Veřejná doprava je pro Prahu a její obyvatele nesmírně důležitá a do značné míry nenahraditelná. Veškeré její výpadky znamenají ve městě prakticky výjimečný stav, který nelze obejít například vzetím auta. Pokud dojde ke stávce veřejné dopravy, bude tato skutečnost v Praze drasticky potvrzena.
Čekal by ji téměř jistě dopravní kolaps. Pro tento případ pro vás máme i přes ne zcela příznivé roční období prostý návrh: Vyrazte do práce na kole! Stovky Pražanů tak denně činí, ať je léto nebo zima. Není těžké se k nim na jeden den připojit.
Aktualizováno: Několik desítek minut po zveřejnění článku se ukázalo, že stávka ve čtvrtek nebude. Přijměte proto prosím tento článek jako soubor praktických rad, jak vyrazit na kole do práce v prvních slunečných dnech předjaří 2010.
Proč by to nešlo?
Nejspíš máte pocit, že vyrazit na kole do práce, do města a k tomu ještě v zimě, je čiré šílenství. V praxi se nicméně ukazuje, že ten, kdo jezdí po městě málo nebo vůbec, vnímá překážky jako podstatně větší, než jsou ve skutečnosti. A jistě, nutnost nějak se do té práce dostat je v tomto případě významný motivační faktor.
Asi největší obavou je pocit, že jízda na kole je příliš nebezpečná. Je pravda, že jízda na kole ve městě může dělat problémy těm, kdo neznají základní dovednosti jízdy v provozu. V tomto vám pomůže naše příručka: materiál zabývající se podrobně všemi základními aspekty jízdy po městě od základů chování v provozu po triky urychlující průjezd frekventovanými ulicemi.
Příručku ,,Jak do města“ najdete na adrese https://mestemnakole.cz/jak-do-mesta/.
Kolo a výbava
Pokud máte doma vybavené kolo, se kterým se v létě nebojte jezdit za nepohody nebo za tmy, máte prakticky vyhráno. Přesto si před jízdou do práce zkontrolujte následující věci:
Osvětlení
Pro jízdu po městě nestačí jen zadní blikačka, potřebujete silné světlo i dopředu. Bílá blikačka stačí na osvětlených ulicích, jestli se ale hodláte pustit na cyklostezky, potřebujete také světlomet. Naštěstí to nejobyčejnější funkční osvětlení nabízí dnes každý větší supermarket a jeho montáž je otázkou minut.
Voda, led
Předpověď počasí naznačuje, že do zítřka pršet nebude. Málo příjemná bude voda z tajícího sněhu, která může ráno na některých místech tvořit ledové kaluže. Při jízdě po ulici, na kterou stéká odtávající sníh, se proto držte raději dál od kraje. Pokud už musíte neroztátou kaluž přejíždět, především na ní nezatáčejte, jeďte přes ní přímo. K brzdění na kluzkém povrchu používejte výhradně zadní brzdu.
Zámek
Pokud nebudete mít to štěstí, že si předem dohodnete vzetí kola až do kanceláře, budete ho muset někde zamknout. Nejvhodnější jsou důkladné zámky ve tvaru písmene D (tzv. podkova). [link]. Máte-li možnost, můžete vytáhnout své starší kolo, které nebude tak lákat zloděje.
Trasa
Logisticky
Promyšlení trasy na cestu do práce je asi to nejdůležitější, co za vás nikdo neudělá. Zatím není jasné, zda bude stávkovat i metro. Pokud tomu tak nebude a v cíli můžete od metra do práce dojít, vyplatí se použít kolo jen k cestě k nejbližší stanici metra a kolo tam přivázat kvalitním zámkem.
Jestli bude metro mimo provoz a vaše cesta je příliš dlouhá, můžete dojet na P+R nebo na parkoviště u supermarketu před městem (na Zličín, Černý Most apod. ) a na kole vyrazit až odtamtud.
Mapy vám pomohou
Na stránce http://wgp.praha-mesto.cz/tms/projects_a/cyklo/ nejdete oficiální online cyklompau Prahy, na našem webu pak mapu o něco podrobnější.
Asi největším oříškem je vždy centrum města. Pro jeho průjezd existují podrobné itineráře s fotografiemi, podle kterých se zorientujete i v nejsložitější křižovatce. Najdete je na stránce tras cyklistického slabikáře.
Kromě toho existuje ještě tištěná magistrátní mapa, který by měla být k dispozici na městských částech a tištěná verze mapy Prahou na kole, kterou pod názvem Praha cyklistická vydává nakladatelství ShoCart.
Časový odhad
Čas, který cestou na kole strávíte, je srovnatelný s dobou, jakou vám trvá cesta MHD. (Jsou jisté výjimky, například pokud jezdíte vlakem, metrem bez přestupů nebo hodně dlouhou trasu, budete na kole o něco pomalejší). Kolo je sice za jízdy pomalejší, zato se nezdržujete pěšími přesuny a čekáním na přestupy, ani nehrozí zaseknutí se v zácpě. Když ale pojedete poprvé, nechte si raději tak půl hodiny rezervu na různé nepředvídané události (zamykání kola, bloudění apod.).
Jízda po městě
Trasu jste si jistě navrhli tak, abyste se frekventovaným ulicím pokud možno co nejvíce vyhnuli. V Praze ale nakonec stejně musíte překonat velkou křižovatku, jet půl kilometru podél kolony nebo se prokličkovat jednosměrkami. Nemáte-li mnoho zkušeností s jízdou v provozu, prostudujte si kapitoly příručky zabývající se jízdou v provozu:
To nejzákladnější minimum shrnují naše informační letáčky. Velký pozor si dejte na dveře u aut, kterých bude v ulicích postávat ještě více, než obvykle.
Oblečení a řešení v práci
Obtíže s vhodným oblečením, převlékáním a ukládáním kola v práci mohou být velmi odrazující. Naštěstí se to skoro vždycky dá vyřešit.
Krátké cesty
Pokud je vaše trasa krátká (do 5-7 kilometrů), nemusíte se vůbec obtěžovat s převlékáním do sportovního. Stačí se obléct městsky, ale o jednu vrstvu lehčeji, abyste se nezpotili hned, jak se dostanete do tempa. A to tempo o něco zvolnit. Vím, někdy to bývá těžké, ale jde to. Pak na konci cesty nepotřebujete ani sprchu.
Pro zimní počasí
Předpověď počasí naznačuje, že bude sice jasno, ale mrazivo. Držte si v teple údy – přidejte další ponožky, rukavice, šátek na krk a čelenku nebo čepici pod přilbu. [link]
Převlečení do práce
Při krátké cestě se tedy nemá ani cenu převlékat, pokud nejsou nároky na dress-code příliš striktní. Ostatně, převlečení do práce si můžete přivézt a obléknout se na místě. Praktičtí cyklisté mají používají různé postupy, které je časově nezatíží.
Jak problém řeší dámští arbitři elegance v Londýně, zjistíte v tomto našem článku.
Kolo v práci
Sice by bylo nejlepší mít kolo celý den na očích, často to ale není možné. Pak je třeba najít jiné vhodné místo, kam kolo přes den uložit. Pokud nemůžete využít nějaký kumbál, je třeba najít místo, kde budete moct kolo k něčemu přivázat (třeba k zábradlí) a kde nebude překážet procházejícím kolegům nebo dokonce zákazníkům. Také dbejte na to, aby mokré kolo nezaneřádilo podlahu nebo koberec, na kterém stojí. Stačí pod něj rozložit noviny.
Zaměstnavatel nebo provozovatel budovy může v parkování kola v prostorách někdy vidět problém. Pokud tušíte, že nebude vašemu plánu dát si kolo pod schody nakloněn, raději se vůbec neptejte a zrealizujte to tak, aby kolo skutečně nikomu nepřekáželo: pak nebude důvod si stěžovat.
Výjimečný stav
Častou komplikací pro realizaci cesty do práce na kole jsou překážky, ať vědomě či nevědomě způsobené zaměstnavatelem. Nepřítomnost (nebo nepřístupnost) sprchy, nesmyslné zákazy ohledně vjezdu kola do garáží nebo skladování v kanceláři, striktní požadavky na dress code. Jeden stávkový den je vhodnou příležitostí tato tabu prolomit. Jedná se přece o výjimečnou situaci, která vyžaduje výjimečné řešení! A najednou se ukáže, že když to šlo v zimě, půjde to docela dobře i v létě.
Rozhodnutí
Teď už je to jen na vás: Zda se automaticky zapojíte do většinového proudu a v největší dopravní zácpě v dějinách Prahy budete nadávat na odboráře. A nebo zvolíte kolo, dorazíte do práce akorát a tu hodinku, než dorazí vaši kolegové, věnujete klidnému rozjímání o tom, proč je veřejná doprava ve městě tak důležitá.
prt 3. 3. 2010, 14:21
STÁVKA 4.3. NEBUDE...
Takže případně příště...
újezďák 3. 3. 2010, 15:10
Tak jsem si přidělal blatníky :-D
Nu alespoň mě drazí ( doslova) odboráři donutili si dokompletovat kolo, jarně ho promazat a vyměnit baterky v blikačkách.
Taky jsem pohledal neopreny, čapáky a zkontroloval baťoh estli tam mám lepení, duši, lékárničku a toaletní papír:-D. Nandal jsem si do brejlí světlý skla a....
Jirka (P10) 3. 3. 2010, 15:13
To je škoda, nechci být škodolibý, ale také si myslím, že spousta lidí si potřebuje uvědomit důležitost MHD. Každopádně jedu zítra do práce na kole, jako obvykle.
Jirka (P10) 3. 3. 2010, 15:19
Ujezdak: Jo, blatníky jsem celou zimu nepotřeboval, ale teď by se hodily ;) Doladím to někdy na Cyklodílně nebo až vznikne na nábřeží Bikeazyl...
Vratislav Filler 3. 3. 2010, 15:25
Prt: Hups, tak to je minela - já si byl skoro jistý, že tentokrát se nedohodnou. No nic, berte to jako takový jarní úvodník pro krásné slunečné (skoro) jarní počasí.
Jirka 4. 3. 2010, 07:04
Vratislav: nebal bych se. Nedohoudnou se pozdeji. Do voleb daleko ;-)
Honza 4. 3. 2010, 18:23
Tak kdyz uz jsem to kolo připravil, nezbylo mě nic jiného než an něm do té školy odjet :-) A dobře sem udělal. Já v zimě věděl, že mě něco chybí :-)
Michal Sykora 4. 3. 2010, 20:34
Stejne to jejich stavkovani je jen zaminka aby nemuseli makat. Ale uz jsem se fakt tesil ze ta stavka bude a jak si budu vychutnavat ze sedla meho kola cestou do prace a stojici auta v ulicich... Skoda, treba jindy ;-)
Jirka (P10) 5. 3. 2010, 14:48
Michal: A kudy jezdis? Tohle ja si vychutnavam denne a ani o to moc nestojim ;)