Do práce na kole : ocenění za kreativitu i podněty na zlepšení

Publikováno: 08. června. 2012, 1 min. čtení
Aktualizováno: 30. ledna. 2021
Publikováno: 08. června. 2012, 1 min. čtení
Aktualizováno: 30. ledna. 2021

Velkou party definitivně skončila květnová kampaň do práce na kole. letos se jezdilo nejen v Praze, ale také v Brně, Liberci a Pardubicích. Do soutěže se přihlásilo celkem 2 536 lidí z více než čtyř set firem a institucí. Účastníci najeli nejméně 533 tisíc kilometrů.

Na závěrečném večírku byla oceněna řada zvláštních příspěvků jednotlivců i týmů. Oceňována byla kreativita i návrhy na zlepšení podmínek v Praze. Řada dalších cen již byla předána již během jednotlivých týdnů těm, kdo ten týden jezdili pravidelně. Losování probíhala každé květnové pondělí na Radiu City.

Fotografie a kreativita

Cenu za nejoblíbenější fotografii kampaně získala Iva Šotnarová z týmu Retroturbošrot za snímek „Rozmarné ráno“.

V kategorii o nejkreativnější přístup byly předány tři ceny:

Třetí — za dva vtipné fotocyklo-komiksy — získává tým SCIO:

Druhou cenu získal miniteam Zentiva za parádní model netradičního dopravního potravního řetězce, který můžete vidět zde..

Jako nejkreativnější ohodnotila komise tým Per celer Pedalum za vyčištění části Botiče, mapy cesty do práce na kole všech členů týmu a veršované zápisky a příhody z nepohody (PDF zde).

Cykloopatření k realizaci

Kategorií, která Prahou na kole velmi zajímala, bylo Nejlepší cykloopatření pro Prahu. Z více než padesáti došlých návrhů (link) byly porotou vybrány tři k realizaci, jeden se zvláštním přínosem cyklistické dopravě a zvláštní ocenění předsedkyně komise pro cyklistickou dopravu Hl.m.P. Moniky Krobové Hášové.

Rozhodování poroty o volbě tří návrhů k realizaci nebylo snadné, kvalitních kandidátů bylo hodně přes deset. Nakonec byla vybrána tři opatření s velkým efektem i šancí na realizaci, kterou v těchto konkrétních případech podpořil jako člen poroty i náměstek primátora pro dopravu Josef Nosek.

Prvním návrhem je legalizace průjezdu Folimankou a cykloobousměrky Lublaňská a Koubkova, od kolektivu Terezy Kučerové z týmu Prázdninovka. Návrh doprovázela prezentace a fotodokumentace, která dobře poslouží jako podklad pro další jednání o realizaci.

Druhým návrhem je vytvořit cykloobousměrky v ulicích Holubova a Na Neklance, který zaslal Michal Nosek z týmu tým ČSOB / Komunikace. Návrh je podaný stručně několika větami, ale poukazuje na místo, kde je realizace možná, snadno projednatelná a výsledný pozitivní efekt vytvoření klidové alternativy Radlické ulici bude značný.

Třetím návrhem je kampaň „Na chodník nepatřím“, kterou doporučuje spustit Heřman F. Mann MD, z týmu Nesteroidní antirevmatici. Návrh na samolepky, trička, nášivky, komunikuje zprávu pro cyklisty (jezděte podle pravidel silničního provozu) i řidiče (patřím sem a ne na chodník).

Ostatní kvalitní návrhy (například cyklotrasa Košíře – Jinonice, zneprůjezdnění ulice K Sádkám, Chráněná alternativa Smetanova nábřeží po levém břehu, spojení ulice Beladovy a Nad Klíčovem, zobousměrnění části Jungmannovy ulice a další), se bohužel ne vždy trefily do šance na rychlou realizaci.

Pryč s dlažbou a zlepšit parkování

V kategorii opatření s největším potenciálem zlepšit podmínky pro cyklisty v Praze si ocenění odnesl návrh Daniela Mourka na zřízení asfaltových pruhů pro cyklisty v ulicích dlážděných kočičími hlavami.

Jakkoliv náhrada dlažby asfaltem může v historickém centru narazit na odpor památkářů, kompromisní řešení (například použití menší dlažby) by patrně bylo možné vyjednat a porota došla k přesvědčení, že toto opatření by výrazně usnadnilo jízdu na kole v centru města.

Zvláštní cenu předsedkyně poroty potom získal návrh na placené úschovny kol v centru města od Františka Papouška z týmu 5potkanů.

Úschovny by mohly nejdříve vznikat ve větších nákupních střediscích, protože na potenciálních zákaznících – cyklistech by měli obchodní zájem provozovatelé těchto obchodních center a mohli by to proto částečně dotovat a poskytnout potřebný prostor; síť úschoven by později měla vznikat i na dalších rušných místech. Úschovny by byly placené a hlídané k tomu určeným zaměstnancem, tak aby byla úschova kola po dobu několika hodin (pro vyřízení nákupů nebo jiných záležitostí, návštěvu restaurace, kina a podobně) bezpečná. /zkráceno/

A jaká byla vlastní kampaň podle účastníků?

Díky dotazovacímu průzkumu, který byl součástí kampaně, se podařilo získat mnoho zajímavých informací a komentářů k průběhu kampaně i přínosu z ní. Podrobnosti přinese pravděpodobně již brzy Auto*Mat. Jako ochutnávku uvádím, že kampaně se zúčastnili převážně lidé, kteří na kole po městě jezdili do jisté míry už dříve. Jen dvě pětiny účastníkl ale jezdily dřív po městě pravidelně.

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat