Městská cyklomapa 2012: nový kabát sluší

Publikováno: 09. července. 2012, 1 min. čtení
Aktualizováno: 30. ledna. 2021
Publikováno: 09. července. 2012, 1 min. čtení
Aktualizováno: 30. ledna. 2021

Městské cyklomapy vycházely každoročně na podzim. V roce 2011 nebyly na vydání peníze, mapa se tedy připravovala na začátek sezóny 2012. Nové vydání je konečně k dispozici a můžeme si ho prohlédnout. O co méně přibylo cyklotras, o to více změn najdete v provedení. Tou hlavní je zvětšení měřítka na 1:35 000. Byl to dobrý nápad? Domnívám se, že ano.

Změna pohledu na věc

Dřívější „padesátky“ trpěly řadou nedostatků, v širším centru byla orientace podle nich velmi obtížná. Měřítko 1:35 000 má sice stále daleko k podrobnosti uličních plánů či webových map, nabízí ale už i názvy vedlejších ulic, kterými značené i doporučené trasy často vedou. Mapa zvětšila svůj formát, rozsah výřezu zůstal zachovaný. Změnil se i zdroj podkladu, nově jsou jím mapové podklady Útvaru rozvoje města.

Když se na mapu podíváte, naporvé máte pocit, že v Praze pro cyklisty „nic není“, zvlášť, byli-li jste zvyklí na přehuštěnost map z let 2008-10. Obsahovou lehkost můžeme ale číst i jako signál, že další doplňování sítě je rozhodně na místě.

Větší plocha mapy umožnila rozšířit značně výřez centra. Mapa tak nabízí orientaci od Strahova po třídu Jana Želivského v detailním měřítku 1:15 000. Snad by jen bylo lepší posunout výřez trochu více na jih, chybí na něm důležitá Vršovická. Přes polovinu zadní strany zabírá mapa značených cyklotras v širším okolí Prahy, kterou můžete směle použít i k plánování výletů. Zato zmizel plán systému celomětských cyklotras i řada doprovodných textů a osvěty.

Značkový klíč: mírné zlepšení

Značkový klíč změnil oproti předloňsku jen své odstíny, a nutno říct, že k lepšímu. Cyklostezky se zeleným lemováním jsou nyní správně výrazné, oranžové orámování vlastní integračním opatřením je už nepřebíjí. Zachování ideje jedné značky pro integraci ale nedovoluje rozlišit mezi integračními opatřeními v klidné a rušné ulici. Stejné oranžové lemování vyjadřuje povolení vjezdu cyklistů do Prokopského údolí i cyklopruhy na Rohanském nábřeží.

Obsah je nadále spíš „pesimistický“. Dokonce natolik, že neobsahuje realizace, které byly v době tisku mapy v pokročilém stádiu výstavby (Chuchle, Podle Kačerova, Mladoboleslavská). Mapa měla původně vyjít v dubnu, na For Bikes se objevil její nátisk, měl ale řadu nedostatků a tak bylo vydání posunuto na červen. Škoda, že tohoto posunu nebylo využito k zakreslení maximálně aktuálního obsahu, poslední aktualizace je tak z 1.4.2012.

Doporučené trasy v centru jsou prakticky stejné jako před rokem a půl. Jejich vyznační vytýkám především to, že u nich není nijak označený doporučený směr. Drtivá většina vedlejších ulic v centru je přitom jednosměrná. Na druhou stranu to můžeme chápat jako naznačování skutečnosti, že takové ulice zpravidla mají být pro cyklisty průjezdné obousměrně.

I nadále se ale v mapě budeme muset obejít bez vrstevnic, což je u cyklomapy skoro neodpustitelné.

(upraveno 10.7.) Sám jsem v mapě našel jen pár drobných obsahových chyb, čtenáři článku byli ale pozornější, našli zhruba desítku nepřesností. Pomineme-li v době redakční uzávěrky nedokončené realizace, nachází se v mapě několik neuskutečněných realizací, někde pak neodpovídá verze značení (v terénu staré číslování, v mapě nové, či naopak). V mapě je zakreslený neexistující úsek A21 z Písnice do Kunratic (k A215), který je sice průjezdný, ale jako značená cyklotrasa těžko. (konec úprav)

Pokud jde o doporučené trasy, tak na ty má každý jiný názor. Zákresy v centru nicméně často značí trasy, které by nejprve cykloopatření potřebovaly, a teprve potom se po nich bude moct v pohodě jezdit (Vinohradská přes Prahu 2, apod.). Řada oblíbených klidných průjezdů přitom chybí, a to i tam, kde jsou legální (Na Slupi). Jak ale říkám, na doporučené trasy má každý svůj názor. To, co je v této mapě zakreslené, vám mimo nejhustší zástavbu městského centra poslouží rozhodně velmi dobře. A v centru je to skoro jedno.

Závěr

S novou magistrátní cyklomapou tak dostáváte do ruky konečně více než reklamní leták na infrastrukturu. Teď je to mapa, podle které se dá skutečně slušně orientovat i v širším centru. Mapa je současně další „časovou značkou“ realizace cyklotras v Praze, o kterou se budeme moci v budoucnu opírat. Její přetrvávající nedostatky (nejasné značení zklidněných průjezdů, chybějící vrstevnice) ale dávají i nadále dostatek prostoru jak pro webovou mapu Prahou na kole, tak pro případnou komerční produkci.

Městská cyklomapa v měřítku 1:35 000 je nyní v distribuci. Žádejte ji informačním centru své městské části (doporučuji ale předem tam zavolat, zda mapu už skutečně mají).

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

Jakub Cikhart 9. 7. 2012, 10:07

Zdar, mapu mam prave z For Bikes, je teda "nutny" si dojit pro "novou" na urad nebo tam nejsou oproti ty vydany v dubnu zmeny ? Diky Jakub

Vratislav Filler 9. 7. 2012, 10:17

JC: Oproti dubnové verzi jsou posílené barvy, takže je mapa čitelnější. Jestli se v obsahu něco opravovalo, nejsem schopný posoudit (obě verze najednou pro přímé srovnání jsem bohužel v ruce neměl). Rozhodně se ale neupdatovaly nové věci.

Andy 9. 7. 2012, 10:44

Uf... když se na mapu dívám, tak je mi smutno. Ne kvůli mapě samotné, ale když vidím (ne)systém nepospojovaných tras, které nemají s ucelenou infrastrukturou nic společného.

Při porovnání s cyklomapou snad kteréhokoli evropského většího města není možné necítit lítost a vztek.

My pražští cyklisté jsme skutečně dobrodruzi průkopníci.
Ale věřím v lepší časy, bo horší to skoro už být nemůže :-)

újezďák 9. 7. 2012, 11:16

andy : no posoudit postavení cyklistů, co dobrodruhů průkopníků v dopravě, podle spojitosti nějakých barviček na mapě nebo v terénu ?:)
Nemůžu si pomoci, ale nějak jsem nenašel v Praze místo, které by bylo z infrastruktury vytrženo, snad až na tunely a silnice třídy, kde jezdím nerad i autem natož na kole .....
Průkopnické časy jsou dávno pryč, doby kdy se cyklisté v Praze zdravili znali podle obličeje už taky...

Václav Řehák 9. 7. 2012, 11:39

"nenašel v Praze místo, které by bylo z infrastruktury vytrženo"

http://goo.gl/maps/0oUS

Jedu po cyklostezce podél Sekaninovy z centra a ta najednou skončí, bez jasné směru, kam pokračovat. To ti nepřipadá jako vytržení z infrastruktury?

Vratislav Filler 9. 7. 2012, 11:45

Václave, takhle provokovat? :-) I chodník je přece infrastruktura, po které lze kolo vést. I schodiště ;-)

Vnímat infrastrukturu očima desetiletých dětí, rodičů s vozíky a nákladními koly či seniorů je v Praze přece ještě fuuj!

újezďák 9. 7. 2012, 13:11

Ano nemám vozík, 3 děti jsem odjezdili se sedačkou... zařadím to mezi moje zásadní chyby vnímání :)

Přiznám se, že jsem nikdy nejel po cyklostezce Prahou s očima na směrníkách, na to se mám moc rád abych nesledoval provoz a hledal žluté cedulky které mi řeknou, že je na nich černé číslo které si stejně nikdy nepamatuji.

Může to být i tím, že mám mapově sloní paměť, stačí mi většinou juknout předem na mapu a pak už mě nějaké směrníky moc nezajímají.

Taky jsem poměrně otrlý z českého ( bývalého československého) systému znační silnic a směrů pro auta. Nikde v západní evropě jsem neviděl tak blbě značené silnice, kde se mění dálkový cíl a na na křižovatkách je potřeba se otáčet, jestli váš cíl není značen jinam protože na směrníku není.:(
Proto mě asi hořekování nad ztrátou směru v Sekaninově, kde jsem navíc v životě neměl potřebu jet na kole :), nechává poměrně chladným. Nejblíž tohoto místa jezdím nahoře na Nuseláku a spodem když jedu z Pankráce přes Synkáč do Vršovic.

Vnímání očima desetiletého dítěte jako argument v zemi, kde rodiče doprovází do školy nebo na kroužek i děti 12-14 leté a desetileté dítě nepustí pomalu k sousedům na zahradu aniž by se panicky nepřesvědčovali jestli tam došlo, mi přijde zábavné.
V zemi, kde moje dítě působí jako exot, když jde 1-1,5 km do školy pěšky samo :( a sousedky se ženy ptají proč jezdí po našem předměstí na kole, jestli jsem škrt :D

Navíc v Praze není ani značení pro auta ve smyslu cesta z Vršovic do Nuslí nebo z Dejvic na Prosek a nikomu to nějak zvlášť nevadí.... nebo si snad řidiči stěžují, že když přijedou k Bulharu, že tam potřebují šipky směr Libeň, směr Stromovka, směr Letná ?
Také značení pro chodce které by bylo srovnatelné s požadavky cyklistů mi po Praze nějak nepadá do oka, asi to bude tím, že tu taky žádné není...

Tak já prostě nevím, buď chceme být účastníky provozu se všemi právy a povinostmi, nebo chceme speciality a méně poviností, ve smyslu třeba, že nechceme být nuceni dodržovat rychlost nebo stát na červené... někdy mi to tak přijde že chcem jen ta práva...... ovšem nekoukám na to očima 10 letého dítěte, človíčka s christiánii ( 10 kusů v praze ?) nebo starších lidí, ovšem to je právě ta legrace, že těch starších je na kolech v našem předměstí v dopravním smyslu víc, než mladších, kteří na kole zuřivě jezdí odněkud někam.

Václav Řehák 9. 7. 2012, 13:48

Myslím, že nechápeš slovo infrastruktura. Opravdu se nejedná o žluté cedulky. Ta Sekaninova je ideální příklad, kde tě dopravní značení i stavební úpravy vyloženě navádí do místa, odkud 1) to legálně na kole nejde, 2) nevede logické pokračování a proto se cyklisti různě rozpylují na chodník, vjíždí do křižovatky protisměrem apod., na což pak ostatní účastníci provozu (oprávněně) nadávají.

Navíc legální != ideální. Legálně můžu jezdit i po magistrále, ale vhodné to není ani z pohledu toho cyklisty ani řidičů, kteří ho tam nečekají.

Jinak argument, tudy nejezdím, nechává mě to chladným je fakt super.

ve smyslu třeba, že nechceme být nuceni dodržovat rychlost nebo stát na červené…

To tvrdíš ty. Já třeba na rozdíl od tebe nemám problém se zavedení zón 30 (a jejich platností i pro cyklisty). A na červenou jsem za poslední rok jel jednou, když mě nezaznamenala detekce vyladěná jen pro auta.

újezďák 9. 7. 2012, 14:54

Ježdění cyklistů na červenou vidím prakticky každý den a je a to vyrovnaný mix červených na přechodech nebo na semaforech.
Mě zóny 30 vadit nebudou, ale některým cyklistům začnou hóódně vadit od okamžiku, kdy je tam nějaký aktivní policajt změří jako to dělají třeba v anglii nebo usa a pak je zpokutuje jako to dělají například u Vyšehradského tunelu... nejvíc cyklistům budou víc vadit zony s maximálkou 20, kterou jezdí i můj 5 letý synek poměrně často.... V Praze v kopcovitých čtvrtích budou zóny 30 pravý dar pro pracovité městské policisty.... to bude vejvar a skřípění zubů na naší cyklistické straně...

K tebo uvedené lokaci mohu těžko něco dodat, nejezdím tam ani autem ani MHD , ale myslím si, že legálně se odtamtud asi na kolo jezdit dá, už jenom z prostého faktu, že se odtamtud legálně dá odjet autem nebo tramvají a vozidla se tam nehromadí :)

újezďák 9. 7. 2012, 15:01

http://www.dailymail.co.uk/news/article-1195870/Nine-police-officers-swoop-speeding-seafront-cyclist.html

článek o tom jak se chytají cyklisté.....

Václav Řehák 9. 7. 2012, 15:10

K uvedené lokaci by stačilo, kdyby ses podíval na přiložený odkaz do Steetview a zjistil, že pro pokračování ZC můžeš legálně:

a) přejít s kolem po přechodu, vést kolo po úzkém chodníku pod viaduktem, přejít přes přechod k divadlu a pokračovat vozovkou

nebo b) přejít přechod přes Sekaninovu, přeběhnout přes koleje v ulici Jaromírově a pokračovat vozovkou

Ani jedno nesplňuje podmínku JET na kole a už vůbec se to nedá nazvat cyklistickou infrastrukturou.

prt 9. 7. 2012, 15:29

Ad 10 - újezďák: bububu! - není dobré strašit něčím, co není možné.
V ČR lze cyklistu v oboru "rychlost" perzekvovat maximálně za rychlost "nepřiměřenou" (což se asi dá slušně dokázat poztze v případě nehody), nikoli za rychlost "překročenou". Důvodem je absence certifikovaného rychloměru jako povinné výbavy jízdního kola. Čímž nenabádám k překračování maximálních rychlostí, třeba taková 20km/h rychlost v pěších zónách je rozumná a doporučuji si ji zažít (pomocí onoho nekalibrovaného tachometru, který většina vlastní).

újezďák 9. 7. 2012, 16:20

V Anglii je rychloměr povinou výbavou kola ? :)

Ohledně té Sekaniny, jestli tomu rozumím, tak je potřeba na výjezdu z jednosměrky v protisměru do tvarově nestandartní křižovatky s kolejovým vozidlem a ještě v zatáčce zavést pro cyklisty legální nájezd v protisměru ??????
Protože jinak tvému požadavku nemůžu rozumět :)

Né vážně a co brání se postavit na tom mostku v prostoru přechodu čelem ke kolejím zády k ulici na Folimance a běžně odbočit jako ostatní účastníci provozu do Jaromírovy směr divadlo ?

mirek 9. 7. 2012, 18:32

"Obsahových chyb je v mapě minimum" -- Mě naopak zarazilo obrovské množství chyb v nové mapě, které bije do očí a absolutně neodpovídá ani skutečnému značení v terénu, ani oficiálnímu vedení tras. Namátkou:

Zcela špatným směrem zakreslená A21 v Libuši, ve skutečnosti vede po Dobronické.
Chybí A21 z Kateřinek do Šeberova a od Kunratické spojky do Libuše.
Z Újezdu do Kateřinek nevede ÚJ-BR ale A209.
Od Milíčovského lesa do Újezda nevede 11, ale A23.
Trasa 11 mezi Újezdem, Průhonicemi a Dobřejovicemi byla přeložena do nové stopy.
Milíčovským lesem k Hájům a Hostivařské přehradě nevede A23, ale A226.
Špatně zakreslené vedení trasy A225 na Chodovci, navíc chybějící číslo, zmizení trasy na Chodově.
Chybějící A22 mezi Chodovem a Opatovem.
Mezi Zbraslaví a Radotínem není A11, ale stále ještě trasa ZÁ-ZB.
Nezakreslená přeložka A1 mezi Barrandovským mostem a Malou Chuchlí.
A114 z Holyně značená není.
Z Dlouhé Míle na letiště nevede A164, ale A168.
Šárkou nevede stará VE-DE a 0078, ale A33.
A17 nevede Nebušickou ulicí, ale ulicí K Vinicím a podél Nebušického potoka.
Chybí A16 na Letné.
Chybí A41 z Kačerova na Spořilov.
Přes Petřín nevede A22, ale A32 (ve výřezové mapě centra).

To jen tak po paměti, určitě tam těch chyb bude víc...

prt 9. 7. 2012, 22:54

ad 14: v Británii třeba jistě neřeší osobu blízkou. Jiný kraj, jiný mrav, jiná vymahatelnost...

Václav Řehák 10. 7. 2012, 08:58

...je potřeba na výjezdu z jednosměrky v protisměru do tvarově nestandartní křižovatky s kolejovým vozidlem a ještě v zatáčce zavést pro cyklisty legální nájezd v protisměru...

Ne, taková blbost mě opravdu ani nenapadla. Je třeba dobudovat infrastrukturu páteřní trasy A23, přičemž konkrétní řešení radši nechám na odbornících. Údajně existuje zadávací karta, ale na http://www.praha.eu/jnp/cz/home/doprava_v_praze/praha_cyklisticka/zadavaci_karty_pro_vystavbu_a_znaceni.html jsem ji nenašel.

To odbočení od Folimanky jsem si neuvědomil, patrně proto, že jsem tak nikoho zatím neviděl jet. Sám objíždím tenhle úsek A23 Jaromírovou, právě kvůli tomuhle ukončení.

Nicméně hlavně jsem chtěl ukázat, že ta infrastruktura je opravdu přerušovaná. Ostatně zrovna A23 úplně stejně blbě končí na Výtoni. Další příklady viz https://mestemnakole.cz/2012/06/system-celomestskych-cyklotras-22/

Vratislav Filler 10. 7. 2012, 09:36

Mirek: Chyby jsem hledal jen tam, kde to znám dobře z hlavy včetně číslování. Rád bych ale brzdil to svaté nadšení, to by si pak člověk mohl myslet, že je v mapě zakreslené špatně skoro všechno. Pár těch popsaných chyb není chybami, třeba A22 mezi Chodovem a Opatovem v mapě zakreslená je.

A pak jsou tu anachronismy, vzhledem k redakční uzávěrce 1.4.:
- Přeložka A1 a nový úsek A41 nebyly v době redakční uzávěrky ještě v provozu (mimoto také A265 podél Mladoboleslavské)
- Trasování jedenáctky v Průhonicích bylo taktéž, pokud vím, změněno až letos na jaře.

A A11 z Radotína do Zbraslavi strašila už v mapě z roku 2010

Takže v mapě oproti předchozímu vydání přibylo asi deset chyb.

Upravil jsem ovšem formulaci, pokud jde o přesnost a obecně popsal nalezené chyby.

Jirka P. 10. 7. 2012, 15:34

@prt: V ČR lze cyklistu v oboru „rychlost“ perzekvovat maximálně za rychlost „nepřiměřenou“ (což se asi dá slušně dokázat poztze v případě nehody), nikoli za rychlost „překročenou“. Důvodem je absence certifikovaného rychloměru jako povinné výbavy jízdního kola

Tenhle nesmysl je sice dost zažraný, přesto je to blud. Uvědomte si, že překročení dovolené rychlosti je nedbalostní přestupek, a nějaká (ne)existence certifikovaného tachometru jako povinné výbavy (proč povinné, proboha?) na to opravdu nemá vliv. K spáchání přestupku stačí to, že daný cyklista ví, že zákon může porušit (tedy že je možné, že pojede víc jak 30 (20) km/h), ale nezařídil se podle toho. Úplně stejně to funguje u přestupků překročení povolené hmotnosti/velikosti vozidla (taky nikoho nezajímá, že auta nemají v povinné výbavě certifikovanou váhu nebo certifikované měřidlo).

jonáš 10. 7. 2012, 16:13

Nemluvě o tom, že ten rychloměr v autě taky neni "certifikovanej", certifikovanej maj zpravidla jen drážní vozidla (protože do auta by se "nevešel" cenově). Mně se třeba líbí v Norsku, že tam dokážou postihovat překročenou rychlost v obci, ač začátek či konec zpravidla neni žádnejma cedulema vůbec vyznačenej ;-)

újezďák 10. 7. 2012, 18:50

Václav Řehák : ) vidíš já tam nikdy nejel a ty jsi tak nikoho neviděl jet, ale v debatě jsme našli legální řešení :)
Né vážně, já chápu co chceš říci velmi dobře, jen říkám, že v některých místech nepomůže ani infrastruktura a občas mám pesimistické názory , viz třeba stávka dopravy a den poté, ve kterých naznačuji, že ani perfektní infarstruktura nemusí přinést skokové nárusty cyklistů. Zatím to spíš vypadá, že když se cyklistům chce, tak se jede v číslech nevídaných a když se nechce tak jsou i super cyklostezky poloprázdné až prázdné....

Vratislav Filler 11. 7. 2012, 10:15

Speciálně pro Újezďáka: Tak lidi jezdí, když se jim chce, jo?
http://www.treehugger.com/bikes/sydney-builds-separate-bike-lanes-ridership-skyrockets-82.html

újezďák 11. 7. 2012, 11:33

hezký link :)
No a co ?
Vsadím se, že i Sydney bylo jako americká města nebo Amsterodam na cyklistickém vrcholu někdy kolem druhé světové války.
Holandsko ještě zdaleka není na číslech cyklistů někdy ze 40-50tých let...
Když v Praze je schopen na cyklojízdu nebo v den stávky vyrazit cyklodav a následující pěkné dny se situace vrátí do na nízká čísla cyklistů tak je to pro mě signál, že lidi spíš nechtějí :)

Vratislav Filler 11. 7. 2012, 11:42

Újezďáku, s tebou se bavit je jako přesvědčovat slepého, že je přes den světlo.

újezďák 11. 7. 2012, 14:19

možná, na druhou stranu nevidím světlo všude a nesnažím se být oslněn:)

Například tebou uvedený link je o městu, kde MHD i s taxíky mělo v roce 2003 podíl celých 17 procent na celkovém počtu cest. Auta měla 71,8 procent, kola jedno procento a pěšáci asi tři procenta.... zbytek dle údajů austr. vlády nikam nechodil |:)

Udělej lidem, kteří nemají k dispozici veřejnou dopravu evropské nebo pražské hustoty cyklostezku a růst bude zjevně raketový, také mám dojem, že tuhle se při debatě o půjčovnách kol někdo o Sydney opřel, že když tam klesne teplota na +5 stuˇpňů, že nejezdí, že jsou kytičky :). V tom blogu mu pak někdo odepsal,že v Sydney +5 je něco jako v Paříži -20 :D

Vratislav Filler 11. 7. 2012, 15:56

Stejně potvrzuješ to, co říkám: Když je poptávka, jsou to podmínky, které to omezují. A v Praze poptávka je.

újezďák 11. 7. 2012, 16:27

nepopírám že není poptávka, jen tvrdím, že mezi poptávkou s výsledným nárazovým ježděním a pravidelnou cyklistikou je zatím v Praze sakra velký rozdíl. Na cyklojízdě poptávají tisíce a jsou ochotni se projíždět po mnohaproudých silnicích, druhý den po cyklojízdě se patrně přemýšlí jak dopravit kolo na chatu... :)

Mě to přijde, že zatím nejvíc kol po Praze přibylo a nebo jednorázově jelo, když byla poptávka se vůbec někam nějak dostat, tedy v době po povodních a v době stávky MHD.
A jsme zase u toho MHD vs cyklisté aneb konkurence:) Kde není nabídka MHD a podíl lidí v MHD srovnatelná s Prahou ( a to je asi až na pár měst skoro všude na světě :) tam jsou podmínky pro cyklisty přirozeně pobídkovější. Už jsme to probírali, když opominu systém jízdného, tak je pražská MHD jistou brzdou cyklistiky.
Zastav MHD ( povodně, stávka) a lidi se chápou kol.

Vratislav Filler 11. 7. 2012, 16:42

Cyklojízdy s tím nemají co dělat. "Konkurence" MHD už bezpochyby ano, ale to jsme všechno probrali. Za ten podíl MHD můžeme být ostatně vděční. Nic to nemění na tom, že při lepší nabídce pro cyklisty bude na kolech v Praze jezdit lidí několikanásobně víc. Znovu opakuji: Ať je to jakkoliv bolestné, musíme myslet na ty, kdo nejezdí, ne na ty, kdo už jezdí.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat