Ministr dopravy Kupka se zúčastnil cyklosnídaně Do práce na kole

Publikováno: 08. května. 2024, 3 min. čtení
Aktualizováno: 12. května. 2024
Úvodní foto: Hana Grohová
Publikováno: 08. května. 2024, 3 min. čtení
Aktualizováno: 12. května. 2024
Úvodní foto: Hana Grohová

V deštivém úterním ránu se uskutečnila cyklosnídaně, tzv. snídaně na triko, pro účastníky květnové výzvy Do práce na kole, která zároveň výzvu slavnostně spustila. Cyklosnídaně se zúčastnil i ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Kromě ministra dopravy Kupky a zástupců pořadatele výzvy, spolku AutoMat, se cyklistické snídaně zúčastnil i vedoucí BESIP Tomáš Neřold nebo Bára Soukupová (Piráti), předsedkyně pražské cyklokomise, poradního sboru Rady hlavního města Prahy, či radní pro dopravu Prahy 1 Vojtěch Ryvola.

„Cyklodprava je nedílnou součástí nejen městské mikromobility, a dle toho k tomu přistupujeme: dlouhodobě podporujeme budování smysluplné a bezpečné infrastruktury pro chodce cyklisty a další zranitelné účastníky provozu. Od roku 2000 jsme spolufinancovali na tisíc akcí místních samospráv v oblasti financování výstavby nebo oprav cyklistických stezek nebo zřizování jízdních pruhů pro cyklisty ve výši přesahující 6 mld Kč. Státní fond dopravní infrastruktury k tomu ostatně nedávno vypsal další výzvy,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS) při příležitosti startu výzvy Do práce na kole.

Tomáš Neřold z BESIP pak i v rámci snídaně apeloval na vzájemnou ohleduplnost a na to, že všichni sdílíme jeden dopravní prostor, kde je třeba se vzájemně respektovat. „Apelujeme na to, abychom se vcítili do kůže ostatních účastníků provozu a vnímali dopravní situaci jejich očima. Motorista by měl například v obci dostatečně snížit rychlost a pozorně sledovat pohyb cyklistů v křižovatkách. Cyklisté na druhé straně mají mít kolo vybaveno odrazkami nebo reflexními prvky a za zhoršené viditelnosti vždy svítit vzadu i vpředu,“ dodal Tomáš Neřold.

Výzva Do práce na kole poběží po celý květen. Případní opozdilí zájemci a zájemkyně, kteří chtějí podpořit své kolegy či kolegyně a přidat se do jejich týmu, se stále mohou zaregistrovat na stránce výzvy.

A jaký je význam celé výzvy? To doplňuje Dominika Lenthárová ze spolku AutoMat: „Smyslem Květnové výzvy není lámat rekordy, ale pomoci se zamyslet nad vlastními dopravní stereotypy a zkusit to alespoň měsíc jinak. Ze zpětné vazby od účastníků vyplývá, že i po skončení akce většina z nich u aktivní dopravy ve vyšší či nižší míře zůstává.” 

Jiří Motýl
V domovské Praze jezdí na městském kole na vzdálenosti do osmi kilometrů. V redakci od roku 2013, od roku 2015 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

Komentáře k článku

MaT 8. 5. 2024, 23:06

No jezdím celoročně, v podstatě každý den, letos i bez výzvy, ale musím říct, že zrovna tohle úterý jsem se na to tedy s ohledem na počasí vykašlal i já a jel raději metrem. :-)

Ale zúčastněným tedy slouží ke cti, že jestli na akci přislíbili dorazit, že fakt dorazili i za takovýchto podmínek. I když moc se mi nechce věřit, že třeba pan ministr by na tom kole takhle přijel až z Líbeznice. Aneb: ,,Kde jsou moje blatníky?!“ :-)

újezďák 9. 5. 2024, 15:33

MaT já to mám 3/4 ročně, za tmy fakt po silničkách kolem přípraží nechci. V Úterý jsem měl " vhodně zvolený home office" a také se klaním všem kdo to ten den dali . Z Líbeznice je to k ministerstvu dopravy +- 17 km ? Navíc profilově na cestu tam asi docela dobrý můj odhad je tak na 45 minut , zpátky asi jiný kafe ( metro se uplně nabízí).

Petr 9. 5. 2024, 16:53

Schválně: Kolik kdo na těch fotkách vidíte městských kol?

Kuba 9. 5. 2024, 21:25

Petr: na videu 1x GSD a 4 nextbiky, na fotkách myslím 3x zelený skládací a 4x nextbike. Skládací bude jedno a to samý, nextbiky jsou možná 2 různý a možná ne.

tik 10. 5. 2024, 16:48

doslova kilometry asfaltu, tak to nekdo da pro jistotu na travu ke stromu.
Jasne, co kdyby se to uslapalo jeste trosku vic...

Jiří Motýl 10. 5. 2024, 17:11

MaT: Ministr Kupka dle mých informací jel ráno celou cestu z Líbeznice.

MaT 10. 5. 2024, 21:09

Jiří Motýl: No je fakt, že na některých těch fotkách to vypadá, že úplně suchý taky není... :-) Tak pokud opravdu dojel až z Líbeznice, tak všechna čest. Tím spíš, že z Líbeznice do centra to po té hlavní pro některé cyklisty v provozu úplně nejkomfortnější trasa také není. Najdou se i klidnější trasy, ale už je to celkem zajížďka (třeba vzít to přes Klecany k Vltavě).

Martin P. 13. 5. 2024, 08:42

Trochu mne překvapily reakce na počasí zvlášť od některých skalních přispěvatelů. Asi máme pořád rezervy. "Není špatné počasí, jen špatné oblečení." Moje nepromokavá bunda už sice po vyprání vodu propouští, ale v úterý se to i tak dalo projet, jen jsem si vzal i nepromokavé kalhoty. Hlavně už není taková zima, aby to vadilo. Ale netvrdím, že se mi vždycky chce a že jsem pokaždé na kolo natěšený. Jen říkám, že počasí to u mne ovlivňuje spíš okrajově.
Pokud jde o tu volbu trasy, pro dopravní ježdění to je vždycky trochu dilema. Párkrát jsem jel v ranní špičce od Okoře na Veleslavín a po prozkoušení nabízené cyklostezky, polňačky s mizerným povrchem, jsem v podzimním temném ránu volil raději asfalt i za cenu nepříjemného předjíždění. Ty polňačky jsou dobré ještě tak snad na projížďky s rodinou, i když pro malé děti jsou taky dost vysilující, ale seberou tolik energie a rychlosti, že dopravně to smysl nedává. Ale jezdit s auty za současného provozu pochopitelně není perspektivní a všeobecně doporučitelné. Bez opravdových cyklostezek s vyhovujícím povrchem to asi nepůjde.

Zdenek X 13. 5. 2024, 10:12
1
1

Martin P.: mozna je to proto, ze hlaska "Není špatné počasí, jen špatné oblečení." je priblbla a jizda na kole pro nektere z nas neni otazka ideologie, ale ciste doprava do prace. A v spatnem pocasi se jednoduse ukaze jiny zpusob dopravy jako vyhodnejsi a ten je pak zvolen (pripadne prace z domova).

Martin P. 14. 5. 2024, 08:43

Je to reklamní slogan, ale onálepkovat ho jako přiblblý si podle mne nezaslouží. Použil jsem ho, abych ukázal, že i na špatné počasí se stojí za to vybavit, a že jsme poněkud pozapomněli na holínky, deštníky, pláštěnky a podobné propriety. Nejsem zemědělec, jen příležitostný zahrádkář a kdybych se měl vymlouvat, že úroda nebude, nezapršelo a mně se nechce zalívat, protože kdo by se tahal s konvemi. Tak asi takhle. V holínkách na kole nejezdím, ale náš bývalý dodavatel vajec a brambor takhle na zahradu jezdil denně, nejen za deště.

Neberu nikomu rozhodnutí vyměnit kolo za auto nebo MHD. Kombinaci skládačky s metrem nebo vlakem používám často a rád. Jen mne rozčilují argumenty, že Praha je moc kopcovitá, na kole se nedá odvézt velký nákup nebo že příliš pršelo, sněžilo nebo foukalo a tak se nedalo vyjet. A rád vlastní zkušeností a příkladem dokazuju, že to jde. Jestli to je ideologie, to neřeším.

Zdenek X 14. 5. 2024, 10:26

Mne to pripada stejne, jako kdyz zene vysvetluji, ze 12 hodinova tura v Alpach je pohoda. Pro ni to pohoda neni, stejne jako pro mnoho lidi je Praha prilis kopcovita a ten snih moc klouze (od jiste doby i pro me, protoze podruhe si palec na ruce rozdrit napadrt pod padu na kole na ledu pod snehem nechci). To jsou naprosto validni argumenty. (Mimochodem se zapomina, ze kopcovitost Prahy neni negativem pouze pro samotnou jizdu, ale i pro podobu ulicni site -- ta je komplikovana, s oklikami, draha ...).

Na uvadene propriety jsme nezapomneli, ale doba se zmenila (a mluvime o meste a prevazne jinem charakteru zamestnani), a narozdil od zemedelce, ktery dorazi mokry a spinavy na pole a popovida si se slepicemi a pohladi kravicku a neocekava se, ze je jako ze "zurnalu", dorazite treba do ordinace, za 15 minut (a nebo 5 minut) vam prijde prvni pacient, ktery ocekava prvotridni servis a vypulirovanou pani doktorku (opet myslim na svoji zenu), zvlaste tehdy, kdyz je ordinace soukroma a priplaci se (a rad si otevre drzku, kdyz vse neni podle jeho predstav). V mem pripade jizda v nepromokavem odevu znamena, ze dojedu tech rannich 21 km uplne stejne mokry, jako bych jel bez nej. A tak jezdim bez niceho a jsem mokry jako pes. Kolik lidi si muze dovolit dat si v praci sprchu, potom rozvesit hadry po kancelari a pripadne pustit olejovy radiator a dat veci (predevsim tretry) na nej, aby to do odpoledne uschlo, a pritom je uplne fuk, jak vypada, protoze se zakazniky se nestyka? To si nevymyslim, tak u me probehlo ono utery (nejenom), o kterem tady hovorime.

Ja tyhle rady ostatnim uplne miluju. Ja napriklad uplne rozumim tomu, ze moje zena a ani jedno z mych trech deti na kole do prace/skoly nejezdi (ac jsme jinak cyklisticka rodina).

Martin P. 15. 5. 2024, 00:28

Kopcovitost Prahy není důvodem třeba pro špatnou průjezdnost centra, to je v rovině u řeky, tam jde o jiné důvody a ne úplně opodstatněné, ale to je na jinou debatu. Ani to, že některé důležité trasy ve snesitelném spádu nebyly pořád pro kola zprůjezdněny, za to nemůže profil nebo uliční síť. Ano, tady ideologii hledejte, ale pro spravedlnost na obou stranách.

Ženu ani děti k dopravní cyklistice nedostanete. U lékařky a nedostatečného zázemí to chápu, u dětí důvody neuvádíte, ale počasí zřejmě je ve všech případech nepodstatné. Tak to tady uplatníte jen okrajově. Já k tomu ve své rodině taky nikoho netlačím. Občas to zkusí, většinou ne, do školy z nich na kole nejezdil nikdo.

Převlékací zázemí je nutnost, s tím souhlasím. Pak se dá zvládnout jakákoli společenská úroveň. Do práce sice na kole jezdím pravidelně až posledních zhruba 20 let, ale asi jsem měl štěstí na zaměstnavatele, sprcha byla vždycky a možnost převlečení taky. Tak se omlouvám, že mi to připadá jako samozřejmost.

Ještě k tomu promoknutí a propocení. Nemám sofistikované membrány a potím se taky dost, takže mokro znám. Ale přece jen je velký rozdíl koupat se ve svém potu a dostat studenou sprchu od deště. V propoceném oblečení jsem schopen vydržet celý den, například na běžkách, na kole jsem to zatím takto extrémně nepoznal. Když jsem jel celý den za deště, bylo to pod ponchem. U dopravy dveře, dveře (sprcha) to propocení neřeším, ale dávám pozor na prochladnutí.

Sušení bot jsem opravdu potřeboval snad jednou, pomohly noviny. Na zimu jsem si pořídil na stará kolena zateplené tretry. Ale trochu pomůžou i návleky. Jinak taky spoléhám na meteoradar a hledám "oko uragánu". Ale chápu, že to poslední je nepřenosná zkušenost.

Abych to shrnul, po Praze i za deště se na kole jezdit dá. Záleží na trase, účelu a zázemí. A taky trochu na preferencích. Když Vás to na kole baví víc, než v MHD a auto pro Vás třeba není alternativa, kterou byste pro některé cesty chtěl a nebo vůbec mohl použít.

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat