Říjnové jednání komise pro cyklistickou dopravu bylo opět dosti stručné. Nejdůležitější události nastaly až o několik dní později: Rada hlavního města Prahy schválila koncepci cyklistické dopravy do roku 2010 a stezka ve Vítkovském tunelu byla zkolaudována (nikoliv však otevřena). Stávající komise pro cyklistickou dopravu bude fungovat až do ustavení nové Rady, možná tedy dojde ještě na jedno jednání. Kromě toho se v dnešní zprávě dovíte, jaké bude mít Komořanská lávka koule (dvě).
Koncepce prošla
Koncepce cyklistické dopravy, která byla pro Radu připravována řadu měsíců ještě za Štěpánka, a za Marečka zapomenuta, byla reinkarnována pro poslední jednání Rady samotným primátorem. Materiál byl na poslední chvíli ještě zkracován (najdete ho zde).
Na jednání v úterý 26.10 byl materiál Radou schválen.
Co se vleče, neuteče
Zmražené jsou stojany na informační mapy u hlavních křižovatek. Odkládá se řešení problémových míst Radotín, Lihovar. Na příští rok se odkládá jednání o možném vzniku automatických půjčoven kol; padla sarkastická poznámka, že o další dva roky by to neškodilo. A pravda, Praha rozhodně není schopná instalaci systému rozjet bez podpory všech klíčových městských částí. A tu získat rozhodně nebude snadné.
V stavu ,,nejsou prachy, zmrazeno“ je i projekt městských stojanů.
Tajuplné rekonstrukce
Technická správa komunikací připravuje souvislé opravy ulic jako je Jeremenkova nebo Vídeňská, kde je enormní zájem na opatření pro cyklo. Protože ale nikdo neví, kdy, co a jak, nemá komise moc velkou šanci do toho vstupovat. V současném chaosu je cyklo zjevně to, co jde při škrtech a anarchii do háje první.
Na jednání byl přítomný Petr Štěpánek, který je po volbách zastupitelem na P-4. Slíbil, že problémové ulice na Praze 4 vezme na starost a do února s tím něco udělá. Půjde o ulice Jeremenkova, Novodvorská, Vrbova, Michelská, Budějovická, Vídeňská, ckt. A211 a další, na které byla podána žádost o stanovení už letos v květnu a od té doby tato lejstra hnijí na dopravním odboru Prahy 4. Vtipné je, že magistrátní odbor dopravy teoreticky vyjádření městské části ke stanovení pro hlavní ulice ve správě magistrátu nepotřebuje. Přesto kladným vyjádřením MČ ona stanovení podmiňuje.
Stavební povolení je také na rekonstrukci úseku Výtoň – Na Slupi. Pro cyklisty klíčová pražská křižovatka (1300 cyklistů denně nahoře, dalších 1300 na náplavce) je v onom projektu, na který je stavební povolení vydáno, řešená asi jako byla nedávno zprovozněná Myslíková – tedy vůbec. PRÝ se to bude řešit změnou stavby před kolaudací, obávám se ale, že to může dopadnout zrovna jako Myslíková, nebo i hůř.
Ve stejné fázi schvalování je severní předmostí novostavby Trojského mostu. Zde je povinnost cyklisty řešit, ale jestli to bude použitelné, se nyní neodvažuji ani hádat.
Konečné (ne)řešení Vyšehradského tunelu
Mnohostranné stížnosti na Prahu 2 a 4 ohledně problémového značení neprůjezdnosti Vyšehradského tunelu pro cyklisty vyřešily městské části šalamounsky: Na místo poslali městsoku policii, aby na věc ,,dohlédla“. Výsledkem bylo pokutování cyklistů, kteří nemínili přehazovat svá kola přes svodidla a projížděli přes ,,zchodníkovaný“ kus cyklostezky. Na vyznačení objížďky už od světelné křižovatky, vyparkování pár aut na nábřeží a převedení chodníku tam, nebo jiné úpravy, které by průchod chodců a cyklistů zkomfortnily, samo sebou nedojde. Co by ti nemotoristi chtěli, že.
Na téma uzavírek se nakonec rozvinula docela dlouhá debata. Letos už těch problémů bylo tolik, že by to chtělo málem zvláštního člověka jen na hašení problémů — a veřejnou tísňovou linku. Potíž s uzavírkami je i ta, že se nedozvíte, dokdy trvají. Stavebník si to na ceduli nenapíše, protože v případě překročení termínu by mu to mohlo být vytýkáno. Ovšem pokud chceme zjistit, jak dlouho co potrvá, je třeba ptát se na vedení stavebního odboru patřičné městské části. Ti to vědět prostě musejí, i když někdy je to trošku tahanice. Pak je tu problém s firmami, které nedodržují temríny nebo stanovený dopravní režim – pokutu jim může dát jedině úřad, který jim práci zadal. A když se rozhodne pokutu nedat, tak jí prostě nedá.
Zazněl také názor, že si lidi málo stěžují (i přes masáž například zde ;-) ). I to má ale svoje limity. Když úřad nekomunikuje, problém bagatelizuje nebo neřeší, mlží, případně podnět smázne s fóra, které se tváří jako otevřená radniční platforma k řešení problémů… Po pár marných pokusech se i nejotrlejší člověk na pruzení úřadů vykašle. Co ale dělat jiného — jít si to s nima vyříkat ručně?
Výsledkem bylo, že KCD dala alespoň do zápisu stížnost na to, že stavby se nedostatečně označují a že se stavební úřady MČ žádají, aby na to více dohlížely.
Vymeteno
Peníze stále nejsou (žádná novinka). V návrhu na příští rok je 63 MKč na investice a 36 MKč na rekonstrukce TSK, dohromady pěkně baťovských 99, asi aby se nikdo nezelekl, že se na cyklo dává devíticiferná částka. Kromě toho je už jasné, že příští rok nebude na žádnou stavbu evropské kofinancování – zdůvodnění, že prý to není vhodné ,,politicky“, jsem nepochopil.
Mimochodem, na další sčítače se asi bude dávat podobná částka jako na investice do cyklo. Nic proti získávání přesných dat, ony se hodí. Ale dát na měřící zařízení stejně jako na celoroční podporu vlastního ježdění, to vidím trošku jako nepoměr.
Něco přece jen bude
V rámci oprav TSK běží drobné věci. Nové piktogramy se patrně objeví v ulici Duškově, na Rašínově nábřeží, na Bulharu, v Seifertově, Husitské, ve Vaníčkově vznikne stoupací pruh, kromě toho se na Karlově náměstí objeví vyčkávací prostory pro cyklisty (V19). Některé z úprav už patrně půjdou podle nové vyhlášky.
Na území Prahy se rekonstruuje řada křižovatek, kde by se měly zmíněné ,,chlívky“ objevovat, neděje se tak ale zdaleka všude. V rámci zakázky TSK (Eltodo a čtyři další projektantské firmy) se to lidem spojených s komisí daří celkem uhlídat. Pak je ale ještě jedna tabulka od jiných zadavatelů a co se děje tam, nelze asi označit jinak než jako b…-chaos. Projekty nejsou v digitální podobě, prostory pro cyklisty se malují netrvanlivou barvou, nebo vůbec. Plus mínus platí, že aktuálně je upraveno asi 60 křižovatek a 220 jízdních pruhů – tedy ono jich nejspíš bude víc, ale v tom zmatku se o nich prostě neví.
Lávka s koulema
Pod lávkou v Komořanech bude plastika: dvě kamenné koule s plaketkou kofinancování z EU. Lávka sice už visí, rampy ale ještě ne, takže se zdá, že plaketa bude na místě výrazně dřív než ony rampy.
Mimochodem, lávka pod mostem přes Berounku, která byla součástí stavby ŘSD, je hotová a v pohodě průjezdná. I když není jasné, kdy se bude otevírat, pro místní spojení jí lze použít už dnes.
Ministerstvo pokračuje
Podle zprávy Květoslava Syrového to na ministerstvu dopravy vypadá docela dobře. Na podzim schválená nová vyhláška to pěkně odstartovala, díky ministrově souhlasu a podpisu se věci mohou pohnout dál. Pracovní skupina pokračuje a bude se scházet každý měsíc. Nový ředitel odboru Pozemních komunikací považuje kolo za dopravní prostředek a ne za sportovní náčiní. Příští měsíc by se měla rozběhnout příprava novely zákona 361, do dubnové cykokonference by měly být jasné další úpravy, a to v součinnosti s TSK, PČR v Praze, etc.
Ježto je běžné, že ministerské návrhy zákonů přešívá Sněmovna tak, že původní záměry někdy dopadnou zcela opačně, bude třeba všechny návrhy řádně zdůvodnit, podložit a decentně pro ně lobbovat — to je především úkol pro národního cyklokoordinátora.
Vítkov pořád zavřený
Někdy kolem 20.10 sice byl tunel zkolaudován, na jeho uzavření to ale nezměnilo nic. Zato vzniká projekt pokračování na Balabenku — Sudop ho má hotový, ale neukáže, protože TSK za něj ještě nezaplatila ;-). Jiné plány s pokračováním má Praha 3, která by raději viděla, kdyby stezka vedla podél trati za nádražím Libeň až někam k Freyově.
Příště a dále?
Ještě jedna komise tedy asi bude ve stávající sestavě, po vzniku nové Rady se ukáže, co bude dál. Koncepce schválená aktuální Radou doporučuje mírné personální posílení úřadu cyklokoordinátora (nikoliv posílení pravomocí). Je to minimum nezbytné pro pokračování nastoupeného trendu mírného pokroku v mezích zákona. Na revoluci ovšem nová Rada pomýšlet nebude, ať už bude její složení jakékoliv.
squish 1. 11. 2010, 12:47
Také jsem si všiml jak Jeremenkovou frezují (až k u ulici Ke Klínku). Leč v cyklopruhy nedoufám, leda aspoň cyklopikto ? I to by byl malý zázrak, mám pocit, jestli tam něco vznikne, tak budu už tak starý, že na kole už jezdit nebudu :-)
Jinak je fajn, že vznikají další cyklopikto, ale vážně vzniknou na Raš. nábřeží ? Žeby opatření kvůli častému uzavření A2 na náplavce ?
Mirek 2. 11. 2010, 20:44
Politickou nevhodností se zřejmě myslí hlavně loňská kritika "předražených cyklostezek" (zejm. Rokytka A26/A43) a následný útlum přípravy samostatných stezek.
99 mil. Kč není málo peněz, za to se dá s trochou snahy udělat celkem hodně procyklistických opatření, navíc něco můžou zaplatit i městské části. Bohužel to zase skončí hlavně u malůvek na silnicích a proznačování tras bez dalších úprav.
Sčítače jsou utopené peníze, to by mělo přijít až jako poslední třešnička na dortu, až bude hotová alespoň základní síť stezek.
Jan Fiala - Kalimero 3. 11. 2010, 09:35
Onehdá jsem šel na místní ples. Hudba zahrála první kousek. Taneční parket byl prázdný, nikdo nechtěl být na očích. Při druhé skladbě tančil jeden pár. Exhibicionista, procedil Karel.
Při třetí už pět. Rozšiřte parket, říkám pořadatelům, oni že proč, vždyť skoro nikdo netančí. Dokonce chtěli přinést další stoly. Při další skladbě už je naštěstí tanečních párů dost, koukám, tančí i Karel. Pyramidový efekt. Parket je přeplněn, pořadatel ho rozšiřuje sám od sebe, posouvá stoly a některé i odnáší. Pohodlní sedící trochu nadávají.
Pražská cyklodoprava je asi u třetí skladby. Hudba slabě hraje, ale hraje. Parket se zatím moc nerozšiřuje, ale pohodlní sedící v autech už nadávají. Až se vyskytne nějaká dáma v klobočku, jezdící centrem pravidelně na kole do práce, rozhoupá se jistě další množství cyklistů. Je to pyramidový efekt. Zatím jen slyším, v Praze jezdit nejde, jezdí jen pár šílenců.
Je prý zima a to se jezdit nedá. A co lyžaři, ti v zimě nejezdí? Takže jezdit se dá, klidně si vezměte lyžařské rukavice. Jezděte. Ať nám rozšíří parket.
Hynek Hanke 3. 11. 2010, 11:04
Sčítače nejsou zbytečné, významně pomáhají jednak při plánování dalšího rozvoje infrastruktury a jednak dávají lidem, kteří opatření pro cyklistickou dopravu prosazují, do rukou reálné argumenty, že lidi na kole po Praze jezdí, že jich přibývá, že jezdí i v zimě atd. Obojí je v téhle fázi potřeba.
Vratislav Filler 3. 11. 2010, 14:39
Jan Fiala: Kvůli takovýmhle příspěvkům bychom sem měli dát tlačítko "To se mi líbí" :-)
Vratislav Filler 3. 11. 2010, 14:50
Ad sčítače: Udělal jsem si malý výpočet, ta pořizovací cena je nějaká divná. Odpovídá buďto kontinuálnímu ručnímu sčítání (24/7) po dobu asi deseti let nebo pořízení jednoho supravodivého gravimetru ( http://www.gwrinstruments.com/ ). Možná že jsem se přeslechl a spletl o řád nebo dva.
Mirek 3. 11. 2010, 23:19
Hynek Hanke: Neřekl jsem, že sčítače jsou zbytečné, ale že to jsou utopené peníze. Vzhledem k jejich ceně a funkčnosti si za tím stojím :-) Je docela smutné, že celá polovina rozpočtu na cyklodopravu půjde na zařízení, která mají jen dokazovat, že vůbec na kole někdo po Praze jezdí a to dokonce i v zimě.
Jinak se mi spíš zdá, že sčítače (zvlášť když mají své dny a započtou každého druhého cyklistu) naopak ukazují, že jich hlavně v centru jezdí relativně málo (vzhledem k počtu lidí přepravených v MHD a IAD) a výrazně to závisí na počasí a roční době.
Jan Fiala: Pěkně napsáno :-) Méně poeticky by se taky dalo říct, že i tady funguje dopravní indukce - čím víc prostoru pro cyklisty, tím víc cyklistů.
Petr Dlouhý 4. 11. 2010, 12:17
Jan Fiala: nepamatuju si, jestli byla některá v kloboučku, ale dámy, kterým to seklo jsem v centru potkal i teď na podzim.
jkjk 5. 11. 2010, 00:52
Ty scitace jsou divne. Podle informaci z roku 2008 http://magistrat.praha-mesto.cz/default.aspx?id=81488&sh=-1272809896 se melo kupovat 20 scitacu v cene 200 tis za kus. To jich razem chteji kupovat 300 nebo se cena scitace mavnutim kouzelneho proutku zpatnacinasobila ??
Vratislav Filler 5. 11. 2010, 01:30
Kupovat jich chtějí 20, tak to možná nebylo sto Mkč, ale jen deset, to už by bylo přiměřené.
squish 6. 11. 2010, 15:12
Tak Jeremenkova je už opravená, nový povrch, vyznačené vodorovné značení a cyklopruh či pikto žádné. Takže zase nic.