V Ostravě se otevřela lávka přes řeku Ostravici, která vznikla podle návrhu architekta Josefa Pleskota. Lávka určená pěším i cyklistům spojila pravý břeh Ostravice s areálem národní kulturní památky Dolních Vítkovic. Původně se s jejím zprovozněním počítalo už na podzim, ale kvůli komplikacím na stavbě se dokončení zpozdilo. Stavba stála přes 103 milionů korun bez DPH.
Z centra Ostravy se tak návštěvníci i místní dostanou do Vítkovic po stezce oddělené od automobilového provozu. Cesta z centra města k nové lávce u Vítkovic je dlouhá přibližně 2 kilometry a na kole se dá zvládnout do 10 minut.
„Lávka tady dlouhodobě chyběla, protože Dolní oblast Vítkovic je dneska jedno z těch srdcí města, je to to největší turistické lákadlo, které tady máme. Spojení, ať už pěší nebo cyklistické, tady nebylo na té úrovni, jak by si místo zasloužilo. Tahle lávka spojuje právě centrum Dolní oblastí Vítkovic, takže pěšky i na kole se sem dneska dostanete úplně pohodově, bezpečně a komfortně,“ uvedl Jan Dohnal, primátor Ostravy (ODS).
Stavba začala loni v dubnu a je pokračováním cyklostezky E, která vede po pravém břehu řeky. Nová asfaltová stezka pro pěší a cyklisty od lávky k Dolní oblasti Vítkovice je dlouhá 550 metrů a široká 4 metry.
Objekt tvoří dvě zavěšená pole lávky přemosťující železniční vlečku a řeku Ostravici. Při bočním pohledu má lávka tvar písmene A a střední pylon je vysoký 28 metrů. Při pohybu po lávce lidé vidí na vysokou pec, což bylo záměrem architekta. Kvůli blízkosti řeky a biokoridoru bude lávka nasvětlena způsobem připomínajícím měsíční svit. „Soustava obou lávek vytváří jeden celek, působí v daném krajinném kontextu zcela samozřejmě a nepostrádá určitou velkorysost, která postindustriální krajině Ostravy velmi sluší. Neskrývám velkou radost, že se můj záměr podařilo realizovat,“ uvedl Pleskot.
Stezka se spolu s lávkou brzy objeví také v mapě Městem na kole.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Kuba 11. 6. 2023, 09:50
3
Super, někdy mám pocit, že Ostrava se přes všechny problémy chápe příležitosti v cyklodopravě výrazně ujet Praze a Brnu, který si zatím ani nedokážou uvědomit, že ji potřebujou.
Pavel 12. 6. 2023, 09:22
2
Z Ostravy se stává cykloměsto na úrovni.