Ostrava za posledních šest let postavila 22,5 kilometrů nových stezek a cyklostezek. Za posledních šest let do aktivní mobility investovala 308 milionů korun, polovinu z toho utratila za loňský rok. Nová infrastruktura zlepšuje pohodlí a bezpečnost jízdy na kole i pěší chůze. Ostrava díky těmto akcím získala titul Cykloskokan roku v rámci výzvy Do práce na kole.
Největší letošní investicí do cyklistické a pěší dopravy byla lávka propojující centrum s areálem Dolních Vítkovic, která vyšla na 103 milionů korun. Dalších 32 milionů dala ostravská radnice na budování stezek pro pěší a cyklisty. Nejnověji byla otevřena stezka propojující místní části Porubu a Vřesinu měřící 450 metrů. Město dalších 25 milionů věnovalo opravě stezek stávajících. Přibližně třetinu peněz na výstavbu cyklistické a pěší infrastruktury v posledních šesti letech pokryly dotace Evropské unie.
Podmínky pro cyklodopravu zlepšily i běžné rekonstrukce ulic a křižovatek. Příkladem je nová světelná křižovatka ulic Studentská a Opavská, kde přibyl dříve neexistující přechod pro chodce a cyklisty.
Ostrava za svůj posun v oblasti cyklodopravy získala titul Cykloskokan roku 2023 vyplývající z hodnocení účastníků výzvy Do práce na kole. Ti na čtyřmístné stupnici hodnotili jak se město posunulo v budování stezek, značení cyklopruhů, cykloobousměrek a celkově zvyšování bezpečnosti. Ale i to, jak město novinky komunikuje.
„Titulu Cykloskokan roku Do práce na kole 2023 si velice ceníme a jsme rádi, že naše aktivity a realizace jsou vidět i v národním měřítku. Podnikli jsme velký kus cesty a se stejnou vervou chceme pokračovat i do budoucna,“ řekl náměstek primátora Aleš Boháč.
Město spolu s titulem získalo také novou servisní cyklostanici. Tu umístí k novému dětskému hřišti Koupark v místní části Radvanice.
Pokrok v oblasti cyklistické dopravy vychází také z práce Městského ateliéru prostorového plánování a architektury (MAPPA). Ten koncepčně řeší urbanismus a dopravu v třetím největším českém městě. Je také autorem Koncepce cyklistické dopravy v Ostravě, která nastavuje standardy cyklistické infrastruktury ve městě. Mimo jiné říká, že podél hlavních komunikací s rychlostí 50 km/h a více má být oddělená infrastruktura, jinde má být plošně rychlost 30 km/h.
V Ostravě už od roku 2019 fungují sdílená kola Nextbike. Po celém městě jich je rozmístěno 1100, prvních 15 minut mají lidé zdarma. Nad rámec toho od letošního roku dává Ostrava prvních 30 minut v rámci předplatného MHD.
Výzvy Do práce na kole se každoročně účastní zaměstnanci magistrátu i někteří členové rady města. Ostravský magistrát dlouhodobě zaměstnancům hradí startovné a motivuje je také drobnými dárky. Magistrát se v červnu dokonce stal ostravským Cyklozaměstnavatelem roku 2023. O titulu rozhodují zaměstnanci, kteří hodnotí firemní aktivitu, propagaci jízdy na kole, kvalitu, dostupnost a zázemí, které mají pro cyklodopravu k dispozici. K ocenění Cyklozaměstnavatel se váže také proces certifikace, kterým Ostrava právě prochází.
Zajímavostí je, že Ostrava data jízd z kampaně Do práce na kole sbírá na svůj datový portál. Nově také v ulicích vybudovala pět sčítačů.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Jenda 8. 12. 2023, 01:29
2
Titulek lze chybně interpretovat jako že to jsou investice jen do cyklistů a tím to dává munici lidem „OMG za zbytečné cyklostezky se utrácí miliardy a nikdo po nich nejezdí“. Ve skutečnosti je (dle článku a velmi krátké rešerše -- mohu se mýlit, Ostravu neznám) naprostá většina sdílená s chodci.
První fotka v článku: „Nové cyklo a pěší propojení Poruby a Vřesiny.“, našel jsem že je focena na 49.8204N, 18.1403E: zobrazená stezka vede poněkud kolmo ke jmenovaným městským částem a navíc to vypadá, že docela odnikud nikam vzhledem k okolním mostům přes dálnici. Jako bonus je přerušena odbočkou na jakési parkoviště a dej přednost. Je to tedy opravdu použitelné, nebo je to defektní stezka podobná těm, na které jsme zvyklí v Praze a okolí?
komentář