V potírání cyklistů vede Praha 4

Publikováno: 15. srpna. 2011, 1 min. čtení
Aktualizováno: 16. ledna. 2021

Propojení informací z několika nezávislých zdrojů a poslední realizace „procyklistických“ opatření na Budějovické ulici téměř stoprocentně prokázalo podezření, které mají lidé pohybující se ve sféře městské cyklistiky už dost dlouho: Některé pražské městské části mezi sebou skrytě soutěží o to, která bude nejvíce škodit cyklistům na svém území. Jak plyne čas, začínají chápat, že v Praze jako celku bude cyklistů přibývat, i když pro ně nebudou nic dělat — a tomu je bezpochyby třeba zabránit; cyklisté totiž nezapadají do myšlenkového paradigmatu auto a parkování místa všem našim voličům, podzemní garáže developerům a veřejnou dopravu sockám, co na auto nemají, kterým se řada dopravních plánovačů na městských částech více či méně skrytě řídí.

Městskou částí vítězící v této soutěži je již od roku 2009 Praha 4 a nic na tom nezměnily ani poslední volby. Naopak, poslední realizace rekonstrukce Budějovické ulice prokazuje, že v tom, jak se zbavit cyklistů, je Praha 4 mimořádně vynalézavá.

Jak si poradili s Budějovickou, aneb slibem nezarmoutíš

V koridoru Budějovické ulice vede páteřní cyklotrasa A41. Rekonstrukce této ulice v první části znamenala cyklostezku vedenou poměrně rozumně před obchodní pasáží (pokud by přibyly stojany, umožnila by pohodlný přístup k obchodům). Vzhledem k budoucímu významu trasy (spojnice jedné z nejlidnatějších městských částí s centrem, tranzit z Jižního Města) se dalo předpokládat kvalitní pokračování buďto formou cyklostezky, nebo alespoň solidními cyklopruhy.


Cyklostezka je po křížení s Vokáčovou ulicí pokračuje už jen jednosměrně. Tato část přechodu z cyklostezky směrem k hlavnímu dopravnímu prostoru by byla zvládnutá celkem slušně, kdyby se realizace nedržela tradice, že každý nájezd musí mít obrubník, o který se přizabijete. Ostrá hrana 3 cm vysokého obrubníku zajistí proštípnutí duše u 50% trekových a 98% silničních kol. (Fotografie Budějovické ulice Jiří Ptáček)

Cyklopruhy v Budějovické ulici Praha 4 ještě v roce 2010 slibovala v dopise jednomu občanovi, který nám svou korespondenci s MČ laskavě poskytl:

Od: „Praha 4“
Datum: 23.07.2010 10:24
Předmět: Odpověď na vložený dotaz
(…) Jakmile bude kompletně rekonstrukce dokončena, dojde k celkovému přeznačení komunikace včetně cyklopruhů.

Redakce PNK si s Prahou 4 v této věci také dopisovala. Na otázku, zda bude v rekonstruovaném úseku vedena cyklostezka v souběhu s chodníkem podobně, jako je to v již dokončeném úseku rekonstrukce mezi ulicemi Vyskočilovou a Vokáčovou, přišla následující odpověď:

Předmět: FW: Rekonstrukce Budějovické
Od: Vodák Jaroslav [P4]
Datum: 15 Červen 2011, 11:11
– nikoli, v úseku mezi ul. Vokáčova a Hanusova se bude vracet do hlavního dopravního prostoru.

Nuže, cyklostezka je do hlavního dopravního prostoru skutečně svedena:


To, že mají cyklisté na předchozím přejezdu jako na jednom z mála míst v Praze rozumně zelenou současně se souběžnými auty, je zabito tím, že na tomto trojúhelníku chytnete v takovém případě vždycky kolonu a stejně musíte zastavit. Autor článku to zkusil jednou, kvůli tomuto jevu a dříve zmíněné obrubě bude i nadále vjíždět z přejezdu přímo do jízdního pruhu a novému úseku stezky se vyhne.

A nyní se můžeme podívat, co tam ve skutečnosti vzniklo. Držte si klobouky, protože takovéhle řešení jste v Praze neviděli někdy od poloviny devadesátých let:


Značení jak z roku 1993.

Proč ne cyklopruhy? Proč ne piktokoridory? Z hlediska šířkových poměrů jsou naprosto možné dvě varianty: Buď dva jízdní pruhy s piktokoridorem, nebo jeden jízdní pruh, cyklopruh a podélné parkování. Co zde vzniklo, je prostě tvořivost Prahy 4. Ta zde integrační opatření odmítá nejméně od roku 2008, kdy byla pro ulici Budějovickou a Na Pankráci připravena zadávací karta.

Ale odpověď neleží v šířkových poměrech či nezbytné kapacitě komunikací. Jádrem věci je prostě to, že Praha 4 cyklopruhy nikdy nechtěla, nechce, a chtít nebude, protože Praha 4 na ulicích cyklisty nikdy nechtěla, nechce a chtít nebude. Toť vše.

Praha 4 rulez!

Praha 4 je ostatně mimořádně úspěšná ve všech dílčích disciplínách potírání cyklistů na svém území:

  1. Popírání reality, tj. samotného výskytu cyklistů v určitých částech svého území (Na Pankrácké pláni prý cyklisté neexistují. Autor článku má ale patrně vlčí mlhu, když ve čtvrtek 12.8.2011 jich při průjezdu přes křižovatku před Arkádami napočítal v jednom okamžiku hned pět).
  2. Aktivní bránění tomu, aby se po městské části dalo na kole jezdit. Od roku 2009 se MČ Praha 4 podařilo zabránit vzniku cyklopruhů na ulicích:
    1. Jeremenkově,
    2. Olbrachtově,
    3. Vrbově,
    4. Novodvorské,
    5. Michelské,
    6. Na Pankráci
    7. a nově též na Budějovické.
  3. Greenwashing směrem k vlastním voličům se snahou udělat dojem, že městská část pro ty nevděčné cyklisty ve skutečnosti dělá, co může.
  4. Prorůstání místní správy a samosprávy vedoucí k tomu, že „nezávislí“ úředníci schválí vždy to, co chce radnice.
  5. Arogance a mlžení. Odpověď Prahy 4 na otázky veřejnosti požadující cyklistická opatření u rekonstrukce Jeremenkovy ulice svaluje vinu za nerealizaci integračních opatření na Technickou správu komunikací, která prý není schopná vyprojektovat vhodné řešení. Poté, co přepracované projekty TSK postupně třikrát zamítne, si úřad MČ dovoluje tvrdit, že za (ne)realizaci v Jeremenkově ulici je zodpovědná TSK, ačkoliv na jiných městských částech neměli s obdobnými projekty žádný problém.
    Na mojí otázku, zda se chystá pokračování cyklostezky směrem do ulice Na Pankráci mi napíší, že se nepřipravuje žádná rekonstrukce, která by umožnila úpravu dopravního režimu. Přitom na ulici Na Pankráci existuje od roku 2008 zadávací karta a okamžité vyznačení integračních opatření je možné. A podobných případů existuje celá řada.

Ať přiznají barvu

Posledním důkazem toho, jak usilovně se MČ Prahy 4 chce cyklistů na svém území zbavit, jsou cyklistické „stojany“ před zbrusu novým úřadem městské části:


(Foto Tomáš Prousek)

Městská část připravila pro své návštěvníky stojan, do kterého cestou na úřad dáte kolo, zlámete výplet a zkřivíte kotoučovku a protože svůj bicykl nemáte jak zamknout, po návštěvě úřadu už své kolo nenajdete. Městská část se tak otravných cyklistů, kteří dokonce mají tu drzost jet s kolem až na úřad, definitivně a elegantně zbaví. A ještě bude z obliga: připravila přece stojany, ale ti nevděční cyklisti mají zase nějaké kydy.

Ja na čase, aby tato městská část konečně vzdala svou pokryteckou hru „na dobráka“, protože je jen otázkou času, jak dlouho jim ji obyvatelé této a okolních městských částí budou ještě žrát. Praha 4 by měla provést svůj „coming out“, přestat se přetvařovat a mlžit, a svůj názor na cyklisty konečně veřejně přiznat osazením všech vjezdů na území MČ touto dopravní značkou:

Pak budeme všichni vědět, na čem jsme, a bude to fér.

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

josuk 15. 8. 2011, 10:41

Co dodat? Nic. Dobře napsané a souhlasím. Sám jsem ještě dopravní řešení Budějovické nevydýchal, tohle jsem opravdu od rekonstrukce nečekal. Naštěstí chodník bývá frekventovaný prakticky pouze zaměstnanci jdoucími do a z práce, takže třeba o víkendech naprosto volný. Tuto situaci vyřeším osobně jízdou po předmětném chodníku. Ovšem pozor – jezdím s odstupem od chodců a převážně pomalu. Prosím sportovce, co chtějí trénovat, aby na chodnících ani na frekventovaných stezkách mezi malými dětmi a amatéry netrénovali. Rychlost cyklisty na chodníku totiž velmi ovlivnuje mínění chodců. A proto se přimlouvám za to, chodce nedráždit (bohužel sám jsem, jako chodec, už několikrát fyzicky inzultoval cyklistu, který nedodržel na místě určeném chodcům bezpečnou rychlost a vzdálenost ode mne, nebo od dětí…. polepším se.. ;)).
Co se týká rychlosti dovolím si poznámku, znají to všichni co mají na hodinkách tachymetry, jak se zvyšující se rychlost vzhledem k vložené energii a exponenciálně klesající úrovni bezpečí nevyplácí – např. 5km lze ujet 40km/h za 7,5 minuty, 30km/h (stále velmi sportovně) za 10 minut, pohodovou 15km/h za velmi pěkných 20 minut anebo i „po chodníku“ velmi velmi snadno za půl hodiny. Těch pár minut myslím stojí za to.
Proto moje filozofie jízdy na kole v současné Praze je hlavně nízká rychlost při míjení chodců a ohleduplnost k nim. A co nejvíce se vyhýbat autům (kupř. toto řešení Budějovické jako řidič auta vnímám zase jako šikanování, jinak to nepochopím). Sportovní cyklistika v Praze myslím k pochopení cyklistů moc neprospívá.

Co se týká stojanů na úřadech, tam kde nejsou vhodná místa k odložení, beru kolo sebou dovnitř – a zatím bez námitek ;).

fijalka 15. 8. 2011, 14:08

V bleděmodrym to samý, co máme v naší firmě (sídlící na jednom z uvedenejch míst): ty věci vymejšlej a rozhodujou lidi, co sou mimo realitu..

pekas 15. 8. 2011, 23:07

Podle článku je to hodně smutnej příběh. Ale třeba trasa podél Vltavy, Braník-Roztyly nebo Vrbova jsou taky na Praze 4 a ty jsou dobrý.

mech1 16. 8. 2011, 08:21

... nerekl bych mimo realitu ... jen na kole nejezdej a kdyz, tak o vikendu tak, ze ho nejdriv vencej na aute a na klidnem miste vypustej ...

Musism priznat, ze jezdim josukuv styl ... nejak jsem k nemu dospel :-) Co nejvic vklidu, byt videt, byt citelny, co nejvic se vyhnout autum a sdilet s chodci vklidu chodnik.
Deti vubec nebrat!

A co se stojanu a zamykani na ulici tyce ... jsem rad, ze jsem se zbavil vsech kol a nechal si jen, nakonec nejuniverazalnejsi, skladacku ...

roman 16. 8. 2011, 16:47

mech1: zvláštní, já po letech dospěl ke stylu jezdit co nejvíc s autama a co nejvíc se vyhejbat chodcům. auta jsou pro mě čitelná a málokdy mě zaskočí. ohrožení cítím jen tu a tam většinou o víkendu (asi sváteční řidiči, obvykle předjíždění zrcátko na řidítko). naopak chodci, to je peklo, nečitelní, nepozorní, zmatkující, slepí, ignorující... :) tak tak. šlapkám zdar.

Jiří 16. 8. 2011, 20:58

Ahoj,
podíval jsem se na mapu, a myslím, že Praha 4 jde na cyklistiku postupně a hlavně strategicky. Poučena z automobilové dopravy dobře ví, že nejprve je třeba vybudovat okruh okolo čtvrti, aby ji transit cyklounů nezahltil. Ten již má v podobě A2, A22 (nábřeží v Podolí a podél magistrály hotový, A41 vytrasován a používán, úseky A23 zbývá pospojovat. To hravě zvládne do konce volebního období a do příštích voleb půjde s heslem: "Pankrác jsme před pumpičkáři ubránili!"

Petra 17. 8. 2011, 13:55

Ahoj, k Jirkově příspěvku a vůbec k celému článku - ono by ještě byla potřeba rozlišit co je zásluha MČ a co jde zvrchu třeba od cyklokomise, což bude vědět líp Vráťa ... ne vše co je na území kterékoliv městské části je její zásluha, ale to by bylo na složitější povídání a je to vlastně šuma fuk, protože hlavní je výsledek pro uživatele :)

squish 17. 8. 2011, 14:41

Otázka co s tím, psaní mailů na Prahu 4 nepomáhá (teď už na ně ani nereagují, předtím se na něco aspoň vymluvili).

josuk 17. 8. 2011, 16:50

upřímně řečeno, asi chápu, že nereagují na maily - taková ta zdokonalující se technologie moci vyžaduje stále více energie k tomu, jak se udržet a na samotné vládnutí mnoho nezbývá. Je to jako s byrokracií. Od určité velikosti sama roste a vytváří si práci, která předtím neexistovala.. ;)
Chtělo by to asi nějakého vlivného cyklistu bytem na Praze 4.. ;) ačkoli... pokud by nějaká strana cyklisty oslovila - tuším jak by to mohlo dopadnout - jako cssd získala členy a voliče na privatizaci bytů (btw "levicová" strana!!) a skoro rok po volbách se neděje nic, resp. se vybírá firma... Takže pro cyklisty by to byly také různé audity a koncepce rozvoje a nevím nevím... :D

Myslím, že by mělo být jednoduché pravidlo - všechny nové chodníky (a rekonstruované) udělat široké! A pak třeba nakreslit na kraj uzký bílý pruh (třeba tzv. zvýšeného nebezpečí pro chodce), chodci by si časem zvykli tam radši nelézt, byly by všude nájezdy apod. a to by podle mě bohatě stačilo. Vím, že to nemá oporu v zákoně, ale třeba současný stav Budějovické je ted horší, než když se tam jezdilo "nelegálně" a po chodníku.
Je mi taky jasný, že proti automobilkám a energetickým společnostem (očekávaný rozvoj elektromobilismu) jsou cyklisti slabší lobby. I když cyklistika by přinesla imho prospěch pro všechny.
sorry za tu politiku, ale nemůžu si pomoct ani v Praze na kole ;)

Petr Dlouhý 17. 8. 2011, 22:35

Trochu offtopic, ale nemá někdo náhodou informace o probíhající rekonstrukci v ulici Československé Armády? Zatím to vypadá na to, že se na cyklisty úplně zapomnělo.

újezďák 18. 8. 2011, 15:54

No protože pres prahu 4 docela jezdím tak se me to nezdá až tak hrozný....
Add cyklostojany ... to je jasná výhra designu nejakého pošahaného ateliéru , kde se mladý a progresivní človek (ice)realizoval(a) :)
Za to prosťe úredník nemúže, to je chyba na strane moderniho sveta

Sýc 24. 8. 2011, 22:26

MČ Praha 4 na maily odpovídá selektivně, respektive většinou vůbec ne navzdory zákonům.

Jen ÚMČ Praha 4 je schopen na komunikaci Pálkařská umístit zpomalovací hrby. Prý proto aby "nás" ochránila před občas jezdícími auty k hřištím v Krči. Přitom silnice je hlavně používaná cyklisty.
A když televize zabere 2/3 cyklostezky A22 u hřiště tak tvrdí, že se tam asi někdo "opravoval plot" a žádný zábor to nebyl...

újezďák 27. 2. 2013, 20:33

Tak jsem si dneska vzpoměl na cyklostojany v rámci článku o praze 4, kde je bohužel debata již
uzavřena
https://mestemnakole.cz/2011/08/v-potirani-cyklistu-vede-praha-4/

Na lidovkách jsem čirou náhodou narazil na designovéhp pachatele těch stojanů :)
http://www.lidovky.cz/dokaze-mestsky-mobiliar-ovlivnit-vkus-lidi-ptejte-se-davida-karaska-zakladatele-mmcite-g5q-/odpovedi.asp?t=MMCITE&akce=

a položil jsem mu otázku jestli to pochází od nich a lehce zkritizoval další dva stojany z jejich katalogu :)

Přiznal se a dozvěděl jsem se :

Tak tohle je typická otázka někoho hodně úzce zaměřeného...:-) Ok, městský mobiliář nejsou zdaleka jen stojany na kola a my nejsme specialisté, kteří neřeší nic jiného než cyklodopravu. Přesto jsme právě proto, že víme jak jsou dnešní bikeři choulostiví na svá kola navrhli flexibilní Meandre - asi nikde měkčejí své kolo neuložíte. Včetně vaší kotoučovky. Velo není špatné, je to náš nejstarší stojan na kola ale také nejprodávanější. Nejlepší je ale kolo jen tak opřít a v této kategorii máme třeba Edgetyre s malým ale důležitým pryžovým páskem, který zajistí, že se žádná část vašeho kola nedotkne oceli, ze kterého je stojan vyroben. Zase měkkost. Článek, na který odkazujete jsem si přečetl a nějakou chytrostí mě tedy neohromil. Lavička Woody v provedení se stojany (nejedná se tedy o samotný stojan na kola jak bylo v článku uvedeno) byla navržena jako multifunkční výrobek, který má sloužit hlavně unaveným cyklistům, kteří si potřebují nebo jen chtějí na chvíli sednout a jsou rádi, že nemusí kolo odhodit do trávy. Nepočítá se tedy s tím, že by od něj odcházeli. Vhodné třeba pro cyklostezky. Navíc my se snažíme aby každý stojan na kola nejen dobře fungoval ale aby v prostoru také dobře vypadal a to i v situaci kdy v něm žádné kolo není - což je také situace nejčastější. To se o mnohých, ryze funkčních stojanech říct nedá - mnohé znich vypadají bez kola (takže většinou) příšerně, některé jsou i nebezpečné. My si myslíme, že ulice nepatří cyklistům ale všem a i stojany a jejich instalace by měly podle toho vypadat.

Dobrý ne ? :)

Václav Řehák 28. 2. 2013, 11:29

Odemkl jsem debatu a přesunul tvůj komentář.

Rozhovor je zajímavý, David Karásek jen potvrdil můj negativní názor na designéry - nevadí, že je to nepoužitelné, hlavně když mně se to líbí (viz též dotaz na blbě řešené zastávky).

Vratislav Filler 28. 2. 2013, 12:27

No, ono by to bylo použitelné - třeba na náplavce, když si chceš sednout na tu lavičku a koukat na Vltavu. Blbec je ten, kdo to vybral jako stojany vhodné pro vyřizování věcí na úřadě městské části.

Jerzy 28. 2. 2013, 14:27

Já bych se tak všeobecně neopíral do designérů. Kvalitní design má naopak funkčnost zlepšovat. Často ho právě člověk ani nezaznamená, protože prostě ta věc fakt dobře slouží a není s ní žádný problém.

ÚJEZĎÁK 28. 2. 2013, 14:58

VH.. no je to náhoda, mě na to navedl ten znak ...
Jednou jsem dokonce v dešti stál raději za zastávkou pod minipřevisem střechy a moknul jsem podstatně míň než pod střechou, neb směrem do zadu se ta mezera stěna/střecha zúžila :)
Mimochodem nechci tady zavádět nějaký debaty, ale nebylo by možný mít jedno příspěvkový téma typu pro všechno, nebo to zkusit nezamykat? takhle jsem to musel prsknout k jinýmu a jsem rád, že jste to přeřadili.
Jinak přesně vidím toho člověka který to vybíral k radnici " dvě mouchy jednou ranou za jedny peníze" :( Na podzim jsem si tam zkoušel zaparkovat MTB jen tak z legrace a nechtěl bych to ani na náplavce... je to strašně úzký, asi měl doma autor favoritku...

jonáš 28. 2. 2013, 19:49

Máte pokleslej vkus, neboť chcete, aby stojan byl funkčí a dalo se do něj kolo skutečně bezpečně odložit ;-) a ještě jste hodně úzce zaměřený. Tak to vidíte ..

pylma 1. 3. 2013, 11:37

Možná se měl někdo (když probíhala ta diskuze) zkusit zeptat designéra, co si myslí o umístění těchto stojanů před úřadem. On sám zmiňuje, že byly určeny k něčemu jinému (jejich použitelnost na cyklostezkách je další problém, to by se muselo vyzkoušet). Možná bychom zjistili, že ho to štve víc než nás, protože používání věcí k účelům, ke kterým nejsou určeny, dokáže zabít nejeden design. A navíc dělá z designerů idioty neschopné stvořit něco použitelného, ačkoli k tomu občas přijdou jak slepí k houslím. Prostě sebelepší škrabkou na brambory banán neoloupete a není to chyba té škrabky.

ÚJEZĎÁK 1. 3. 2013, 15:28

ona otázka je , jestli někdo má potřebu škrábat banán ?? :)
Blbý na těhle online na lidovkách je, že vůbec nemůžete reagovat na odpověď , tedy pokud nejste registrován...

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Metro D: Nádraží Krč a cyklodoprava
Názory, Praha,

Metro D: Nádraží Krč a cyklodoprava

11. března. 2024, 3min. čtení5