Novinky v Praze a mapě

Publikováno: 21. července. 2011, 1 min. čtení
Aktualizováno: 30. ledna. 2021

V průběhu června se sešla celá řada tipů na úpravy a doplnění cyklomapy. Praha je také plná uzavírek. A dokonce se na pár místech i staví. Trochu jsme sáhli do layoutu – snad k lepšímu — stará aplikace už je definitivně upozaděna. A autoři mapy mají pochybnost: patří do cyklomapy tři vtipné, ale ne zrovna jasné trasy?

Co se děje

  • Probíhá uzavírka Smetanova nábřeží. Automobilová doprava je dočasně vedena pouze ve směru Divadelní -> Rudolfinum. Průjezd na kole směrem na jih je velmi komplikovaný (na průjezd severním směrem se můžete podívat zde).
  • Křižovatka Švehlova x Jahodová/Pražská byla zrekonstruována a nyní je světelná. Ztratilo se tak nepříjemné křížení frekventované Švehlovy. (Zdroj R.P., mapa zde)
  • Začaly stavební práce na poli mezi Petrovicemi a kontejnerovým překladištěm v Uhříněvsi, které zasáhly používaný průjezd po zaslepené asfaltce vedoucí od Uhříněvsi k Petrovicům. Průjezd je i nadále možný, ale v závěrečné části (asi 100 metrů) jde o průjezd staveništěm. (Zdroj Kilian, mapa zde)
  • Nové průjezdy vznikly mezi Satalicemi a Hutěmi, kde finišuje výstavba Vysočanské radiály. Nyní je po asfaltu možný průjezd jak podél železniční trati na Satalice, tak v prodloužení ulice Za Černým mostem, kde vznikla také cyklostezka k ulici Budovatelské. (zdroj Věra, mapa zde)

Kde se staví

I přes zdánlivě totální mrtvo se v Praze přece jen ještě nějaké cyklostezky staví. Výstavba „diamantové“ stezky v Sedlci pokračuje.

Započala stavba stezky podél Botiče od Vršovické směrem do Nuslí. Není zatím jisté, zda součástí stavby bude něco více, než rozšíření stávajícího chodníku a položení asfaltu; v tomhle koridoru se dalo celkem pohodlně jezdit už dřív, kritická jsou zde především napojení na ulice.

Nové trasy

Zajímavou novinkou na trasách od Strahova je vyznačení podchodu pod Bělohorskou ulicí na Malovance. Podchod je široký a vcelku bezpečný, na severu ovšem ústí na chodník poblíž frekventované autobusové zastávky. Trasa dále pokračuje k nové lávce přes Patočkovu, kterou neznámý lumen vybavil na jedné straně výtahem. V nedaleké Parléřově ulici pak zmizel kus cykloobousměrky, zřejmě kvůli objízdné trase pro Patočkovu, vedené blízkou Myslbekovou.

Mapka zde.

Vše zmapoval a nafotil Jiří Bernášek, který doplnil také několik snímků na Žižkově a aktuální podobu sjezdu z cyklostezky Rokytka do Nademlejnské ulice.


Tuto gerilovou fotku jsem minule poptával (Foto JB).

Řady změn a doplnění se dočkaly Letňany, a to hned od dvou autorů, Martina Krška a Kinga M. Martin navrhnul sice poněkud kličkující, zato ale naprosto klidnou alternativu průjezdům po hlavních komunikacích. King informoval o nezakresleném úseku asi 400 metrů cyklostezky podél Tupolevovy.

Mapka zde

Kubajz navrhl upravit několik drobností na sídlišti Kamýk. Trasa C17 byla přetrasována z frekventovaného chodníčku v ulici Zvolské do pohodlnějšího průjezdu Liběřskou. V Libuši přibyl nezpevněný, ale pěkný průjezd do Modřanské rokle od Zelenkovy ulice a sídlištní chodník v prodloužení ulice U Zahrádkářské kolonie.

Mapka zde.

Mezi Roztyly a Chodovem přibyly dvě doporučené trasy: Relativně nejmírnější stoupání od Roztyl do ulice Gregorovy kolem restaurantu Koliba a prodloužení trasy A225 od Chodovce do ulice Dědinova a Petýrkova ( zdroj zuzi.pfeiferka ).

Mapka zde

Úprava layoutu mapy

Po revizi prakticky veškerého obsahu je na čase, aby se stará verze mapy přestala používat. Zmizela tak z posledního místa, kde jste jí ještě mohli vidět (menu „Mapa“ vlevo) a zůstává tak jen (pro případ nouze) v submenu docela na konci.

Nová verze mapy drobně upravila layout a barevně se sjednocuje s menu. Pro ty z vás, kdo jste si toho ještě nevšimli, nabízí seznam vrstev a mapových podkladů vpravo při spuštění hezky otevřený:


Upravená podoba layoutu (pokračujte zde).

Mám to dát do mapy?

Dlouhodobě se rozmýšlím, zda do mapy nedám následující průjezdy:

1. Stoupání Anděl – Strahov ulicemi Kmochovou, Švédskou, U Nesypky, U Plátenice. Drsné stoupání na Strahov je vedeno převážně klidnými ulicemi, teprve ve vrcholové části se nelze vyhnout hlavní (nebo chodníku). Přímo ze Smíchova je to ale nejklidnější způsob, jak se dostat nahoru na Strahov.

2. Zadní průjezd Smíchovským nádražím. Manipulační asfaltka začíná na konci ulice Stroupežnického, vede skrz celý areál nádraží, kříží asi dvě manipulační koleje a ústí u Meet Factory v ulici Ke SKlárně. Dvoje vrata bývají zpravidla otevřená nebo se dají objet. Fakticky je to trasa sice velmi šikovná, současně ale na hranici tolerovatelnosti.

3. Stoupání Hradešínskou k vinohradské vodárně. Je to klidové, naprosto nejmírnější stoupání a skvělá alternativa k frekventované, dlážděné a strmější Chorvatské. Zase tolik míst ale nespojuje a na Vinohradech jsem ty trasy chtěl spíš zředit, než zase zhušťovat.

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

Wojtee 21. 7. 2011, 08:54

Ad Anděl - Strahov:
To je průšvih kteroukoliv trasou. Ty kolmý na Plzeňskou jsou odporně strmý a s bídným povrchem. Začátek Švédské je úzký, parkuje se po obou stranách a auta tamtudy objíždějí semafory na křižovatce Kmochova/Zapova, takže za sebou občas máte nervózního řidiče, který vás nemá kudy objet. Od zatáčky Švédská/Na Hřebenkách se dá jet v klidu po hlavní, stoupá to mírně a hlavně jsou tam dva pruhy nahoru, takže auta mají kudy předjíždět (a člověk se vyhne dvojímu křižování široký silnice, kdyby jel tou Nesypkou a Plátenicí). Protivně úzký hrdlo je nahoře u zastávky U Palaty, kde je přechod jištěnej betonovym blokem a kolem něj se auto s kolem najednou nevejde (pokud by se teda extra nesnažili).

Nějak jsem se to zespoda naučil jezdit Holečkovou, když člověk na spodním úseku zatne zuby, tak se dá u zastávky Kobrova najet na většinou prázdnej chodník (a po chodníku pokračovat i tou Švédskou).

Jiří Bernášek 21. 7. 2011, 13:32

Naprosto souhlasím s Wojtee (zde se jedná vyloženě o místo mého bydliště, jezdím často). Zvykl jsem si nahoru jezdit Holečkovou, kde je sice provoz nechutný, ale je to přehledné a ne moc strmé, na chodník jdu buď u té zastávky nebo až nahoře na křižovatce se Švédskou (ale v dolním úseku od nám. Kinských po zastávku chodník zcela chybí - není únikovou alternativou). V této spodní části by mě Kmochova rozhodně nenapadla, protože dole se k ní dostává těžko (Plzeňská - děs, běs), má opravdu enormní stoupání, a nahoře do Holečkovy je schodiště - prakticky komplet na vedení kola. (To už spíš parkem Drtinova - Grafická, bohužel jde o vabank přímo u služebny Městské Policie.) Pokud jde o Švédskou, tak po silnici nikdy nejezdím, je zde prakticky souvislý autoprovoz v úzké soutěsce mezi parkujícími auty, kde není kam uhnout a člověk do toho krpálu leze krokem. Stoupám obvykle po chodníku, který je zvlášť v prvním (nejstrmějším) úseku docela široký a podél souvislé zdi kde nikdo odnikud nevyběhne. Spodní jednosměrná půlka ul. U Nesypky (od kapličky nahoru) je OK, člověk se vyhne zatáčce Švédská x Na Hřebenkách, za kterou řidiči nevidí, a mají sklon ji jezdit prakticky na hranici smyku (nevypadá tak, ale je ostřejší než ostatní v těch serpentinách, pořád tam kvílí gumy, byly zde i nehody), a taky se překlene další výskyt soutěsky u přechodu jištěného bloky, ovšem klidná ulička U Nesypky má nepatrně větší sklon. Tu další serpentinu (U Nesypky - U Plátenice) skutečně vyřazuje křížení hlavního tahu, zvlášť nahoře je zařazení na hlavní problém (ostře vlevo přes 3 pruhy s mizerným výhledem), i stoupání je větší než na hlavní. Dá se tam jet i do toho slepého konce k Horní Palatě, dál nezpevněnou pěšinou pod náspem ul. Na Hřebenkách trochu zpátky k ul. Pěší, a po vynesení krátkého schodiště pak Na Hřebenkách a Pod Fialkou, ale nevím jaký by to mělo smysl (mimo mého občasného výjezdu tím směrem, když mám na to náladu), po hlavní je to souvislejší a bez bloudění. A dolů, to jezdím komplet po hlavní v provozu, nemám problém z toho kopce držet krok s auty (jen autobusy vyloženě zdržují).

jonáš 21. 7. 2011, 13:48

No nejlepsi se to odedavna jezdilo Kinskou zahradou. Sice je to svinsky do kopce, ale prekazej tam jen chodci.
S tou Hradesinskou je to blby v tom, ze je to v protismeru a uzkym koridorem mezi parkovanim, ja tamtudy radsi jezdim dolu a nahoru se da bud Na Safrance nebo Dykova .. ono jiny rozumny spojeni z vrsek k vodarne neni, Chorvatska je dost ekl.

JacquesClouseau 21. 7. 2011, 14:36

Při nájezdu na most na Císařský ostrov ze Stromovky je konečně cykloobousměrka.

Mirek 21. 7. 2011, 15:08

Podchod pod Bělohorskou používám od chvíle, kdy se křižovatka stala objízdnou trasou Blanky. Nájezd do silnice je v pohodě právě díky zastávce vyznačené ve vozovce, na níž hned navazuje cyklopruh Vaníčkovou na Strahov. Většinou přijíždím k podchodu z Keplerovy přes ul. Hládkov, Myslbekovu (nájezd na ní není většinou, kupodivu, takový problém), Nad Panenskou a Parléřovu k ul. Na Malovance (úsek Nad Panenskou-Na Malovance sice byl, jak je vyznačeno na mapě, ale nyní není jednosměrný) Je to samozřejmě delší než přes Pohořelec, ale pro mě pohodlnější.

Add Švédská - bývalá pěkná zkratka, dnes parkoviště a autozkratka. Volím opět delší trasu s větším převýšením. Tj. dojezd k Zappově a ta je ve směru nahoru zcela klidná, bez parkování a ještě vám musí dát ze Švédské přednost :-) Mimo vybraných úseku (Keplerova a kočičí hlavy) se chodníkům snažím vyhýbat.

viduka 21. 7. 2011, 18:47

Pred par dny jsem si vsiml, ze byl zlegalizovan prujezd tramvajovou krizovatkou na Plamovce. Alespon z vychodu a zapadu (nekolika cedulemi se zakazem vjezdu aut a motorek a zprujezdnenim jednosmerky v ulici U Balabenky), ostatni smery nevim.

pekas 21. 7. 2011, 23:29

Strahov: Holeckova z Kinskeho je mi porad prijemnejsi nez ten kousek Plzenskou k odbocce do Kmochovy. Nejradsi ale jezdim bud Kinskeho zahradou po postupne rekonstruovanych cestickach znacenych jako Z05. Nebo Holeckovou az na Klamovku, pak Podbelohorska -> Pod Lipkami -> Tristolicna -> Na Hrebenkach -> Pod Fialkou -> Pod Stadiony. Dolu normalne po hlavni jako bus 176.

Smichovske nadr.: Zni to jako povedenejsi cesta nez Nadrazni. Myslim, ze by si to mapa zaslouzila.

Vratislav Filler 22. 7. 2011, 09:19

Pánové, děkuji za tipy a komentáře a taktéž za info o nové cykloobousměrce a průjezdu Palmovkou.

Ad Strahov: Můj prvotní úmysl pro tuhle trasu byl najít něco pro vystoupání na Strahov, když člověk přijede od jihu (a tedy si nechce zajíždět až do Holečkovy), současně trasu nižší obtížnosti, ne každému se chce stoupat ulicí Na Hřebenkách, a konečně pokud možno mimo Kinského zahradu, kde je zákaz vjezdu cyklistů. Výsledek je ovšem, jak vidím, dost smutný :-( . Trasu v Holečkově převedu ve stoupání od zastávky na chodník a jak vidím, je to v ní zralé na stoupací cyklopruh (šířka by na to snad být mohla). Jinak ale asi nebudu malovat nic nového...
Jinak další peklo je samotná Plzeňská nahoru. Pročež se ještě zeptám, jak řešit stoupání (Smíchov) - Anděl - Klamovka - Motol (nerad bych slyšel mnohohlasné "Holečkova", i když to tak vypadá ;-) ).

Průjezd za Smícháčem asi zakreslím (s nějakými warningy).

Jonáš: Stoupání na Vinohrady ulicí Na Šafránce - není tam ztracený spád? Mně to tak přišlo, ale přímo jsem tamtudy nikdy nejel.

Jiří Bernášek 22. 7. 2011, 14:20

Dodám ještě, že v Holečkově, i serpentinách nahoru na Strahov se cyklisté běžně vyskytují, člověk tam není bílou vránou kde by ho řidiči nečekali (aspoň kdo to tam zná). Ten chodník nahoru od zastávky Kobrova - abych k němu byl fér, doplním že je v jedné části (cca. u sv. Gabriela) dost úzký, zvlášť ve zlomu Holečkovy se musí jet opatrně protože tam není vidět, a projíždí se taky kolem vchodu jednoho většího objektu. Opatrnost vůči chodcům to tam chce, byť se nevyskytují nijak masově.

Směrem od jihu si tedy já s radostí do té Holečkovy zajedu, Štefánikova je vcelku OK, a beru to i jako serpentinu, terén si ji žádá. Někdy jsem v téhle relaci používal nesení/vedení kola z křižovatky Radlická x Kartouzská schodištěm a parkem Sacre Coeur což nebylo časově ani tak strašné, ale trasa na jízdu to opravdu není.

Směr Motol - myslím že se opravdu nevymyslí nic lepšího než Holečkova - chodníkaření na Plzeňské - nahoře případně odbočka Na Zámyšli, Pod Kavalírkou, Nepomucká. Je to již v mapě. Na dně údolí žádná jiná trasa není, a stoupat nemá smysl, když nejsou boky údolí souvisle průjezdné - od Bertramky k Turbové neproklouzne ani myš, a na druhé straně ční Skalka vysoko nad Motol, maximálně s pěšinami pro těžké terénní MTB.

pekas 22. 7. 2011, 15:52

Ad. Kinského zahrada - a proč je tam ten zákaz vjezdu cyklistů? Vím o něm jen dole u Švandova divadla. Zeshora od kolejí do toho samého parku naopak vede cyklotrasa. Nedává to smysl.

Plzeňská je průšvih, tam toho moc nevymyslíš bez zbytečné výšky nahoru a dolů. Snad kromě té Holečkovy, kterou ale slyšet nechceš:-) A dál na západ potom po severním chodníku.
Pro normální jedince je možná nejjednodušší jet z Anděla metrem B do Jinonic a potom po hřebeni. Pro zdatnější na kopec ke kolejím na Strahov, pak Ladronka a zase dál na západ. No a drsoni s auty, ale to podle mě není nic ke značení v mapě.

Jiří Bernášek 22. 7. 2011, 18:14

Z ul. Na Hřebenkách je do Kinského zahrady pro změnu "jen" obyčejný kulatý zákaz vjezdu... Ale faktem zůstává že tam je piktokoridorem proznačená jen jedna izolovaná legální trasa (dolní konec je Hellichova, a nutno říct že se ztraceným spádem a extrémním klesáním u Nebozízku, a trochu užší cestou za Hladovou zdí to taky není kdovíco). Kdybych měl na výběr, tak bych tam nejradši legalizoval serpentiny od Sokola na Újezdě nahoru k bludišti a rozhledně, které jsou celkem v pohodě, jezdí tudy i hlídkující policejní auta. Bohužel pěší frekvence na dolním, i horním konci je opravdu velká. Neškodila by ani legální odbočka od jezírka do ul. Na Hřebenkách (což je rovina a široké)... No ale buďme tam asi rádi za to, co máme.

Vratislav Filler 24. 7. 2011, 15:09

V mapě to sice ještě není, ale dovoluji si sem:

Od: "Jiri Bohac"
pro případ, že byste o tom nevěděli - Palmovka je legálně průjezdná na kole!
Všiml jsem si toho dneska - všechny zákazy vjezdu jsou nahrazeny zákazy vjezdu motorových vozidel. Až na jednu výjimku - tramvajový pás mezi dolní a horní tramvajovou křižovatkou v ulici Zenklova. Nicméně i v tomto úseku je cyklistům umožněn průjezd po pěší zóně (přibyl piktogram kola na značce pěší zóna).
Značení vypadá že je víceméně důsledné - například: - cedule "slepá ulice" na libeňském mostě je opatřena dodatkovou tabulkou "mimo kola" - cyklistům je při jízdě od tramvajové křižovatky po kolejích ulicí Na Žertvách umožněno odbočení z kolejí i doleva, nejen doprava do Vacínovy, jako smějí auta. (Na tramvajovém pásu v ulici na Žertvách od ulice Vacínova směrem na východ je i nadále zákaz vjezdu všech vozidel)
Mimo jiné je ještě předělaný konec kratičkého cyklopruhu na libeňském mostě. Když se na most vyjelo z cyklostezky přes Rohanský ostrov a zahnulo doprava k Palmovce, končil pruh hned za odbočkou do Voctářovy tak, že z něj bylo potřeba aktivně vyjet (čára se přibližovala až k chodníku, člověk musel ukazovat
doleva). Nyní dělící čára skončí z ničeho nic, takže člověk nemusí ukazovat.

jonáš 25. 7. 2011, 13:50

Na Šafránce – nějaký ztracený spád tam je, ale ve srovnání s krpálem a frekvencí dopravy v Chorvatský nebo na Francouzský je to o ničem. Navíc z křižovatky u Moskevský (třeba cestou od Botiče) se to dá do Slovenský kousek vynést po schodech, i když každý sesedání otravuje.

Výjezd parkem k vodárně je ovšem trochu klikatej a patrně nelegální .. nejlepší by bylo zcykloobousměrnit Estonskou a Hradešínskou. Nemam problém s protisměrkou, kde je na to místo, ale v těhle parkovacích uličkách se někdy hodně blbě vyhýbá autu v legálnim směru, do mezery mezi parkujícíma autama se s kolem nevejdu.

Radek 25. 7. 2011, 15:59

Když jsme u těch letňanských cyklostezek, dovoluju si ještě upozornit na krátkou cyklostezku mezi křižovatkou Tupolevova×Beranových a zastávkou Dobratická. Použitelné pro ty, kdo neradi jezdí po silnici. Pokračovat se dá dál podél Tupolevky po vedlejší komunikaci.

Radek 25. 7. 2011, 16:01

Při výjezdu z letňanského lesoparku se od jara nemusí na silnici, je tam provizorní stezka na severní straně. Ulice Toužimská se teď dá překřížit v místě zastávky Toužimská.

Radek 25. 7. 2011, 16:06

Už se dá projet i ze Kbel do Hloubětína po nové stezce na severní straně Vysočanské radiály. Akorát asi 150 metrů nad Bažantnicí je vyježděno polem.

Radek 25. 7. 2011, 16:17

Pak chybí ještě asi padesátimetrová stezka mezi ulicemi Krausova a Veselská.
Určitě bych upozornil i na příjemné spojení novou mlatovou stezkou mezi ulicemi Rýnská a U Párníků v Čakovicích.
Existuje i příjemné spojení (jen pro rekreační) z Čakovic do Miškovic podél Červenomlýnského potoka.
Ve Kbelích je od podzimu proznačená odbočka z Mladoboleslavské do Semčické a dál do centrálního parku (A265) včetně cykloobousměrky.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Tři nové cykloobousměrky na Praze 6
Praha,

Tři nové cykloobousměrky na Praze 6

06. května. 2024, 5min. čtení6