Na náplavce Rašínova nábřeží do konce týdne najdete dvě půjčovní stanice s několika koly. Vždy od dvou do devíti hodin si můžete zdarma půjčit a projet se o kus dál k protějšímu stojanu a na chvíli si představit, jaké by to asi bylo, kdyby v Praze podobných stanic byla třeba padesátka. Na místě jsou připravení dobrovolníci, kteří vedle půjčování diskutují s kolemjdoucími o možnosti zavedení systémů městských kol v Praze.
Zájemci mohou také podepsat petici za veřejné půjčovny kol pro Prahu, která vlastně na magistrát vzkazuje: „Funguje to všude jinde, proč by to nemohlo fungovat i u nás! Chceme to!“ V pondělí na náplavce přibylo 129 podpisů. Dále lze vyplnit dotazník, z nějž skupina NiKOL zjistí, jak Pražané přistupují k cyklodopravě a jak by si půjčovny představovali.
Poznatky z pondělka
Projekt by se neobešel bez vítané pomoci party kamarádů a dobrovolníků. Já jsem se přidal hned první den provozu – v pondělí. Někteří kolemjdoucí se zvědavě zastavovali a na otázku, zda by se jim to líbilo v Praze, reagovali kladně. Obecně bylo mnohem snazší oslovovat mladé lidi. Velmi často zmiňovali jiná města, kde podobný systém viděli či vyzkoušeli. Za jediný den jsme dokonce získali dva náhodné dobrovolníky. Vždy před druhou a po deváté je potřeba jednu ze stanic přenést o 300 metrů dál. I pro 4 nosiče je to docela fuška.
Odnesl jsem si různé poznatky. Zdálo se mi, že hodně lidí, kteří po náplavce chodí pěšky, jezdí či chce jezdit po Praze na kole. (Opět to platí více pro mladé). To by potvrzovalo efekt, že náplavka v posledních letech ožívá a je objevována lidmi, z velké části právě proto, že tudy projíždějí na kole. Následně se sem učí chodit na procházky a za odpočinkem. Podobní lidé většinou mají povědomí o existenci půjčovny kol v Karlíně i o sdružení Auto*Mat (Někteří si dokonce mysleli, že jeden či druhý stojí i za touto akcí).
Nepůjčil jsem si, protože:
– Spěchám, nemám čas (Na kole tam budete rychleji)
– Jdu jen kus (Právě v cíli máte druhou stanici)
– Jsem v práci (Služební cesta pěšky, autem, veřejnou dopravou, či na kole)
– To by mě oddělalo
– To je moc práce (2x chození by vás víc oddělalo, víc práce)
– Mám psa
– Mám džíny
– Nemám na to boty (3x se psem či v obleku zcela běžně na kolech v Berlíně či Vídni)
– Je moc vedro (Při jízdě vzniká mírný větřík)
– Mám svoje kolo (doma) (nestýstká se vám po něm?)
Lidé nám odpovídali a jen to potvrdilo pozoruhodné předsudky ke kolům. Stále je mezi mnohými vnímáno jako sport s nutností rychlé jízdy a výkonu. Může být i prostředkem k dosažení rychlosti poklusu s téměř nulovou námahou.
Kdo za tím stojí?
Mladý nadšenec Tomáš Sýkora se nechal unést podobnými koly v Lyonu, projel s nimi za odpoledne a večer půlku města a řekl si, proč by to nešlo v Praze. Příkladně se vrhl do akce a získal grant. Byl velmi akční i na náplavce. Kdyby všichni jeho vrstevníci byli takoví, asi by svět vypadal brzo jinak. Se svým projektem může jako Tomáš zkusit prorazit každý.
Ve středu 20.6. v 11 u Bajkazylu se koná tisková konference, na které mimo jiné vystoupí Josef Nosek, radní pro dopravu hlavního města Prahy a náměstek primátora. Také předsedkyně cyklokomise Monika Krobová Hášová. Půjčovny na zkoušku mají od cyklokomise záštitu. Budeme sledovat, jakým směrem se bude věc vyvíjet dál.
Odkazy:
Tomášův mail: tomas.sykora@email.cz
A jeho telefon.: +420 720 303 743
Stránky NiKOL: http://www.nikol-praha.cz/
Skupina na facebooku: http://www.facebook.com/nikol.praha?ref=ts
Čtvrteční cyklojízda na náplavku: http://www.facebook.com/events/244469832329947/
2046 20. 6. 2012, 23:09
Myslim ze se tyhle veci musej vic a vic objevovat a asi se budou muset delat akce a zase akce, nez to pochopime ze je to dobra vec.
Navic odpovedi jsou vetsinou ovlivnene nechuti na neco odpovidat.