná. Určitě všichni poctivě kolo tlačili ... :o)

Ondra 24. 4. 2023, 15:05
10

@tik - jezdím tam skoro každý den. Většina chodců stezku respektovala a dalo se tam jednoduše prosvištět. Sice jen 250m ale alespoň to. Normální by mělo být ten úsek rozšiřovat dál, ne ho rušit.

Jiří Kadlec 24. 4. 2023, 16:59
10

Co mě štve, je že stále chybí rozumná cyklistická stezka nebo trasa po protějším břehu Vltavy - podél Strakonické od Palackého mostu k přívozu Lihovar - Dvorce. Co bych tam dal za aspoň smíšenou stezku podobnou té v Podolí, nebo když už ne stezku, tak aspoň souvislý cyklopruh v obou směrech :-(
Myslím, že kdyby tam stezka byla, tak bude více cyklistů jezdit i po levém "Smíchovském" břehu po A1, a ulevilo by se tím stezce A2 v Podolí.

Martin Šnobr 24. 4. 2023, 18:19
6
1

@Jiří Kadlec podél Strakonické by se snad letos měl konečně opravovat a rozšiřovat chodník. Je to v plánu již dlouho, ale údajně to blokovalo tehdejší vedení MČ (ODS+ANO)

Petbrab 24. 4. 2023, 19:24
6
2

Někdo tu píše o rozšíření, ale to nic neřeší. Chodci budou všude, nechce se jim nikdy moc uhýbat. Oddělení přitom vcelku dodržovali. Teď to bude marast.
To se Hribovi nepovedlo.

Jerzy 24. 4. 2023, 20:23
9
2

Petbrab: Víte, jak dlouho se připravují podobné akce? Ať už finální podobu rozhodl kdokoliv, tak Hřib na to měl pramalý vliv.
To co se Hřibovi skutečně povede nebo nepovede uvidíme až tak v příštím volebním období.

Štěpán 24. 4. 2023, 20:26

Minimálně v případě oddělené stezky po zazvonění chodec tuší kam uhnout. Zkušenost z Ládví. Té degradace obecně v Praze je škoda, podobně vnímám předělávky smíšených stezek na chodník s "vjezd na kole povolen".

Martin Šnobr 24. 4. 2023, 20:49

@Štěpán – ano, dobrá poznámka, na oddělené stezce lidi ví, kam uhnout. Na smíšené stezce jeden uhne doprava, jeden doleva,... není to přehledné pro nikoho.

A ano, předělání stezek na chodník není jen tady, nedávno to proběhlo také u Ministerstva dopravy, dříve podél Argentinské atd. Pomalu mizí cyklostezky.

Zdenek X 25. 4. 2023, 01:34
2
8

"Většina chodců stezku respektovala a dalo se tam jednoduše prosvištět." ... rozumim, ze je to provokativni, ale nejak nechapu, proc dospely muz (alespon to je muj pocit, ktery jsem nabyl o veku a pohlavi diskutujicich z prispevku) to "nesvisti" v pruhu po silnici. Nejezdim po nabrezi casto, uznavam, ale kdykoliv jsem tudy jel, mel jsem pocit, ze to je pomerne snadny usek s luxusnim cyklopruhem ve vozovce. Jak pisi vyse, na ten chodnik/cyklostezku by me nedostali ani parem volu, to nechavam pro chodce, kocarky a rodice s malymi cyklisty.

Ondra 25. 4. 2023, 07:03
8
1

@Zdenek - na to je jednoduchá odpověď: nechci jezdit s auty. Tedy chci s nimi jezdit co nejméně. Ani ne tak že se bych se bál ale je to prostě nepříjemné (hluk, splodiny). Správná cesta jsou cyklostezky, ne duální nedokonalý systém jak je teď (přerušované cyklopruhy a smíšené stezky).

Zdenek X 25. 4. 2023, 09:06
3
5

@Ondra: jasne, vy nechcete. Ale na druhou stranu ten pozemek podel silnice neni nekonecne siroky (a to plati v meste casto a je to prekazkou dokonalemu reseni) a chodci a jini obyvatele mesta naopak nechteji sdilet chodnik s cyklisty, zvlaste pak, je-li rec o rychlejsi jizde. Nekteri (vcetne me) treba chteji zachovat stromoradi a obecne kousky zelene. Nekde neni vyhnuti, jiste, ale tady mi to od cyklistu pripada zbytecne tlaceni na pilu, v silnici je perfektni cyklopruh, cyklista se uskrovni a pojede v smradu a hluku (jakoby o 3 metry dal nebyl), chodec pusti na chodnik cyklisty, kteri jedou pomalu a ten pruh v silnici by nezvladli (typicky deti).

David 25. 4. 2023, 09:10

Nějak mi z toho plyne, že 1) současná stezka byla rozšířena někam na maximum možného. Šířkou se blíží klasické vozovce pro motorová vozidly. Místa je možná i širší, místy ne. 2) jsme v centru Prahy, kde je víc chodců než cyklistů. I chodec je "ta správná doprava" a mělo by to tak zůstat. 3) nespojitost cykloopatření je větší problém, než to, jestli tady bude smíšená nebo dělená. Osobě mi nevadí, že tady budou mít chodci větší prostor na úkor toho, že po část dne (v létě větší, v zimě kratší) pro mne bude rychlejší jet vozovkou. Více mi např. vadí, že nemám jak se odsud dostat na Barrandovský most, aniž bych musel každý den dávat 2 x 1 km "kolečko blbosti" na jeho rampách. Včera jsem si to byl projet. Ano, chodci se zde roztáhnout. Osobně mi ale takovéto řešení nevadí. Motivuje cyklisty vyhnout se úzkému chodníčku v tunelu, ale těm, kteří chráněné řešení potřebují (děti s doprovodem, slabší cyklisté), těm by nedostatek závodění na oddělené stezce chybět neměl ( a místa mají více).

Tomáš 25. 4. 2023, 10:16

Prostorove nejuspornejsi reseni vhodne pro vsechny je kodansky cyklopas, ale ten malokdy lze udelat ne na ukor aut.

Jiří Kadlec 25. 4. 2023, 11:15

Zrovna tím Vyšehradským tunelem jsem se už naučil jezdit po silnici, je třeba trošku opatrnosti při přejíždění z cyklopruhu mezi tramvajové koleje, ale připadá mi to v pohodě, v tunelu je omezená rychlost (30 km/h) a auta i tramvaje tam s častým výskytem cyklistů počítají. Připadá mi to i trochu ohleduplnější k chodcům, než se rychlostí 5km / h pasírovat v přilehlém tunýlku. Většinou z cyklostezky přejíždím do silnice tam kde končí svodidla: https://mapy.cz/s/hazuvutulo
Na trase dál na sever do centra může být pro někoho nepříjemný úsek severně od tunelu - https://mapy.cz/s/hazuvutulo - kde by se při jízdě rovně mělo jet v levém pruhu (pravý pruh je vyhrazený jen pro odbočování vpravo). Také úsek mezi Výtoní a Palackého náměstím (https://mapy.cz/s/najelohetu) je pro mě tak trochu adrenalinový "závodní" úsek, kde se držím uprostřed pruhu, ale snažím se jet na maximum, abych moc nevytočil auta za sebou. V zimě nebo brzy ráno mám raději jízdu spodem po náplavce (minimum lidí), odpoledne nebo v létě večer preferuji spíš silnici horem, navzdory výše uvedeným nepříjemnostem.

Martin Šnobr 25. 4. 2023, 15:27
18

@Jiří Kadlec – jasně, že Vy to zvládnete, ale vy jste stejně jako já a zde diskutující jeden z těch 2 % co jezdí v současném stavu. Pokud Praha chce zvýšit modal-share cyklodopravy, další lidi nenaláká cyklopruhy ústícími do Vyšehradského tunelu, ale oddělenými cyklostezkami a s nejmenším kontaktem s auty a tramvajemi na hlavních tazích. Současná úprava dle mého názoru má za cíl otrávit i ty 2 %, co nyní jezdí...

Jenda 25. 4. 2023, 22:45
5
1

Tomas: OCP obecně (tady to nemám dost napozorované, poslední dobou tam moc nejezdím) kromě předjetí kolony cyklistou ještě slouží k tomu, že auta mohou (musí) jet dál od krajnice, takže míjení cyklisty není předjíždění → nehrozí že ho přehlédnou a naberou zezadu, a nemám pocit, že bych někoho obtěžoval, že mě musí předjíždět.

Jenda 25. 4. 2023, 22:48

Mimochodem napadlo mě, že by bylo úplně super, kdybyste dokázali sehnat data (vyšetřovací zprávy, výpovědi… - chápu že to může být složité) konkrétních nehod, co se cyklistům v Praze staly, a rozebrali tak, na co si naprosto konkrétně dát pozor.

Ondra 26. 4. 2023, 10:04

Doporučuji se taky podívat na názor Adam Something. Je to youtube s milionem odběratelů. A především pak na ty komentáře. Sleduji pravidelně městem na kole, v Praze kdysi žil a ví jaké to tady je. https://www.youtube.com/@AdamSomething/community

Nightrider 26. 4. 2023, 16:42

Asi budu za kacíře, ale široká smíšená stezka s přerušovanou čárou uprostřed mi nepřipadá zas tak špatná. Když se všichni pohybují vpravo, dá se celkem plynule jít i jet a nepřekážet si. Všichni počítají s tím, že se v jejich pruhu pohybuje i ten druhý druh dopravy, a přizpůsobí tomu jízdu i chůzi. Oddělené řešení funguje jenom do chvíle, kdy se na jednom místě sejde víc protij(e)doucích lidí, než se na svoji půlku vejde.

Zdenek X 26. 4. 2023, 19:06
2
4

@Ondra: nevim, cim je pan Adam Something tak vyznamny (co treba dokazal), ze bych mel jeho nazory stavet nejak vysoko. Zapomnel v tom svem vykriku zminit, ze soubezne s touto stezkou je pomerne pekne reseni i ve vozovce. A komentare? Opakuje se v te diskuzi dokola, ze by je z toho "kleplo". Me by kleplo z tohodle v Amsterodamu https://www.youtube.com/watch?v=PcKXjFCC2f0&t=1127s (neuzil bych si jizdu ani jako cyklista, jedouci max 15 km/h, protoze jinak by to bylo o zivot, ani jako zakaznik obchodu ci kavarny, davajici si kavu). A tohle se Amsterodamu muze https://www.youtube.com/watch?v=PcKXjFCC2f0&t=2169s ? A v Amsterodamu maji vsude asfalt (mozaika je fuj) nebo se rachtaji po zamkove dlazbe (na tom videu jede snad 25% casu po takove dlazbe, ze bojim, ze mu ten blatnik upadne)? Jak bylo zmineno vyse, skoda reseni vyjezdu, ale sjednoceni rezimu v cele delce je jasne plus, a zrovna tady mate na vyber: verite si a umite jezdim na kole, jedete v krasnem pruhu v silnici, neverite/neumite, sunete se pomalu s chodci, kteri si chteji take uzit krasne pocasi, klabosit, jit vedle sebe ... .

Ondra 26. 4. 2023, 21:19
5
1

@Zdenek X - tak i ten Amsterdam se stále vyvíjí. Je možné, že za pár let ty stezky budou vypadat zase úplně jinak. Pravděpodobně více přizpůsobené cyklistům. Koukal jsem na obě videa, mě by tento stav vyhovoval. Já jsem prostě ten pomalejší cyklista. Myslím, že tomu říkají Fietser. Jsou to rezidenční čtvrtě, kde auta i cyklisté jezdí prostě pomaleji a přijde mi to příjemné. Nebál bych se tam poslat děti na kole do školy. Má to systém, je to propojené. Prostě se mi to nedaří to nemít rád :-) Na druhou stranu, pak tu jsou "rychlostní" cyklisté, třeba CycleGaz (https://www.youtube.com/watch?v=am3CiAGOP40) kterým více vyhovují cyklopruhy a užívají si rychlejší jízdu. Těm zase více vyhovuje řešení jako mají třeba v Londýně.

Tomáš 27. 4. 2023, 12:45
5
5

Já naopak širokou smíšenou stezku považuju za lepší řešení, než 250m úzké oddělené cyklostezky, které pak zase jen navazuje na smíšenou stezku. Je to přehlednější, je víc prostoru pro chodce i cyklisty, všichni ten režim chápou (je stejný jako X dalších km směr Braník). Staré řešení mělo také své mouchy - ne všichni ho dodržovali, špatně se v úzké stezce předjíždělo a bruslaři se nevešli nikam.

Že je tam nově mozaika kvůli památkářům mi nevadí (stejná je i na druhé straně tunelu). Pokud chci jet rychleji, pojedu v provozu. Nový povrch je velké plus, doporučuju se podívat po dešti, kde jsou a kde nejsou louže.

Takže obecně nechápu tenhle hate článek autora. Ano, není to zázrak pro cyklisty. Čekat ho u Vyšehradu, kde je vysoká frekvence chodců a památková zóna je nerealistické. Ale za zhoršení to tedy osobně nepovažuju a to tam jezdím každým směrem minimálně 3x týdně celoročně už přes 9 let.

Tomáš 27. 4. 2023, 13:27

Já jen upřesním, že diskutujici prede mnou je bud ten, co si tu obvykle rika "Tomas", popripade tu mame tretiho tohoto jmena, coz by bylo ponekud zmatecne.

Kuba 27. 4. 2023, 14:40

Tomáš (27.4.2023, 12:45): a myslíte, že je to takové zlepšení, aby to stálo za velmi významnou část ročního rozpočtu města na cykloinfrastrukturu? Jo, i staré řešení mělo své mouchy. Asi dokážu pochopit, že někomu se to nové líbí o chlup víc. Ale naprosto nedokážu pochopit, proč tak velkou část velmi omezeného rozpočtu dali na velkorysou (nákladově) úpravu místa, které narozdíl od stovek jiných aspoň nějak fungovalo s výsledkem, kterým přináší maximálně (v opravdu nejpříznivějším hodnocení) velmi mírné zlepšení.

David 27. 4. 2023, 16:10
1
2

Pokud vím, je to nejvytíženější úsek cyklotrasy v Praze vůbec. Lehce konkurovat mu může ještě Rohaňák - ale tak o koňskou délku. Mít na takovém úseku cyklisto veď kolo, co chvíli asfalt zvednutý kořeny stromů, rozšklebené podélné spáry v asfaltu a "pupínky" od pampelišek zvící poloviny kokosového ořechu není zrovna optimální stav. Jako důvod k rekonstrukci dostatečné. Druhá varianta - jen vyměnit asfalt - to bych chtěl vidět ty články tady :) :) :)
Pokud také vím, tak původní myšlenkou bylo mít stezku úrovňově přes vjezdy (tedy nepřerušovanou), odstranit nevhodně umístěné trakční sloupy, rozšířit ji co to půjde a sjednotit režim. Na tom nevidím nic závadného. Proč se ty vjezdy ne zcela povedly, na bych se ptal spíše městské části, majitelů pozemků a třeba i Policie. Ti to budou vědět spíše, než my, zde diskutující veřejnost, nebo autor článku, který píše, že finální projekt také neviděl.
I já si ale myslím, že třeba pro chodce je tohle podstatné zlepšení a cyklisté kteří potřebují chráněnou vazbu, se sem vejdou. Pokud chce někdo závodit, nechť zůstane ve vozovce, Třeba se tam časem ty zvýšené pásy podaří,. Zatím se tam "šahalo" jen dopravním značením - a i to vyvolalo celkem "řev"...

Ondra 27. 4. 2023, 16:21

@Kuba - nejspíš na tom chtěli politicky nahonit další kilometry do kolonky "cyklodoprava". Stávající rekonstrukce asi nepotřebovala velké schvalování a šla jednodušeji zařídit než stavět další úseky A1/A2 v centru..

Kuba 28. 4. 2023, 08:32

David: a proc je nejvytizenejsi? Mozna mimo jine proto, ze byla funkcni. Narozdil od mnoha jinych useku, kterymi se treba potrebuje dostat i vic lidi, ale drtiva vetsina se jich tam boji... Pri tak derave siti, jako je ta prazska, ktera ma vic der nez aspon nejak hotovych useku, muze byt hodnoceni podle aktualniho vyuziti totalne zavadejici. Viz "survivorship bias"

David 28. 4. 2023, 09:24
1
3

Kuba: Ale no tak... Jako jediná vede severojižním směrem po rovině, relativně přímo a bez nutnosti překonávat hluboké zářezy Kunratického potoka a Modřanské rokle. A samozřejmě - je oddělená od provozu. Ale na tom se nic nezmění. A opět upozorňuji, že je zde víc chodců, koloběžkářů, běžců a bruslařů, než cyklistů. Myslím, že ti se za současnou úpravu rozhodně zlobit nebudou. Cyklisté budou mít chráněnou trasu pořád. Za mě je ta úprava v pořádku. A jak bylo zmíněno výše - pokud by místo pruhů ve vozovce časem vznikly stavebně oddělené pásy, které by m.j. umožnili i chráněné napojení Jeremenkovy a ostatních "odboček od řeky", bylo by to zcela adekvátní řešení.

Tik 29. 4. 2023, 21:55

hele, dneska jsem tam jel. Od tunelu ke Zlutym laznim 99% cyklistu v cyklopruhu na silnici.
Takze rekonstrukce za me 9/10, super!

Kuba 1. 5. 2023, 17:15

David: vždyť to je právě to, co píšu. Je to jeden z mála od provozu oddělenejch úseků v nějaký aspoň trochu smysluplný délce, kterej se zároveň trefuje do směru, kterým se potřebuje dostávat nějakej větší počet lidí.
Takovejch míst, kudy potřebuje projíždět stejně, nebo i o poznání více lidí, má ale Praha spousty. Ovšem na většině z nich chybí aspoň takováto stezka, takže ze všech těch lidí, kteří tudy potřebujou, volí kolo daleko menší část. Kdyby tam město udělalo aspoň podobnou, ideálně ještě o poznání lepší, infrastrukturu, mohly by ty nové úseky tento klidně předehnat. A i tomuto úseku by to silně pomohlo, protože by najednou byl lákavej i pro řadu lidí, kteří tudy dneska jezdí, ale chybí jim aspoň stejně bezpečné pokračování tam, kam potřebujou...

Což je přesně důvod, proč by ty ostatní místa měly mít daleko větší prioritu než rekonstrukce tohoto úseku.

TomášM 2. 5. 2023, 14:12

Jen další z řady snížení komfortu pro cyklisty. V poslední době by bylo více příkladů. Přes Podolí jezdím často, a rozhodně těch chodců (hlavně běžců) v části pro cyklisty bylo dost. Část cyklistů se po zřízení pruhů již přesunula na silnici.

Šárka 2. 5. 2023, 15:02

Děkuji za tento článek. Červený úsek před Vyšehradským tunelem byl nejlepší z celé téhle horní stezky. Absolutně bezproblémový povrch, když opomenu cca 2 bubliny. Nedokážu pochopit, proč do toho šťourají. To už není ani k vzteku, ale k pláči. Uzoučký pruh pro chodce, KOSTKY!!! Kde to jsme? A pod tunelem, kde je povrch členitý, to nechají? A doporučení jet mezi kolejema? Haha. Minule jsem jela raději této kostkované "cyklostezce" místo po silnici a ještě že tak - tunelem prolítli policajti pořádnou rychlostí. Jak by to asi dopadlo, kdybych tam jela, hm? K pláči celý toto. Cyklostezka s kostkama a ještě k tomu z našich peněz. Gratulace, můžete se poplácat po zádech jak jste to po****

Šárka 2. 5. 2023, 15:07
4
1

Mimochodem, člověk z TSK, který to vymyslel už je sesazený. Nevzpomenu si teď na jméno. Ale prošlo to velkým schvalováním a kostky mají být údajně hlavně kvůli památkářům. Sesadit každýho kdo se pod tohle podepsal a ještě ať to uvedou do původního stavu!

Matouš 3. 5. 2023, 14:10
1
3

Dobrý jako - RIP 200 metrová cyklostezka pod Vyšehradem, ne že by mě to neštvalo, ale příjde mi ta reakce naprosto neadektvatní . Loni na podzim uplně potichu takhle zmizel více než kilometrový úsek oddělené cyklostezky U Českých loděnic a rozhodně si nepamatuji, že by k tomu byl takový flejm, jako je teď. Tam se přitom jednalo o funkční čast cykloinfrastruktury na snad 8 m široké silnici.

David 3. 5. 2023, 19:10

Šárka: Tak to bude jistě fajn, když to cca další rok nebude mít kdo dělat... (za předpokladu, že ta místa rovnou nezruší). Myslím, že při počtu lidí, kteří v Praze na Magistrátu a TSK dělají cyklo si na všechny z nich můžete ukázat prsty jedné ruky, a několik volných prstů vám ještě zbude.

Martin P. 5. 5. 2023, 08:25

Teprve včera jsem to ochutnal naživo. Vjezd do parkoviště Žlutých lázní je prasárna, evidentní potichu prolobované upřednostnění aut před chodci i cyklisty. Původní výjezd byl daleko skromnější a přehlednost a bezpečnost se na první pohled moc nezvýšila. Ale to se na P4 dá čekat.

Jinak ale rozšíření sdíleného chodníku považuju za podstatné vylepšení , jeho důsledné značení, choďte i jezděte vpravo zpřehledňuje režim a nechává hodně místa pro míjení i při potkávání skupiny chodců a cyklistů v obou směrech. To dřív bylo problematické.

To zrušení vyhrazeného kousku cyklostezky u porodnice je zdánlivě sporné, ale za cenu sjednocení režimu pochopitelné a účelné. Prosadit oddělený pás cyklo a chodců v celém úseku od Vyšehradu až po benzinku u loděnice Bohemians je asi nereálná utopie a tohle je docela přijatelný kompromis. V komnbinaci s už zavedenými pásy v silnici docela fajn. Hlavně, aby ty pod nějakou trapnou záminkou nebyly vyškrabány. V tomhle kontextu je i ponížení smíšené stezky na legalizovaný chodník možná taktičtější jako argument pro jejich zachování.

Ohledně režimu 20km/h by samozřejmě bylo pro cyklisty prima toto omezení nemít, když v méně exponovaných časech se tam dá jet bezpečně i 30. Ale těžko to vymezovat časově, je to závislé na provozu a těžko to nechávat na rozumném uvážení, někteří jedinci jsou "bezmozci" a bohužel restrikce míří na asociály, ale postihují slušné, tak to bylo, je a bude.

Mohlo to být lepší, původní stav byl pro mne od doby pruhu na silnici už vyhovující a tedy se nemuselo nic měnit a proinvestovávat, mohlo se počkat na Dvorecký most atp. Za mne výsledek není tak jednoznačná regrese, jak se k tomu někteří vyjadřují.

Ale uvítal bych, kdyby se za daleko menší náklady podařilo upravit některá neřešená problémová míste. Například je absurdní, že křížení u přístavu zůstalo v původní katastrofální podobě. Taky by se s strocohu snahy dalo vymyslet něco pro bezpečné přejíždění kolejí ve Vyšehradském tunelu, protože to je nejvíc limitující prvek při zabírání pruhu. Hlídat zezadu přijíždějící auta, udržet rychlost a přitom bezpečně přejet doleva mezi koleje jsou dost protichůdné požadavky. Dokud ale nebude alternativa k uzoučkému chodníku tunelem, pak je tohle pořád vůči chodcům správnější varianta a mělo by se zapracovat i na její akceptovatelnosti pro další cyklisty.

Caidel 9. 6. 2023, 11:02

Mimochodem, počítadlo u křižovatky s Podolskou už je delší dobu mimo provoz...

Za mě - papírově zhoršení situace, prakticky spíš mírné zlepšení (lepší povrch, širší), ale proč je potřeba udělat při každém kroku vpřed dva kroky vzad nebo nevyužít šance k zlepšení, to vážně nevím (změna režimu před tunelem, povrch před tunelem), všechny přejezdy atd...

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Mapa Městem na kole aktualizována
Redakční blog,

Mapa Městem na kole aktualizována

17. října. 2023, 2min. čtení4