Bike Brno 2011 – pro města bez posunu

Publikováno: 23. listopadu. 2011, 1 min. čtení
Aktualizováno: 17. března. 2012

Nevětší středoevropský cyklistický veletrh Bike Brno se posunul do dalšího ročníku. Okouzlení z nástupu městských kol, elektrokol i kol nákladních je za námi a nastávají všední dny. Kam se posouvá městská cyklistika? Podle expozic to nevypadá, že nějak zvlášť daleko…

Co jsme (ne)viděli

Jak jste už asi pochopili, opravdu převratných novinek, které by do Česka v oblasti městské cyklistiky přinášely něco zcela převratného, byl letošní veletrh prostý, nepočítáme-li tedy zastoupení Festky, potvrzující, že fixed gear opouští garáže a dílny a nárokuje si vstup do kamenných obchodů. Festka přišla s náhradou tradiční „městské“ oceli karbonovým rámem vymyšleným tak fikaně, že se o něm pochvalně zmiňují i weby zabývající se zcela jiným druhem cyklistiky.


Karbonový fixed gear of Festky. Silničky vzadu naznačují, proč firma letos na Bike Brno vystavovala.
 

Specialisty na městská kola jste ale museli pracně hledat. Cyklospeciality se zkusmo zabydlely v neuvěřitelně přelidněné hale A (ze které vždycky znechuceně zdrhám, aniž bych zjitil, co tam vlastně vystavují), ale směřování na veřejnost, kterou kola tolik nezajímají, je v tomhle případě nejspíš správná volba. U velkých výrobců jsem pak žádné novinky neevidoval. Globe branch od Specialized žije z předloňského nástupu a portfolio docela umírá, také proto, že do ČR se řada modelů prostě nedováží. „Povinná“ nabídka crossových a městských kol u dalších velkých výrobců se od loňska zrovna viditelně nezměnila.

Z agresivních městských kol možná stojí za zmínku letošní nejnižší model Agangu SinCity 1.0, i když od předloňskémho unikátního modelu Superior Flight City jej stále ještě dělí světelné roky.

Téměř detektivní pointu nám přinesla nabídka „holandských“ kol. Německý BBF vystavil své dávno prodávané Amsterodam modely a taktéž celému národu podprahově známou luxusní značku Viva. Podobná kola nabídl i německý Panther. Je přitom docela pravděpodobné, že se nezanedbatelná část těchto kol, určených především pro německý trh, vyrábí v továrně Master Bike v Zábřehu na Moravě. Ta se prezentovala ve výstavce asociace výrobců jízdních kol Czech Bicycle Industry „neznačkovým“ urban kolem, které ale jako by z oka vypadlo modelům obou zmiňovaných značek.




Tak jsou to stejná kola nebo nebo nejsou? :-)
 

Cargo kola letos v nabídce naprosto vyhořela, také kvůli nepřítomnosti Citybikes, kteří to kolo jako jedni z mála u nás nabízejí. Asi se není čemu divit, trh Christianií a Bakfiets je u nás zatím v jednotkách kusů ročně — rodiče vozí své děti spíš v lehčích, byť „ilegalizovaných“ vozících.

Možná nejzajímavějším exponátem byl prototyp eletrifikované koloběžky od Kostky. Jméno výrobce naznačuje, že tohle bude něco hodně jiného, než těžké a na cyklostezkách nelegálníscootery„, které náš trh už také poctily. Daleko spíše se budeme moci těšit na velmi kvalitní víceúčelovou koloběžku řešící elektromotorem omezený dostup právě ve městech, jako je Praha.


Prototyp elektrické koloběžky od Kostky. Jen počkejte, až ty kabely povedou rámem…!
 

Jak už prozradilo Nakole.cz, Azub distribuuje novou značku skládaček Tern, která vznikla oddělením progresivnější části od rodinného podniku Dahonu.


Někdo prostě založí místo nové modelové řady rovnou celou značku…
 

V oblasti vozíků se toho moc nepřihodilo, je až trapné sdělovat, že Croozer například, přišel s novou – barvou. Dvakrát se ale objevil Městský nákadní vozík Burley Travoy, u kterého doufám, že zlevní natolik, aby se tu alespoň trochu usídlil.

Půlku jedné z hal využila testovací dráha elektrokol. Na větší testování ten Václavák zrovna nebyl, ale osvětovou funkci to plnilo dostatečně. Ekolo pod názvem Fischkus elektrifiovalo 12″ skládačku, čímž vzniklo drsné prdítko pro jezdce menší postavy a váhy.


 

To ale nebyla největší šílenost, kterou můžete pro jízdu po městě použít. Jestli je vám dvanáctipalcové elektrokolo příliš pohodlné, zkuste tohle:


Have fun!
 

Nicméně doufám, že příští rok narazíme na Bike Brno na něco užitečnějšího…

Fotografie z naší návštěvy Bike Brno (zatížené především hledáním odrážedla) najdete zde.

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

josuk 24. 11. 2011, 12:36

nevím proč u amsterdamů experimentují s tím zadním nárazníčkem (takový ten oblouček pod světlem, a má ho jen to bledě modré kolo). IMHO je strašně důležitý a nejednou zabránil ulomení zadního světla (o dveře).

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat