Komu ještě prospívá kvalitní cyklistická infrastruktura

Publikováno: 10. ledna. 2013, 1 min. čtení
Aktualizováno: 15. listopadu. 2021
Publikováno: 10. ledna. 2013, 1 min. čtení
Aktualizováno: 15. listopadu. 2021

V Nizozemsku není vzácností, že cyklostezky nepoužívají jenom cyklisté. Existuje velká skupina lidí, kterým kvalitní, souvislá a bezpečná cyklistická infrastruktura nabízí dalko širší možnosti osobní mobility, než jaké může ve městě zajistit kterýkoliv jiný dopravní prostředek. Senioři a lidé s omezenou pohyblivostí mohou v Nizozemsku používat elektrické invalidní vozíky nejen na cyklostezkách (s omezením na 30 km/h), ale také v běžném provozu (s omezením na 45 km/h), zpravidla ale jezdí kolem 20 km/h, což je pro tamní cyklostezky běžná rychlost.

Video Marka Wagenbuura jsme doplnili českými titulky. Celý článek najdete na jeho webu BicycleDutch zde.

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

Václav Řehák 10. 1. 2013, 13:46

Jsem rád, že se to tu objevilo. Nikdy by mě to nenapadlo, dokud jsem na vlastní oči neviděl, jak moc starých lidí se díky těm vozítkům dostane mezi lidi - je jich všude spousta. Na cyklostezkách to nezpůsobuje žádné problémy, vozítka jsou mají přiměřenou rychlost a dá se jim v pohodě vyhnout. Jediné komplikace jsem zaznamenal v supermarketech, kde mi párkrát někdo málem přejel přes nohu.

újezďák 10. 1. 2013, 21:48

Jojo tohle video už jsem viděl, je to dobrý postřeh i když si myslím, že většina chodníků je docela dobře sjízdných, tedy až vyjímky ...

K zvolenému příkladu, tedy Nizozemsku bych snad jen dodal, že tamní cyklistická infrastruktura je přístupná motorkám , což je představa, která mi a to zejména po českém rozšíření platnosti řidičského oprávnění skupiny B na skůtrotanky , opravdu děsí....

újezďák 10. 1. 2013, 21:51

ostatně motorka je vidět i v tomhle filmu někde kolem 2:30

Jirka 11. 1. 2013, 01:44

újezďák: souhlas, v Amsterdamu i na širokých stezkách mě pokaždé ten skůtr dost vyděsil, když mě míjel.

josuk 11. 1. 2013, 09:10

ad 2
125ccm není přece tank ;-)
V pražských podmínkách se motorek na cyklostezkách nebojím, protože proč přeskakovat obrubníky a brodit se blátem, když na motoristickou strukturu jdou a asi ještě dlouho půjdou, jak víme, nesrovnatelně lepší peníze ;-)

Epo 11. 1. 2013, 10:21

V Dansku to maji skutry stejne.
Tank to neni, ale parkrat jsem se taky leknul.

Tak zrovna vcera vecer jsem na stezce od Zamku (psi utulek) k Dynamitce (tam co ted zacina ta nove vybudovana), potkal landrover. Sotva se tam vesel a svitil vsim, co mel jak na safari... no, aspon, ze byl celkem slusnak a snazil se mi udelat misto a pribrzdit. Jel od Klecan. Takze nejaky skutr...

jonáš 11. 1. 2013, 15:05

V Číně to neřešej, prostě je po každý straně silnice aspoň 3 metry širokej pruh a tam jezdí všechno dvoustopý .. někdy spojenej v úrovni chodníku, někdy jako extra komunikace oddělená pásem zelenýho obrubníku od šestipruhu ve středu. Jo, občas tam parkuje dodávka, někdy i kamion, při zácpě to tamtudy objížděj osobáky, to je normálka všude ;-)

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat