Podle nedávného článku na iDNES chce primátor Hudeček pomoci cyklistům v centru tím, že nechá předláždit některé obtížně sjízdné úseky. V centru je řada ulic, na které je jediným receptem pro sjízdnost jinak do města zcela nevhodný full. V primátorově seznamu jsou nezrekonstruované konce náplavek a proslulá Vodičkova ulice, jejíž dlažba je i dokonce pro pěší schůdná asi jako hřebenovka v Nízkých Tatrách.
Samozřejmě, tyto tři ulice nebudou jediné. A právě nyní se otevírá možnost doplnit tento dosti krátký seznam o další lokality, kde by bylo více než žádoucí zlepšit povrch, vyměnit dlažbu za menší nebo vést v jinak dlážděné ulici úzký pás asfaltu, který levně zprůchodní jinak téměř nepoužitelnou ulici právě tak, jak vloni v soutěži Do práce na kole navrhnul Dan Mourek (viz jeho fotografie).
Na Prahou na kole jsme vytipovali deset dalších prioritních lokalit, které chceme předat na zodpovědná místa jako naše doporučení. Základ tohoto seznamu pochází již ze zásobníků žádoucích akcí staré
cyklistické komise z minulého volebního období — jedná se tedy většinou o věci, které se nepovedly ještě za Béma. Seznam je tedy dost důsledně prověřený.
Stejně se ale může stát, že jsme přehlédli některé místo, které považujete za nesmírně důležité. Je na vás, abyste teď v komentářích ozvali, a doplnili vlastní návrhy. Návrh Prahou na kole teď obsahuje následující úpravy:
- A2: Rampa novoměstské náplavky u Mánesa (dokončit dlážděný pás)
- A2: Rampa staroměstské náplavky od Rudolfina pod Čechův most (dokončit dlážděný pás)
- Vodičkova ulice (Lazarská — Václavské náměstí, v rámci rekonstrukce tramvajové trati)
- Lazarská ulice (Spálená — Vodičkova, v rámci rekonstrukce tramvajové trati)
- A1/A310: Nábřeží Kapitána Jaroše a třída Dukelských Hrdinů od Štefánikova mostu po Kostelní (souvislá údržba, nové povrchy)
- A15: Klárov (nábřeží Edvarda Beneše – U Bruských kasáren) — živičný pás pro stoupání
- A159: Badeniho (Chotkova – Milady Horákové) — živice
- A402: Spálená (Národní – Ostrovní) — živice / předlažba
- A1: U Lužického semináře (Letenská – Cihelná) — Pásy malé dlažby při obou krajích místo kočičích hlav až po místo, kde se dlažba stává rovnější
- A 25: Kaprova (Maiselova – Žatecká) — živičné pásy nebo pásy dlažby „10“, optimálně se zobousměrněním
Kromě toho jsme našli dalších zhruba padesát míst, kde by to bylo vhodné, například Vnislavova (část), Jindřišská, náměstí Jana Palacha, Thámova (část u tunelu), Nádražní, Jugoslávská, Náměstí Republiky a Na Poříčí (tram), U Českých loděnic, Na Perštýně, Králodvorská (část), Zlatnická, Barvířská (část), Apolinářská, Boženy Němcové (část), Zenklova (část), Komunardů, Norská (část) + Chorvatská, Podolská (dlažba v tram), Belgická (část), U Lužického semináře a Cihelná (zbytek), Mánesův most (část), Na Smetance + Polská (část), Chlumova (část), Senovážné náměstí, Truhlářská, Viničná, Víta Nejedlého (část), U Obecního domu, Palmovka (tram. křižovatka), Ke Karlovu (část), Ježkova, Rokycanova (část), Chelčického (část), Libušina (část) + Vyšehradská, Husova, Lublaňská (část), Rostovská, Klárov (zbytek), Dejvická, Ke Strašnické (část), Opletalova (část), Hellichova (část), Peroutkova (část), Krásova (část), Vlkova (část) a další.
Naše otázka zní: Máme doporučit do úzkého seznamu vytipovaných míst pro úpravu povrchů některou jinou ulici, ať z toho druhého seznamu, nebo nějakou docela jinou? Jaký je váš názor, váš tip, vaše ulice, kde byste se chtěli dlažby zbavit? Pište prosím do komentářů.
Fox 26. 7. 2013, 10:13
Senovážné náměstí (kombinace kostek a kolejí které zatáčejí je při dešti děsná, ozkoušeno na vlastní koleno:), Jindřišská, náměstí Jana Palacha. A ta náplavka kam se sjede z Karlína, je tam pruh, ale najednou končí a dál jsou jen kostky.
Honza 26. 7. 2013, 10:16
Ulice Kostelní, v úterý se mi tam vyklepala lahev z držáku a zjistil jsem to až doma.
Hrabosh 26. 7. 2013, 10:19
Malostranské náměstí a navazující Karmelitská (kam až to půjde) + povolení průjezdu skrz zastávku do centra (z Tomášské směr Smíchov).
Alespoň začátek Letenské (směrem z Malostranského ven z města).
Malostranské náměstí ven z města (a Karmelitskou kde to půjde).
Mostecká + Lázeňská- dobrý způsob jak se z Malostranského dostat na Kampu.
Jelení-Keplerova-Pohořelec-Dlabačov Vím že tam někde vede cyklostezka, ale jsou to ztracené metry, je to delší a prudší. Zatím tam jezdím po chodníku který je prázdný.
pavel 26. 7. 2013, 10:39
Krčská mezi ulicemi pod svahem a podzámčí
Jerzy 26. 7. 2013, 10:52
Honza: v ulici Kostelní je přece úplně hladký asfalt ??
Hrabosh 26. 7. 2013, 11:17
Opletalova (u Venclu), potěšilo by současné povolení protisměru (místa je dost)
Panská
Královodvorská (propojení námRepu a Ovocného trhu)
Pak, zcela samozřejmě, Kaprova (tam se má dělat rekonstrukce a pokud vím tak starosta slíbil že cyklisty tam v žádném případě vidět nechce)
Dlouhá
Senovážná
Palachovo náměstí (všechny směry)
Všechno to jsou ulice které jezdím dopravně. Vypisuju co mě napadne, prioritizaci by bylo dobré probrat na komisi (nebo někde kde by se slezli erudovanější ksichti, takhle se to bude pytlikovat někde po e-mailech a neoficiálních setkáních).
just 26. 7. 2013, 11:35
Vlašimská (mezi Benešovská - Ruská), Estonská a Holandská.
Hrabosh 26. 7. 2013, 11:52
Apolinářská
Ke Karlovu + zobousměrnit v úseku Apolinářská - Wenzingova. Vznikla by tím velmi kvalitní (povrch, nivelita) legální trasa od Vltavy na Pankáč.
Kadel 26. 7. 2013, 12:28
Pardon, jen doplňující dotaz - tím Hudečkem myslíte toho Hudečka, co tvrdí, že "standardním" cyklopruhem projede 1000 cyklistů za hodinu? To jste si vybrali fakt seriózního partnera, který má o pražské dopravě zcela zjevně přesný přehled ... Gott, der Gerechte ...
Solver 26. 7. 2013, 13:01
A267 v ulici Podvinný mlýn poprosím o retardér pro cyklisty. Ten co tam je, je prostě na palici. Je pod svahem a před svahem, takže v jednom směru ničíte špalky/destičky a výplet, v druhém se před stoupáním nelogicky zpomalujete. Ten retardér tam zřejmě má nějaký smysl, jenže jen pro vozidla pro 40 km/h.
Šel bych klidně ještě dál a tu ulici bych od podjezdu pod tratí k první odbočce "Jizerka" pro auta dal Průjezd zakázán, stejně se tam nevejdou vedle sebe a jen si to tam zkracují - protože neví, že si zkrátí kulové - jen zamořují obytnou zónu a park :-)
Palachovo náměstí Mánesův most by nebyl marný, tam jsou kostky fakt drsné, na pás se tam málokdy dostanete (a nesmí se to)
Vratislav Filler 26. 7. 2013, 14:01
Kadel: Hudeček je dost možná první pražský primátor, který na kole (byť elektrickém) po městě aspoň jezdí. A s tím číslem se víceméně trefil, zkuste si to spočítat třeba podle toho, kolik cyklistů projede v Kodani po Nørrebrogade.
Adam Fendrych 26. 7. 2013, 14:43
Klárov, Vyšehradská, prosím. Děkuji :-)
Matěj Novotný 26. 7. 2013, 14:46
Mně by nejvíce pomohlo (mimo hlavní seznam), kdyby nebyly kostky na křižovatce Křesomyslova/Otakarova/Bělehradská (ta pod synkáčem).
Pak křižovatka na Náměstí Jana Palach, Křížovnická u Karlova Mostu a pak ulice Na Františku. Také ta Vnislavova.
Kadel 26. 7. 2013, 15:01
10: Inu, já spatřuji kvalifikační kritéria primátora v něčem jiném, ale to je můj názor proti Vašemu :) - to by bylo fakt offtopic.
(EDIT: Zbytek komentáře byl převeden pod relevantní článek zde: https://mestemnakole.cz/zpravicky/hudecek-zuzime-pruhy-na-magistrale-a-pridame-cyklopruh/comment-page-1/#comment-165050 )
Vratislav Filler 26. 7. 2013, 15:09
Kadel: Pojďte o tom psát sem, tady je to OT a zanáší to debatu: https://mestemnakole.cz/zpravicky/hudecek-zuzime-pruhy-na-magistrale-a-pridame-cyklopruh/
Kadel 26. 7. 2013, 15:10
15: OK, až budu mít co říci :) ...
Vratislav Filler 26. 7. 2013, 15:11
Kadel: Dovolil jsem to tam celé přešoupnout, reagovat budu tam.
Klíma 26. 7. 2013, 16:03
Určitě Palachovo náměstí, alespoň směr do a z Mánesův most - Karlovy Lázně, přejíždění kolejí do zatáčky a dlažby za mokra je peklo. Možná by šli udělat nějaké úzké asfaltové pásy do zatáčky
Pak začátek Podolské dole u řeky, směru od řeky na Přažského povstání (dlažba dost hrozná + koleje), to by ocenili i automobilisti, přitom druhý směr je asfaltový.
A ještě cyklotrasa kolem Povlatavské po chodníku, sice povrch tam je, ale kdyby šel odstranit ten kluzký bílý bobkopruh..
Tereza Vandrovcová 26. 7. 2013, 16:30
Ctiradova 1-10 nedaleko zastávky Otakarova a nám. bratří Synků - po vypouklé dlažbě s různými vlnami už není průjezd příjemný ani autům, ale na kole je to opravdu hrozné.
újezdák 26. 7. 2013, 17:43
Mě by docela cyklo dopravně pomohlo, kdyby se odasfaltoval celý úsek Vyšehradská skála-Zbraslav a uvedlo se to do stavu Viadukt -Libeňský most. Pro dopravní cyklisty by to byla mana nebeská :) Nebo nahrubo vydláždit a udělat dva cykloproužky jako na náplavce...
Tolik k humoru a teď vážně, pokud chce někdo něco udělat pro cyklodopravu tak by bylo dobrý aby někdo přerovnal všechny kanály v Praze, není myšleno jen směr mříže ale i slícování s vozovkou. Pak srovnat všechny silnice při pravé straně, cca do metru od krajnice kde obvykle jezdíme, tedy hlavně ony vyžvejkaný koleje před křižovatkama a kolem autobusových zastávek.
Kdyby jsme měli silnice jako průměrná německá nebo rakouská vesnice tak by se okamžitě jezdilo o 50 procent líp, bych nemusel po Praze jezdit na horském kole se se zaplou vidlí a neustále držet jedno oko na vozovce....
Andy 26. 7. 2013, 19:43
Já jsem to vyřešil horákem s balónovými koly (Schwalbe - Big Apple). Teď už si užívám dokonce i jízdu po dlažbě ve Vodičkově!!! Fakt. Se standardními plášti to bylo vyklepávací peklo...
Petr Dlouhý 27. 7. 2013, 09:53
Možná bych z toho úzkého seznamu vyhodil ulici U Lužického semináře, tedy za předpokladu, že dojde k uzavření Smetanova nábřeží a/nebo Karmelitské pro auta. Myslím, že v případě uzavření by trasa přes Kampu měla zůstat jen jako výhradně rekreační.
Do širšího seznamu bych ještě přidal
-Prvního pluku/Trocnovská (Křižíkova - Husitská)
-Hlávkův most (buď živice nebo smysluplné nájezdy/sjezdy na chodníky)
-U Výstaviště
michal 27. 7. 2013, 15:32
Já bych byl určitě pro Malostranský nám. - Újezd; když ne, tak aspoň nějaký rozumný napojení Malostr. nám. na Kampu.
Jitka 27. 7. 2013, 18:54
Do zoobousměrní Pařížské a Kaprovy by se hodila Kozí, Revoluční + oprava (pořádné zabetonování stávajících pruhů na Nám. Rep.)
A řečí politiků bych brala s rezervou jsou to polici, ale i tak mnoho politiků po Praze nejezdí ani pro zlepšení image, tak mu to nechte.
Vratislav Filler 28. 7. 2013, 10:37
Shrnutí dnes, včetně Facebooku:
Malostranské náměstí, Karmelitská, Újezd ////// (Přidáme, i když jsme považovali za vhodnější hned následující. Ale pokud dojde ke zklidnění, bude na Újezdě pro cyklisty ráj a předláždění bude velmi žádoucí)
U Lužického Semináře //// (už je v top seznamu)
Klárov /// (už je v top seznamu)
Palachovo náměstí /// (Nejspíš přidáme).
Další místa, která byla zmíněna 1-2x, často máme v tom celkovém seznamu, co tam není, doplním.
Křížovnické nám. //
Náměstí Republiky //
začátek Podolské //
U Výstaviště //
Senovážné náměstí /
Jindřišská /
Náměstí Jana Palacha /
Staroměstská náplavka od Čechova mostu /
Kostelní P7 (eh. to je ještě někde dlážděné?) /
Letenská (začátek) /
Mostecká a Lázeňská /
Jelení-Keplerova-Pohořelec-Dlabačov /
Krčská /
Opletalova (+ cykloobousměrka) /
Panská /
U Obecního domu + Královodvorská (Rep - Ovocný trh) /
Kaprova /
Dlouhá /
Senovážná (začátek) /
Vlašimská (mezi Benešovská – Ruská) /
Estonská a Holandská (thru Havlíčkovy sady) /
Apolinářská /
Ke Karlovu + cykloobousměrka /
Podvinný mlýn (výměna retardéru za procyklistický) /
Vyšehradská /
Křižovatka Křesomyslova/Otakarova/Bělehradská /
Na Františku /
Vnislavova /
Povlatavská odstranit pás pro nevidomé /
Prvního pluku/Trocnovská /
Hlávkův most (živice nebo vjezdy na cyklochodníky) /
Kozí /
Tram křižovatka Na Moráni - U Nemocnice (rok Karláku) /
Vodičkova /
Lazarská /
Náplavka Mánes /
Otakarova /
Na Florenci /
Zenklova /
Hrabosh 28. 7. 2013, 11:06
1
Koukám že jsem zapomněl napsat výjezd z Yacht Clubu. Je to kousek, ale velmi intenzivně pojížděný. Navrhnul bych tam vyvýšený přejezd aby byla zřejmá přednost. Potěšila by úprava režim světel- výjezd jen na výzvu (stejně jako u Mánesa).
*********************
Když už přemýšlím o Podolí bylo by dobré si poznamenat že Primátor by se mohl zeptat proč u dávají lidé jedoucí v dominantním směru přednost těm co jedou z početně mnohem slabších ramen (kdyby to někdo nedhalil, píšu o pumpě).
Lei 28. 7. 2013, 21:49
Jednoznačně Dejvická a Václavkova (případně Muchova). Není nebezpečné, neb nejsou koleje a velký provoz, ale kostitřas hrozný i na Big Applech.
Lei 28. 7. 2013, 22:00
Jo, a Wuchterlova, celý ten okuh kolem náměstíčka. Ale tam je pro crossové kolo větší ojeb nezákonné parkování než dlažba, která je teda taky značně zvlněná.
Lukáš 30. 7. 2013, 11:19
podle mě je "full" nebo i obyč horák do Prahy naopak nejvhodnější. prostě si pořiďte kola na kterých se tu dá jezdit a nebrečte pořád :)
pylma 30. 7. 2013, 14:38
Horák (ideálně celoodpružený) je možná nejlepší do pražského terénu. Ale pokud potřebuju kolo, které se nebudu bát nechat před obchodem, tak chci něco levnějšího. Jenže pak na tom zas chci odvézt nákup (takový jahody na nosiči, to vždycky doufám, že nedovezu kaši). Těžko říct, jak moc by tomu odpružení pomohlo, možná, že jo.
Každopádně, pokud bych tu chtěla sportovat (proboha proč, to je lepší na horách a v lese, ne?), tak asi bude horák fajn. Ale já chci dopravovat sebe na náklad :-(.
újezďák 30. 7. 2013, 15:45
30 ... nebo odpružený nosič :)
Problém je, že né všichni mají místo na víc kol a když chtějí na horách sportovat a po městě dopravovat a ještě se labužnicky projet na silnici a nedejbože když je v rodině takových víc, tak ty kola není celkem kam dát.
Udělal jsem sčot : v garáži máme 9 používaných kol a 3 koloběžky a je nás 5 :) a to máme ještě v chatičce další 3 kola až na ně malej doroste... někdy je problém zaparkovat auto.
Jo a zapoměl jsem, jednu starou silničku opíráme o barák a při zalévání nám ji sousedi pokažde postrčí na jiné místo.
Fox 31. 7. 2013, 12:48
Včera když jsem se drncala po kostkách z práce mě napadlo, jestli by nebylo možné udělat pro cyklisty bezpečnější přejezdy přes koleje. Mám na mysli prostě udělat tam, kde je třeba přejet koleje a ještě kostky (příkladem je třeba křižovatka na Olšanském náměstí, křižovatka na Ohradě, Želivského, ten kousek pro kola asfaltový? Někdy je to "o hubu", přejíždět doleva přes kostky i koleje, mám strach že mi podklouzne kolo, vymáznu se uprostřed křižovatky a něco mě přejede. Ale možná to je nesmysl, nevím.
Vratislav Filler 31. 7. 2013, 12:59
Fox: Něco, jako je na Hradčanské ( http://mapa.prahounakole.cz/media/foto/vk_prejezd_pelleova_1.jpg ) by bylo určitě fajn dělat při přestavbě všech křižovatek. Potíž je, že než by bylo řečeno "B" (asfaltový pás), mělo by být řečeno i "A" (vedení cyklopruhu přes křižovatku). A to už bude složitější. Ale v těch návrzích výše je pár konkrétních křižovatek už zmíněných (a tudíž propsaných do seznamu, který už putuje směr cykloorgány) a stejně jako u dopravního řešení i u povrchů jsou křižovatky místem, kde se láme chleba, a proto by jim měla být věnována zvýšená pozornost.
Fox 31. 7. 2013, 13:02
To je presne ono, co jsem mela na mysli :) Tak snad to casem bude lepsi, ted kdyz jedu treba v desti, radeji kolo vedu po prechodu.
Ondra 11. 8. 2013, 22:51
Ja bych za sebe nevynechaval ten vyjezd z tunelu (thamova), myslim, ze je to pomerne kratkej usek, kterej by tu cestu spuste lidem dost zprijemnil.
A pak zcela osobne ten kus chlumovy mezi tachovskym a prokopovo namestim, nejlepe obousmerne :-/. Ale na to nas asi bude o dost min, takze znacne nizsi priorita.
Kalimero 12. 8. 2013, 07:37
Ulice Ke Klíčovu, dole cca 100m od Vysočanské před bývalým Odkolkem jsou tři koleje nepoužívané vlečky velmi šikmo přes ulici, tedy celkem 6 kolejnic, vystupujících z dlažby. Pro jejich překonání je potřeba vyjet do protisměru přes půlku komunikace. Viděl jsem tam za vlhka lehnout i motocyklistu. To není jen nepříjemné, ale i nebezpečné místo.
kenny 15. 9. 2013, 00:11
Na náplavce jsou hladké cyklopásy pořád plné chodců, kterým se pochopitelně nechce klopýtat po hrubé dlažbě. Město prý chystá na náplavce úpravy, tak by přitom mohlo udělat jemně dlážděný pruh pro chodce metr od cyklopruhu.
Petr Hus 19. 9. 2013, 16:34
Jó kdyby nám v Praze dláždili ulice nějací šikovní dlaždiči, ani bychom ten asflat nepotřebovali.
Osobně považuji za nejhorší dlažbu v celém hlavním městě Vodičkovu ulici. Když přes ní klopýtám, třeba jen abych přešel z jednoho chodníku na druhý, musím si dávat opravdu záležet, abych si nevyvrknul kotník. Vždy při tom pomyslím na dlaždiče, kteří něco tak neuvěřitelně ubohého předvedli v centru naší metropole.
Mizerná dlažba činí jízdu nepohodlnou. Opravdové nebezpečí ale představují četné díry a výmoly, "proleženiny", zapadlé kanály a hydranty.
Řešením pro mizernou dlažbu je podhustit na kole obě pneumatiky, a pokud možno nějaké pořádbné balóny. Jízda je přes díry je bezpečnější, pokud máte "celopéro" a velké, 29 palcové ráfky.
jonáš 19. 9. 2013, 17:44
No ona klasická dlažba holt neni dělaná na to, aby byla hladká. Spíš naopak, aby se koně mohli těma podkovama někde zapřít, když táhnou :) a na náplavce, která jak už název napovídá bejvá několikrát do roka zaplavená, je jakákoli jemnější dlažba poukázkou na časté opravy. Ty desetikilový křemence se hnedtak nehnou a když si podloží sedne tak ho kopírujou ale zpevnění tam zůstává a díky kulatym hranám je to relativně sjízdný. Plošný desky by se měly snahu rozlámat a hranatá dlažba by zas byla "zubatá". Jinak s tim musíte na památkáře, jestli je opravdu nezbytně nutný zachovávat všude vzor 1900.
Pavel Hrubý 20. 9. 2013, 12:02
Ještě prosím na seznam zařadit Finskou. Tam je dlažba totálně rozbitá (kam se hrabe Vodičkova), šlo by to spojit s celkovou rekonstrukcí.