Magistrát a ETM? Rozpaky jsou na místě…

Publikováno: 30. září. 2009, 1 min. čtení
Aktualizováno: 12. března. 2012

etm_2009_naruby Evropský týden mobility, probíhající ve dnech 16.-22.září, se letos nese pod heslem Naše město – naše klima! Není žádným tajemstvím, že největší vliv na klima v Praze má v současnosti automobilismus. Praha ovšem Den bez aut pojímá trošku jinak: Namísto vážného zamyšlení nad skutečným poselstvím ETM pozvala Pražany vypláchnout si hlavu do modřanského freestyle parku.

Evropský týden mobility a den bez aut

V letošním roce byl ETM jednou z klíčových kampaní v celosvětové kampani proti klimatickým změnám. V Kodani se koncem listopadu bude rozhodovat o budoucnosti mezinárodní smlouvy, která má nahradit dohodu z Kjóta. Letošním tématem Evropského týdne mobility je tak heslo “ Naše město – naše klima!“. Města mohou zlepšit kvalitu ovzduší; zajistit bezpečnou a spolehlivou hromadnou dopravu; omezit hluk v obytných částech měst; vybudovat zóny pro setkávání a pro život atd. Města by měla klást důraz především na trvalá opatření, zaměřená na ochranu klimatu.

Města, která se připojí k chartě letošního ETM (více zde), se zavazují:

  • Uspořádat týden aktivit zohledňující letošní klíčové téma změny klimatu
  • Zavést alespoň jedno trvalé opatření, které přispěje k přesunu dopravy ze soukromých aut do dopravních prostředků šetrnějších k životnímu prostředí.
  • Kdekoliv je to možné, přinejmenším jedno z opatření by mělo být trvalou změnou využití prostoru silniční komunikace ve prospěch chodců, cyklistů nebo veřejné dopravy (například uzavření silnice, rozšíření chodníků, nové cyklopruhy a buspuhy, plán zklidňování dopravy, snížení rychlosti).
  • Uspořádat ,,Den bez aut,“ celodenním uzavírku ulice a vyhrazení prostoru pouze pro chodce, cyklisty a veřejnou dopravu, přednostně v úterý 22. září 2009.

 

Rozpačité pojetí Prahy

Praha se k této chartě letos připojila jen částečně. A aby ne. Zatímco vloni se ještě mohla zaštiťovat tématem zlepšování bezpečnosti dopravy, letos jde do tuhého. Program Prahy neomezeně průjezdné po dálnicích s násobnou kapacitou oproti současnosti se s cílem snížit vliv města na změnu klimatu příliš neslučuje.

Zpozdilost Prahy ukazuje srovnání cílů, které si kladou jiné evropské metropole. Zatímco Kodaň vyhlašuje vážně míněný plán snížit emise kysličníku uhličitého do roku 2015 o 20% a do roku 2025 se stát městem kompenzujícím plně svou produkci tohoto plynu [link], Praha se bojí vyhlásit byť i ten jediný den bez aut mimo víkend [link].

Podmínky v podepsané chartě plní Praha jen částečně a formálně. Je pravda, že vznikla trvalá opatření (za nejvýznamnější můžeme asi považovat mnoho nových preferenčních pruhů pro autobusy), která povedou k mírnému zatraktivnění veřejné dopravy a jízdy na kole. Je ovšem také pravda, že ve městě velikosti Prahy se dá nějaké takové opatření najít vždycky. Nezapomínejme, že v poměru k nákladům vydávaných na stavby pro IAD jsou výdaje směřované na podporu ekologičtějších způsobů dopravy v podstatě směšné. A bohužel, směřování Prahy k městům typu L.A. nemění ani připravované stavby veřejné dopravy (třeba naprosto špatně trasované metro do Motola, které už má stavební povolení a rozjede se co nevidět). Pokud zvážíme tyto skutečnosti, je zjevné, že Praha splnila podmínky ETM jen tak na oko.

Rozpačitost je patrná také v přístupu Prahy k pořádání vlastních akcí ETM. Po loňských nedobrých zkušenostech se definitivně rozpadla spolupráce magistrátu a Auto*Matu ohledně pořádání Dne bez aut na Smetanově nábřeží. Auto*Mat se rozhodl uspořádat pouliční festival Zažít město jinak ve vlastní režii a ve stylu lépe odpovídajícím skutečnému významu akce. Festival a cyklojízda se krásně vydařily, ulice na Praze 2 byly na jeden den proměněny k nepoznání a zaplněny tisícovkami pražanů. Magistrát naopak bez tichého přispění dobrovolníků nedokázal na Smetanově nábřeží vytvořit prakticky nic. Maximum z toho, o co si magistrát při příležitosti dne bez aut troufá prosit, je, aby lidi protentokrát nejeli autem do modřanského sportovního areálu, kam se už dávno v pohodě dostanou na kole.

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

Jakub Ditrich 30. 9. 2009, 15:24

Z pohledu ekolo.cz, což byl mimo balónků a skákacího hradu jediný stánek - půjčovna elektrokol - na Smetanově nábřeží, se akce vydařila. Sami bychom asi 14 policistů a uzavření nábřeží jenom pro nás nezaplatili ;)

MichalV 30. 9. 2009, 19:32

Dotaz: zajímalo by mě, proč považujete plánovanou trasu metra "A" za nevhodnou. Nepolemizuji, jen mě to zajímá.

Díky

mirek 30. 9. 2009, 20:57

Souhlas s článkem, letošní Smetanovo nábřeží byl výsměch celé myšlence ETM. Té se snad přiblížila jen akce okolo nám. Míru, jenže ta byla ve skutečnosti magistrátem spíše trpěna, než že by ji aktivně podporovali...

MichalV: Např. http://subrt.blog.idnes.cz/c/5823/Smutne-konce-pohadky-o-doprave-v-Praze-6.html
http://subrt.blog.idnes.cz/c/91780/Metro-na-letiste-ze-ktereho-zustava-rozum-stat.html

Vratislav Filler 30. 9. 2009, 22:00

MichalV: Nemám to ze sebe, tenhle člověk ví, o čem píše: http://subrt.blog.idnes.cz/clanok-91780.html .

Vratislav Filler 1. 10. 2009, 22:21

A to si představte, že jsem včera na Slovensku viděl někde v Žilině u silnice billboard "Deň bez áut: Nechoďte 22. Sepermbra áutom!" (nebo tak něco). A v úterý byla bratislavská MHD zadarmo ( http://spravy.pravda.sk/na-den-bez-aut-bude-jazdit-mhd-zadarmo-ds4-/sk_regiony.asp?c=A090910_122051_sk_regiony_p23 ).

MichalV 2. 10. 2009, 10:23

mirek, Vratislav: To je hrozné čtení. Přesto díky.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat